"Vem är Jesus?"

Medlem
Skrivet av EliasN:

Stämmer. Vi behöver GT för att förstå NT och NT för att förstå GT.

Skrivet av EliasN:

Jag tycker också att liberalteologi är lika med hyckleri. Det är allt eller inget. Bibeln är en enhet.

Skrivet av EliasN:

Gud har skapat oss och han vet vad som är bäst för oss. Det är det som alla buden handlar om - det är vad som är bäst för oss.

Så varför följer vi då inte dom råd som finns i Bibeln, om hur man ska mörda och straffa dom som t.ex jobbar på söndagar, ungdomar som inte lyder sina föräldrar och ser till att ha slavar?

Jag menar, det står ju faktiskt i bibeln att det är så det ska vara, och Bibeln vet ju hur vi ska leva.
Kom ihåg vad du själv sa en gång Elias, Bibeln är tidslös och därför ska det inte göra något om den skrevs i en annan kultur.
Vore det inte hycklande att inte göra vad Bibeln vill att vi ska göra?

Skrivet av EliasN:

Gud däremot, kan. Han har skapat oss och borde ha tämligen god kunskap om hur världen fungerar.

Gud skapade växter först, och sen ljus.

Som du nog vet så behöver växter ljus för att överleva, men jag antar att Gud tyckte att det var ganska onödigt, och såg till att växterna blev beroende av ljus efteråt.
Så om nu "dom 7 dagarna" är en metafor för miljoner år så... verkar inte Gud veta hur växter fungerar.

Skrivet av EliasN:

Världen idag och den värld som skapades är inte likadan.

Alla beståndsdelar är fortfarande kvar från den tid jorden skapades, dom största skillnaderna är Geografiskt(Eller, Geologiskt) och hur människor har påverkat moder natur.
Alla fysik och naturlagar är fortfarande dom samma dock.

Skrivet av EliasN:

Tack? Jag har inte försökt och kommer aldrig att försöka. Jag skulle inte klara av det.

Då kommer frågan ; Är det okej om forskare försöker med denna bravad?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

haha Greger du är så gooo!!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det är fint att det faktiskt finns folk som tror på Gud av hela sitt hjärta. Det tycker jag helt ärligt är beundransvärt, då man i dagens sekulära samhälle nästan ses som en paria för att man har en tro.

Stå på dig EliasN

Jag tycker ochså det är lite sådär efterblivet charmigt att försöka bevisa att gud inte finns/finns.
Existensen av gud går inte att påvisa.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det är väl ingen som försöker bevisa att det inte finns någon gud, däremot försöker man argumentera för att det inte finns några rationella grunder för att tro på gud samt att bibeln är motsägelsefull och samt att den har blivit överbevisad av vetenskap.

Avstängd
Skrivet av Greger:

Så varför följer vi då inte dom råd som finns i Bibeln, om hur man ska mörda och straffa dom som t.ex jobbar på söndagar, ungdomar som inte lyder sina föräldrar och ser till att ha slavar?

Jag menar, det står ju faktiskt i bibeln att det är så det ska vara, och Bibeln vet ju hur vi ska leva.
Kom ihåg vad du själv sa en gång Elias, Bibeln är tidslös och därför ska det inte göra något om den skrevs i en annan kultur.
Vore det inte hycklande att inte göra vad Bibeln vill att vi ska göra?

Om du hade tänkt igenom det hela lite innan du postade hade jag sluppit ödsla tid på att ge dig det svar du hade kunnat komma fram till själv:

Det går inte. Jag lever inte i Israel för 2000-4000 år sedan. Jag lever i Sverige år 2009.

Det som står i Bibeln angående bestraffningar av vissa brott är saker som skulle tillämpas för Israel, inte för dagens kristna.

Före Jesus var det annorlunda rent andligt. Då gällde det gamla förbundet - förbundet genom Moses. Idag (och de senaste 2000 åren) gäller det nya förbudet - förbundet genom Jesus. Det gamla förbundet var en förberedelse för det kommande slutgiltiga förbundet genom Jesus.
Här är en artikel om det. Läs den.

Jag lärde mig många saker bara av att läsa den där artikeln. Jag har funderat och dividerat hur det ska fungera med balansen mellan Lagen och Nåden och där fick jag svaret.

Vi är friköpta från Lagen. Det absolut viktigaste är att älska Gud.

Citat:

Gud skapade växter först, och sen ljus.

Som du nog vet så behöver växter ljus för att överleva, men jag antar att Gud tyckte att det var ganska onödigt, och såg till att växterna blev beroende av ljus efteråt.
Så om nu "dom 7 dagarna" är en metafor för miljoner år så... verkar inte Gud veta hur växter fungerar.

Vänta nu. Gud skapade inte växter först. Först av allt skiljde Gud på ljus och mörker.

Du syftar på att Gud skapade växterna först och sedan himlakropparna. Det är en annan sak.
För det första: vem är det som har sagt att Gud skapade världen exakt som den ser ut idag? För mig är det inget problem alls om vi nutidsmänniskorna inte fattar. Det beror på att vi förminskar Gud. Gud är allsmäktig.
Jag tror att Gud helt enkelt skapade växterna på jorden och sen himlakropparna. Antingen är deras behov av solljus en efterhandskonstruktion eller så fick de det ljus de behövde från det ljus som redan fanns (och som kommer från Gud själv).

Citat:

Alla beståndsdelar är fortfarande kvar från den tid jorden skapades, dom största skillnaderna är Geografiskt(Eller, Geologiskt) och hur människor har påverkat moder natur.
Alla fysik och naturlagar är fortfarande dom samma dock.

Vadå för beståndsdelar?

Citat:

Då kommer frågan ; Är det okej om forskare försöker med denna bravad?

Är det okej om jag dunkar huvudet i marken för att få jorden att spricka i två delar?

Medlem

Jag tycker att det är lite dåligt att det ska bli så mycket bråk över en bok som en grupp skäggiga herrar skrev för en massa år sen...


signatur

Min avatar är en protest mot de alldeles sinnesförvirrade reglerna för avatarstorlek.

Medlem

"Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår er på högra kinden, så vänd då också den andra mot honom" Matteus 5:39

Jag är med dig EliasN. Stand strong!

Medlem

Vi bråkar inte om en bok. Vi "bråkar" om det faktum att många lever i en fantasivärld. Spelar ingen roll vilken saga man väljer.

"Vadå för beståndsdelar?"
Skulle gissa på att han menar atomer eller kvarkar.

"Gud är allsmäktig."

Jag har fortfarande inte förstått varför Gud utför saker när han är allsmäktig. Det finns ingen logik i det.

Medlem
Skrivet av Fredas:

"Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår er på högra kinden, så vänd då också den andra mot honom" Matteus 5:39

Jag är med dig EliasN. Stand strong!

"Funkar det inte att stoppa en pistolkula med handen. Prova att använda andra handen." ?

Vet att den kanske är djupare än så...eller inte?
Man kan ju tolka fritt.

Jag skulle tolka citatet som en hyllning till envisheten...

Inaktiv
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av Fredas:

"Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår er på högra kinden, så vänd då också den andra mot honom" Matteus 5:39

Jag är med dig EliasN. Stand strong!

"Funkar det inte att stoppa en pistolkula med handen. Prova att använda andra handen." ?

Vet att den kanske är djupare än så...eller inte?
Man kan ju tolka fritt.

Jag skulle tolka citatet som en hyllning till envisheten...

Snarare till vilken dubbelmoral dom har, älska din näste och vänd anndra kinden till och gud förlåter alla...

Säg det till dom Homosexuella eller dom som tror på andra religioner, där är det inget prat om sånt.

Medlem
Skrivet av andymikel:

Det är väl ingen som försöker bevisa att det inte finns någon gud, däremot försöker man argumentera för att det inte finns några rationella grunder för att tro på gud samt att bibeln är motsägelsefull och samt att den har blivit överbevisad av vetenskap.

Har du tittat på vad politiker säger?
Där har du fina motsägeler.

och om de olika böckerna i bibeln motsäger varandra? So what?
Bibeil består av flera böcker. Bibeln är en "samlingsvolym". Jag läser de delar ur bibeln jag tycker passar mitt läge.


signatur

Dryg och bitter.

Avstängd
Skrivet av Nestor:

Det är fint att det faktiskt finns folk som tror på Gud av hela sitt hjärta. Det tycker jag helt ärligt är beundransvärt, då man i dagens sekulära samhälle nästan ses som en paria för att man har en tro.

Stå på dig EliasN

Skrivet av Fredas:

"Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår er på högra kinden, så vänd då också den andra mot honom" Matteus 5:39

Jag är med dig EliasN. Stand strong!

Tack båda.

Skrivet av TobbeW:

"Funkar det inte att stoppa en pistolkula med handen. Prova att använda andra handen." ?

Vet att den kanske är djupare än så...eller inte?
Man kan ju tolka fritt.

Jag skulle tolka citatet som en hyllning till envisheten...

Du har rätt. Det har en djupare betydelse. Det handlar inte om att stå och ta stryk, utan om motstånd utan våld. Kort sammanfattning: att slå någon med handflatan på ena kinden (tror det var den vänstra, alltid samma för det ändamålet) var en förolämpning och betydde att den som slog var förmer än den andre.
Genom att vända andra kinden till säger man då ungefär: "Slå mig ordentligt, eller slå mig inte alls". Jag är inte säker på om det var precis så, men poängen är varken att man ska vara passiv eller våldsam, utan kärleksfull. Vi ska visa kärlek i allt vi gör (det är omöjligt, men något vi ska sträva efter).

Skrivet av Nestor:

Har du tittat på vad politiker säger?
Där har du fina motsägeler.

och om de olika böckerna i bibeln motsäger varandra? So what?
Bibeil består av flera böcker. Bibeln är en "samlingsvolym". Jag läser de delar ur bibeln jag tycker passar mitt läge.

Jag har aldrig fått ett bra exempel på motsägelser i Bibeln. Visst: jag har fått försök av varierande kvalité, men alla som jag har fått handlar om missförstånd och bristande insikt - vilket inte heller är så konstigt:
Om jag försöker läsa en flera tusen år gammal skrift som är skriven i en helt annan stil än dagens, och i en helt annan miljö och kultur än dagens, och utan att förstå sammanhanget mellan den första och andra delen - så är det inte konstigt att jag kan börja hitta vad jag tror är motsägelser.

Bibeln är en enhet. Alla böcker hör ihop och är beroende av varandra. Därmed inte sagt att alla är lika. Alla böcker är skrivna av olika personer (men i alltid med Guds inflytande) till olika personer i olika syften, men alla har ett syfte som vi kan ta till oss.

Själv håller jag på att läsa Bibeln från pärm till pärm eftersom jag inte har läst hela Bibeln. Det började förra året eller så med att jag läste Romarbrevet. Sedan läste jag Job och sedan började jag i Första Mosebok. Nu är jag på Första Kungaboken (Salomo).

Medlem
Skrivet av Nestor:

Har du tittat på vad politiker säger?
Där har du fina motsägeler.

Och detta är relevant eftersom...
Att det händer överallt gör inte motsägelserna i biblen mindre.

Skrivet av Nestor:

och om de olika böckerna i bibeln motsäger varandra? So what?
Bibeil består av flera böcker. Bibeln är en "samlingsvolym". Jag läser de delar ur bibeln jag tycker passar mitt läge.

Då bibeln är ett samlingsverk för dom kristnas heliga skrifter så är det absolut relevant om dom olika böckerna säger emot varandra. Och om du väljer att bara tro på några kapitel så är det upp till dig men det förändrar inte faktumet att motsägelserna är relevanta då man argumenterar med personer som tror på hela bibeln.

Sen hur via man kan tro på den kristna guden och sen ignorera vissa av hans budskap låter jag vara osagt.

Medlem

Det känns därför tryggt att varken du eller jag besitter tolkningsrätten.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Finns det inget svar på frågan "Varför hålla på när man är allsmäktig?"

edit: ska sova nu. Kommer svara imorrn (idag:))

Medlem
Skrivet av EliasN:

Hur reagerar du när dina föräldrar kommer med en tillrättavisning och/eller ett gott råd? De har ditt bästa för ögonen och vis är den människa som kan konsten att ta råd och kritik från rätt människor.

Dom påtvingar mig inte en norm om heterosexualitet mer än att de själva lever i en heterosexuell relation t.ex. Och om jag inte följer den behöver jag inte bli stenad. "Konsten att ta råd och kritik från rätt MÄNNISKOR", där slog du huvudet på spiken.

Citat:

Gud har skapat oss och han vet vad som är bäst för oss. Det är det som alla buden handlar om - det är vad som är bäst för oss.

Med allra största sannolikhet har "Gud" inte något som helst att göra med hur vi är "skapta" och då faller ju hela din tes om att "Gud" vet vad som är bäst för oss.

Citat:

Ja, och konstigt är det inte, med tanke på var vi befinner oss. Det vore värre om du hade bott i Ghana eller Bangladesh.
Det handlar dock lika mycket som hjälp att uthärda som att klara av.
Jag är övertygad om att jag egen hand inte hade klarat varenda tenta jag har haft det här året. Jag har oroat mig mycket inför varenda matte- och programmeringstenta och klarat alla med några poängs marginal.

Helt underbart. "Gud" bryr sig inte ett dyft om vad som händer med människor som lever hemska liv runt om i världen, men "Gud" hjälper dig att klara dina matteprov. Om detta nu är sant så är "Gud" ett av världens största svin.

Citat:

Gud däremot, kan. Han har skapat oss och borde ha tämligen god kunskap om hur världen fungerar.
Världen idag och den värld som skapades är inte likadan.

Nej, "Gud" kan inte och har inte skapat oss.

Citat:

Okej. Om vi ska vara petnoga vet jag inte...

Bra, sluta då peta folk blodiga med din pekpinne.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:

Har du tittat på vad politiker säger?
Där har du fina motsägeler.

Relevans lika med noll eftersom ingen här hävdar att någon politiker är allsmäktig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:

Det känns därför tryggt att varken du eller jag besitter tolkningsrätten.

Alla har väl rätt att tolka bibeln på sitt egna sätt?

Vem har rätt tolkning av alla bibelföljande grupper?

Katolikerna?
Protestanterna?
Mormonerna?
Jehovas vittnen?

Det finns många fler och alla hävdar de att deras tolkning är rätt.

Alltså har både du, jag och alla andra samma rätt till att tolka bibeln.

Min tolkning är att det är en mycket intressant bok. Jag ska ta och läsa igenom den från början till slut nån gån nu under sommaren. Både GT och NT då givetvis.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av bjosarn:

Dom påtvingar mig inte en norm om heterosexualitet mer än att de själva lever i en heterosexuell relation t.ex. Och om jag inte följer den behöver jag inte bli stenad.

Vadå tvinga? Gud tvingar ingen att göra någonting. Han uppmanar oss att göra det som är rätt.

Det är inte Guds vilja att homosexuella blir stenade.

Citat:

"Konsten att ta råd och kritik från rätt MÄNNISKOR", där slog du huvudet på spiken.

Ja, vad skulle jag skriva? "Konsten att ta råd och kritik från rätt människor, gud/gudar eller andra tänkande personer/varelser/väsen"?

Citat:

Med allra största sannolikhet har "Gud" inte något som helst att göra med hur vi är "skapta" och då faller ju hela din tes om att "Gud" vet vad som är bäst för oss.

Vadå med allra största sannolikhet? Förklara dig.

Citat:

Helt underbart. "Gud" bryr sig inte ett dyft om vad som händer med människor som lever hemska liv runt om i världen, men "Gud" hjälper dig att klara dina matteprov. Om detta nu är sant så är "Gud" ett av världens största svin.

Jag gillar inte din ton. Lugna ner dig några hekto.

Gud hjälper den som ber honom om hjälp. Om du inte ber om hjälp får du ingen heller. Enkelt och rättvist.
Ingenting är för stort eller smått för att ta upp med Gud.

Citat:

Nej, "Gud" kan inte och har inte skapat oss.

Vänta nu. Du försöker diskutera kristendomen med mig, men säger samtidigt att Gud inte finns och använder det som ett argument. Ytterst förvirrande.

Citat:

Bra, sluta då peta folk blodiga med din pekpinne.

Vadå för pekpinne? Hur petar jag folk blodiga?

Medlem

"Gud hjälper den som ber honom om hjälp"

den där fungerar inte något vidare bra du
spana in alla krig som är irl, och sen alla fanatiker där som ber varje dag för fred, mat, att få leva osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

EliasN: I Bibeln finns det ju två olika sorters skapelse-myter, vilken är rätt eftersom de skiljer sig ganska mycket?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av IceMan:

"Gud hjälper den som ber honom om hjälp"

den där fungerar inte något vidare bra du
spana in alla krig som är irl, och sen alla fanatiker där som ber varje dag för fred, mat, att få leva osv..

Dom ber till fel gud. Duuuh.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Skulle vara intressant att veta ifall någon av er religiösa människor läst "Illusionen om Gud" och vad ni isåfall tyckte.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag gillar inte din ton. Lugna ner dig några hekto.

Gud hjälper den som ber honom om hjälp. Om du inte ber om hjälp får du ingen heller. Enkelt och rättvist.
Ingenting är för stort eller smått för att ta upp med Gud.

Synd bara att han skiter fullständigt i alla miljoner människor som dör av svält och i krig osv. För dom kan ju knappast ha bett om hjälp för då hade dom inte dött, eller?

Men dom kanske inte förtjänar att leva lika mycket som du förtjänar att klara av ett matteprov?

Medlem
Skrivet av EliasN:
Citat:

Helt underbart. "Gud" bryr sig inte ett dyft om vad som händer med människor som lever hemska liv runt om i världen, men "Gud" hjälper dig att klara dina matteprov. Om detta nu är sant så är "Gud" ett av världens största svin.

Jag gillar inte din ton. Lugna ner dig några hekto.

Gud hjälper den som ber honom om hjälp. Om du inte ber om hjälp får du ingen heller. Enkelt och rättvist.
Ingenting är för stort eller smått för att ta upp med Gud.

Bara jag som tycker det är lite roligt att man Ska be en ALLSMÄKTIG gud om saker och ting? Om han vore allsmäktig vore det snarare heresy att be och be om hjälp eftersom gud alltid måste veta bäst?
Om gud ändrar inriktning på ditt liv efter en bön måste den föregående inriktningen ha varit fel, och om det är gud som satt dig på den har väl hangjort ett jävla snesteg som han sedan försöker rätta till och är därmed inte allsmäktig längre?

anywhoooo
http://www.talkorigins.org/indexcc/

där finns svar på de flesta statements jesussoldater brukar komma med i diverse diskussioner om hur vetenskapen har fel etc.
Grejen med vetenskap är att den är bara rätt tills någon bevisar motsatsen.
Om du lägger fram en Teori som inte håller, kommer någon annan komma med en teori som överbevisar den.
När det gäller religion så blir du aldrig "överbevisad" utan du ändrar bara förutsättningarna för dina claims när ny fakta framkommer. Du slingrar dig mao.
Och det underbara med vetenskap är att en teori som vi nästintill betraktar som fakta, alltid går att komma fram till själv, visst det kräver i många fall sakkunskap men om du skulle sätta dig och arbeta från grunden, utan misstag skulle du komma fram till samma sak. När alla ekvationer pekar mot samma sak kan vi inte vara 100% säker, men näst intill...

Medlem
Skrivet av dupa666:

Bara jag som tycker det är lite roligt att man Ska be en ALLSMÄKTIG gud om saker och ting? Om han vore allsmäktig vore det snarare heresy att be och be om hjälp eftersom gud alltid måste veta bäst?
Om gud ändrar inriktning på ditt liv efter en bön måste den föregående inriktningen ha varit fel, och om det är gud som satt dig på den har väl hangjort ett jävla snesteg som han sedan försöker rätta till och är därmed inte allsmäktig längre?

anywhoooo
http://www.talkorigins.org/indexcc/

där finns svar på de flesta statements jesussoldater brukar komma med i diverse diskussioner om hur vetenskapen har fel etc.
Grejen med vetenskap är att den är bara rätt tills någon bevisar motsatsen.
Om du lägger fram en Teori som inte håller, kommer någon annan komma med en teori som överbevisar den.
När det gäller religion så blir du aldrig "överbevisad" utan du ändrar bara förutsättningarna för dina claims när ny fakta framkommer. Du slingrar dig mao.
Och det underbara med vetenskap är att en teori som vi nästintill betraktar som fakta, alltid går att komma fram till själv, visst det kräver i många fall sakkunskap men om du skulle sätta dig och arbeta från grunden, utan misstag skulle du komma fram till samma sak. När alla ekvationer pekar mot samma sak kan vi inte vara 100% säker, men näst intill...

Bla bla bla.
Motbevisa ej bevisade saker är en kul paradox.
Om EliasN tror på gud så får han göra det utan att Vetenskapsfundamentalister ska komma och leka Bror Duktig.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Visst han får tro, men han ska då också vara beredd på att hans tro och religion får ta emot kritik eftersom det finns så många hål i resonemanget...

Medlem
Skrivet av dupa666:

Visst han får tro, men han ska då också vara beredd på att hans tro och religion får ta emot kritik eftersom det finns så många hål i resonemanget...

Dina "vetenskapliga"är inte heller helt vattentätt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av dupa666:

Visst han får tro, men han ska då också vara beredd på att hans tro och religion får ta emot kritik eftersom det finns så många hål i resonemanget...

Dina "vetenskapliga"är inte heller helt vattentätt.

Men de håller bättre för granskning än de religiösa.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av dupa666:

Visst han får tro, men han ska då också vara beredd på att hans tro och religion får ta emot kritik eftersom det finns så många hål i resonemanget...

Dina "vetenskapliga"är inte heller helt vattentätt.

Nej men där har vi iaf fysiska bevis som alla pekar på den slutsats som har dragits.
Du har inte lust med att komma med ett riktigt argument istället för att sitta och grymta som din avatar?

Skriv svar