Varför spelar du spel?

Medlem

För att få spela någon jag inte är


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Tidigare för att det gav tillräcklig stimulans att lära sig bemästra (strategi)spel och för att det samtidigt underhöll mig på samma sätt som böcker gör det. I brist på annat ska sägas, eftersom jag som proletär inte äger några resurser eller fabriker att leka runt med. Simulering gör att man kan göra något man inte kan i verkligheten, men gärna skulle vilja sätta sig in i ändå. Sen var det ju några spel som spelades för att det hörde till. Duke Nukem tex. Numera mest på rutin för att det är något jag alltid gjort, men i högre grad för storyn, jag får inte längre ut så mycket av spelandet och prioriterar bort det mesta eftersom spelindustrin förfallit till masskonsumtionens tentakler, men vissa pangpangspel i MP som Mount and Blade är ren avkoppling en sen kväll när jag känner för det. Sen finns också sociala aspekter, jag blir tillfreds av att slå mina kompisar och andra på "brädet".


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem
Skrivet av Xifel:
Skrivet av Tybalt:

Jag spelar spel av samma anledning som när jag "går ut och leker", det aktiverar belöningssystemet i min hjärna.

Titeln är skämtsamt vald, det är ingen pik eller så. Hoppas ingen tror det, men jag ser nu att den faktiskt kan missuppfattas...

Men vad menar du med belöningssystemet aktiveras. Är det när du klarar svåra uppgifter eller besegrar motståndare (i multiplayer typ)? När du levellar upp?

Mitt tidigare inlägg summerar det hela ganska bra. Att beskriva varje situation då jag belönas av min hjärna skulle bli för omfattande.

Ett slumpmässigt exempel (av tusental): När jag löst ett pussel i ett pusselspel så belönas jag av min hjärna. Detta liknar den belöning jag fick när jag läste matematik på universitetet när jag löste en uppgift.

Ett annat exempel: När jag vunnit en match i ett flerspelar-spel belönas jag på samma sätt som när jag vann 100-metersloppet jag deltog i på högstadiet.

Ytterligare ett exempel: Det finns spel som belönar visuellt eller auditivt. Ungefär som att se en film eller gå på en konsert.

Kort sagt, att börja göra en lista över varje situation känns övermäktig. Jag tror inte jag kan vara annat än generell i min beskrivning utan att det ger en skev bild med tanke på att din grundfråga spänner över hela begreppet "spel".


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

För att det är kul.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Det är tyvärr oerhört roligt, just därför spelar jag spel.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Jag måste få min dagliga dos av dödligt våld för att dämpa risken att löpa amok ute på stan. Skriv det! ^^

Medlem
Skrivet av Grön:

Jag måste få min dagliga dos av dödligt våld för att dämpa risken att löpa amok ute på stan. Skriv det! ^^

spelat ... 24 t##%&mmar måste... döda !!!


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av WaltX:

Jag spelar för det mesta för att slappna av och ha kul. Ännu roligare blir det med sällskap. Är spelet jag spelar bra och underhållande så spelar jag självklart ut det, och i sällsynta fall spelar om det. Det är också viktigt för mig att spelet belönar dig för tiden du lägger ner på spelet. Till exempel genom att ha ranker och unlocks.

Vad spelar jag? Jag spelar bra spel inom (nästan)alla genre. Just nu lirar jag Mass Effect 3 och Battlefield 3.

>Bra spel
>Mass Effect 3

casualvågen är här !! inled order nr.227 (den här citationen gick för övrigt åt helvete)

ಠ_ಠ


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Xifel:

Edit: Oh, föresten, jag undrar också vad det är för spel ni spelar, vanligtvis...

Här har vi en annan sådan grej. Skälet till att du vill veta vilka spel är för att kunna avgränsa och dra någorlunda konkreta och inramade slutsatser som man kan lära sig nåt av. Men de flesta spelar många olika typer av spel under olika perioder. Få är dom som sitter och nöter ett enda spel år ut och år in. Frågeställningen är för bred och vag. Det är som att skriva uppsats om "Varför ser du på TV?". De som ser på TV är en alldeles för bred mångfacetterad grupp med olika vanor och intressen så det går inte dra några vettiga slutsatser.

Du har valt detta ämnet för du tycker själv det är roligt att spela och skulle ändå skriva en uppsats och då kändes det fint att kombinera. Eller hur? Och att skriva om spel kommer man undan med än så länge för det är poppigt. Jag tycker du ska tänka om. Smalna av om du ska göra detta.

Här har du ett exempel på vad som skulle vara mera genomförbart: "Dyngsrym och sömnvanor hos människor som spelar spelet X i syfte att tävla internationellt."

Skrivet av mosoloa1:

Det är tyvärr oerhört roligt, just därför spelar jag spel.

Tillåt mig redigera din mening, den såg konstig ut. Nedan följer den nya.

"Det är oerhört roligt, just därför spelar jag spel"


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Tillåt mig redigera din mening, den såg konstig ut. Nedan följer den nya.

"Det är oerhört roligt, just därför spelar jag spel"

Tänk så här, om vi inte hade så roligt med att spela spel skulle vi kunna fokusera på något annat lättare, lägga vår tid på t.ex. studier utan att bli distraherad av spel.

Finns många timmars spelande liggandes på hyllan från mitt liv som jag ångrar, timmar som skulle kunna gått till något bättre och mer meningsfullt.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Paddington:

Tillåt mig redigera din mening, den såg konstig ut. Nedan följer den nya.

"Det är oerhört roligt, just därför spelar jag spel"

Tänk så här, om vi inte hade så roligt med att spela spel skulle vi kunna fokusera på något annat lättare, lägga vår tid på t.ex. studier utan att bli distraherad av spel.

Finns många timmars spelande liggandes på hyllan från mitt liv som jag ångrar, timmar som skulle kunna gått till något bättre och mer meningsfullt.

För att försäkra oss om att det inte är en ärvd skuldkänsla att bli underhållen av spel som du skriver på det viset, skulle du kunna nämna ett par saker som är viktiga ("meningsfulla") som du inte utfört/upplevt för att du spelade för mycket? Exempelvis:

Gjorde du dåliga studieresultat eftersom du spelade mycket som resulterade i sämre jobb?
Spelade du istället för att ge tid till din partner som du faktiskt älskade så denne gjorde slut?
Står huset halvbyggt och det regnar in för att du hellre spelar än bygger klart?
Satte du potentiella nya bekantskaper åt sidan för att spela istället?

"Jag borde dammsugit" duger inte

Låt mig citera den gode Bruce Willis uppsats i fullängd när han gick ut skolan om vad han ville göra med sitt liv: "I wanna have fun!"


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag spelar för att jag älskar att Tävla. Är det inte idrott på riktigt så är det spel som kräver att jag möter andra riktiga spelare. Exempel på spel jag spelar nu: Heroes of Newerth, dota, Battlefield 3 och Fifa 12(endast online).

Medlem

Jag spelar för att jag vill slippa den grå och tråkiga verkligheten för en stund. Gillar därför inte heller realistiska spel något vidare.

Medlem

Att spela ett spel med en hyfsad story är som att se på en bra film
Och varför kollar man på film?

12
Skriv svar