FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Sedan år 1992 har man sett en ökning i världen av vapenimport och export till olika nationer. Föga överraskande finns "lilla" Sverige med på listan av länder som sysslar med det här i stor omfattning.

Ta en titt här och tappa inte hakan:

http://goo.gl/9uh1s

(We come in peace, shoot to kill men...) (?)

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 149

"Your browser does not support WebGL. Download Chrome" meh. Nej tack.

Men för att gå OnTopic;

Nja, svårt att säga. Man vet ju inte om det är så att länderna skrotar de gamla vapnen för att köpa in nya och andelen vapen är hyffsat konstant, eller om dom köper in mer vapen så att andeln vapen har ökat markant.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

conthox skrev:

Men för att gå OnTopic;

Nja, svårt att säga. Man vet ju inte om det är så att länderna skrotar de gamla vapnen för att köpa in nya och andelen vapen är hyffsat konstant, eller om dom köper in mer vapen så att andeln vapen har ökat markant.

Kanske är det både och?

Jag är inte så insatt i hur lång livsläng ammunition har, men visst måste det vara så att den måste bytas ut ibland, kanske är det en av sakerna de sysslar med. På sidan du inte kunde besöka, kunde man läsa att Sverige exporterat vapen för ca. 60.000.000 USD och importerat för ca. 20.000.000 USD, det är mycket pengar det handlar om.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 149

Vilken typ av vapen är det frågan om och ingår det mer än rena skjutvapen/missiler/o dyl? Ingår till exempel reservdelar till nuvarande vapen/fordon och utrustning som förvisso används inom militären fast inte i syfte att skada eller döda, till exempel minröjning och/eller skyddsutrusning och liknande?

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 936

I år eller förra året beställde vi också ett gäng Black Hawk helikoptrar, de var nog inte gratis heller.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

73mpl4R skrev:
I år eller förra året beställde vi också ett gäng Black Hawk helikoptrar, de var nog inte gratis heller.

Det är snart två år sedan, och det stämmer. De kostade väl 100.000.000 stycket eller något sådant. Vad ska vi med dem till? Om jag inte minns fel skulle de användas utomlands.

73mpl4R
Titel Kändis
Registrerad 2007-06-12
Inlägg 7 936

walter_iego skrev:
73mpl4R skrev:

Det är snart två år sedan, och det stämmer. De kostade väl 100.000.000 stycket eller något sådant. Vad ska vi med dem till? Om jag inte minns fel skulle de användas utomlands.

Ingen aning, de skulle ha bättre användning som räddningshelikoptrar här i Sverige eller liknande.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Antagligen har det med status att göra.

Vad har Sverige för budget dessa dagar till självförsvar kan man undra; någon som har koll?

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 149

Jag vet inte så mycket om Sveriges försvar, för att vara ärlig. Men jag tycker att armen med mera borde kunna användas långt mycket mer än vad det gör idag. Som t ex vid demonstrationer, fotbollsmatcher där det riskerar bli hulliganbråk och att hjälpa vid personer som har gått vilse i skogen eller liknande.

Siken
Titel Storröjare
Registrerad 2008-01-05
Inlägg 3 603

walter_iego skrev:
73mpl4R skrev:

Runt en 313 miljoner om man räknar med driftkostnader, per helikopter. :)
Så totalt 4,7 miljarder för femton helikoptrar.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.597604-sverige-koper-15-black-hawk

REALIN
Titel Nykomling
Registrerad 2012-03-28
Inlägg 8

Ja, världen rustar. Många mindre nationer i Europa har rustat ner mycket men en del har börjat öka. Sverige har rustat ner enormt mycket senaste 20 åren och våran nivå i dagsläget är riktigt usel. I princip fortsätter vi nedrusta med "oförändrade försvarsanslag" när man räknar in inflation, ökade kostnader på försvarsmateriel mm. Som i dom flesta delar i välfärden är även försvaret på väg att haverera. Grejen är att dom flesta medborgare märker inte av försvarets enorma slakt eftersom det märker man i stort bara i krig eller liknande.

I fortsättning på nedrustning kan vi i direkt tala om Ryssland som satsar enormt på försvaret. Kring 2020 kommer deras förmåga till krig vara riktigt hög. USA drar sakta ner på försvarsanslagen men har fortfarande världens högsta by far så det spelar egentligen ingen roll, Andra länder som rustar är tex Kina och Iran. Syrien försöker göra så mycket dom kan och försöker också rusta men har som ni säkert vet jätte mycket problem.

Finland har nyligen sänkt sitt försvarsanslag med 10% och har redan sen tidigare lägre budget än Sverige men dom kör ju med värnplikt och är riktigt bra på att använda sina resurser. Dom har nyligen beställt långdistansmissiler till sina F18 Hornet som kan skjuta in i Ryssland vid behov. Jag är osäker hur situationen är i Danmark men jag tror dom har dragit ner lite nyligen. Island behöver vi inte nämna eftersom dom inte har ett försvar utan är beroende av andra länder. Danmark och Norge är dock med i NATO vilket gör deras läge i konflikter helt annorlunda jämfört med Sverige och speciellt Finland.

conthox skrev:
Jag vet inte så mycket om Sveriges försvar, för att vara ärlig. Men jag tycker att armen med mera borde kunna användas långt mycket mer än vad det gör idag. Som t ex vid demonstrationer, fotbollsmatcher där det riskerar bli hulliganbråk och att hjälpa vid personer som har gått vilse i skogen eller liknande.

Försvarsmakten hjälper ofta till med att leta försvunna personer och andra civila räddningsinsatser som snöstormar, oljeläckage, översvämningar mm. Det är oftast Hemvärnet med dom nationella skyddsstyrkorna som ställer upp på det här. Jag håller med om att Försvarsmakten måste bli bättre på det och samverkan mellan myndigheterna måste bli bättre. Civila räddningsinsatser ska dock aldrig gå utöver HUVUDuppgiften, nämligen väpnadstrid.

Nyligen så är det snack om att återföra sjöräddningsuppgiften åt dom militära helikoptrarna och tex slå ihop Kustbevakningen med marinen.

Här är en bra film som visar om läget i regionen kring Syrien.
http://youtu.be/cC0TKQggKX0

Hoppas mitt långa inlägg gav någonting i debatten. :) Är själv rätt aktiv i försvars och säkerhetspolitik.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 149

REALIN skrev:
Försvarsmakten hjälper ofta till med att leta försvunna personer och andra civila räddningsinsatser som snöstormar, oljeläckage, översvämningar mm. Det är oftast Hemvärnet med dom nationella skyddsstyrkorna som ställer upp på det här. Jag håller med om att Försvarsmakten måste bli bättre på det och samverkan mellan myndigheterna måste bli bättre. Civila räddningsinsatser ska dock aldrig gå utöver HUVUDuppgiften, nämligen väpnadstrid.

Jag vet att dom redan hjälper till och det är jättebra, men jag tänkte att det finns mycket resurser som kan användas även till annat. Att hjälpa till vid olika aktioner är träning det också. Även om det inte är vapen inblandade så är det ju andra saker som t ex organisation, kommunikation, ledning och dylikt som är bra att öva på då och då. Sedan skall såklart aldrig huvuduppgiften på något sätt lidande för detta.

REALIN skrev:
Hoppas mitt långa inlägg gav någonting i debatten. :) Är själv rätt aktiv i försvars och säkerhetspolitik.

Långa och konstruktiva inlägg är alltid välkommna :)

REALIN
Titel Nykomling
Registrerad 2012-03-28
Inlägg 8

Japp jag håller med. Men det ligger mycket ansvar hos dom civila myndigheterna i det här. När det gäller det eftersök så är det Polisen som måste söka hjälp hos Försvarsmakten för att det ens ska bli något. Det är inte ovanligt att Polisen struntar att kalla in Hemvärnet och sen inte hittar den försvunna personen. Hemvärnet är ingen garant att man hittar men dom är också bra på det och alla resurser är bra. Då förstår jag dom anhöriga som ger hård kritik till Polisen att dom inte gör allt dom kan när dom inte ens kallar in Hemvärnet några dagar. Brukar alltid vara folk som ställer upp där!

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 542

walter_iego skrev:
Antagligen har det med status att göra.

Vad har Sverige för budget dessa dagar till självförsvar kan man undra; någon som har koll?

Själva försvarsbudgeten ligger på drygt 40-50 miljarder. Sen vet jag inte om allting inom det militära faller under den budgeten.
Jag ser dock inget problem med att ha ett starkt försvar, det är ansvarsfullt. Världen är en farlig plats, och det sista kriget har vi inte sett än.

cordylus
Titel Hemmavan
Registrerad 2009-12-05
Inlägg 168

walter_iego skrev:
conthox skrev:

Men för att gå OnTopic;

Kanske är det både och?

Jag är inte så insatt i hur lång livsläng ammunition har, men visst måste det vara så att den måste bytas ut ibland, kanske är det en av sakerna de sysslar med. På sidan du inte kunde besöka, kunde man läsa att Sverige exporterat vapen för ca. 60.000.000 USD och importerat för ca. 20.000.000 USD, det är mycket pengar det handlar om.

det är oftast inte ammunition som kostar så mycket (utom missiler och liknande). vanliga skott till gevär, pistol, granater och liknande håller väldigt länge. om man förvarar dom rätt givetvis.
Skulle tro att det är uppdateringar av hela vapensystem och övervakningsutrustning på skepp mm som är så dyrt.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Tackar för info...

Ja, sedan har vi det där med löner för alla "anställda".

Det är mycket pengar som säkert skulle kunna gå att användas till något annat, men varje land måste kunna försvara sig själv från angrepp.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 152

Svenska Försvarsmakten håller just nu på att gå från ett invasions-försvar till ett insats-försvar och den övergången kostar massvis med pengar. Vi har väldigt mycket förlegad mtrl inom FM som måste bytas ut för att kunna matcha övriga världen. Dock så finns det alldeles för lite pengar för att detta skall kunna ske inom en snar framtid, det tar tid, väldigt lång tid.

walter_iego skrev:
Tackar för info...

Ja, sedan har vi det där med löner för alla "anställda".

Det är mycket pengar som säkert skulle kunna gå att användas till något annat, men varje land måste kunna försvara sig själv från angrepp.

Skulle våra soldater jobba gratis menar du? Nu råkar det vara så att en svensk soldat tjänar Överlägset sämst i hela norden.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 542

Problemet med Sveriges försvar är väl snarare att vi har för många befäl jämfört med hur många soldater vi har.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 152

Fargo skrev:
Problemet med Sveriges försvar är väl snarare att vi har för många befäl jämfört med hur många soldater vi har.

Vi kommer aldrig kunna behålla dom soldater vi utbildar för dom säger upp sig i större utsträckning än vad som rekryteras och utbildas. Därför att lönerna är så patetiskt låga. Visst vi har för många befäl och för lite soldater, men det är långt ifrån det största problemet om du frågar mig.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Vad hände med allt prat att Sverige enbart skulle ha elitsoldater? Har detta slopats?

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 542

walter_iego skrev:
Vad hände med allt prat att Sverige enbart skulle ha elitsoldater? Har detta slopats?

Nej, men det är en förändring som tar lång tid. Förvandlingen till ett insats-försvar pågår ständigt. Kommer ta många år innan det är helt fulländat.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 152

walter_iego skrev:

Du tänker nog på yrkessoldater, elitsoldater är något helt annat. Fullkomligt orimligt att vi enbart skulle ha elitsoldater.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Magroth skrev:
walter_iego skrev:

Du tänker nog på yrkessoldater, elitsoldater är något helt annat. Fullkomligt orimligt att vi enbart skulle ha elitsoldater.

Så var det, "yrkessoldater". "Elitsoldat" blir man kanske om man tror att man ska ta över världen.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 542

walter_iego skrev:
Magroth skrev:
walter_iego skrev:

Så var det, "yrkessoldater". "Elitsoldat" blir man kanske om man tror att man ska ta över världen.

Eller om man är med i förbandet SSG. (Särskilda skyddsgruppen). Som är vårat enda riktiga elitförband så vitt jag vet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskilda_skyddsgruppen
Heter dock numera SOG tydligen. (Särskilda operationsgruppen)

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 152

walter_iego skrev:
Magroth skrev:
walter_iego skrev:

Yrkessoldat = anställd soldat i Försvarsmakten, alltså ALLA soldater inom FM då vi inte har värnpliktiga längre.

Elitsoldat = har bättre träning och utrustning än en vanlig skyttesoldat. Det ända förband vi har i Sverige som skulle kunna klassas som ett elitförband är SOG (vissa jägarförband har också lite karaktär av ett elitförband).

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Det var nog SOG jag tänkte på från början. Kunde inte hitta ursprungsartikeln på nätet där jag hade läst det. Jag tror att man i folkmun inte har gått över till att se "yrkessoldater" som våra "vanliga" soldater. Kanske ser man dem bara som soldater?

I vilket fall som helst måste vi ha något slags försvar.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 542

walter_iego skrev:
Det var nog SOG jag tänkte på från början. Kunde inte hitta ursprungsartikeln på nätet där jag hade läst det. Jag tror att man i folkmun inte har gått över till att se "yrkessoldater" som våra "vanliga" soldater. Kanske ser man dem bara som soldater?

I vilket fall som helst måste vi ha något slags försvar.

SOG har väl inte så många i sitt förband. De flesta är handplockade. (Om jag inte minns fel.)

Sharpblade
Titel Stammis
Registrerad 2006-01-20
Inlägg 355

Black Hawk-helikoptrarna som köptes in för ganska stora summor var väl mest en nödlösning eftersom det var, och till viss del fortfarande är, akut brist på helikoptrar inom Försvarsmakten och då speciellt för insatsen i Afghanistan. Helikoptrarna används inom sjukvårdskedjan och bristen på helikoptrar försatte soldaterna i livsfara vid eventuella incidenter eftersom de då inte kunde få vård inom utsatt tid. Detta har gjort att man tidigare förlitat sig helt på hjälp eller "Good Will" från bl.a. tyska och amerikanska sjukvårdshelikoptrar, vilket man nu inte behöver.

Det är enbart Hemvärnet/Nationella Skyddsstyrkorna som hjälper till vid "naturkatastrofer" eller med eftersök av försvunna personer, men först efter begäran från lokala myndigheter. Annars kan tyvärr inte Försvarsmakten sättas in alls vid andra tillfällen, även om det hade behövts..

Försvarsmakten har som sagt gått ifrån ett invasionsförsvar med värnpliktiga och gått över till ett insatsförsvar med "yrkessoldater". På så vis har det ju blivit dyrare eftersom soldaterna nu då har en anställning som hos vilken arbetsgivare som helst, till skillnad från värnpliktiga som förut i stort sett "bara" fick mat och husrum som lön utöver dagpenning. Å andra sidan är förmodligen de anställda soldaternas löner idag det som är billigast i Försvarsmakten eftersom månadslönen är så förbannat låg, vilket lett till att många GSS/K-anställda säger upp sig och kvar bli pappersvändarna :P

Ammunition är däremot ganska dyrt med tanke på att t.ex. varje 5.56/patron kostar runt 5kr om jag minns rätt vilket blir en hel del som går åt redan vid plutons storlek vid övningar m.m. då man kan skjuta slut på 100.000kr ganska snabbt. Detta är då alltså bara för själva ammunitionen till AK5.

Sveriges försvarsbudget skall därmed täcka allt från mat, patroner och utrustning till varje enskild soldat, till fordon, vapensystem och alla anställdas löner varje månad vilket blir en hel del i slutändan.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 742

Sharpblade skrev:
Black Hawk-helikoptrarna som köptes in för ganska stora summor var väl mest en nödlösning eftersom det var, och till viss del fortfarande är, akut brist på helikoptrar inom Försvarsmakten och då speciellt för insatsen i Afghanistan. Helikoptrarna används inom sjukvårdskedjan och bristen på helikoptrar försatte soldaterna i livsfara vid eventuella incidenter eftersom de då inte kunde få vård inom utsatt tid. Detta har gjort att man tidigare förlitat sig helt på hjälp eller "Good Will" från bl.a. tyska och amerikanska sjukvårdshelikoptrar, vilket man nu inte behöver.

Det är enbart Hemvärnet/Nationella Skyddsstyrkorna som hjälper till vid "naturkatastrofer" eller med eftersök av försvunna personer, men först efter begäran från lokala myndigheter. Annars kan tyvärr inte Försvarsmakten sättas in alls vid andra tillfällen, även om det hade behövts..

Försvarsmakten har som sagt gått ifrån ett invasionsförsvar med värnpliktiga och gått över till ett insatsförsvar med "yrkessoldater". På så vis har det ju blivit dyrare eftersom soldaterna nu då har en anställning som hos vilken arbetsgivare som helst, till skillnad från värnpliktiga som förut i stort sett "bara" fick mat och husrum som lön utöver dagpenning. Å andra sidan är förmodligen de anställda soldaternas löner idag det som är billigast i Försvarsmakten eftersom månadslönen är så förbannat låg, vilket lett till att många GSS/K-anställda säger upp sig och kvar bli pappersvändarna :P

Ammunition är däremot ganska dyrt med tanke på att t.ex. varje 5.56/patron kostar runt 5kr om jag minns rätt vilket blir en hel del som går åt redan vid plutons storlek vid övningar m.m. då man kan skjuta slut på 100.000kr ganska snabbt. Detta är då alltså bara för själva ammunitionen till AK5.

Sveriges försvarsbudget skall därmed täcka allt från mat, patroner och utrustning till varje enskild soldat, till fordon, vapensystem och alla anställdas löner varje månad vilket blir en hel del i slutändan.

Tackar för inlägget.

Vet du om man helt har övergett HKP 15?

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 152

@Sharpblade

FM kan visst kallas på för att hjäpa till vid katastrofer och eftersök av försvunna personer. Jag har själv varit med om det som anställd.

Kan även tilläggas att maten vi "får" får vi ju faktiskt betala för.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 359 medlemmar online. 8 foruminlägg har postats idag.

FZ