Vargjakten, en idioti som gått över styr

Medlem
Skrivet av Kinne:

Hahaha det är så sjukt roligt att läsa småbarns käftande mot varandra på internet angående saker 90% av dom inte ens begriper sig på hahah humor.

Upplys oss, åh du vise, jag är idel öra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av frans:
Skrivet av Frilleberg:

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Sant, men det är väl ingen som är tvungen att jaga med hund heller?

Jag har inte läst hela tråden men jag vill ändå uttrycka min åsikt i frågan. Ber om ursäkt om jag upprepar något som redan diskuterats.

Sverige utgör en del av vargens naturliga utbredningsområde, därför ska vi ha varg här. Resonerar man som så att det räcker med några hundra vargar långt borta i Sibirien, då missar man det faktum att vargen inte bara har ett värde i sig själv utan dessutom påverkar naturen runt omkring sig, vilket är minst lika viktigt.

Räcker då de drygt 200 vargarna vi har i landet? Ja, det kanske det skulle göra om den svenska delen av vargstammen inte var så isolerad från den Finsk-Ryska delen. Men som det är nu måste vargarna tillåtas bli många fler (och obesläktade vargar måste föras in) för att stammen skall hålla sig frisk på sikt. Som redan nämnts finns det inga vettiga argument till att jakten skulle gynna vargens genetiska status.

Angående att vargar river boskap, hundar och annat: detta måste vi lära oss att leva med och acceptera. Det är helt enkelt förenat med vissa faror att jaga med lös hund, föda upp får, eller vad det nu kan vara. Det finns dessutom andra sätt att skydda sina djur på än med en bössa, om man är orolig.

Att jakten skulle skapa acceptans för vargen tror jag inte heller på. I vissa kretsar talar man redan om att man vill skjuta ännu fler vargar nästa år.

Håller med, om vi skjuter alla vargarna så blir det för många växtätare och då måste jägarna skjuta dem också osv. Människan borde aldrig lägga sig i naturens kretslopp

Medlem
Skrivet av Frilleberg:

[http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-in
te-demokrati-1.1026547]

Det är trist att vargen tar jakthundar. Men enligt vargexperten Tom Arnbom på WWF beror detta på att svenska jägare envisas med att låta sina hundar gå lösa i områden där det finns varg.

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Jagar man med hund får man helt enkelt räkna med det. Eller ska älgar och andra djur bara lägga sig ner och självdö för att människan skulle ha någon slags immunitet mot död? Bara för att de såkallade "jägare" "jagar" för att stilla deras sjuka lustar och detas vapenkåthet så betyder det inte att det är lika roligt för djuren som blir fällda.
För dem handlar det om liv eller död. Men inte för människan. Det är bara ett sjukt nöje.

Djur dör dagligen. Det dör fan så många fler sällskapsdjur i trafiken. Hur många hundar och katter blir inte överkörda årligen? Spec jämför med de få som dör av vargar. Ska vi införa skyddsjakt på bilar eller bilförare då..?

Eller vänta, det räknas inte. Vi människor har ju rätt att döda djur. Vi har ju somsagt någon slags immunitet.

Inaktiv
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Frilleberg:

[http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-in
te-demokrati-1.1026547]

Det är trist att vargen tar jakthundar. Men enligt vargexperten Tom Arnbom på WWF beror detta på att svenska jägare envisas med att låta sina hundar gå lösa i områden där det finns varg.

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Jagar man med hund får man helt enkelt räkna med det. Eller ska älgar och andra djur bara lägga sig ner och självdö för att människan skulle ha någon slags immunitet mot död? Bara för att de såkallade "jägare" "jagar" för att stilla deras sjuka lustar och detas vapenkåthet så betyder det inte att det är lika roligt för djuren som blir fällda.
För dem handlar det om liv eller död. Men inte för människan. Det är bara ett sjukt nöje.

Djur dör dagligen. Det dör fan så många fler sällskapsdjur i trafiken. Hur många hundar och katter blir inte överkörda årligen? Spec jämför med de få som dör av vargar. Ska vi införa skyddsjakt på bilar eller bilförare då..?

Eller vänta, det räknas inte. Vi människor har ju rätt att döda djur. Vi har ju somsagt någon slags immunitet.

"Stilla sjuka lustar" och "vapenkåthet"??!

Hur jävla trångsynt och fördomsfull är du egentligen?


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv
Citat:

Många som mejlat efter den förra varg­artikeln (9/1) hänvisar till demokrati. Beslut om varg borde fattas, hävdar vissa, av dem som bor i vargområden. Intressant tanke. Och beslut om invandring borde då reserveras för människor i invandrartäta orter? Liksom beslut om fiske av dem i kustlän? Sjukvårdspolitik av läkare?

mm, Invandringspolitiken ska istället skötas av invandrarna, fiskepolitiken av greenpeace och jaktpolitiken av stockholmarna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Pliskin (Amöban):

mm, Invandringspolitiken ska istället skötas av invandrarna, fiskepolitiken av greenpeace och jaktpolitiken av stockholmarna.

Med risk för att ha missat att du var ironisk vill jag bara påpeka att det ju inte är vad hon säger.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Blir vargarna räddare (för människor) om man skjuter dem? Förstår de vad som dödat dem, eller blir de bara rädda för höga knallar i allmänhet?

Ja, de har ju sin allmänna tidning där alla nyheter kommer. *ironi*

Syftet med denna jakt vad att döda de vargar som har för mycket inavel i sig samt sjukdomar. Det är väl en bra anledning, Tanken är att man ska införa nya vargar från ryssland till den svenska stammen för att förhindra mer inavel då vi bara haft 1 stam med vargar i Sverige sen 70-talet och den kom från Norge, så man kan säga att den svenska vargen blev utrottad.

Men, ~19 vargar sköts på 4 dagar, Säg mig hur kontrollerade jägarna vilka som var sjuka eller inavlade? För att testa sjukdomar skulle de behövt söva alla och ta blodprov och skicka dessa till umeå om jag inte minns fel på ort.

För att testa mot inavel skulle de behövt ta prov på varenda varg i hela Sverige och sammanföra detta i en databas.

Detta är saker som skulle ta några år. Vilket jag tror regeringen håller på med, men denna jakt var bara en gåva till jägarna så de skulle lugna ner sig under tiden de förberedde sig. Samt om de ska öka vargstammens storlek måste vi börja jaga dem tillslut, regeringen ville ha information hur jakt på vargar ger för påverkan på vargarna själva, något som bara kan göras genom jakt.

Detta är det första vargjakten sedan 1968.

Medlem

Utan att närma mig rätt och fel i denna fråga så ville jag ju bara säg att en del som kommenterar just inavel aspekten angående detta knappast har mer än ett får hemma ...

Hur j-vla svårt är det att förstå att om man ska ta in "nytt blod" från t.ex Ryssland, och vargstammen i Sverige ska vara kring X antal djur, så måste du skjuta bort ett par för att få "plats" med nya.

Jag kan i min vildaste fantasi inte förstå hur F-N FOLK INTE FÖRSTÅR. Suck.

Tack för mig, återgår till popcorn o cola.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Frilleberg:

[http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-anarki-ar-in
te-demokrati-1.1026547]

Det är trist att vargen tar jakthundar. Men enligt vargexperten Tom Arnbom på WWF beror detta på att svenska jägare envisas med att låta sina hundar gå lösa i områden där det finns varg.

HAHA gå lösa, hur fan ska man annars jaga med hund?

Jagar man med hund får man helt enkelt räkna med det. Eller ska älgar och andra djur bara lägga sig ner och självdö för att människan skulle ha någon slags immunitet mot död? Bara för att de såkallade "jägare" "jagar" för att stilla deras sjuka lustar och detas vapenkåthet så betyder det inte att det är lika roligt för djuren som blir fällda.
För dem handlar det om liv eller död. Men inte för människan. Det är bara ett sjukt nöje.

Djur dör dagligen. Det dör fan så många fler sällskapsdjur i trafiken. Hur många hundar och katter blir inte överkörda årligen? Spec jämför med de få som dör av vargar. Ska vi införa skyddsjakt på bilar eller bilförare då..?

Eller vänta, det räknas inte. Vi människor har ju rätt att döda djur. Vi har ju somsagt någon slags immunitet.

Men nu syftade ju jag på att han trodde att jägare bara låter hundarna gå lösa och att det är därför som hundarna dör av vargarna och jag sa aldrig att det var någon annans fel att hundarna dör. JAg tror heller inte att älgarna tänker på att om det är kul lr tråkigt att dom dör :|. Det verkar som att många har blivit mega djurvänner bara för att de fick höra att man skjutit för mkt varg.

Medlem
Skrivet av SweWolf:
Skrivet av Tybalt:

Blir vargarna räddare (för människor) om man skjuter dem? Förstår de vad som dödat dem, eller blir de bara rädda för höga knallar i allmänhet?

Ja, de har ju sin allmänna tidning där alla nyheter kommer. *ironi*

Syftet med denna jakt vad att döda de vargar som har för mycket inavel i sig samt sjukdomar. Det är väl en bra anledning, Tanken är att man ska införa nya vargar från ryssland till den svenska stammen för att förhindra mer inavel då vi bara haft 1 stam med vargar i Sverige sen 70-talet och den kom från Norge, så man kan säga att den svenska vargen blev utrottad.

Men, ~19 vargar sköts på 4 dagar, Säg mig hur kontrollerade jägarna vilka som var sjuka eller inavlade? För att testa sjukdomar skulle de behövt söva alla och ta blodprov och skicka dessa till umeå om jag inte minns fel på ort.

För att testa mot inavel skulle de behövt ta prov på varenda varg i hela Sverige och sammanföra detta i en databas.

Detta är saker som skulle ta några år. Vilket jag tror regeringen håller på med, men denna jakt var bara en gåva till jägarna så de skulle lugna ner sig under tiden de förberedde sig. Samt om de ska öka vargstammens storlek måste vi börja jaga dem tillslut, regeringen ville ha information hur jakt på vargar ger för påverkan på vargarna själva, något som bara kan göras genom jakt.

Detta är det första vargjakten sedan 1968.

Inavel hos få av de skjutna vargarna

Citat:

??Det är friska och fina djur i stora drag, säger Carl Hård af Segerstad, enhetschef på SVA.
Men det stämmer inte alls med bilden att vargarna är sjuka, vilket skapar debatt.

??Hittills har vi obducerat 24 djur. Vi har hittat några småsaker men ingenting allvarligt, säger Carl Hård af Segerstad.

Enligt Olof Liberg är det också precis vad forskarna hade väntat sig.

??Carlgren har spritt den här missuppfattningen genom sitt snack om att byta ut sjuka vargar, säger Olof Liberg.

Citat:

Hans Ellegren, professor i evolutionär biologi vid Uppsala universitet, har länge följt den svenska vargen. Inte heller han ser att inaveln bland vargarna är ett argument för jakt. Tvärtom minskar den genetiska variationen i stammen för varje djur som skjuts.

??Så länge stammen är så liten går det inte att vetenskapligt motivera jakt, säger Hans Ellegren.

Därför är forskarna eniga om att den viktigaste åtgärden för vargens framtid är att nya vargar flyttar in.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Såg på expressens eller om det var aftonbladets framsida att det ska skjutas 60 vargar till.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Såg på expressens eller om det var aftonbladets framsida att det ska skjutas 60 vargar till.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-fler-vargar-borde-s...

Citat:

Nästa år kan minst 50 vargar behöva skjutas om riksdagens tak på högst 210 djur i Sverige ska hållas, tror vargforskaren Olof Liberg. Men miljöminister Andreas Carlgren anser att det är för tidigt att ange någon siffra, först ska årets jakt utvärderas.

Medlem
Skrivet av SweWolf:
Skrivet av Tybalt:

Blir vargarna räddare (för människor) om man skjuter dem? Förstår de vad som dödat dem, eller blir de bara rädda för höga knallar i allmänhet?

Ja, de har ju sin allmänna tidning där alla nyheter kommer. *ironi*

Syftet med denna jakt vad att döda de vargar som har för mycket inavel i sig samt sjukdomar. Det är väl en bra anledning, Tanken är att man ska införa nya vargar från ryssland till den svenska stammen för att förhindra mer inavel då vi bara haft 1 stam med vargar i Sverige sen 70-talet och den kom från Norge, så man kan säga att den svenska vargen blev utrottad.

Men, ~19 vargar sköts på 4 dagar, Säg mig hur kontrollerade jägarna vilka som var sjuka eller inavlade? För att testa sjukdomar skulle de behövt söva alla och ta blodprov och skicka dessa till umeå om jag inte minns fel på ort.

För att testa mot inavel skulle de behövt ta prov på varenda varg i hela Sverige och sammanföra detta i en databas.

Detta är saker som skulle ta några år. Vilket jag tror regeringen håller på med, men denna jakt var bara en gåva till jägarna så de skulle lugna ner sig under tiden de förberedde sig. Samt om de ska öka vargstammens storlek måste vi börja jaga dem tillslut, regeringen ville ha information hur jakt på vargar ger för påverkan på vargarna själva, något som bara kan göras genom jakt.

Detta är det första vargjakten sedan 1968.

Du citerade mig men det du skrev har ingenting med min fråga att göra.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Nya uppgifter om antalet jägare som deltag har kommit, tydligen var det ca 4500 pers ute och jagade av de 12000 som registrerade sig.
Långt ifrån de 27000 som någon nämnde.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargarna-hade-4-500-efter-s...


signatur

Allah är stor men jag har större

MFC
Medlem
Skrivet av Pliskin (Amöban):

Nya uppgifter om antalet jägare som deltag har kommit, tydligen var det ca 4500 pers ute och jagade av de 12000 som registrerade sig.
Långt ifrån de 27000 som någon nämnde.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargarna-hade-4-500-efter-s...

det var ändå många jägare för lite vargtestiklar...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Människan är världens mest talrika däggdjur, så naturligtvis måste vi bestämma vilka andra varelser som ska få leva eller dö, vi måste ju vara "experter" eftersom vi lyckats så "bra" med vår egen art. Om ca 40 år är vi dubbelt så många och då börjar det nog bli dåligt med plats över till andra djur. Så låt oss fortsätta utrota djur som "bara är i vägen" för oss. Eller?

Medlem
Skrivet av Pliskin (Amöban):
Skrivet av Kungbla:

Jag förstår inte varför det skulle vara värre att gå ut och skjuta ett djur jämfört med att köpa köttfärs på Ica.

Fast syftet med vargjakten var iofs inte att man ska käka dem, snarare att man ska lära dem att se människan som ett hot

det där med att köpa köttfärs på ica är bara en onödig kommentar, men visst hade man fått hade jag gärna skjutit mig en egen ko och låtit ngn slakta den efteråt,,, men nu handlar det om vark,

och syftet med vargjakt är att decimera vargstammen inte att få vargen att uppfatta människan som ett hot.. vargen är naturligt skygg för människor,,det är inte lätt att hitta varg om man inte vet vad man håller på med eller går till djurparken,, läs på lite vettja

Medlem
Skrivet av Pliskin (Amöban):

Nya uppgifter om antalet jägare som deltag har kommit, tydligen var det ca 4500 pers ute och jagade av de 12000 som registrerade sig.
Långt ifrån de 27000 som någon nämnde.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vargarna-hade-4-500-efter-s...

han skrev nog bara en nolla för mycket ska du se,, det talades i början nämligen om att det var 2700 jägare ute i skogarna

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Är du vegetarian eller vad?
Naturligtvis var samtliga människor under stenåldern fram till våra dagar sjuka i huvudet.
Jagmenar.. Döda ett djur får att få mat på bordet.

Jag är absolut inte vegetarian.
Men jag antar att du äter vargar eller?

Om du sedan inte ser skillnad på stelnåldern och idag då man faktist INTE behöver jaga för att få mat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga dig..

Välkommen till 2010. Här behöver vi inte jaga för att få mat.

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Men enligt dig är det ok att döda vissa djur och inte andra djur?
VM i dubbelmoral?

Sen att BEHOVET är olika är en annan sak.
Jag tycker älgfött är skitgott. Därför ser jag ett behov av att döda älgar. Enkelt.

att älgkött är gott är ingen orsak till att jaga älg,, idag är det ingen som jagar för att få mat på bordet, idag är det nöjjet med jakt som är det drivande,att få skjuta ett annat djur helt enkelt, sen att man får frysen fylld med älgkött det kommer i andra hand..
jakt var "förr" mer ärligt för då var det behovet av mat som styrde och inte behovet och lusten till att döda ngt bara för kännslans skull..

jakt idag behövs bara av ett skäl, SK skyddsjakt och inget annat.

Medlem
Skrivet av BPR Cisco:

att älgkött är gott är ingen orsak till att jaga älg,, idag är det ingen som jagar för att få mat på bordet, idag är det nöjjet med jakt som är det drivande,att få skjuta ett annat djur helt enkelt, sen att man får frysen fylld med älgkött det kommer i andra hand..

Att jaga för att det är gott är visst en orsak för att jaga älg. Det behöver inte handla om att få mat på bordet, utan för att få en speciell sorts kött på bordet. Jag jagar inte, och skulle troligtvis tycka det var tråkigt, men jag betalar gärna för att någon annan som tycker det är roligt skaffar fram älgkött till mig.

Så för mig kommer älgkött i första hand, men för jägaren kanske det kommer i andra.

Medlem
Skrivet av BPR Cisco:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Är du vegetarian eller vad?
Naturligtvis var samtliga människor under stenåldern fram till våra dagar sjuka i huvudet.
Jagmenar.. Döda ett djur får att få mat på bordet.

Jag är absolut inte vegetarian.
Men jag antar att du äter vargar eller?

Om du sedan inte ser skillnad på stelnåldern och idag då man faktist INTE behöver jaga för att få mat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga dig..

Välkommen till 2010. Här behöver vi inte jaga för att få mat.

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Men enligt dig är det ok att döda vissa djur och inte andra djur?
VM i dubbelmoral?

Sen att BEHOVET är olika är en annan sak.
Jag tycker älgfött är skitgott. Därför ser jag ett behov av att döda älgar. Enkelt.

att älgkött är gott är ingen orsak till att jaga älg,, idag är det ingen som jagar för att få mat på bordet, idag är det nöjjet med jakt som är det drivande,att få skjuta ett annat djur helt enkelt, sen att man får frysen fylld med älgkött det kommer i andra hand..
jakt var "förr" mer ärligt för då var det behovet av mat som styrde och inte behovet och lusten till att döda ngt bara för kännslans skull..

jakt idag behövs bara av ett skäl, SK skyddsjakt och inget annat.

Det är inte många som jagar för den simpla anledningen att få döda något. Att smyga runt i skogen med ett gevär på jakt efter byte är en känsla, och för vissa en livsstil.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av BPR Cisco:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kamp:
Skrivet av Nestor:

Är du vegetarian eller vad?
Naturligtvis var samtliga människor under stenåldern fram till våra dagar sjuka i huvudet.
Jagmenar.. Döda ett djur får att få mat på bordet.

Jag är absolut inte vegetarian.
Men jag antar att du äter vargar eller?

Om du sedan inte ser skillnad på stelnåldern och idag då man faktist INTE behöver jaga för att få mat så vet jag inte riktigt vad jag ska säga dig..

Välkommen till 2010. Här behöver vi inte jaga för att få mat.

Älgar, kor och höns är också vad du kallar försvarslösa djur.
Och visst behöver man inte döda försvarslösa och oskyldiga djur.
Köttet görs ju i affären

Men enligt dig är det ok att döda vissa djur och inte andra djur?
VM i dubbelmoral?

Sen att BEHOVET är olika är en annan sak.
Jag tycker älgfött är skitgott. Därför ser jag ett behov av att döda älgar. Enkelt.

att älgkött är gott är ingen orsak till att jaga älg,, idag är det ingen som jagar för att få mat på bordet, idag är det nöjjet med jakt som är det drivande,att få skjuta ett annat djur helt enkelt, sen att man får frysen fylld med älgkött det kommer i andra hand..
jakt var "förr" mer ärligt för då var det behovet av mat som styrde och inte behovet och lusten till att döda ngt bara för kännslans skull..

jakt idag behövs bara av ett skäl, SK skyddsjakt och inget annat.

Det är inte många som jagar för den simpla anledningen att få döda något. Att smyga runt i skogen med ett gevär på jakt efter byte är en känsla, och för vissa en livsstil.

Kan de inte spela paintball eller något istället?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Och vad är så hemskt med att gill att jaga?
För det är väl ingen där ute som tycker det år onaturligt att döda andra djur?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Varför måste man döda en annan varelse när man inte behöver göra det?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Varför skulle det inte behövas?

Medlem

Enkelt.[/quote]

att älgkött är gott är ingen orsak till att jaga älg,, idag är det ingen som jagar för att få mat på bordet, idag är det nöjjet med jakt som är det drivande,att få skjuta ett annat djur helt enkelt, sen att man får frysen fylld med älgkött det kommer i andra hand..
jakt var "förr" mer ärligt för då var det behovet av mat som styrde och inte behovet och lusten till att döda ngt bara för kännslans skull..

jakt idag behövs bara av ett skäl, SK skyddsjakt och inget annat.[/quote]

Och det vet du exakt att alla jägare tycker så?

Jag håller med båtsman också =D

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Varför måste man döda en annan varelse när man inte behöver göra det?

Du äter inte kött eller dödar irriterande flugor/myggor va?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Vilket slående argument Nestor.. Känns som jag är tbx i grundskolan..

Vad har det med saken att göra om man äter kött eller slår ihjäl myggor? Eller menar du att försöka utrota vargen går att jämställas med att äta kött eller mörda myggor?

Inaktiv
Skrivet av Kamp:

Vilket slående argument Nestor.. Känns som jag är tbx i grundskolan..

Vad har det med saken att göra om man äter kött eller slår ihjäl myggor? Eller menar du att försöka utrota vargen går att jämställas med att äta kött eller mörda myggor?

Försöka utrota vargen?
Var har du fått denna informationen?


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Kamp:

Vilket slående argument Nestor.. Känns som jag är tbx i grundskolan..

Vad har det med saken att göra om man äter kött eller slår ihjäl myggor? Eller menar du att försöka utrota vargen går att jämställas med att äta kött eller mörda myggor?

Om du hade orkat läsa replikskiftandet mellan mig och Tybalt hade du insett att jag frågar varför man slår ihäl mygg och insekter när man inte behöver det.

Jag ställer mig också mycket frågande till vargutrotandet som du hävdar.
Vart finns det beslutat?
Vart kan jag läsa mer om det?

Eller har du fått för dig att jag på något sätt skulle förespråka utrotande av denna magnefika varelse?


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar