Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:

Skönt att 13% kan bli 0% inflytande haha. Jag skrattade hela vägen till valstugan när jag tänkte på vilket värdelöst missnöjesparti SD är och kommer alltid att förbli.

Det måste ju visa vilken jävla låtsas demokrati vi har när ett parti som får knappt över 6% kan ha mer inflytande än ett som har 13.

Haha du vet ju inte hur en demokrati funkar. Alltså 13 % röstar sd och 87 % röstar på något parti som har gått till val om att inte sammarbeta med sd. Vilka tycker du ska få vara med och bestämma?

93% röstade mot Miljöpartiet, så jag hoppas dom inte får något att säga till om. Jag hade ju hellre sett alliansen än röd/gröna styra, men man tycker ju att det 3e största partiet borde ha något att säga till om istället för att göra allt för att frysa ut dom.

Hela det här siffer trixandet är ganska poänglöst för det går inte att se det så. Många som röstat på andra partier än SD kan säkerligen hålla med dem i vissa frågor, och jag misstänker att bland de 13% som röstat på SD så finns även de som också kan tycka andra partier har bra saker att säga.
Det är sällan det är så svart/vitt inom politiken att man benhårt skulle vara anti precis alla andra gentemot det parti man själv röstade på, med några få undantag förstås.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:

Skönt att 13% kan bli 0% inflytande haha. Jag skrattade hela vägen till valstugan när jag tänkte på vilket värdelöst missnöjesparti SD är och kommer alltid att förbli.

Det måste ju visa vilken jävla låtsas demokrati vi har när ett parti som får knappt över 6% kan ha mer inflytande än ett som har 13.

Haha du vet ju inte hur en demokrati funkar. Alltså 13 % röstar sd och 87 % röstar på något parti som har gått till val om att inte sammarbeta med sd. Vilka tycker du ska få vara med och bestämma?

93% röstade mot Miljöpartiet, så jag hoppas dom inte får något att säga till om. Jag hade ju hellre sett alliansen än röd/gröna styra, men man tycker ju att det 3e största partiet borde ha något att säga till om istället för att göra allt för att frysa ut dom.

Hur räknar du? 93%?

Varför ska de bestämma om de inte är i en majoritet, är du emot demokrati?


signatur

IDKFA

Inaktiv

sevärd video som vissa här borde se.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:

Skönt att 13% kan bli 0% inflytande haha. Jag skrattade hela vägen till valstugan när jag tänkte på vilket värdelöst missnöjesparti SD är och kommer alltid att förbli.

Det måste ju visa vilken jävla låtsas demokrati vi har när ett parti som får knappt över 6% kan ha mer inflytande än ett som har 13.

Haha du vet ju inte hur en demokrati funkar. Alltså 13 % röstar sd och 87 % röstar på något parti som har gått till val om att inte sammarbeta med sd. Vilka tycker du ska få vara med och bestämma?

93% röstade mot Miljöpartiet, så jag hoppas dom inte får något att säga till om. Jag hade ju hellre sett alliansen än röd/gröna styra, men man tycker ju att det 3e största partiet borde ha något att säga till om istället för att göra allt för att frysa ut dom.

Hur räknar du? 93%?

Varför ska de bestämma om de inte är i en majoritet, är du emot demokrati?

Ingen är i dagsläget majoritet, men tycker även dom största S, M, SD borde ha någon form av inflytande just för att det är dom som är störst. Det är inte så att jag tycker att SD eller någon ska kunna styra allt. Men att göra allt för att frysa ut dom tycker jag är fel.

Och skulle jag ha röstat på S och sen går dom ut och försöker samarbeta med C och FP skulle göra mig förbannad, röstade på S för att jag inte var nöjd med alliansen eller tvärtom.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av mrFluffy:

Skönt att 13% kan bli 0% inflytande haha. Jag skrattade hela vägen till valstugan när jag tänkte på vilket värdelöst missnöjesparti SD är och kommer alltid att förbli.

Det måste ju visa vilken jävla låtsas demokrati vi har när ett parti som får knappt över 6% kan ha mer inflytande än ett som har 13.

Haha du vet ju inte hur en demokrati funkar. Alltså 13 % röstar sd och 87 % röstar på något parti som har gått till val om att inte sammarbeta med sd. Vilka tycker du ska få vara med och bestämma?

93% röstade mot Miljöpartiet, så jag hoppas dom inte får något att säga till om. Jag hade ju hellre sett alliansen än röd/gröna styra, men man tycker ju att det 3e största partiet borde ha något att säga till om istället för att göra allt för att frysa ut dom.

Hur räknar du? 93%?

Varför ska de bestämma om de inte är i en majoritet, är du emot demokrati?

Ingen är i dagsläget majoritet, men tycker även dom största S, M, SD borde ha någon form av inflytande just för att det är dom som är störst. Det är inte så att jag tycker att SD eller någon ska kunna styra allt. Men att göra allt för att frysa ut dom tycker jag är fel.

Och skulle jag ha röstat på S och sen går dom ut och försöker samarbeta med C och FP skulle göra mig förbannad, röstade på S för att jag inte var nöjd med alliansen eller tvärtom.

Nu röstade jag inte på S, men de gick ju faktiskt till val med att de kanske ville samarbeta med FP eller C.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Men herregud öppna ögonen och öronen och förstå vad som händer i landet. Jag var själv vänster för nåt år sedan tills jag började läsa och själv se vilka enorma problem det finns i landet som inga etablerade partier eller massmedia vill prata om.

Men SD tackar och tar emot, vi får väl se de blir näst störst eller störst parti 2018 : )

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Men herregud öppna ögonen och öronen och förstå vad som händer i landet. Jag var själv vänster för nåt år sedan tills jag började läsa och själv se vilka enorma problem det finns i landet som inga etablerade partier eller massmedia vill prata om.

Men SD tackar och tar emot, vi får väl se de blir näst störst eller störst parti 2018 : )

Du har nog alltid varit höger om du nu röstar på SD, bara att du nu är mer insatt och att de inte är ett arbetarparti de utger sig för att vara. Du är bara för lat för att engagera dig politiskt, gå med något parti (ej sd). Jobba med frågor där skapa opinion och där ändra flyktingfrågor om det nu betyder så mycket för dig.


signatur

IDKFA

Medlem

Piratpartiet

Nu är jag i och för sig ett val sen eller fyra år för tidig men kan gå igenom politiken i alla fall.

Håller inte kanske med om allt men mycket av deras nya utvidgade politik är väldigt vettig och nytänkande.

Kärnfrågor:
- Lägg ner massövervakningen, övervakning ska endast ske vid konkret misstanke av brott.
- Säkerställa dina rättigheter för privat information som hanteras av privata aktörer.
- Reformerad immaterialrätt (inte att den ska slopas) - det finns en hel minibok om detta.
- Decentralisering och transparens hos staten.

Utökade frågor (ej samtliga):
- Ökade möjligheter till migration (håller själv inte med om omfattningen)
- Försvaret ska kunna försvara Sverige väl nog för att avskräcka en potentiell fiende från invasion samt vara folkligt förankrat. På sikt ska utrikespolitiken verka för en avmilitarisering av omvärlden.
- Ökad förmåga för försvarsmakten att hjälpa det civila samhället. Både i Sverige och i världen.
- Värnande av de mänskliga rättigheterna - samtliga.
- Digitala bibliotek.
- HBTQ-personer ska ha samma möjlighet som heterosexuella att adoptera.
- Satsning på en moderniserad och digitaliserad skola.
- Diskriminering ska motverkas genom anonymiserad ansökning till jobb inom offentlig sektor, könsneutral lagstiftning och domstol samt arbete med attityder.
- Kriminalitet ska minskas genom förebyggande satsningar, så som fritidsgårdar och fritidsaktiviteter för unga.
- Använda och uppmuntra de ideella krafter som redan finns i samhället.
- Ökade krav på kommuner att skapa bostäder vid brist samt förenklade regler för byggande.
- Kommuner och landsting ska ha ansvar för att de till att samtliga hemlösa har plats på härbärgen utan motkrav.
- Banklån på bostäder ska kopplas till bostaden och anses betalt om banken utmäter bostaden.
- Ingen teknik ska förbjudas. Däremot kan användningen av den regleras om det krävs för säkerhet och hälsa.
- Infrastruktursatsningar, både vägar, räls och digitalt.
- Företagande och innovation ska underlättas och premieras.
- Teknikneutral lagstiftning inom energi baserad på säkerhet, avfalls hantering och klimatpåverkan. Forskningsförbudet på kärnenergi ska tas bort. Riskerna med varje energislag ska betalas av bolagen själva - det är upp till dem om dem vill stå för den försäkringskostnad risken innebär.
- EU ska decentraliseras och får mer transparens. Enskilda länder ska få mer att säga till om frågor som endast rör dem själva. Folkvalda politiker ska få mer inflytande över anställda tjänstemän.
- Enklare och simplare skatteregler.
- Medborgarlön istället för olika bidrag. Lönen ska successivt avta i takt med att en person får andra inkomster för att möjliggöra en mjuk övergång till arbete eller företagande. Ideellt arbete ska i större mån ses som arbete.

Läs mer på:
http://www.piratpartiet.se/politik/


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Rätt intressant val! Tyckte själv det va rätt skoj att se alla lacka sönder i sociala medier dagen efter, precis min humor!


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem
Skrivet av Jocce:

Rätt intressant val! Tyckte själv det va rätt skoj att se alla lacka sönder i sociala medier dagen efter, precis min humor!

Jag finner det mycket roligt att folk är så chockade över att sossarna vill samarbeta med fp och c. När de gick till val med det


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Jocce:

Rätt intressant val! Tyckte själv det va rätt skoj att se alla lacka sönder i sociala medier dagen efter, precis min humor!

SD tredje största och MP lackar, HALLEJUJAH!


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Jag blev glad över att MP backade en halv procent istället för att nå upp till de 10 som var förutspådda. Kanske har jag råd att leva här uppe i Norrland i fyra år till.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Så du menar han ljuger? Är du rasist eller? (Rasist anklagelsen är logisk i svenska diskussioner, du sade trots allt emot en invandrare.)


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Så du menar han ljuger? Är du rasist eller? (Rasist anklagelsen är logisk i svenska diskussioner, du sade trots allt emot en invandrare.)

Är du en sån där afatomte som bränner ner dina inbillade NAZISTER/RASISTER ?

Är du en utav de som står emot DEMOKRATI ?

Är Du ett sådant där antidemokratitiskt S**N?

http://www.ardavan.se/blogg/?p=1275

Är du Stalinist? Han dödade mer utav sin egna befolkning än Nassarna, och precis innan han dog hade han sedan innan kriget förberett sig för att TOTALT rensa ut judarna ur landet.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Så du menar han ljuger? Är du rasist eller? (Rasist anklagelsen är logisk i svenska diskussioner, du sade trots allt emot en invandrare.)

Är du en sån där afatomte som bränner ner dina inbillade NAZISTER/RASISTER ?

Är du en utav de som står emot DEMOKRATI ?

Är Du ett sådant där antidemokratitiskt S**N?

http://www.ardavan.se/blogg/?p=1275

Är du Stalinist? Han dödade mer utav sin egna befolkning än Nassarna, och precis innan han dog hade han sedan innan kriget förberett sig för att TOTALT rensa ut judarna ur landet.

På vilket sätt är 3 miljoner > 6 miljoner?

Demokrati betyder folkets makt eller folkstyre beroende på vem du frågar, det finns många system som representerar den på olika sätt och många åsikter om de olika systemen.

"Anti-Semitism is dangerous for the toilers, for it is a false track which diverts them from the proper road and leads them into the jungle. Hence, Communists, as consistent internationalists, cannot but be irreconcilable and bitter enemies of anti-Semitism. In the U.S.S.R., anti-Semitism is strictly prosecuted as a phenomenon hostile to the Soviet system. According to the laws of the U.S.S.R. active anti-Semites are punished with death." - Joseph Stalin, ett brev till en judisk nyhetsorganisation i U.S.A.

Sovjet arbetade starkt mot anti-semitism under hela sin existens, Stalin var personligen milt anti-semitisk, men detta speglades inte i den sovjetiska politiken, det gjorde däremot hans anti-zionism, en position han antog efter att Israel som stöddes av sovjet likväl som väst valde västblocket över östblocket, efter det fängslades många judar som stödde zionism och därmed väst, men det där påståendet om att han skulle vilja rensa ut alla judar verkar du ha läst i black book of communism eller liknande slöseri på papper.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det är väl bara en tidsfråga innan IS agenda kommer att innefatta Europa och deras länder även Sverige. Att det bara är SD som tycker att det vore smart att stärka gränskyddet och begränsa invandringen är fan en skandal utan dess like. Som det är nu så kan man ju komma in I Sverige utan pass , bara du kommit in ett annat EU land så kan du passera alla andra gränser/länder utan problem. Sedan är det fritt fram att korsa gränser och länder. Tanken är ju fin och bra om allt hade fungerat I praktiken. Men det gör det ju inte. Och den den som säger emot vågar jag nog påstå är helt dum i huvudet. Vem fan vill ha en massa tiggare vid varenda affär/stormarknad. Inte jag iallafall,, dra hem och tigg där du bor. Har du råd att åka 500 mil för att tigga så har du nog fan råd att tigga framför din lokala Mc:Donalds. Hur kan vi tillåta tiggeri när inte ens A-lagarna får ligga I parken och dricka en pilsner. Något är riktigt fel.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av bleak:

https://www.youtube.com/embed/EtvByp3vLfc

sevärd video som vissa här borde se.

Såg den, inget att se.

Så du menar han ljuger? Är du rasist eller? (Rasist anklagelsen är logisk i svenska diskussioner, du sade trots allt emot en invandrare.)

Är du en sån där afatomte som bränner ner dina inbillade NAZISTER/RASISTER ?

Är du en utav de som står emot DEMOKRATI ?

Är Du ett sådant där antidemokratitiskt S**N?

http://www.ardavan.se/blogg/?p=1275

Är du Stalinist? Han dödade mer utav sin egna befolkning än Nassarna, och precis innan han dog hade han sedan innan kriget förberett sig för att TOTALT rensa ut judarna ur landet.

Hur i helvete fick du mitt inlägg till att handla om kommunism? Vad fan röker du? Dela med dig för det verkar vara jävligt bra grejer!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

På vilket sätt är 3 miljoner > 6 miljoner?

Demokrati betyder folkets makt eller folkstyre beroende på vem du frågar, det finns många system som representerar den på olika sätt och många åsikter om de olika systemen.

"Anti-Semitism is dangerous for the toilers, for it is a false track which diverts them from the proper road and leads them into the jungle. Hence, Communists, as consistent internationalists, cannot but be irreconcilable and bitter enemies of anti-Semitism. In the U.S.S.R., anti-Semitism is strictly prosecuted as a phenomenon hostile to the Soviet system. According to the laws of the U.S.S.R. active anti-Semites are punished with death." - Joseph Stalin, ett brev till en judisk nyhetsorganisation i U.S.A.

Sovjet arbetade starkt mot anti-semitism under hela sin existens, Stalin var personligen milt anti-semitisk, men detta speglades inte i den sovjetiska politiken, det gjorde däremot hans anti-zionism, en position han antog efter att Israel som stöddes av sovjet likväl som väst valde västblocket över östblocket, efter det fängslades många judar som stödde zionism och därmed väst, men det där påståendet om att han skulle vilja rensa ut alla judar verkar du ha läst i black book of communism eller liknande slöseri på papper.

Siffran 3 miljoner stämmer tyvärr inte, han och andra i toppen var ansvariga för betydligt mer och vad baserar du din siffra 6 miljoner på?
Jag skrev sitt eget folk. Antar du menar dödsläger etc?

Nej jag syftar mest på Simon Sebag Montifiore´s böcker : Den unge Stalin och Stalin, den röde tsaren och hans hov.
https://www.google.se/search?q=simon+sebag+montefiore&ie=utf-...

Två utmärkta böcker om Stalin och de övriga topparna och deras väg till revolution och tiden efter detta fram till hans död.

Nope, han tänkte verkligen rensa ut judarna, hade inte kriget kommit, så hade han gjort detta och när kriget var slut, återupptog han planerandet utav detta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur i helvete fick du mitt inlägg till att handla om kommunism? Vad fan röker du? Dela med dig för det verkar vara jävligt bra grejer!

LOL.

Ahh sorry grinig ibland bara


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

jag ångrar som fan att jag röstade på socialdemokraterna , dom ska ju samarbeta med fascister och borgare från högerblocket nu .. kan man ta tillbaks sin röst på något sätt? Jag klantade mig verkligen hårt... hoppas sverigedemokraterna krossar deras falska budget så det blir nyval.

Skrivet av Banditen:

Det är väl bara en tidsfråga innan IS agenda kommer att innefatta Europa och deras länder även Sverige. Att det bara är SD som tycker att det vore smart att stärka gränskyddet och begränsa invandringen är fan en skandal utan dess like. Som det är nu så kan man ju komma in I Sverige utan pass , bara du kommit in ett annat EU land så kan du passera alla andra gränser/länder utan problem. Sedan är det fritt fram att korsa gränser och länder. Tanken är ju fin och bra om allt hade fungerat I praktiken. Men det gör det ju inte. Och den den som säger emot vågar jag nog påstå är helt dum i huvudet. Vem fan vill ha en massa tiggare vid varenda affär/stormarknad. Inte jag iallafall,, dra hem och tigg där du bor. Har du råd att åka 500 mil för att tigga så har du nog fan råd att tigga framför din lokala Mc:Donalds. Hur kan vi tillåta tiggeri när inte ens A-lagarna får ligga I parken och dricka en pilsner. Något är riktigt fel.

har dom barn som är under 18 dessutom så får dom barnbidrag för alla barn retroaktivt sen dom föddes .. och köper en bmw direkt

Medlem
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av Banditen:

Det är väl bara en tidsfråga innan IS agenda kommer att innefatta Europa och deras länder även Sverige. Att det bara är SD som tycker att det vore smart att stärka gränskyddet och begränsa invandringen är fan en skandal utan dess like. Som det är nu så kan man ju komma in I Sverige utan pass , bara du kommit in ett annat EU land så kan du passera alla andra gränser/länder utan problem. Sedan är det fritt fram att korsa gränser och länder. Tanken är ju fin och bra om allt hade fungerat I praktiken. Men det gör det ju inte. Och den den som säger emot vågar jag nog påstå är helt dum i huvudet. Vem fan vill ha en massa tiggare vid varenda affär/stormarknad. Inte jag iallafall,, dra hem och tigg där du bor. Har du råd att åka 500 mil för att tigga så har du nog fan råd att tigga framför din lokala Mc:Donalds. Hur kan vi tillåta tiggeri när inte ens A-lagarna får ligga I parken och dricka en pilsner. Något är riktigt fel.

har dom barn som är under 18 dessutom så får dom barnbidrag för alla barn retroaktivt sen dom föddes .. och köper en bmw direkt

Nej, falskt.

Dem kan däremot få retroaktivt bidrag för tiden mellan dem kommer till Sverige och att dem får sin ansökan godkänd.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av humancentipede:
Skrivet av Banditen:

Det är väl bara en tidsfråga innan IS agenda kommer att innefatta Europa och deras länder även Sverige. Att det bara är SD som tycker att det vore smart att stärka gränskyddet och begränsa invandringen är fan en skandal utan dess like. Som det är nu så kan man ju komma in I Sverige utan pass , bara du kommit in ett annat EU land så kan du passera alla andra gränser/länder utan problem. Sedan är det fritt fram att korsa gränser och länder. Tanken är ju fin och bra om allt hade fungerat I praktiken. Men det gör det ju inte. Och den den som säger emot vågar jag nog påstå är helt dum i huvudet. Vem fan vill ha en massa tiggare vid varenda affär/stormarknad. Inte jag iallafall,, dra hem och tigg där du bor. Har du råd att åka 500 mil för att tigga så har du nog fan råd att tigga framför din lokala Mc:Donalds. Hur kan vi tillåta tiggeri när inte ens A-lagarna får ligga I parken och dricka en pilsner. Något är riktigt fel.

har dom barn som är under 18 dessutom så får dom barnbidrag för alla barn retroaktivt sen dom föddes .. och köper en bmw direkt

Nej, falskt.

Dem kan däremot få retroaktivt bidrag för tiden mellan dem kommer till Sverige och att dem får sin ansökan godkänd.

Eller så får de föräldrapenningen retroaktivt. Vilket är sjukt i sig. Har vi verkligen så mycket pengar att kasta ut? Just ja, vi skattade sönder Notch nyss. Inga problem!


signatur

I drank what?

Medlem

Om det blir omval vad ska ni rösta på då?


signatur

Det här är jag: Datorhjälp

Medlem

Intressant artikel som pekar på det som flera har sagt länge, men då riskerat att få rasiststämpel på grund av kritik mot invandrings- och integrationspolitiken:

Sverige vet inte vad invandringen kostar

Korta utdrag:

"Hur det går för andra generationens invandrare följs upp av forskningen i både Norge och Danmark. I Sverige registreras dessa som ”födda i landet”, alltså som etniska svenskar."

"Vidare slår svenskarna ihop alla länder i tredje världen till en grupp. Från norsk och dansk forskning vet vi att detta blir fel: Det är väldiga skillnader mellan personer med bakgrund i olika länder när det gäller yrkesaktivitet."

och framför allt

"Demokrati vilar på förutsättningen om en upplyst allmänhet. När fakta saknas kommer de folkvalda att basera sin politik på ideologi, inte på realiteter. Alla politiska partier, med undantag för Sverigedemokraterna, hävdar att invandringen är ”lönsam”. Det kan den omöjligen vara, inte heller i Sverige, men det är ideologiskt riktigt att hävda det."

// edit

Notera att det är inte invandrarna som folk "är emot", utan politiken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av jenkler:

Om det blir omval vad ska ni rösta på då?

Medlem

Brännpunkt | Sverigedemokraterna

Begreppet rasism används på fel sätt

Utdrag:

"I kommentarerna till Sverigedemokraternas valframgång finns en egendomlig ambivalens och brist på logik. Å ena sidan beskrivs SD som ett rasistiskt och främlingsfientligt parti. Vissa talar till och med om fascister och nazister. Å andra sidan är de flesta noga med att framhålla att dessa etiketter inte gäller dem som röstat på partiet. Väljarna skulle alltså vara vilseförda eller inte veta varför de valt just SD. Som statsvetaren Andreas Johansson Heinö påpekat (i SVT:s Agenda 15/9) finns inget som talar för detta."

"Tyvärr används begrepp som rasism och fascism på ett oegentligt sätt. I båda fallen handlar det om specifika ideologier som haft förödande konsekvenser. I dag är rasism i stället en synonym till främlingsfientlighet, medan fascism står för nationalism. Att använda sådana begrepp som metaforer eller skällsord är farligt och motverkar uppenbarligen sitt syfte."

"Avsevärt fler än de som röstar på SD vill enligt SOM-undersökningarna ha en minskad invandring och rent logiskt behöver det inte finnas något samband mellan en önskan att begränsa flyktinginvandringen och en främlingsfientlig attityd."

"Paradoxen är att Sverige behöver en omfattande arbetskraftsinvandring för att välfärden skall kunna bevaras. Samtidigt har vi en ovanligt hög flyktinginvandring där människor får vänta i åratal på ett arbete, om de alls får något. Detta skapar segregation och sociala problem. För vissa är det att svära i kyrkan om man nämner kostnader i sammanhanget."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

SLUTREPLIK | Invandring

Vad är det för fel på svensk forskning?

Ytterligare en intressant artikel angående kostnaderna.

Utdrag:

"Martin Hällsten, Stockholms universitet, har rätt på en punkt: Jag tog fel på att Sverige inte har tillräckligt bra registerstatistik. Det har varit svårt för mig att inhämta information om hur det går för olika invandrargrupper. Som outsider antog jag att detta beror på avsaknad av data.

Jag förstår nu att de som är insatta i dessa frågor har tillgång till data som visar hur svår situationen kan bli i Sverige, men de har nästan helt undanhållit detta från allmänheten."

"Det svar jag fick av Li Jansson – arbetsmarknadsekonom på Almega – är ett bra exempel. Hon skriver angående SCB-statistiken: ”Denna databas visar att sysselsättningen bland utomeuropeiskt födda höjts från 51,7 procent år 2006 till 54,3 procent år 2012.” Li Jansson nämner aldrig att förvärvsfrekvens bland de med svenskt ursprung i samma åldrar är cirka 85 procent. Sysselsättningssituationen bland utomeuropeiska invandrare är med andra ord katastrofal i Sverige."

"Ändå framställer hon och Almega, hennes arbetsgivare, invandring som en vinst. Hon skriver också: ”Almega har specialstuderat utlandsfödda i arbetsför ålder, 25 till 64 år. Bland dem har sysselsättningen ökat med 177 000 personer sedan 2007.” Detta är ju rent svammel. Sysselsättningen har ökat för att befolkningen har växt, inte på grund av att en signifikant högre andel arbetar. Ekonomer mäter inte sysselsättningsgrad i antal sysselsatta utan i procent. Li Jansson framställer en befolkningsökning som en förbättring av integrationen. Är det en ärlig forskningsredovisning?"

"Anders Bergström vid tankesmedjan Fores skriver att alla forskare redan vet att invandringen till Sverige inte är lönsam och kostar mellan 50 och 80 miljarder kronor. Några månader tidigare skrev Fores på betald annonsplats i Dagens Nyheter: ”I Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka”. Att komma med så motstridiga uppgifter förtjänar inte något ytterligare svar från min sida."

"Sedan dess har antalet utrikes födda ökat med en halv miljon, och frågan har blivit viktigare. Ändå är det snarast svårare att hitta aktuell data. Senaste tillfället svenska myndigheter redovisade invandrares överrepresentation i brottslighet var 2005. Svenska myndigheter har inte rätt att samla in data på födelseland för de som sitter i fängelse. Vad försöker svenska politiker dölja?"

"Jag kan bara upprepa min huvudpoäng: Demokrati vilar på förutsättningen om en upplyst allmänhet. När fakta saknas kommer de folkvalda att basera sin politik på ideologi, inte på realiteter. Svenska forskare måste nu bevisa att de faktiskt önskar att dela sin kompetens och sina resultat med den svenska allmänheten – oavsett om resultaten är politiskt bekväma eller inte."

LIN ØRJASÆTER

författare, skribent och förstelektor vid Markedshøyskolen

Hemsida: orjas.no


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skriv svar