Världs erövring.

Medlem
Världs erövring.

denna tråden handlar om världs herravälde, tror ni att det är möjligt att uppnå ? militärt eller diplomatiskt ? hur skulle det gå till ? vilka problem skulle man stöta på längs vägen ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det har inte gått så bra för de som har försökt hittills.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Med tanke på hur det gått för de som försökt tidigare och hur mycket bråk det är inom vissa länder i dag tror jag inte att det är möjligt med enat världsherravälde om inte någon först atombombar sönder alla länder utom sitt eget. Förmodligen är det sedan bara en tidsfråga innan det sista landet splittras i (minst) två faktioner i alla fall.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

stalin visade ju iallafall att stenhård repression fungerar för att eliminera motstånd då hans makt aldrig motsattes , skulle det fungera på global skala ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det skulle vara möjligt, men knappast med militärt våld eller diplomati. Nyckeln är ekonomi, eller snarare skuld. Med skuld kontrollerar du inte bara länder, utan företag och enskilda människor. Det monetära systemet bygger på just det här.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

stalin visade ju iallafall att stenhård repression fungerar för att eliminera motstånd då hans makt aldrig motsattes , skulle det fungera på global skala ?

Dessa "stenhårda reprisspioner" eller i som de kallas i Ryssland/forna Sovjet, Den stora terrorn, drabbar samhällsviktiga organ / personer, visst om det nu fanns ett hot mot Stalins maktposition (han var paranoid) så ledde terrorn till att han satt kvar men den var nära att leda till hans fall också.

Ryssarnas katastrofala första månader i kriget mot Finland (Finska vinterkriget) och tyskarnas framgångar under invasionen av Sovjet (Operation Barbarossa) beror till stor det på att det fanns få officerare (speciellt på högre nivåer) med varken teoretiska eller praktiska erfarenheter inom krigföring, då alla dessa hade blivit utrensade just för att hålla Stalin kvar vid makten.

Terrorn spelade också en roll (inte lika stor) när Ukraina höll på att svälta ihjäl varje vinter och den bidrog till att Sovjet aldrig riktigt hamnade i framkant inom forskning (om man nu inte räknar "reverse engineering" som forskning dvs.)

Skulle man nu applicera detta på global nivå (du måste ju först underlagt dig världen på nått sätt) så tror jag att korthuset skulle ramla ihop snabbt, det är helt enkelt förstora ytor / befolknings antal för att hålla koll på, Rom föll ju av liknande anledningar.

Håller med redruM, global dominans går nog bara att uppnå med ekonomiska medel (Kina/Asien någon?)
Ska du ha tex. en armé för att hålla hela världen i schack så måste den ju vara gigantisk.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

En värld med en stat är väl början på en typ 1 civilisation. Och en fredlig är något att föredra kanske,
med väldigt intressanta forsknings möjligheter som följd.

Medlem

ju mer toleranta imperier har varit, desto längre har de varat, men det skulle fortfarande finnas vissa grupper som hatade varandra och detta skulle skapa oreda, om man applicerade begränsad repression till samhälls fientliga element, skulle det funka då ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Till slut hamnar man i en situation där man har, som du säger, en befolkning som är överlag fredlig och lugn, men med utstickar-grupper som agerar ut med våld och extremare åtgärder.

Enda sättet att hålla sådana aktioner nere i längden skulle vara någon form av.. Dredd-liknande system där man systematiskt söker upp de och spärrar in de/förgör hotet helt. I längden skulle det bli för instabilt, och alltför många som vill vara egna länder skulle söka att bryta loss från superstaten.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

phi
Medlem

Totalitiärt kontrollsamhälle. Där har du en fullt realistisk form av världserövring med majoriteten av den korkade befolkningens medgivande.

"Om man har rent mjöl i påsen så behöver man inte vara orolig" är fraser som kommer från dessa människor som skulle kunna bidra till en sån världserövring, oavsett vem som sitter och drar i alla trådar.

Medlem

1.Jag tror inte att det kan finnas ett enda WORLD NATION. Men det kan däremot finns världs herravälden genom ekonomi (militärt försöktes i flera tusen år men det har failat alltid) och skuldsätta andra länder och länder som har influens över andra länder t.ex USA och CHINA. Dessa två länder påverkar extremt stort vår ekonomi speciellt CHINA som påverkar mer, valet i China som ingen har koll på är viktigare för oss än USA (Ja China har val men endast val för politiker i sin parti som ska bli näste diktator). Idag så försöker länder inte nå herravälde över världen igenom att kriga som för ca 60 år sedan då det slutade, istället försöker man uppnå igenom ekonomi.

2. För det andra så har vi redan 3 världsmakter över världen som påverkar hela världen, Västvärlden Ryssland Kina. Det verkar ju vara dom som är spelarna och dom resterande länder som t.ex Syrien och u-länder är pjäserna i spelet.

3. Tredje sättet är att uppnå igenom kontroll samhälle. Men då kan det inte direkt finnas ett enda nation utan bara t.ex Västvärlden. Uppnå teknoligi och lagar som t.ex SOPA lagen att kontrollera folk. Ja du vet denna behöver jag inte beskriva för det finns 48 000 konspirations teori dels vår störste Illuminati teorin (enligt mig rent bullshit, kan tro att frimurare har påverkan på politik och ekonomi men inte som den dära konspirations teorin).

Btw att vi lever i en fredligare tid och att nuvarande tiden är bättre än det var förr är skitsnack enligt mig. Vi lever fortfarande som i medeltiden och andra slakteri tider bara att vi har en helt annan tidsepok.

P.S för att någon/några/nation ska uppnå ''New world order one nation'' krävs det ett enda sak: Kunskap. För Kunskap är makt och makt är pengar


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

ju mer toleranta imperier har varit, desto längre har de varat, men det skulle fortfarande finnas vissa grupper som hatade varandra och detta skulle skapa oreda, om man applicerade begränsad repression till samhälls fientliga element, skulle det funka då ?

Utopi kommer aldrig att uppnås, det kommer alltid att uppstå kaos när det är order och efter kaos blir det order igen. Denna cirkel har forsattit sedan begynnelsen. Kolla till och med på bibeln det blev kaos också i ''paradiset'' när Lucifer och andra änglar gjorde uppror emot Gud.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av electric8:
Skrivet av flamgorilla:

ju mer toleranta imperier har varit, desto längre har de varat, men det skulle fortfarande finnas vissa grupper som hatade varandra och detta skulle skapa oreda, om man applicerade begränsad repression till samhälls fientliga element, skulle det funka då ?

Utopi kommer aldrig att uppnås, det kommer alltid att uppstå kaos när det är order och efter kaos blir det order igen. Denna cirkel har forsattit sedan begynnelsen. Kolla till och med på bibeln det blev kaos också i ''paradiset'' när Lucifer och andra änglar gjorde uppror emot Gud.

ABSOLUT, INTE DESTOMINDRE (oj caps lock) är det ju sant, men som du säger, oavsett hur tolerant man är kan det inte vara hur länge som helst, om man nte gör något annorlunda, frågan är vad, förmodligen är som du sa förut kunskap det viktigaste,eller i detta fallet falsk kunskap . i t.ex nazi tyskland var det den intensiva propagandan som gjorde folket lydig , visst läckte information till folket ändå, och terrorn var ett nödvändigt komplement, Kan det vara så att propaganda och hjärntvätt av befolkningen är det viktigaste ? då de flesta imperier fallit sönder inifrån och inte utifrån.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

phi
Medlem
Skrivet av redruM:

Det skulle vara möjligt, men knappast med militärt våld eller diplomati. Nyckeln är ekonomi, eller snarare skuld. Med skuld kontrollerar du inte bara länder, utan företag och enskilda människor. Det monetära systemet bygger på just det här.

Jag är helt övertygad om att världen skulle vara en bättre plats om det monetära systemet krashade och istället ersattes av ett resursbaserat system.

Medlem

Har ingen kunskap i sådant här.

Men vem vet? Utopi eller väldigt likt-utopi kanske kan uppnås?
Vi kanske bara inte ha kommit på ett tillräckligt bra system än.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av redruM:

Det skulle vara möjligt, men knappast med militärt våld eller diplomati. Nyckeln är ekonomi, eller snarare skuld. Med skuld kontrollerar du inte bara länder, utan företag och enskilda människor. Det monetära systemet bygger på just det här.

Jag är helt övertygad om att världen skulle vara en bättre plats om det monetära systemet krashade och istället ersattes av ett resursbaserat system.

Jag är benägen att hålla med dig. Det betyder inte att jag stödjer "The Venus Project", men liknande system skulle kunna vissa sig mer humana än det vi har idag.

Det går. Men jag har ingen lust att dela med mig.
Däremot så tar det tid(förutsatt att det inte stöts på en alltför stor patrull), längre än en livstid.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Vi har det bra i Sverige just för att vi uttnyttjar andra länder.

Ex.
1.Vår vapenfabrik
2. Alla våra företag i fattiga länder (Ericsson, H&M, IKEA osv.)
3. Matfett som margarin görs av "Vegetabiliskt fett" dvs. Palmolja. <-- Enorm pengakossa och utnytting av både människa som det är miljöförstörelse.
4. Våra odlade fiskar, odlas på billiga småfiskar ifrån fattiga länder. <- Transporteras sedan till kina för rensning <- Sedan tillbaka till oss


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vi har det bra i Sverige just för att vi uttnyttjar andra länder.

Ex.
1.Vår vapenfabrik
2. Alla våra företag i fattiga länder (Ericsson, H&amp;M, IKEA osv.)
3. Matfett som margarin görs av "Vegetabiliskt fett" dvs. Palmolja. &lt;-- Enorm pengakossa och utnytting av både människa som det är miljöförstörelse.
4. Våra odlade fiskar, odlas på billiga småfiskar ifrån fattiga länder. &lt;- Transporteras sedan till kina för rensning &lt;- Sedan tillbaka till oss

Dina inlägg gör mig ofta ganska deprimerad
Ta det inte fel. Man blir bara så ledsen när man läser om hur saker och ting ligger till.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Vi har det bra i Sverige just för att vi uttnyttjar andra länder.

Ex.
1.Vår vapenfabrik
2. Alla våra företag i fattiga länder (Ericsson, H&amp;M, IKEA osv.)
3. Matfett som margarin görs av "Vegetabiliskt fett" dvs. Palmolja. &lt;-- Enorm pengakossa och utnytting av både människa som det är miljöförstörelse.
4. Våra odlade fiskar, odlas på billiga småfiskar ifrån fattiga länder. &lt;- Transporteras sedan till kina för rensning &lt;- Sedan tillbaka till oss

hell sverige


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

Sverige skänker samtidigt miljarder till fattiga länder som behöver pengarna mer än oss.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av flamgorilla:

denna tråden handlar om världs herravälde, tror ni att det är möjligt att uppnå ? militärt eller diplomatiskt ? hur skulle det gå till ? vilka problem skulle man stöta på längs vägen ?

Kommer inte kunna uppnås förrän folk slutar särskriva

Skämtosido, nej. För många kulturer, för många människor, för många skillnader.

Medlem

var är iceman när han behövs..


signatur

thank you, come again

Medlem

jag började faktis skriva hux, men jag kom på att det e dumt att lägga fram planen öppet :> så jag tog bort!


signatur

R.I.P The_maxx

1
Skriv svar