"Vem är Jesus?"

Medlem

@Shisuke

I det mesta av ditt citerande tycker jag du har rätt, även om jag inte vill uttrycka mig så färgstarkt som de du citerar.

Själv är jag troende kristen, men enligt min egen tolkning (för jag anser att allt som står i Bibeln är vägledning snarare än direkt styrande) så ska ju var och en få göra det egna valet i hur man vill tro. Väljer man att inte tro på vare sig Jesus eller Gud så är det lika okej, som att faktiskt göra det. Det viktiga är hur vi behandlar varandra och hur vi själva agerar.

Genom att bemöta andra lika vänligt som vi själva skulle vilja bli bemötta, kan vi faktiskt komma långt. Själv har jag en lång väg att komma i det fallet. Jag är extremt fobisk mot folk som inte ser ut som gemene svensk, och jag vet att det är fel. Jag kan bara rannsaka mig själv, och därigenom bli en bättre människa.

Jag hoppas att ni allihop är beredda att visa tolerans, vänlighet och lyhördhet.

Det här sista kommer säkert provocera vissa av er, men som Jesus sa: "Behandla din nästa, som du själv skulle vilja bli behandlad." (enligt de källor vi har iallafall)

Vad är det för fel att möta andra med öppet sinne?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av Shisuke:

Och om någon tycker att Markus Öhman svarade rätt så säger jag till dem FUCK OFF

Markus Öhman svarade rätt.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

@Shisuke

I det mesta av ditt citerande tycker jag du har rätt, även om jag inte vill uttrycka mig så färgstarkt som de du citerar.

Själv är jag troende kristen, men enligt min egen tolkning (för jag anser att allt som står i Bibeln är vägledning snarare än direkt styrande) så ska ju var och en få göra det egna valet i hur man vill tro. Väljer man att inte tro på vare sig Jesus eller Gud så är det lika okej, som att faktiskt göra det. Det viktiga är hur vi behandlar varandra och hur vi själva agerar.

Genom att bemöta andra lika vänligt som vi själva skulle vilja bli bemötta, kan vi faktiskt komma långt. Själv har jag en lång väg att komma i det fallet. Jag är extremt fobisk mot folk som inte ser ut som gemene svensk, och jag vet att det är fel. Jag kan bara rannsaka mig själv, och därigenom bli en bättre människa.

Jag hoppas att ni allihop är beredda att visa tolerans, vänlighet och lyhördhet.

Det här sista kommer säkert provocera vissa av er, men som Jesus sa: "Behandla din nästa, som du själv skulle vilja bli behandlad." (enligt de källor vi har iallafall)

Vad är det för fel att möta andra med öppet sinne?

Du sager "enligt min tolking"... Jag skulle saga att du ar deist, inte teist. (Men jag kan ha fel eftersom du sager du ar kristen) Gud har ingen "tolkning". Det du sager ar att du hittar pa vad du tycker. Vilket ar helt ok. Du ar atminstone arlig.

Sjalvklart skall man ha oppet sinne. Problemet ar att ideer inte ar lika. Nagra ar dumma (astrologi t.e.x.) medans andra ar mer varda (astronomi).

Jeebuz var inte den forsta som sa "Behandla din nasta som du vill bli behandlad". Vad jag vet ar det dock forsta gangen det skrivs i positiv version. De Grekiska versionerna (langt fore Jeebuz)sager, "Gor inget mot andra som du inte vill skall goras mot dig".

Visst skall man visa respekt for varandra. Men det ar ocksa viktigt att inte visa for mycket respekt for dumheter (homeopati, astrologi, alchemi etc). Ar nagot dumt maste man fa lov att saga det, utan att bli sparkad pa knana. Tro (faith) ar dumt. Kanske aven sjukt.

Peace and may god-be-less.

Ha en underbar Xbox helg!


signatur

"Never give up! Never surrender!"

Medlem

För och vara lite petitessig. Jag skrev aldrig att han var den första att säga så, bara att han enligt "källorna" sa det.

Tro är faktiskt inte så dumt, om det får folk att må bra. Det tycker jag är viktigt. Att folk får må bra, men självklart inte på bekostnad av andras lidande.

Sen kan man ju diskutera när folk blir för fanatiska. För vi har ju möjligheten att göra egna val. Alla har inte det. Så om ni nu måste kritisera kristendomen, gör det isåfall med vettiga argument. För det är mycket väl tack vara kristendomen som just du (vem som helst av oss som skriver här) har friheten och möjligheten att uttrycka dig här.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

@Shisuke

I det mesta av ditt citerande tycker jag du har rätt, även om jag inte vill uttrycka mig så färgstarkt som de du citerar.

Själv är jag troende kristen, men enligt min egen tolkning (för jag anser att allt som står i Bibeln är vägledning snarare än direkt styrande) så ska ju var och en få göra det egna valet i hur man vill tro. Väljer man att inte tro på vare sig Jesus eller Gud så är det lika okej, som att faktiskt göra det. Det viktiga är hur vi behandlar varandra och hur vi själva agerar.

Genom att bemöta andra lika vänligt som vi själva skulle vilja bli bemötta, kan vi faktiskt komma långt. Själv har jag en lång väg att komma i det fallet. Jag är extremt fobisk mot folk som inte ser ut som gemene svensk, och jag vet att det är fel. Jag kan bara rannsaka mig själv, och därigenom bli en bättre människa.

Jag hoppas att ni allihop är beredda att visa tolerans, vänlighet och lyhördhet.

Det här sista kommer säkert provocera vissa av er, men som Jesus sa: "Behandla din nästa, som du själv skulle vilja bli behandlad." (enligt de källor vi har iallafall)

Vad är det för fel att möta andra med öppet sinne?

Jag håller med dig till en viss poäng där, jag är själv också troende kristen, men denna Markus Öhman spottar den kristna religonen rakt i ansiktet. Varför? antagligen för att han vill ha uppmärksamhet. Sedan att höra folk säga att han har rätt, och kristna är loosers gör mig bara mer förbannad.

VISST får man ha sin egen åsikt, men man står inte på ett jävla torg och skriker ut att alla kristna är idioter. Det hör till vanligt vett och etikett.

Markus Öhman skulle inte svarat att den var påhittad. Inte att den var sann heller. Han skulle hållt sig neutral, om han hade något vett i skallen.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

För och vara lite petitessig. Jag skrev aldrig att han var den första att säga så, bara att han enligt "källorna" sa det.

Sen kan man ju diskutera när folk blir för fanatiska. För vi har ju möjligheten att göra egna val. Alla har inte det. Så om ni nu måste kritisera kristendomen, gör det isåfall med vettiga argument. För det är mycket väl tack vara kristendomen som just du (vem som helst av oss som skriver här) har friheten och möjligheten att uttrycka dig här.

Är det tack vare kristendomen som vi har friheten att yttra oss?
Är det inte tack vare vetenskapen?
Kristendomen styrde och ställde i princip allting innan vetenskapen trädde fram som visade att man kunde tänka annorlunda.
Då var kristendomen tvungen att coola ner lite, och börja bli ödmjuka för att hålla kvar i sina trogna medlemmar.

Ovanstående är inte fakta, utan mina egna slutsatser. Så jag undrar, stämmer mitt påstående?

Skrivet av ChosenByGod:

Tro är faktiskt inte så dumt, om det får folk att må bra. Det tycker jag är viktigt. Att folk får må bra, men självklart inte på bekostnad av andras lidande.

Om något får oss att bli glada, är det inte så dumt då?

Det är alltså inte dumt att dricka alkohol och knarka.
Jag tycker att tro är dumt, särskilt om man har förutsättningarna att få information från den andra sidan(vetenskapen).

Jag tycker det är dumt att blicka tillbaka på saker och ting som får mänsklighetens utveckling att stanna. Jag tycker det är dumt att tro på något helt "random". Jag tycker det är särskilt dumt att försöka övertyga "andra sidan" om denna tro genom att använda sig av vetenskaplig fakta.

Däremot är inte tro i alla sammanhang dumt. Det är inte dumt när en person inte har några andra möjligheter.

Medlem

För och svara lika kategoriskt, och förhoppningsvis inte alltför vinklat:

Enligt min tolkning, har vi alla fått egna sinnen och förnuft att använda av Gud, har han då inte gett oss möjligheten att faktiskt förstå de underverk han har skapat? Tolka nu inte detta som någon form av blint stirrande, det finns ju bakomliggande processer bakom precis allt som finns hos oss. Detta kan vi med vårt intellekt, givet av Gud, skapa oss en uppfattning om.

Om vi ser på människan och dess utveckling m m, dvs vetenskapliga fakta, och jämför det med en vanlig enkel människas uppväxt. I början är man skyddad av sina föräldrar, som visar en och lär förhoppningsvis upp en till en någorlunda vettig individ. Likaså har mänskligheten i början blivit styrd av Gud, eftersom vi inte var mogna att tänka själva ännu.

När vi blir äldre hamnar vi i trotsåldern, likaså har människan valt nån gång i livet att "trotsa" eller ifrågasätta sin förälder/Gud.

För varje år som går sen, blir vi mer och mer medvetna om mer och mer, världen krymper för oss, allt blir mer uppenbart, och begripligt. Likaså förstår människan mer och mer om den värld som omger henne.

Förr eller senare är vi vuxna nog att fatta våra egna beslut baserade på mogna övervägningar. Likaså kommer nog mänskligheten att en dag vara så mogen i sin utveckling att Gud vågar låta oss se resten av världen på egen hand. För vi är kapabla att ta hand om oss själva.

Så, på det viset är vi på väg mot en medvetenhet som människan i sin ungdom inte varit redo att ta till sig ännu.

På just dina påståenden, hoppas jag hoppas att mitt utlägg svarat på till viss del, åtminstone på det vis som jag ser det.

Alltså, dricka alkohol och knarka, det får dig ju faktiskt glad 8beroende på vilket du intar, förstås) men vad blir konsekvenserna av det sen?

Att det är olagligt att knarka är ju en effekt av att det faktiskt är skadligt för dig, men för att du också kan skada andra. Du blir likaså omhändertagen av ordningsmakten om du blir så pass berusad att du inte kan sköta om dig, eller på säkert sätt kan tillse att andra inte blir skadade.

Varför alkohol är lagligt kan jag faktiskt inte svara på, det är de mer juridiskt kunniga mer insatta i. Men tydligen har ju alkoholkonsumtion i måttliga mängder betydligt mindre skadeverkan än motsvarande mängd knark (förtydligande, något gram av knark är ju betydligt värre för din kropp än någon milliliter alkohol, och då avser jag inte ren alkohol, det hade nog varit värre).

Sen får man ju rannsaka sig själv lite, mår man verkligen bra av alkohol och/eller knark i det långa loppet? Varför inte då be om vilja och mod, samt medel att hjälpa dem som har det sämre än dig själv då?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

[quote=ChosenByGod]För och svara lika kategoriskt, och förhoppningsvis inte alltför vinklat:

"Likaså har mänskligheten i början blivit styrd av Gud, eftersom vi inte var mogna att tänka själva ännu. "

Vet att det är din egen tolkning, men tror du verkligen på vad du säger där? Det där liknar väl högmod, jag menar det är rätt stora tankar du har om mänskligheten och gud, du kanske tror du är en gud själv..."högmod"

Medlem

Svar till ChosenByGod:

Jag hoppas faktiskt att världen fungerar som du beskriver den. Dessvärre tror jag inte att den gör det. Det du skriver är faktiskt väldigt rörande, men ärligt talat är det inte något jag tror på.

Vi vill så gärna tro att det är så. "Gud vet vad han gör. Vi gör ingenting i onödan. Vi finns här av ett syfte. Vi är viktiga. Vi kommer att bli lyckliga i himlen. Livet är till för att leva. Vi är Guds barn"

Det känns så tryggt. "Vi är Guds barn" har en laddning som många lätt dras till. Vem gillar inte att vara en klok och snäll människas barn? Vem gillar inte att sitta tryggt i sin förälders knä och bara vara?

Men detta är inte verkligheten.
Jag tror livet är meningslöst och vi är här av en slump. Universum kommer att försvinna, för att sedan börja expandera igen och därmed skapa oändligt många "Tellus", där en exakt likadan person som jag kommer att skriva detta inlägg.
Jag tror universum är oändlig, och att det således finns oändlig många mig. Mänskligheten är inte till någon nytta. Våra handlingar har ingen betydelse. Universum är obarmhärtigt.

Märker ni hur deprimerande det är att läsa om min "tro"? "Livet är meningslöst" Det är onekligen deprimerande, och det är därför religionen finns.
Vi vill inte vara deprimerade. Vi vill inte veta för mycket. Vi vill inte tappa livslusten. Vi vill vara lyckliga.

Medlem

Nåja, saker kan vi ju ändå göra i onödan, förhoppningsvis lär vi ju oss av det vi gör. Helt meningslöst och hopplöst verkar det ju inte vara. Vi finner ju ofta nåt i vardagen som får oss vilja gå vidare till nästa dag, med eller utan en gud som vakar över oss.

Självklart får ni ju tycka som ni vill, vad vore det annars för mening med att tänka själv? Det är ju knappast så att jag jag kommer och slår er om ni tycker annorlunda. Däremot om någon försöker skada någon annan, kan jag känna mig manad att ingripa, alternativt om någon behöver hjälp.

Du säger att vi finns här av en slump. Det är jag väl inte helt beredd att hålla med om. Tänk på alla stjärnor du ser en stjärnklar natt. Varje sådan stjärna har möjlighet att husera minst en planet liknande vår egen.

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Medlem

Jo. vissa oss annat då.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Och du kan inte veta säkert om gud finns. Din poäng är?

Medlem
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Neeeeeeeej!1

"Det kan du inte veta säkert" går att använda som argument mot alla påståenden.
Du kan inte veta säkert att jag är gud. Du kan inte veta säkert att jorden existerar, osv osv osv.
Så tycker vi skippar att skriva sånt...

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Neeeeeeeej!1

"Det kan du inte veta säkert" går att använda som argument mot alla påståenden.
Du kan inte veta säkert att jag är gud. Du kan inte veta säkert att jorden existerar, osv osv osv.
Så tycker vi skippar att skriva sånt...

Inte alls, han har gjort ett otroligt påstående: "gud existerar", det är upp till honom att bevisa att så är fallet.

Om han lyckas bevisa gud, då kan vi argumentera.


signatur

Space for rent.

Medlem

Helt OT men jag skrattade så jag fick ont i magen av detta klipp.

Edit: Kanske inte helt OT ändå.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Helt OT men jag skrattade så jag fick ont i magen av detta klipp.

Edit: Kanske inte helt OT ändå.

Hehe, "if needed I'll suck it up later..."

Hur som helst - allt löser sig med:

The PrayerMAX 5000!


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Hur som helst - allt löser sig med:

The PrayerMAX 5000!

Han kunde roa han också:)

"When I was demonstrating the prototype, the Creator actually smote me in advance for blaspheming his son"

Fan vad jag garvade åt just det hehe.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av RedBeard:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Neeeeeeeej!1

"Det kan du inte veta säkert" går att använda som argument mot alla påståenden.
Du kan inte veta säkert att jag är gud. Du kan inte veta säkert att jorden existerar, osv osv osv.
Så tycker vi skippar att skriva sånt...

Inte alls, han har gjort ett otroligt påstående: "gud existerar", det är upp till honom att bevisa att så är fallet.

Om han lyckas bevisa gud, då kan vi argumentera.

Du har ju faktiskt möjlighet att tycka och tänka som du vill och faktiskt ha dina åsikter. Gud har ju gett dig möjligheten till det.

Om du hade läst hela min argumentation, hade du av det förstått att enligt mig är ingen av oss är redo att riktigt kunna förstå Gud ånnu, även om vi kan följa vissa regler och normer. Men det kanske du missade, och det är ju mänskligt att fela.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av RedBeard:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Neeeeeeeej!1

"Det kan du inte veta säkert" går att använda som argument mot alla påståenden.
Du kan inte veta säkert att jag är gud. Du kan inte veta säkert att jorden existerar, osv osv osv.
Så tycker vi skippar att skriva sånt...

Inte alls, han har gjort ett otroligt påstående: "gud existerar", det är upp till honom att bevisa att så är fallet.

Om han lyckas bevisa gud, då kan vi argumentera.

Du har ju faktiskt möjlighet att tycka och tänka som du vill och faktiskt ha dina åsikter. Gud har ju gett dig möjligheten till det.

Om du hade läst hela min argumentation, hade du av det förstått att enligt mig är ingen av oss är redo att riktigt kunna förstå Gud ånnu, även om vi kan följa vissa regler och normer. Men det kanske du missade, och det är ju mänskligt att fela.

Vi behöver inte kunna förstå gud för att kunna bevisa existensen av gud, du gör ett logiskt felslut.


signatur

Space for rent.

Medlem

Lycka till att övertyga 90% av mänskligheten eller vad det nu kan vara som tror på en högre makt att den makten inte finns säger jag. Du kan sitta och köra logiska argument tills hakan ramlar av av förslitning, det kommer inte att gå.

Jesus är väl mer eller mindre bevisad från historiska källor. Hur Jesus såg ut osv är totalt okänt och det är löjeväckande att påstå att man vet det för det gör man inte, det finns varken bilder eller beskrivningar och alla resonemang utifrån ett obefintligt källmaterial är totalt meningslösa.

Huruvida Gud finns eller inte uttalar jag mig inte om. Jag har inte träffat Gud så jag kan inte säga att Gud finns, men det kan ju bero på att vi inte varit på samma ställe. Jag har inte träffat Kalle Pettersson i Orsa heller så jag kan inte veta om han finns eller inte heller.

Vi kanske visst behöver förstå Gud för att kunna bevisa existensen, Gud kanske inte går att mäta med de vetenskapliga medel vi förfogar över idag? Var inte så säker på att vetenskapen är det slutgiltiga svaret på allting, för vetenskapen är inte absolut, fråga vilken forskare som helst som gjort samma experiment 100 gånger och fått samma resultat 90 gånger. Varför blev det inte samma sista 10 gångerna?

Det som hela tiden drunknar i religionsdiskussionera är det egentliga budskapet. Jag tror inte direkt på Gud (eller någon annan gudom) eller går i kyrkan eller sysslar med annat religiöst bjäfs, men jag har tagit åt mig en sak i bibeln som jag tycker man kan plocka ut till en ny bibel och sen slänga resten och det är "Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig". Det är det vettigaste jag kan få ut av bibeln, men det är jävligt klyftigt.

Medlem
Skrivet av RedBeard:
Skrivet av ChosenByGod:
Skrivet av RedBeard:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Shisuke:
Skrivet av RedBeard:
Citat:

Tänk om varje sådan stjärna är en experimentell värld, skapad av vår allas Gud, där den bästa kombinationen är den som kommer skapas återigen, när allt drar ihop sig och en ny start börjar. Precis som livet återskapas, årstiderna kommer igen, efter att det gamla försvunnit, varför skulle inte hela universum existera och åter födas på en liknande basis?

Det är en av spekulationerna kring hur universum fungerar, men ditt argument fallerar på punkten att någon "gud" skulle behövas.

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_Model

Också, din gud är inte min gud eftersom gud inte existerar.

Det kan du inte veta säkert.

Neeeeeeeej!1

"Det kan du inte veta säkert" går att använda som argument mot alla påståenden.
Du kan inte veta säkert att jag är gud. Du kan inte veta säkert att jorden existerar, osv osv osv.
Så tycker vi skippar att skriva sånt...

Inte alls, han har gjort ett otroligt påstående: "gud existerar", det är upp till honom att bevisa att så är fallet.

Om han lyckas bevisa gud, då kan vi argumentera.

Du har ju faktiskt möjlighet att tycka och tänka som du vill och faktiskt ha dina åsikter. Gud har ju gett dig möjligheten till det.

Om du hade läst hela min argumentation, hade du av det förstått att enligt mig är ingen av oss är redo att riktigt kunna förstå Gud ånnu, även om vi kan följa vissa regler och normer. Men det kanske du missade, och det är ju mänskligt att fela.

Vi behöver inte kunna förstå gud för att kunna bevisa existensen av gud, du gör ett logiskt felslut.

Nu får du nog förtydliga lite vad du menar med det. Det är ett väldigt svävande påstående.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Varför leta logik och vetenskap inom religion?
All religion går ju på något sätt ut på att det finns en högre makt som vi inte kan förstå oss på. Så för er som säger att man måste förklara religion med vetenskap har nog missat lite av poängen med religion!

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Lycka till att övertyga 90% av mänskligheten eller vad det nu kan vara som tror på en högre makt att den makten inte finns säger jag. Du kan sitta och köra logiska argument tills hakan ramlar av av förslitning, det kommer inte att gå.

Jesus är väl mer eller mindre bevisad från historiska källor. Hur Jesus såg ut osv är totalt okänt och det är löjeväckande att påstå att man vet det för det gör man inte, det finns varken bilder eller beskrivningar och alla resonemang utifrån ett obefintligt källmaterial är totalt meningslösa.

Huruvida Gud finns eller inte uttalar jag mig inte om. Jag har inte träffat Gud så jag kan inte säga att Gud finns, men det kan ju bero på att vi inte varit på samma ställe. Jag har inte träffat Kalle Pettersson i Orsa heller så jag kan inte veta om han finns eller inte heller.

Vi kanske visst behöver förstå Gud för att kunna bevisa existensen, Gud kanske inte går att mäta med de vetenskapliga medel vi förfogar över idag? Var inte så säker på att vetenskapen är det slutgiltiga svaret på allting, för vetenskapen är inte absolut, fråga vilken forskare som helst som gjort samma experiment 100 gånger och fått samma resultat 90 gånger. Varför blev det inte samma sista 10 gångerna?

Det som hela tiden drunknar i religionsdiskussionera är det egentliga budskapet. Jag tror inte direkt på Gud (eller någon annan gudom) eller går i kyrkan eller sysslar med annat religiöst bjäfs, men jag har tagit åt mig en sak i bibeln som jag tycker man kan plocka ut till en ny bibel och sen slänga resten och det är "Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig". Det är det vettigaste jag kan få ut av bibeln, men det är jävligt klyftigt.

Bibeln var inte först heller med "Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig" ,, Tror grekerna för flera tusen år sen hade det ordspråket.

Medlem

Återigen säger någon att bibeln inte var först, när ingen av oss som citerat från bibeln påstått av bibeln var först, bara att det står i bibeln.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Jag snubblade över en annan intressant person på Youtube.

Biblical morality.... So what.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Jag snubblade över en annan intressant person på Youtube.

Biblical morality.... So what.

Japp, Nick är en bra kille.


signatur
Inaktiv

Om man kan säga att gud existerar kan man ju säga att tomtar och troll finns.
Ingen vet säker förän det är bevisat

Inaktiv
Skrivet av ChosenByGod:

Väljer man att inte tro på vare sig Jesus eller Gud så är det lika okej, som att faktiskt göra det. Det viktiga är hur vi behandlar varandra och hur vi själva agerar.

"He that believeth and is baptized shall be saved; but he that believeth not shall be damned." -- Mark 16:16


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Skriv svar