Varför skall man respektera religion?

Inaktiv

Vad menar du med bevisat?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset
Där har du ett bevis för guds existens... tror du på gud nu?


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Inaktiv
Skrivet av lave:
Skrivet av DarthZ:

lave, det har jag aldrig sagt. Religion har ingenting med hur intelligent en människa är, iaf inte för i tiden. Nu börjar jag tvivla på om genomsnittet av kristna NUförtiden bara har lägre IQ eller intelligens.

Och för det andra så måste jag fråga Netstroyer... du anser alltså att något som är bevisat inte behöver vara "sant"? Och tvärtom?

och att vara en genial vetenskapsman har inte så mycket med intelligens som med tjurskallighet, envishet och disciplin att göra.

"scientific research is 10% inspiration and 90% transpiration" som min handledare brukar säga.

min poäng är att vetenskap och religion inte var "ärkefiender" enligt vare sig einstein eller newton.

Somliga som hävdar att vetenskap och religion inte kan samexistera (dawkins är ett exempel på en sådan).

För andra går det alldeles utmärkt att kombinera vetenskap och religion (Einstein och Newton exempelvis).

Läste du ens vad jag skrev? Jag påstod att religion och vetenskap lever i symbyios även fast de är ärkefiender... har aldrig påstått att de inte kan samexistera. Och nej, jag tror dock inte att vetenskap går att kombinera med religion (vilket är en helt annan sak, nu menar jag vetenskapligt), för då går det knappast inte att kalla det vetenskap. Det går helt enkelt över till att antingen bli religion eller vetenskap.

Usch, detta var jobbigt att diskutera då det är nästan omöjligt att förklara vad man menar.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

wohoo! 5000 views.... me = teh 5000th viewer


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem
Skrivet av lave:

min poäng är att vetenskap och religion inte var "ärkefiender" enligt vare sig einstein eller newton.

Somliga som hävdar att vetenskap och religion inte kan samexistera (dawkins är ett exempel på en sådan).

Njae, typ. Dawkins avskyr ju religion som ganska många vet, men det han argumenterar mot är att religion och vetenskap skulle på något sätt vara skilda från varandra och att vetenskapen inte har något att säga till om när det gäller religion och sånt. Sen tycker han ju som sagt att religion är totalt BS.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Såg precis filmsnutten ifrån första posten av OP, killen e ju störtskön, äntligen lite "Sanity" på internet.


signatur

Gamertag = PiGGe88swe
beroende av supreme commander

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

lave, det har jag aldrig sagt. Religion har ingenting med hur intelligent en människa är, iaf inte för i tiden. Nu börjar jag tvivla på om genomsnittet av kristna NUförtiden bara har lägre IQ eller intelligens.

Och för det andra så måste jag fråga Netstroyer... du anser alltså att något som är bevisat inte behöver vara "sant"? Och tvärtom?

Undersökningar har visat att äldre lågutbildade som bor på landet är mest religiösa. Minst religiösa är högutbildade ungdomar i städerna. Om man har högre IQ för att man utbildar sig längre stämmer din tes, men jag kan i alla fall hålla med dig om en sak: Kristna har svårt att se helheter (evolutionens verkningar) och kunna dra logiska slutsatser (som att det är troligare att universum skapats av en enorm smäll än att ett paranormalt väsen trollade fram det). Därmed tänker jag inte generalisera, för jag är fortfarande helt säker på att kristna är kristna grundat på osäkerhet (vad händer efter döden? och andra existensproblem) samt evetenhet (när man väl valt kan man ju inte byta....i linje med klassisk mänsklig logik).


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Ja, precis det jag menade, SkarZnik.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Just det, zkinkhink!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Brukade skriva långa inlägg i forum och bråka med religiöst folk för några år sedan. Väldigt mycket tankar som "men varför fattar dom inte för vilka puckon!".

Problemet är bara att de man diskuterar med tänker samma sak. Hela diskussionen känns idag meningslös för mig eftersom jag inte ser någon poäng i den. Är målet att alla ska tänka som en själv? Om man anser att kristna leder till samhällets fördärv eller något så kan det vara en poäng i att bråka om saken, men är det så? Tycks mest handla om folks egon.

Sakfrågor som "Intelligent design" i skolan kan förstås kritiseras men sen så är svenska kyrkan inte glad i den teorin heller så det blir lite skumt om man inte bor i USA.

Aja, flame on tråd.

Medlem

GOD RULES !!!!!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Overdose:

GOD RULES !!!!!!!!!!!

Inte över mig iaf;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av Overdose:

GOD RULES !!!!!!!!!!!

Inte över mig iaf;)

Inte över mig heller, but still GOD FTW !!!!

Inaktiv

skojiga citat från kristna fundamentalister på internet

Citat:

"No, everyone is born Christian. Only later in life do people choose to stray from Jesus and worship satan instead. Atheists have the greatest "cover" of all, they insist they believe in no god yet most polls done and the latest research indicates that they are actually a different sect of Muslims."

wups, då vart man muslim då


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Den här då...

Citat:

"How can anyone beleive we evolved from monkeys heres a few questions for people who beleive that

1.If we did evolve from monkeys then how come babies arent born monkeys

2.Even Darwin said his theories were wrong before he died so why do you still believe them

3.do you really not believe the bible it says we were created in seven days not millions of years

4.how come we cant speak monkey

Just for a fact ape like creatures are monkeys Just in case certain people get on this thread"


signatur

<3

Medlem

Jag tycker ni skall ta och kolla på South Park avsnitten "Go God Go" (1012-1013)

Så jäkla klockrent!


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Inaktiv
Citat:

1.If we did evolve from monkeys then how come babies arent born monkeys

2.Even Darwin said his theories were wrong before he died so why do you still believe them

3.do you really not believe the bible it says we were created in seven days not millions of years

4.how come we cant speak monkey

Stackars människor. Jag tycker uppriktigt sagt synd om dem. Det måste vara mycket svårt att leva utan tankekapacitet


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

ser rätt barnsligt ut iofs, lär vara skrivet av nån stackars evangelist på 13 svåra år


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av VacaGorda:
Skrivet av m0rfar:

Hursomhelst, om dom inte ska prackas på oss, så ska inte vi pracka på dom (som tycker att det är kul att vara religiösa) våra åsikter heller, eller? Ska vi göra det för att dom är dumma och inte fattar bättre? Uppfostran in the namn of upplysning?

Det handlar väl mer om att religioner haft en särställning där det varit fult att ifrågasätta religiösa övertygelser. Få skulle tveka till att argumentera emot någon som sa sig vara en kyckling (för att fortsätta Pat's exempel), men många nickar bara tyst när kristna hävdar att Jesus gick på vattnet och kom till världen genom jungfrufödsel.
Och jag har aldrig förstått vad det ska kunna komma för gott ur att låta dumheter stå oemotsagda.
.

Jag vill egentligen inte lägga mej i ännu en religlös diskussion, men den där jämförelsen är inte riktigt genomtänkt.
Man kan argumentera emot en person som säger sej vara en kyckling. Bevisligen så är ju personen inte en kyckling, utan en människa. Samma sak om personen påstått sej kunna gå på vatten. Den kommer inte att kunna gå på vatten. Jungfrufödsel då? Hmm, jag skulle bara ha sagt "hehe, tja, jag kände din morsa..."

Kristna kan påstå att Jesus gick på vatten och föddes genom junfrufödsel just för att det inte går att motbevisa. Vetenskapligt vet vi iofs att det inte är sant, men det var ju ett "mirakel". Då fastnar argumentationen.

Å andra sidan, vi kan ju då påstå att Jesus var en kyckling. Det går inte att motbevisa heller. Fast då är det väl en förlolämpning och då fastnar argumentationen iallafall.

Religion har den egenskapen att den är idiotsäker, d v s idioter är säkra på den.

Jag säger samma sak om att inte ge sig in i ännu en religiös diskus. Men jag måste påpeka att jag håller med först och främst "göben" i videon men också dig, sen vill jag bara kommentera ordet "mirakel" för det verkade du missa att förklara hur det order existerar. Mirakel är ett ord som kommit från religion och har en religiös klang, varav det inte är så lustigt att folk hänvisar till just ordet "mirakel" när dom nämner Jesus och hela den där dyngan...

Jag vill dock tillägga att jag tror på Jesus existens, men INTE på hans såkallade "mirakel". Han var som vilken Svensson som helst, en tidig Joe Labero om man frågar mig...

Slutligen vill jag tillägga, Tro vad NI vill, inte vad ANDRA vill, men tro inte för mycket. Förr eller senare blir alla besvikna. Det är ett faktum.

Inaktiv
Skrivet av BangBoomBang:

man skall inte respektera religion för det är först och främst en bluff.
ta jesus till exempel.
då är det förmodligen nån snubbe som lyckats göra världens första joint,

och röker på och får lite balla synvillor och skriver sen en bok om en snubbe som delar en sjö på mitten och annat knas,
som många sen blint tror är sanning.

och så utnämner några snubbar sig till präster och ser ett utmärkt sätt att få makt över folk genom att få folk att tro att dom är typ guds sändebud och kan sen lätt manipulera folk att göra en massa saker.

all religion är bara båg och går ut på att mjölka svagsinta personer på pengar.

hahaha bästa idag Som många andra säger, låt dom tro vad de vill, bara dom inte ska pracka på oss en massa.


signatur

Antec 900, Asus P5KC, 2gb 800mhz RAM, Intel Core2Duo E6750 2.66Ghz, Sapphire Radeon x1950PRO 512mb, Corsair 520w, Creative SB X-Fi XtremeGamer.

Medlem

signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Inaktiv

"Sorry, Venkman. I'm terrified beyond the capacity for rational thought." -Egon Spengler

Om man bortser från vad kommentaren syftar på i filmen, så tycker jag den är extremt träffande varför regligiösa är religiösa


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv
Skrivet av NickePicke:

hahaha bästa idag Som många andra säger, låt dom tro vad de vill, bara dom inte ska pracka på oss en massa.

Då kan du ju förklara varför just religösa inte ska ha samma rätt som politiker, vetenskapsmän, debatörer, journalister eller tonåringar som anser sig veta allt.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Respekterar andras religion & tro sålenge de inte fanatiskt försöker få oss andra som inte tror på det att gå med dem.

Dock har jag riktigt svårt att respektera religion som går emot sådant som VETENSKAPLIGT är bevisat så som att Dinusaurierna funnits etc osv osv .. religioner som säger annat kan ta sig i brasan även om de går EMOT deras tro.. kan dem känna sig ägda.

Inaktiv

Vi ska respektera religion, vi alla lever i ett kristet samhälle, vi firar jul/påsk. Vi julshoppar och ge pressenter till andra/leta påskägg osv. Tänker som "kristna" inte som musslimer eller buddister. De flästa är i svenska kyrkan utan att veta om det.

De flesta av oss tror nog inte på Eva och Adam, istället på Bing Bang, dinosarier som zauii89 påpekade.

Alla som bor i detta land bör/ska respektera religioner de styr delvis vårat tankesätt och hur vi lever dagligen!


signatur
Medlem

Det är en väldigt stor skillnad att ha respekt för en religion och för en religös persons tro och utövande av denna tro. Det är något man kan börja med att särskilja.

Om man har respekt för en religion behöver inte det betyda att man tror på alla historier som religionen bygger på, man kanske bara håller med om budskapet. De flesta skulle väl överlag hålla med om att de budskap som den kristna kyrkan ger sken av att vilja förmedla är sunda, d.v.s. : Kärlek och respekt för dina medmänniskor.

Här tar respekten slut för de flesta religioner, eftersom det nu är människors tur att förmedla och försöka få andra människor att ta till sig dessa levnadsregler.

Detta kan man argumentera om fram och tillbaka hur länge som helst, men man kan ju alltid ha i bakhuvudet att i stort sett alla riktigt stora tänkare konstaterar att man med vetenskap aldrig kan VETA något, utan man sätter upp system med begrepp som människor kan ha praktisk användning av och redan där är den sanna naturen förlorad. Väldigt många av de största tänkarna var/blev också religösa på sina äldre dagar eftersom de kom fram till att trots alla vetenskaper vi har så är naturen/universum .... krångligt att förklara.

Kan diskutera hur länge som helst, men vem orkar skriva på nätet om att vi aldrig helt kan förstå universum när man enkelt kan spy ut sina personliga åsikter på ett mer överskådligt sätt och få en stor skara anhängare som återvänder till/prenumererar på sina budskap och tar de till sig för att de har liknande känslor. Låter inte helt olikt religion?

Personligen tror jag inte på att det finns något övernaturligt. Om det finns något som passar in och kan kallas gud så är ju det inte övernaturligt eftersom det finns, men det är inte svårt att förstå människors eventuella bemötande av en sådan varelse/kraft.

Nu får det räcka, kommer ju sitta och skriva tills solen går upp annars.

Medlem
Skrivet av Svengelska:

Vi ska respektera religion, vi alla lever i ett kristet samhälle, vi firar jul/påsk. Vi julshoppar och ge pressenter till andra/leta påskägg osv. Tänker som "kristna" inte som musslimer eller buddister. De flästa är i svenska kyrkan utan att veta om det.

De flesta av oss tror nog inte på Eva och Adam, istället på Bing Bang, dinosarier som zauii89 påpekade.

Alla som bor i detta land bör/ska respektera religioner de styr delvis vårat tankesätt och hur vi lever dagligen!

det är ju inte riktigt så att julen kom pga kristendomen utan man sammanfogade det med ett hedonistiskt firande. Vid jul ger mörkret upp och dagarna börjar bli längre. Julklappar, julgranar, jultomtar osv tror jag inte har nån speciellt kristen betydelse. Det råkar bara vara rätt tillfälle per år att fira det nya ljuset och det nya livet på jorden.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Jag är kristen och ser ner på folk som inte ens kan respektera människors religionval. Hur skulle ni tycka om jag började disrespektera atheister och kalla dom för ignoranta muppar? Den hela "jag har rätt, du har fel" diskussionen leder ingen vart. Blir bara arg när jag läser om folk som idiotstämplar människor som verkligen tror på att Jesus har funnits. Varför liksom? Orkar inte ge mig in i debatten men jag tycker synd om personer som inte visar nån som helst respekt för andra människor. Tänkte även säga det att julen och påsk firas för att Jesus föddes och dog på korset. Stjärnan längst upp i granen t.e.x. symboliserar stjärnan som dom tre vise männen följde för att hitta stallet där Jesus låg. Paket, tomtar, granar, julmust, julbord, kalle ankas julafton, påskharen, påskägg, kycklingar etc. kan jämnföras med expansioner som las till med tiden. Prova även att lyssna på lite julmusik. I rätt många julsånger sjunger man om Jesus som kom till jorden. Gott nytt år!

Medlem

Christmas is a pagan holiday. Kristendomen har snott tonvis från olika gamla religioner. God Jul.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Jag tror faktist att Jesus har funnits då han näms i Rommerka texter (vad jag skall ha info om)
men på den tiden fanns det många "gud son profeter" som var större än Jesus.
jag tror det är så här att nån kille var smart och skrev ner en massa på hit och använd Jesus, och dom andra gjorde det inte. och på den vägen. EN klok man har gjort miljoner att tro på nått han hittade på.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag tror faktist att Jesus har funnits då han näms i Rommerka texter (vad jag skall ha info om)
men på den tiden fanns det många "gud son profeter" som var större än Jesus.
jag tror det är så här att nån kille var smart och skrev ner en massa på hit och använd Jesus, och dom andra gjorde det inte. och på den vägen. EN klok man har gjort miljoner att tro på nått han hittade på.

Tillåt mig spinna vidare på detta

Rätta mig om jag har fel, men är inte alla texter om Jesus nedskrivna långt efter hans "död"? Nån mer än jag som finner detta konstigt?

Skrivet av sno0zer:

Christmas is a pagan holiday. Kristendomen har snott tonvis från olika gamla religioner. God Jul.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Skriv svar