Var fanns vi innan vi föddes, innan befruktningen? Var levde vi då?

Medlem
Skrivet av PhD:

Vad baserar du denna din tro på?

det finns ingenting, I N G E N T I N G, som säger att själen existerar. (religösa sagor är inte bevis för nånting)


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av PhD:

Ja, din FYSISKA temporära KROPP är uppbyggd av atomer, men INTE DU, dvs ditt evigt medvetna Jag, bestående av den medvetna levande enrgin, som får materia att verka leva!

Belägg för att ditt medvetna Jag inte existerade för 22 år sedan, tack!

Givetvis kan du inte med materiella medel mäta något som är andligt!

Det andliga befinner sig i en högre dimension, som du inte kan detektera med dina begränsade 3 D-instrument!

Jo, JAG är uppbygd av atomer varesig du vill det eller inte. Jag består av atomer (som i sin tur är kvarkar och allt vad det heter, har inte läst nå mycket fysik, men dedär kan du googla dig fram mer av), atomerna bygger upp diverse molekyler, som bygger upp celler, som bygger upp mina olika organ, som tillsammans får min kropp att gå som ett gammalt tröskverk, och diverse kemiska ämnen i min hjärna har gett mig den personlighet jag har (aka #fz's kanalmongo).

Dedär är hur varje människa är uppbygd, kom inte med din fiktion om att det är massa andlig energi i oss förrän det är bevisat, förns då kan jag tro på det..

Det är märkligt hur folk kan plocka påhittade saker ur tomma intet och tro på't så hårt..

Nu vet jag visserligen inte om du bara trollar eller om du är ärlig, i vilket fall så finns det såna som verkligen tror på allt såntdärnt, och dehär är väl alltid en bra uppvärmning ifall man skulle möta en sån på riktigt.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Vad är "medvetna jaget"? Du menar att vem man blir, vad man känner, vad man tänker, hur man beter sig, bestäms innan celldelningen börjar?

Du levde ju givetvis i en helt annan fysisk kropp i ditt föregående liv!

Hört talas om reinkarnation?

Du är det medvetna eviga Jaget/själen, och du har existerat i all evighet!

Du är oskapad och odödlig!

OK?

Inaktiv
Skrivet av klossen:

Han kommer ju bli bannad till slut.

Bara för att man informerar och vill dela med sig?

Har man nåt gott att komma med, så ska man väl dela med sig?

Medlem

Aha, nu när du säger det sådär så förstår jag PhD..

NOT.

Men det är givetvis ett väldigt enkelt sätt att argumentera på. Försök hålla dig till ett påstående i taget, tack. Det är väldigt svårt att veta var man ska angripa din position för den verkar studsa över hela rummet.. hela tiden.

Jag har svårt att se varför en så kallad själ skulle existera. Den behövs inte. It's just wires in a box.

p.s. du kommer med vääldigt flummiga påståenden som kräver lite bättre strukturerade argument.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av PhD:

Vad baserar du denna din tro på?

det finns ingenting, I N G E N T I N G, som säger att själen existerar. (religösa sagor är inte bevis för nånting)

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

SJÄLEN är ägaren, SUBJEKTET, den som ÄGER!

KROPPEN är ägodelen, OBJEKT, det som ÄGS!

Ägaren är alltid skild från objekten som den äger...en ägodel kan aldrig äga sig själv, vilket ju bevisar att vi inte är kroppen eller hjärnan, utan själva själen, dvs vårt medvetna Jag!

Medlem

Om mitt medvetna jag har funnits i evighet så måste väl jag minnas nåt från de tidigare liv jag levt, eller? Jag minns absolut ingenting från nåt sådant.

Snälla upplys en en blind stackare här.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av PhD:

Du levde ju givetvis i en helt annan fysisk kropp i ditt föregående liv!

Hört talas om reinkarnation?

Du är det medvetna eviga Jaget/själen, och du har existerat i all evighet!

Du är oskapad och odödlig!

OK?

Finns ingenting, I N G E N T I N G, som stödjer en tes om reinkarnation.
Finns ingenting, I N G E N T I N G, som stödjer en tes om att "själen" skulle vara odödlig.
Finns ingenting, I N G E N T I N G, som stödjer en tes om att jag är "oskapad" och "odödlig".

OK!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av PhD:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av PhD:

Vad baserar du denna din tro på?

det finns ingenting, I N G E N T I N G, som säger att själen existerar. (religösa sagor är inte bevis för nånting)

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

SJÄLEN är ägaren, SUBJEKTET, den som ÄGER!

KROPPEN är ägodelen, OBJEKT, det som ÄGS!

Ägaren är alltid skild från objekten som den äger...en ägodel kan aldrig äga sig själv, vilket ju bevisar att vi inte är kroppen eller hjärnan, utan själva själen, dvs vårt medvetna Jag!

DU är KROPPEN vilket bevisar att det inte finns någon själ.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av PhD:

Ja, din fysiska materiella kropp kom från den energin, men INTE ditt medvetna Jag, dvs den medvetna levande energin!

Du måste lära dig att skilja mellan dessa två diametralt motsatta energier!

Materia är omedvetet, medan dess motsats, ande, är medvetet!

Din kropp är materia, ditt Jag är ande!

Var det klart?

Varför skulle ens möjlighet att vara medveten om sig själv inte vara energi som ALLT annat?

Signalerna i våran hjärna är elektroniska, precis som signalerna i datorn jag använder just nu, precis som signalerna som ser till att mitt hjärta slår, precis som signalerna som senare kommer skicka det här inlägget till servern när jag trycker på "Skicka".

Utan att ha bevis för det, men iallafall utan att börja jiddra om tomtar, troll, gud, gandalf och andra icke existerande saker, så säger jag att det är inte mer mystiskt än att allt som pågår i ens hjärna, miljarder med signaler som skickas runt, massa celler och atomer/byggstenar, är ihopsatt och fungerar så sett att helheten är medveten om sig själv - jag är medveten om att jag existerar.
Som så många andra celler/atomer/hjärnor/signaler i världen. Samtidigt så har golvet jag står på inte denna funktion/specifikation, precis som så många andra atomer.

Behöver inte vara det minsta övernaturligt, overkligt, oförklarligt, mystiskt eller avancerat - DET BARA ÄR.

(saker och ting är oftast extremt simpla, hur man får bensin till att förflytta ett fordon, hur ett flygplan på flera ton kan flyga i luften osv. men visst kan man göra djupdykningar i saker och ting och göra det oerhört komplext och avancerat.)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Seriöst, vad du än röker så verkar det funka. Lust att skicka ett pm med substans och ett nummer till din kran? Skulle gärna testa.

Medlem

mina argument kan du googla fram bevis för.. vad har du för bevis för reinkarnation å allt dedär PhD? eller för något annat du påstår för den delen.

vad finns det som tyder på att något av dina påståenden stämmer?

Inaktiv
Skrivet av Katana:
Skrivet av PhD:

Ja, din FYSISKA temporära KROPP är uppbyggd av atomer, men INTE DU, dvs ditt evigt medvetna Jag, bestående av den medvetna levande enrgin, som får materia att verka leva!

Belägg för att ditt medvetna Jag inte existerade för 22 år sedan, tack!

Givetvis kan du inte med materiella medel mäta något som är andligt!

Det andliga befinner sig i en högre dimension, som du inte kan detektera med dina begränsade 3 D-instrument!

Jo, JAG är uppbygd av atomer varesig du vill det eller inte. Jag består av atomer (som i sin tur är kvarkar och allt vad det heter, har inte läst nå mycket fysik, men dedär kan du googla dig fram mer av), atomerna bygger upp diverse molekyler, som bygger upp celler, som bygger upp mina olika organ, som tillsammans får min kropp att gå som ett gammalt tröskverk, och diverse kemiska ämnen i min hjärna har gett mig den personlighet jag har (aka #fz's kanalmongo).

Dedär är hur varje människa är uppbygd, kom inte med din fiktion om att det är massa andlig energi i oss förrän det är bevisat, förns då kan jag tro på det..

Det är märkligt hur folk kan plocka påhittade saker ur tomma intet och tro på't så hårt..

Nu vet jag visserligen inte om du bara trollar eller om du är ärlig, i vilket fall så finns det såna som verkligen tror på allt såntdärnt, och dehär är väl alltid en bra uppvärmning ifall man skulle möta en sån på riktigt.

Du vet alltså inte om att det finns en SKILLNAD mellan din fysiska temporära kropp, och ditt medvetna Jag, som lever i din kropp?

SJÄLEN = Medveten och den som upplever = ANDLIG ENERGI, levande varelsen, subjektet!

KROPPEN = Omedveten och det som upplevs = MATERIELL ENERGI, föremål, objekt!

Om du går till bårhuset i ditt lokala sjukhus, och tar dig en titt på de döda kropparna som ligger på rad, VAD är det som saknas i dessa döda kroppar?

Just precis, den aktiva livgivande principen, dvs den medvetna levande andliga energin!

Bara atomer, utan den medvetna själen!

Medlem
Skrivet av PhD:

Om du går till bårhuset i ditt lokala sjukhus, och tar dig en titt på de döda kropparna som ligger på rad, VAD är det som saknas i dessa döda kroppar

Ej fungerande organ. Hört talas om hjärnskada, hjärtattack, leverproblem, cancer, osv?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Att ni orkar argumentera han kommer ju bara komma med nåt nytt.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Vila i frid

Som sagt. Ta det i din blogg.

Låst.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

12
Skriv svar