Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem
Skrivet av Nestor:

Är du vegetarian eller vad?
Naturligtvis var samtliga människor under stenåldern fram till våra dagar sjuka i huvudet.
Jagmenar.. Döda ett djur får att få mat på bordet.

Jag är absolut inte vegetarian.
Men jag antar att du äter vargar eller?

Om du sedan inte ser skillnad på stelnåldern och idag då man faktist INTE behöver jaga för att få mat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga dig..

Välkommen till 2010. Här behöver vi inte jaga för att få mat.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Är du vegetarian eller vad?
Naturligtvis var samtliga människor under stenåldern fram till våra dagar sjuka i huvudet.
Jagmenar.. Döda ett djur får att få mat på bordet.

Jag är absolut inte vegetarian.
Men jag antar att du äter vargar eller?

Om du sedan inte ser skillnad på stelnåldern och idag då man faktist INTE behöver jaga för att få mat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga dig..

Välkommen till 2010. Här behöver vi inte jaga för att få mat.

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Men enligt dig är det ok att döda vissa djur och inte andra djur?
VM i dubbelmoral?

Sen att BEHOVET är olika är en annan sak.
Jag tycker älgfött är skitgott. Därför ser jag ett behov av att döda älgar. Enkelt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Dock mördas inte dessa för att stilla skjutgalna gubbars lust. Väldigt stor skillnad på att skjuta en varg för ingeting och att slakta en ko för att ge mat. Men som jag sa tidigare, du kanske äter varg??

Skrivet av Nestor:

Men enligt dig är det ok att döda vissa djur och inte andra djur?
VM i dubbelmoral?

Dubbelmoral? Du har själv svarat på det.
Behovet är helt olika. Vargar äter vi inte och de utgör ingen fara. Kor föder oss tex. Men kalla det dubbelmoral du.

Inaktiv

Viltvård kallas det Nasse, pga våran existens så behöver vi knäppa några djur här och där för att bibehålla balansen i naturen.
Eller du kanske vill skjuta av lite människor istället?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Dock mördas inte dessa för att stilla skjutgalna gubbars lust. Väldigt stor skillnad på att skjuta en varg för ingeting och att slakta en ko för att ge mat. Men som jag sa tidigare, du kanske äter varg??

Nej. Det är ingen skillnad. Man dödar ett försvarslöst djur. Skillnanden ligger i behovet och nyttan. Trodde det var fullständigt uppenbart. Men det var det tydligen inte.


signatur

Dryg och bitter.

Skrivet av Kamp:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

Du är gullig du Nasse!
Det är helt okej att avliva djur om det krävs det ja, eller skjuta dem för mat.
Det är INTE okej att uppmana till massmord.
Lär dig skillnaden och ditt sociala liv kommer att öka i kvalitet.
Lyckligtvis så kommer jag aldrig att sjunka under din nivå.
Puss och Kram!

Så när behövde vi senast skjuta djur för mat?
Sen när åt man varg tex?
Mig veterligt har vi slakterier så det räcker och blir över.

Vad du tjatar om massmord. Vem har sagt någonting om massmord?(förutom du själv då)

Återigen är du där med dina påhopp. Du bör försöka hålla dig på en lite högre nivå för att inte framstå som om du vore helt blåst.

Pliskin du är ju totalt fel ute och dina påhopp är bara löjliga. Kan du inte argumentera som en vuxen människa så är det bättre att du är tyst.:down:


signatur
Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

Du är gullig du Nasse!
Det är helt okej att avliva djur om det krävs det ja, eller skjuta dem för mat.
Det är INTE okej att uppmana till massmord.
Lär dig skillnaden och ditt sociala liv kommer att öka i kvalitet.
Lyckligtvis så kommer jag aldrig att sjunka under din nivå.
Puss och Kram!

Så när behövde vi senast skjuta djur för mat?
Sen när åt man varg tex?
Mig veterligt har vi slakterier så det räcker och blir över.

Vad du tjatar om massmord. Vem har sagt någonting om massmord?(förutom du själv då)

Återigen är du där med dina påhopp. Du bör försöka hålla dig på en lite högre nivå för att inte framstå som om du vore helt blåst.

Pliskin du är ju totalt fel ute och dina påhopp är bara löjliga. Kan du inte argumentera som en vuxen människa så är det bättre att du är tyst.:down:

Man måste hålla en låg nivå för att Nasse ska förstå, annars så väntar bara meningslösa påhopp från det.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Pliskin, se detta som en öppen tillsägelse. Argumentera som vanligt folk och sluta kalla folk för öknamn. Skulle det mot all förmodan bli påhopp (Och det ska det inte bli, mkay?) så anmäl detta.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Kamp:

Så när behövde vi senast skjuta djur för mat?
Sen när åt man varg tex?
Mig veterligt har vi slakterier så det räcker och blir över.

Hehe, du tar kål på mig kamp, garvar nästan ihjäl mig :).
Är det inte dags att införa internetkörkort snart? Nånting i stil med att man måste visa att man är mognare än den genomsnittliga 12:åringen innan man får skriva på forum.

Hoppas du har det bra i din lilla bubbla utan insyn i hur världen faktist fungerar :D!

Medlem
Skrivet av osgen:
Skrivet av Kamp:

Så när behövde vi senast skjuta djur för mat?
Sen när åt man varg tex?
Mig veterligt har vi slakterier så det räcker och blir över.

Hehe, du tar kål på mig kamp, garvar nästan ihjäl mig :).
Är det inte dags att införa internetkörkort snart? Nånting i stil med att man måste visa att man är mognare än den genomsnittliga 12:åringen innan man får skriva på forum.

Hoppas du har det bra i din lilla bubbla utan insyn i hur världen faktist fungerar :D!

Fint inlägg, du talar emot dig själv.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

osgen: Du ska inte kasta sten i glashus.
Skulle vi ha "internetkörkort" så skulle du aldrig få använda det.

Du har absolut noll att tillföra, så jag förstår verkligen inte vad du gör här? Och precis som Pliskin kan du inte göra annat än att komma med påhopp.

Kanske dags för admins att börja varna folk som inte tillför diksussionen någonting?

Medlem
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):

Viltvård kallas det Nasse, pga våran existens så behöver vi knäppa några djur här och där för att bibehålla balansen i naturen.
Eller du kanske vill skjuta av lite människor istället?

Tills du växt upp Pliskin så behöver du inte bemöda dig med att citera mig eller förvänta dig svar från mig. Tänker inte slösa mer tid på en amöba som dig.

Ett under att du får vara kvar efter alla din påhopp..

Medlem
Skrivet av Nestor:

Nej. Det är ingen skillnad. Man dödar ett försvarslöst djur. Skillnanden ligger i behovet och nyttan. Trodde det var fullständigt uppenbart. Men det var det tydligen inte.

Först är det ingen skillnad säger du sedan så säger du att det är en skillnad? Hur ska du ha det.

Somsagt, äter du vargar?

Medlem

Har du ens läst tråden? Innan du kom in handlade det om att lägga fram fakta och diskutera.
Efter att du kom så är det en enda kavalkad i att spotta ur sig åsikter, åsikter som bygger på extrema fördomar och extremt liten verklighetsanknytning.
Jag försöker undvika att argumentera med fanatiker så jag vet inte ens varför jag skriver det här

Medlem
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av Pliskin (Återuppstånden):
Skrivet av ThinBoi:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Sen är vargar mycket mer värdefulla än vissa människor.

+1

Och vilket jävla tjat om svenska bönder det var här. Det är en dödsdömd verksamhet. Bara hin-håle vet vafrör den finns kvar. Dra ut den konstgjorda lungan nu och ge varje bonde en slips och ett hederligt arbete.

Så kött, mjölk och säd behövs inte längre, märkligt vart detta samhälle är på väg när vi inte ens behöver mat längre.

Han tror bergis mjölken kommer från affären.:)

Och du tror bergis att du är rolig:)
jag pratade om SVENSKA bönder. finns bönder i andra länder också you know.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Citat:

Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap.

Folk som snackar om att varg äter upp all boskap är idioter, det är precis som det nämnts tidigare, gubbar som söker spänning genom att döda. I detta fall något som har gjorts till ondskans symbol. (Poseidon och triuden gjordes om till satan av kristna kyrkan.)

Vargjakt

Medlem
Skrivet av Genemos:
Citat:

Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Av älgarna var 133 kalvar och 15 ettåriga älgar, men inget vuxet djur hade dödats av vargar. Av dessa data kan man dra slutsatsen att vargen främst utgör en konkurrent till jägare och inte ett hot mot tamboskap.

Folk som snackar om att varg äter upp all boskap är idioter, det är precis som det nämnts tidigare, gubbar som söker spänning genom att döda. I detta fall något som har gjorts till ondskans symbol. (Poseidon och triuden gjordes om till satan av kristna kyrkan.)

Vargjakt

Jag tycker att de som har boskap kan fixa bättre stängsel, och att man bara ska får jaga/döda djur för mat, dock inte så mkt att man utrotar dem.

Angående "Vi är människor och de är djur", så tycker jag att det är helt fel, vi är lika mycket djur som de. Skillnaden är att vi är väldigt respektlösa mot de andra varelserna.

De lever som de alltid gjort, medan vi går över gränsen. De finns så många fler männsikor än djur som förtjänar att dö imo.

Det är ganska svårt att leva upp till detta och jag äter djur, även om det skulle gå att dra ned på det.
Jag skulle naturligtvis inte gå ut på stan och slakta folk heller, trots alla hemska människor som existerar. Även jag hör ju till de hemska.

Det är väldigt svårt att ta en ställning i detta och man vill låta så bra, trots att man inte är det.
Jag är också sämst på att formulera mig när det kommer till diskussioner.

Ingen behöver kommentera att jag är dum, för tillochmed jag tycker att det låter bitvis dumt

Inaktiv

Wow, moget att gnälla på påhopp och sen kalla folk för "amöba".
Om denna person hade bemödat sig att läsa inläggen noggrant innan Den började fäkta vilt omkring sig och bete sig som ett aggressivt svin hade det hela gått betydligt bättre, men jag förväntar mig inget annat från denna person efter att ha läst dess tidigare inlägg.
Nog med offtopic från min sida, ville bara få detta sagt.

Angående att vargen käkar upp allt vilt i skogen: En organiserad vargflock kommer aldrig att tugga sig igenom hela beståndet av vilt, de är såpass smarta att de inser att ifall de dödar allt som finns så har de ingen mat långsiktigt sett.
De fäller hellre ett par stycken då och då för att förhindra att det sker.
Så en skapligt stor vargstam (mellan 4-500st) kan hjälpa till att hålla en balans mellan djuren samt minska viltolyckorna vilket tidigare har varit jägarnas jobb.
Men växer den för stor så kommer det att skära sig mellan dem och oss, människor och vilda djur har aldrig riktigt trivts att dela mark med attacker på tamdjur och tjuvjakt som följd.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Nej. Det är ingen skillnad. Man dödar ett försvarslöst djur. Skillnanden ligger i behovet och nyttan. Trodde det var fullständigt uppenbart. Men det var det tydligen inte.

Först är det ingen skillnad säger du sedan så säger du att det är en skillnad? Hur ska du ha det.

Somsagt, äter du vargar?

Men hur ****** svårt ska det vara.
Det är ingen skillnad när det kommer till själva handlingen att döda en älg, en varg eller en asiatisk kampkarp.

Däremot ligger det en skillnad i BEHOVET av att döda älg, varg och asiatisk kampkarp.
Nej. Jag äter inte varg på en regelbunden basis.
Däremot skulle jag inte tacka nej till det.

Din poäng med frågan var?
En var är lika försvarslös som en älg mot en .416 Rigby eller en 6.5 Mauser.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

- Men de vargkroppar som hittills undersökts har varit i bra kondition med välutvecklad muskulatur. Inga sjukliga förändringar. Sedan återstår skelettundersökningar som görs av Naturhistoriska riksmuseet, och det är ju möjligt att de hittar något som vi inte ser med blotta ögat, säger veterinär Jonas Malmsten på SVA.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Den hann knappt börja innan den slutade, med resultatet att vissa län har skjutit för många djur och sedan även fortsatt beskjuta fler djur. Vad kan man förvänta sig när man släpper ut 27.000 jägare för att jaga 27 stycken vargar. Att sedan Dalarna, Sveriges varghatarlän, skjuter flest och på mest bevisar ju bara vilken stor miss det hela har varit. Det handlar inte om att "skydda" någonting, som har varit argumentet från dessa machogubbar, utan det är att stolt kunna posera med en död varg och sedan hänga skinnet på väggen i vardagsrummet.
Jakten är idiotiskt och ser bara till blodtörstiga jägares intressen.

I runda slängar var det 12 000 jägare, alltså inte din mer än dubblade siffra. Se det mot de 200 000 som ger sig ut varje år efter älgen istället.

Ärligt talat, vem bryr sig? Jag sover gott varje natt, finns annat att bry sig om istället för en knappt livsbeständig förvildad hund. Se till att folk får och kan behålla sina jobb istället för att lalla runt med vargar och andra kräk till djur!

Usch...

Medlem

Nu har det alltså visat sig att det jag sa om att inavelsargumentet är idiotiskt och inte hör hemma i diskussionen. Både veterinärer och forskare är inne på exakt samma linje.
"Hans Ellegren, professor i evolutionär biologi vid Uppsala universitet, har länge följt den svenska vargen. Inte heller han ser att inaveln bland vargarna är ett argument för jakt. Tvärtom minskar den genetiska variationen i stammen för varje djur som

– Så länge stammen är så liten går det inte att vetenskapligt motivera jakt, säger Hans Ellegren."

Att det alltså skulle handlat om att vi måste skjuta vargar för att inaveln är så kraftig, vilka många här sagt och även våran kära miljöminister, får inte stöd av varken veterinärer vilka utfört obduktioner eller en av Sveriges mest insatta vargforskare. Det är inget främmande argument, utan som varit känt sen innan.

OnParole: Om du nu bryr dig så väldigt mycket mer om andra saker kan du ju hålla dig borta från diskussionen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

MEn det som någon nämde att vi har trängt oss inpå vargarna och går över gränsen, vi kan ju väl inte precis bara flytta från där vargarna är och tror att dom får leva där i frid (dom kmr väl följa efter och utöka deras revir). Vargarna kommer allt närmare våra byar/städer, tar boskap och det är väl och acceptera att man måste skjuta för att inte allt vilt ska bo i våra städer till slut lr? :\

Medlem

Har faktiskt ändrat uppfattning om denna jakt. När jag först såg det i tidningen var min reaktion "Ja, det låter bra. Om det är för många så ska tillväxten tyglas en aning". Nu är jag faktiskt emot denna jakt, dels p.g.a. efterklokhet och jekligt luddig motivation från "jägarna".

JUST WANTED TO TELL YOU. BECAUSE MY POSITION ON THIS ISSUE IS VERY VALID.

Medlem

Hanne Kjöller säger sitt: http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-inte-demokra...

Citat:

Många som mejlat efter den förra varg­artikeln (9/1) hänvisar till demokrati. Beslut om varg borde fattas, hävdar vissa, av dem som bor i vargområden. Intressant tanke. Och beslut om invandring borde då reserveras för människor i invandrartäta orter? Liksom beslut om fiske av dem i kustlän? Sjukvårdspolitik av läkare?

Medlem

Right on, Hanne Kjöller!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Hahaha det är så sjukt roligt att läsa småbarns käftande mot varandra på internet angående saker 90% av dom inte ens begriper sig på hahah humor.

Medlem

[http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-in
te-demokrati-1.1026547]

Det är trist att vargen tar jakthundar. Men enligt vargexperten Tom Arnbom på WWF beror detta på att svenska jägare envisas med att låta sina hundar gå lösa i områden där det finns varg.

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Inaktiv
Skrivet av Frilleberg:

[http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-in
te-demokrati-1.1026547]

Det är trist att vargen tar jakthundar. Men enligt vargexperten Tom Arnbom på WWF beror detta på att svenska jägare envisas med att låta sina hundar gå lösa i områden där det finns varg.

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Man ska ju ha dem i koppel vettu, myyycket lättare att leta upp en älg när hunden sliter och stretar i kopplet och vill springa iväg och ställa älgen


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Frilleberg:

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Sant, men det är väl ingen som är tvungen att jaga med hund heller?

Jag har inte läst hela tråden men jag vill ändå uttrycka min åsikt i frågan. Ber om ursäkt om jag upprepar något som redan diskuterats.

Sverige utgör en del av vargens naturliga utbredningsområde, därför ska vi ha varg här. Resonerar man som så att det räcker med några hundra vargar långt borta i Sibirien, då missar man det faktum att vargen inte bara har ett värde i sig själv utan dessutom påverkar naturen runt omkring sig, vilket är minst lika viktigt.

Räcker då de drygt 200 vargarna vi har i landet? Ja, det kanske det skulle göra om den svenska delen av vargstammen inte var så isolerad från den Finsk-Ryska delen. Men som det är nu måste vargarna tillåtas bli många fler (och obesläktade vargar måste föras in) för att stammen skall hålla sig frisk på sikt. Som redan nämnts finns det inga vettiga argument till att jakten skulle gynna vargens genetiska status.

Angående att vargar river boskap, hundar och annat: detta måste vi lära oss att leva med och acceptera. Det är helt enkelt förenat med vissa faror att jaga med lös hund, föda upp får, eller vad det nu kan vara. Det finns dessutom andra sätt att skydda sina djur på än med en bössa, om man är orolig.

Att jakten skulle skapa acceptans för vargen tror jag inte heller på. I vissa kretsar talar man redan om att man vill skjuta ännu fler vargar nästa år.

Skriv svar