"Vem är Jesus?"

Medlem
Skrivet av EliasN:

Anledningen till att jag inte tror på evolutionsteorin (inte evolutionen) är att den, enligt min uppfattning, inte är vetenskapligt hållbar. Det är en teori sprungen av viljan att hitta ett substitut för Gud.

Eftersom Evolutionsteorin inte har något alls att göra med något relaterat till Gud så, nej det är inget försök till att substituera Gud, det handlar om att förklara varför dom starkare djuren (kan betyda mycket f.ö, då det är dom som kan anpassa sig bäst efter rådande klimat eller annat skäl som gör att dom måste ändra på sig) i regel alltid överlever, medans svagare djur som inte är kapabla till förändring dör ut.

Du har med andra ord inte förstått vad Evolutionsteorin handlar om, jag vet att jag personligen har länkat flera gånger sidor som på ett väldigt simpelt sätt förklarar vad denna teori handlar om.

Med andra ord ; Den förklarar inte hur liv har uppstått, den ger bara en förklaring till hur livet från första början (inte samma sak som hur livet uppstog) har ändrat sig konstant och till sist utmynnat i det vida spektrum av djurliv vi har på denna underbara jord, som ständigt är i förändring och därmed kräver att varenda levande individ förändrar sig (som evolutionsteorin 'förklarar').

Skrivet av ChosenByGod:

Så pass framstående är inte vetenskapen att man kan bevisa att allt har haft ett kontinuerligt kretslopp.

Man har kommit så långt att man kan stödja en teori om Big Bang om det är det du menar, vad som fanns innan Big Bang är dock något man är osäker på, och som du nog förstår en riktigt svår tanke att tänka, att det inte 'fanns' något före allt fanns så att säga.

Skrivet av ChosenByGod:

Gud är inte bara allsvetande, han (skriver "han" för enkelhets skull, blir för mycket annars att sätta ut han/hon/den/det varje gång) är allsmäktig också, vilket gör att han var både förr, är nu och kommer alltid att vara, om vi ska förenkla det på det viset.

Gud är en han, ty Gud skapade Adam i sin avbild.
Om Gud hade varit en kvinna hade hon skapat Eva först, eller om Gud hade varit dubbelkönad ; Skapat både Adam och Eva.

Varför tror du egentligen att bibeln förespråkar att kvinnan ska vara mindre värd än mannen för?

Skrivet av ChosenByGod:

Gud var väl överallt och tyckte det skulle vara kul och och starta en process som skulle fungera som en evighetsmaskin. Så han gav tiden lite spelrum för och bilda lite saker. Gud visste ju redan hur det skulle bli/hur det är/hur det har varit, men eftersom det hela var så kul och se, lät han det ske.

Hur kan människan ha en fri vilja om Gud redan har allt utstakat (dvs han vet vad som ska hända)?
Det är lite som en viss Henry Ford sa om sin första bil ;
"Du kan få T-forden i vilken färg som helst, så länge det är svart".

Om allt redan är planerat så är den 'fria' viljan inte så fri längre.

Skrivet av ChosenByGod:

Det är kanske därför som vi människor är så krigiska. Vi kanske inte är menade att vara toleranta. Eller så tänkte Gud att han skulle låta oss få olika synsätt, några mer eller mindre toleranta, krigsglada eller fredsälskande. Vi inte vet hur det kommer sluta för oss, men Gud vet.

Om man läser hur mordisk Gud var i gamla testamentet, och hur han snabbt mördade (eller straffade som det så fint heter, eller hur EliasN?) folk som inte ville hålla med Gud, eller göra som han ville.

ELLER, så kan det vara så att människan skapade Gud i sin avbild, för om man ser till hur mordisk mänskligheten har varit sen tidens gryning, och hur blodtörstiga andra gudar har varit före människan började tro på Gud...

Skrivet av ChosenByGod:

Gud behöver inte vara tänkt som någon tråkig gammal gubbe, eller för den delen sträng. Men eftersom vi alla är olika, uppfattar vi honom som vredgad eller god, blodtörstig och hämndlysten eller förlåtande och nåderik. Allt beroende på hur vi själva ser det, eftersom Gud är allt. Vissa skeptiska och andra insiktsfulla, filosofiska, vetenskapligt beroende, beroende av tro, ja alla nyanser som har funnits, finns och kommer finnas.

Tycker du inte att en människa som straffar dig med tortyr för att du inte lyder den personens lagar för sträng, blodtörstig och hämndlysten?
För det är precis det vad Gud gör ifall du inte älskar han (du måste erkänna Jesus, som är Gud som din frälsare och älska honom).
Jag menar, varför straffa sina barn för att dom är fritänkande individer som man vill att dom ska vara?

Skrivet av ChosenByGod:

Vi är begränsade i vårt tänkande med att saker och ting har sin början och sitt slut, men det har ju allt runtomkring oss. Varför skulle vi se saker annorlunda. Är det så konstigt att det sägs att människan har för lite intellekt? Eftersom vi inte kan föreställa oss nåt utan tiden. Vi har ju definitivt inte kapacitet att tänka utanför den boxen. För oss rör sig ju tiden bara i en riktning och vi kan inte välja i vilken, utan det är förutbestämt.

Jag skulle inte direkt säga att vi är begränsade, människan är fortfarande helt kapabel att komma fram till helt absurda saker som andra dimensioner och liknande (och kunna räkna ut matematiska formler till sagda andra dimensioner), det är väl knappast att vara begränsad?

Sedan så förstår jag inte riktigt vad du menar med att vi har för lite intellekt, om du jämför med en allsmäktig varelse så ja, men det är inte särskilt fair game då en allsmäktig varelse är just... allsmäktig.

Skrivet av ChosenByGod:

från precis nu och framåt. Det som hände förut kan vi inte ändra på, men vi kan agera utefter det. Gud rör sig i alla riktningar, i alla händelser. Själv har jag svårt att föreställa mig det riktigt, mer än att jag alltid funderar på den tiden som har flytt som "då". Så kommer det nog alltid vara för människor som lever idag. Ja, det är till och med lite underligt att försöka få det förståeligt.

Det är faktiskt alldeles möjligt att ändra vad som hände förut, människan kan och är kapabel till att ändra historien exakt hur dom vill, eftersom det redan har hänt så är det en del av våra minnen och skrifter, och sådant går att ändra på.

Förvisso inte som du nog menar, men jag hoppas du förstår hur jag tänker i detta fall
Han som kontrollerar forntiden kontrollerar nutid och framtid.
(1984 har du säkert läst f.ö, en riktigt bra bok där forntiden ständigt ändras för att passa in hur regeringen vill att man ska se på nutiden och framtiden).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Den första delen av det du skrev, om Adam och Eva, precis som som mycket annat, beskrev jag redan tidigare som symbolik snarare än faktiskt händelse. Detta eftersom Bibeln ju faktiskt är skriven av människor, men som ju blivit förkortad med urval av de skrifter som skulle ingå.

Som exempelvis lite enkelt och inte alls lika omfattande beskriva, jämför den faktiska studien med texten som framställs i exempel vis Illustrerad vetenskap. Du får ju varken metoder, syfte eller annat som tillhör en faktiskt vetenskaplig bevisning, till större delen av texterna.

Den fria viljan har stor betydelse, eftersom det är utfallet eller det föregångna som vi själva avgör hur vi vill se, oavsett hur det har faktiskt har fallit ut. Någon kan presentera något, med eller utan vetenskapliga metoder, och vi kan oberoende eller med stöd av det välja hur vi kan förhålla oss till det.

Det var ju i gamla testamentet som folk blev straffade, inte idag. Med Jesus ankomst och predikade, visade Gud att nu var det dags att ändra på det som varit.

OT:Dags för lite lunch, återkommer kanske lite senare med vidare svar.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Okej, det blev en extra lång lunch...

Nåväl, hur som helst, fria viljan. Den existerar och även med den existerar Gud. Gud gav oss den fria viljan. Vad som gör Gud så allvetande, är att han vet hur allt kommer bli oavsett vilket val vi gör. Väljer vi göra på ett vis, vet Gud att utfallet blir så, likaså vet han hur utfallet blir om vi hade gjort vilket annat val som helst i samma situation.

Han vet alltså, hur alla möjliga val skulle påverka oss och de runtom oss. Därför är det viktigt att vi gör val som inte bara är bra för oss, utan vi tänker över våra val och hur det kommer gå för andra om vi gör väljer att göra si eller så.

Så Gud har gett oss den fria viljan, och möjligheten att påverka allt och alla runtom oss, och han vet även vad varje val skulle få för utfall, och hur det skulle gå sen, när världen rört sig framåt i tiden. Hur långt allt skulle leva (även om solen inte blir så bra som livuppehållare om cirka 5 miljarder år) är inte en fråga för oss i detta forum. Här skapar vi inga förutsättningar för fortlevnad. Dessutom, det viktiga för oss är ändå vad vi beslutar oss för att göra, utanför forumet, i omvärlden, mot våra medmänniskor och för framtiden.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Okej, det blev en extra lång lunch...

Nåväl, hur som helst, fria viljan. Den existerar och även med den existerar Gud. Gud gav oss den fria viljan. Vad som gör Gud så allvetande, är att han vet hur allt kommer bli oavsett vilket val vi gör. Väljer vi göra på ett vis, vet Gud att utfallet blir så, likaså vet han hur utfallet blir om vi hade gjort vilket annat val som helst i samma situation.

Han vet alltså, hur alla möjliga val skulle påverka oss och de runtom oss. Därför är det viktigt att vi gör val som inte bara är bra för oss, utan vi tänker över våra val och hur det kommer gå för andra om vi gör väljer att göra si eller så.

Så Gud har gett oss den fria viljan, och möjligheten att påverka allt och alla runtom oss, och han vet även vad varje val skulle få för utfall, och hur det skulle gå sen, när världen rört sig framåt i tiden. Hur långt allt skulle leva (även om solen inte blir så bra som livuppehållare om cirka 5 miljarder år) är inte en fråga för oss i detta forum. Här skapar vi inga förutsättningar för fortlevnad. Dessutom, det viktiga för oss är ändå vad vi beslutar oss för att göra, utanför forumet, i omvärlden, mot våra medmänniskor och för framtiden.

Så när gud under flera år tittade på när Fritzl spände på sin dotter i en källare så kände gud sig otroligt stolt och lycklig över att ha givit oss den fria viljan.
Samtidigt visste gud exakt vad som skulle ske år ut och år in, hur mycket onödigt lidande det skulle skapa, och lät ändå pappan fortsatta med sina sjuka övergrepp?
Är det så jag skall förstå det? D.v.s. att gud tycker att det är ok med så mycket lidande?

edit*

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Så när gud under flera år tittade på när Fritzl spände på sin dotter i en källare så kände gud sig otroligt stolt och lycklig över att ha givit oss den fria viljan.
Samtidigt visste gud exakt vad som skulle ske år ut och år in, hur mycket onödigt lidande det skulle skapa, och lät ändå pappan fortsatta med sina sjuka övergrepp?
Är det så jag skall förstå det? D.v.s. att gud tycker att det är ok med så mycket lidande?

Du vet vad dom säger ;

Mobbaren vinner alltid ;__;


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Så när gud under flera år tittade på när Fritzl spände på sin dotter i en källare så kände gud sig otroligt stolt och lycklig över att ha givit oss den fria viljan.
Samtidigt visste gud exakt vad som skulle ske år ut och år in, hur mycket onödigt lidande det skulle skapa, och lät ändå pappan fortsatta med sina sjuka övergrepp?
Är det så jag skall förstå det? D.v.s. att gud tycker att det är ok med så mycket lidande?

Du vet vad dom säger ;

Mobbaren vinner alltid ;__;

A just det. Glömde undantagsregeln där :$

Medlem

Greger och EliasN diskuterar FORTFARANDE i den här tråden. Kul.

Inaktiv

Jag tror på Jesus, att han har funnits alltså. Dom hittade ju en kyrka som hade bilder på jesus och dom kom fram till att kyrkan har funnits där sen 100 år efter kristus död. Jag har inte läst hela bibeln men jag bläddrar lite i den ibland och jag ber om hjälp när allt känns för jobbigt. Finns det verkligen en book of the dead? Måste kolla upp det hehe... Tänker på Evil Dead när jag hör ordet... The Necronomicon I övrigt så tror jag att gud, jesus eller vad man nu tror på inte kan stoppa folk ifrån att göra sinnesjuka saker som att mörda, kriga för olja eller vad man nu gör. Gud och kompani hjälper oss bara genom livet på ett mer stabilt sätt så att säga Ni får tycka att jag är knäpp men det är min uppfattning.

Medlem

Guzilla, sluta lyssna på hipp-hopp


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

Guzilla, sluta lyssna på hipp-hopp

Det är svårt

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Nåväl, hur som helst, fria viljan. Den existerar och även med den existerar Gud. Gud gav oss den fria viljan. Vad som gör Gud så allvetande, är att han vet hur allt kommer bli oavsett vilket val vi gör. Väljer vi göra på ett vis, vet Gud att utfallet blir så, likaså vet han hur utfallet blir om vi hade gjort vilket annat val som helst i samma situation.

Han vet alltså, hur alla möjliga val skulle påverka oss och de runtom oss. Därför är det viktigt att vi gör val som inte bara är bra för oss, utan vi tänker över våra val och hur det kommer gå för andra om vi gör väljer att göra si eller så.

Så Gud har gett oss den fria viljan, och möjligheten att påverka allt och alla runtom oss, och han vet även vad varje val skulle få för utfall, och hur det skulle gå sen, när världen rört sig framåt i tiden. Hur långt allt skulle leva (även om solen inte blir så bra som livuppehållare om cirka 5 miljarder år) är inte en fråga för oss i detta forum. Här skapar vi inga förutsättningar för fortlevnad. Dessutom, det viktiga för oss är ändå vad vi beslutar oss för att göra, utanför forumet, i omvärlden, mot våra medmänniskor och för framtiden.

Problemet är bara att allvetande inte kan, på något vis, existera tillsammans med fri vilja. Det är tekniskt omöjligt.

Låt oss säga att en persons liv ser ut så här: en lång röd tråd, som har en början och ett slut. Gud kan se denna tråden då han är allvetande, faktum är eftersom han skapade allting, så skapade han ju även denna person. Med andra ord så visste gud allt om denne personen sekunden gud började existera.

Så, var finns valet? Om han redan sett allt personen kommer att göra, är det fria valet en ren illusion, inget annat.

Avstängd
Skrivet av bastard:

Evolutionsteorin är kanske den mest beprövade och bäst bevisade vetenskapliga teorin vi har idag. Vi har haft denna diskussion förut och du drog dig ur som vanligt. Du har blivit överbevisad flertalet gånger och du vägrar fortfarande acceptera det...

Nej, jag vill inte diskutera evolutionsteorin här. Något som är vanligt bland ateister är att hoppa på den de diskuterar med istället för att besvara med riktiga argument. Vad beror det på?
Vidare så tycker jag att ditt ovanstående citat förklarar ganska mycket. Du får gärna motivera, samt förklara när jag har blivit överbevisad. Jag hänger inte med riktigt.

Citat:

Hur kan du veta det? Det gör du inte. Du TROR det. Det är skillnad!

Nä, det är klart jag inte vet det - men det är en slutsats jag har dragit. Det här handlar ju trots allt om att resonera om Guds existens är rimlig eller inte - och om jag kommer med en bättre förklaring än din måste du ju acceptera den eftersom vår diskussion annars skulle vara värdelös.
Jämför med följande illustrerande meningsutbyte: "Jag tror inte att solen existerar eftersom jag inte kan se den på natten"
"På natten är ju solen bakom jorden, så det är klart den existerar!"
"Nej, jag vill inte acceptera din förklaring eftersom jag då måste byta åsikt"

Skrivet av TobbeW:

Hur kan du dra dessa slutsatser EliasN? Står detta i Bibeln?

Kristna påstår att Gud lever i evigheten - ändå ifrågasätter man vetenskapsmän som påstår att universum/bollen inte har skapats, utan funnits i evigheter.

Om Gud är allsmäktig och har skapat allt måste han ju ha skapat tid och rum, all materia och energi, alla naturlagar och så vidare.
Om Gud är allsmäktig och har skapat allt så kan han inte vara skapad - för hur kan något som är allsmäktigt ha en skapare? Skaparen är alltid större än det skapade.
Gud kan inte vara en del i sin egen skapelse och eftersom han även har skapat tiden kan han inte vara beroende av tiden eftersom han då inte skulle ha skapat allt.

Jag förstår inte hur materia ska ha kunnat finnas för alltid.

Citat:

"Det är fel. Gud står utanför tiden. Gud har skapat tiden. Han lever i evigheten. Jag vet - det är omöjligt att föreställa sig."

Du påstår att hans tro är fel. Återigen, var det inte detta jag en gång anklagades för tidigare i tråden?

Klart jag påstår att han har fel eftersom jag annars inte kan ha rätt.
Ta och läs det jag skrev som svar till Bastard.
Jag kan inte minnas att jag har anklagat dig för något sådant.

Citat:

Förstår fortfarande inte hur Gud kan skapa tiden.
skapa = göra så att något nytt börjar att existera
Kan någonting existera utan tid?
Det kanske är omöjligt att föreställa sig, men det känns som detta är de religiösas sista och mest desperata argument.

Vi kan inte föreställa oss hur det är utan tid - lika lite som vi kan föreställa oss hur det vore utan någon y-axel. Ändå måste Gud ha skapat båda om han är allsmäktig.

Förr var det: "Jorden är platt, tro på gud!" - busenkelt
Senare var det: "Allt elände är Guds prövningar, fortsätt tro!" - börjar ifrågasättas
Nu är det: Vi kan inte förstå oss på Gud, vi har för litet intellekt, Gud står utanför tiden. Gud har skapat tiden. Han lever i evigheten. Jag vet - det är omöjligt att föreställa sig. Tro på Gud!" - väldigt ifrågasatt, men detta argument är oerhört ogenomträngligt.[/quote]

Du tror väl ändå inte att jag använde det som ett argument?

Skrivet av ChosenByGod:

Så pass framstående är inte vetenskapen att man kan bevisa att allt har haft ett kontinuerligt kretslopp.

Gud är inte bara allsvetande, han (skriver "han" för enkelhets skull, blir för mycket annars att sätta ut han/hon/den/det varje gång) är allsmäktig också, vilket gör att han var både förr, är nu och kommer alltid att vara, om vi ska förenkla det på det viset.

Det är ganska enkelt varför tiden sattes igång. Utan den skulle vi och allt runt om oss inte ha den gång vi har, utan det som skulle finnas hade stått still, och inget av allt detta hade någonsin behövts, eller kommit till. Så för att inleda världsalltet på sin bana mot vad det nu är på väg, startades tiden, och alltings rörelse. Allt som sker och är runt om oss är ju rörelse på ett eller annat sätt.

Gud var väl överallt och tyckte det skulle vara kul och och starta en process som skulle fungera som en evighetsmaskin. Så han gav tiden lite spelrum för och bilda lite saker. Gud visste ju redan hur det skulle bli/hur det är/hur det har varit, men eftersom det hela var så kul och se, lät han det ske.

Gud skapade oss för att han ville ha sällskap.

Citat:

Det är kanske därför som vi människor är så krigiska. Vi kanske inte är menade att vara toleranta. Eller så tänkte Gud att han skulle låta oss få olika synsätt, några mer eller mindre toleranta, krigsglada eller fredsälskande. Vi inte vet hur det kommer sluta för oss, men Gud vet.

Synsätt är en produkt av uppfostran och miljö.

Citat:

Gud behöver inte vara tänkt som någon tråkig gammal gubbe, eller för den delen sträng. Men eftersom vi alla är olika, uppfattar vi honom som vredgad eller god, blodtörstig och hämndlysten eller förlåtande och nåderik. Allt beroende på hur vi själva ser det, eftersom Gud är allt. Vissa skeptiska och andra insiktsfulla, filosofiska, vetenskapligt beroende, beroende av tro, ja alla nyanser som har funnits, finns och kommer finnas.

Hur menar du med att Gud är allt?

Skrivet av Greger:

Eftersom Evolutionsteorin inte har något alls att göra med något relaterat till Gud så, nej det är inget försök till att substituera Gud, det handlar om att förklara varför dom starkare djuren (kan betyda mycket f.ö, då det är dom som kan anpassa sig bäst efter rådande klimat eller annat skäl som gör att dom måste ändra på sig) i regel alltid överlever, medans svagare djur som inte är kapabla till förändring dör ut.

Du har med andra ord inte förstått vad Evolutionsteorin handlar om, jag vet att jag personligen har länkat flera gånger sidor som på ett väldigt simpelt sätt förklarar vad denna teori handlar om.

Med andra ord ; Den förklarar inte hur liv har uppstått, den ger bara en förklaring till hur livet från första början (inte samma sak som hur livet uppstog) har ändrat sig konstant och till sist utmynnat i det vida spektrum av djurliv vi har på denna underbara jord, som ständigt är i förändring och därmed kräver att varenda levande individ förändrar sig (som evolutionsteorin 'förklarar').

Ja, jag vet vad evolutionsteorin är - men som du säger så är vardande och blivande inte samma sak. Varför evolutionsteorin blev är inte samma sak som varför den är.
Jag tror inte att alla som tror på evolutionsteorin gör det aktivt som ett substitut för Gud (som många av de första, före Darwin, gjorde). Istället tror jag att de flesta gör det mer eller mindre undermedvetet.

Citat:

Man har kommit så långt att man kan stödja en teori om Big Bang om det är det du menar, vad som fanns innan Big Bang är dock något man är osäker på, och som du nog förstår en riktigt svår tanke att tänka, att det inte 'fanns' något före allt fanns så att säga.

Före Big Bang fanns det ju faktiskt något. Big Bang var ingen skapande explosion - utan en expandering av det pyttelilla universum som existerade vid den tiden. Vad som fanns före Big Bang (förutom det pyttelilla universum, då) eller hur universum blev så litet finns det ingen som vet.
Det som förbryllar mig med Big Bang är det att den är helt inkomplett och egentligen inte säger någonting. "Nu ska vi komma på en förklaringsmodell till universums uppkomst. Jag vet! Universum var pyttelitet och växte med tiden till den storlek det har idag!". Det säger ju ingenting om hur universum kom till!

Citat:

Gud är en han, ty Gud skapade Adam i sin avbild.
Om Gud hade varit en kvinna hade hon skapat Eva först, eller om Gud hade varit dubbelkönad ; Skapat både Adam och Eva.

Varför tror du egentligen att bibeln förespråkar att kvinnan ska vara mindre värd än mannen för?

Gud skapade både Adam och Eva till sin avbild. Gud är varken man eller kvinna - som änglarna. Den enda anledningen till att Gud kallas han är precis som ChosenByGod säger för enkelhetens skull.

Gud skapade först Adam och när han insåg att Adam behövde sällskap skapade han Eva. I en predikan (Death by Love) så nämnde predikanten en undersökning som visade att män har större chans att överleva tills de är 65 om de är gifta, medan det för kvinnor inte spelar någon roll. Han sa inte varifrån den kommer ifrån, men jag har för mig att jag läste om en liknande undersökning förut.
Denna undersökning (vilken vi inte vet är sann eller inte) visar att mannen behöver kvinnan, men att kvinnan klarar sig utan. ^^

Därför är det intressant att Gud skapade kvinnan som en hjälpare åt mannen (precis samma ord som används om Den Helige Anden - som ska vara en hjälpare för kristna).

Citat:

Om man läser hur mordisk Gud var i gamla testamentet, och hur han snabbt mördade (eller straffade som det så fint heter, eller hur EliasN?) folk som inte ville hålla med Gud, eller göra som han ville.

ELLER, så kan det vara så att människan skapade Gud i sin avbild, för om man ser till hur mordisk mänskligheten har varit sen tidens gryning, och hur blodtörstiga andra gudar har varit före människan började tro på Gud...

De fick göra som de ville, men de var tvungna att ta konsekvenserna av det också. Israeliterna hade, i egenskap av Guds folk, en särskild ställning.
För att förstå hur GT och NT hänger ihop måste jag återigen börja tjata om det Gamla och Nya förbundet. Du kan läsa om det i artikeln jag länkade till tidigare.

Citat:

Tycker du inte att en människa som straffar dig med tortyr för att du inte lyder den personens lagar för sträng, blodtörstig och hämndlysten?
För det är precis det vad Gud gör ifall du inte älskar han (du måste erkänna Jesus, som är Gud som din frälsare och älska honom).
Jag menar, varför straffa sina barn för att dom är fritänkande individer som man vill att dom ska vara?

Varför straffar man sina barn? Varför ger man sina barn utegångsförbud och gör avdrag på månadspengen? Varför skäller man på sina barn? Borde inte en kärleksfull förälder låta sitt barn göra precis vad de vill? Nej. Det är just av kärlek som föräldrar straffar sina barn. Att låta barnen göra vad de vill utan konsekvenser är inte bra och inte kärleksfullt eftersom det skadar dem som individer.
Barn behöver uppfostran och föräldrar som visar de rätt väg i livet.

Ordspråksboken 3:12 Ty Herren tuktar den han älskar och agar den son han har kär.

Varför straffar man då sina barn? Jo, för att de ska lära sig något av det. Vad blir det av ett barn som inte blir tillrättavisat?

Citat:

Det är faktiskt alldeles möjligt att ändra vad som hände förut, människan kan och är kapabel till att ändra historien exakt hur dom vill, eftersom det redan har hänt så är det en del av våra minnen och skrifter, och sådant går att ändra på.

Förvisso inte som du nog menar, men jag hoppas du förstår hur jag tänker i detta fall
Han som kontrollerar forntiden kontrollerar nutid och framtid.
(1984 har du säkert läst f.ö, en riktigt bra bok där forntiden ständigt ändras för att passa in hur regeringen vill att man ska se på nutiden och framtiden).

Det som har hänt har hänt. Minnet är bara vad vi minns av en händelse. Skillnaden mellan att förända minnet av vad som har hänt mot att faktiskt förändra vad som har hänt - är att man i det första fallet inte förändrar de följder som tidigare händelser har för nutida och framtida händelser. Eftersom alla händelser på ett eller annat sätt bygger på föregående händelser skulle en liten förändring i dåtiden kunna få enorma följder i nutiden och framtiden. Ta bara en sådan liten sak som att en metallbit låg på en landningsplats. Den metallbiten punkterade ett däck på en Concorde. Däckbitar slungades mot tanken som började läcka och exploderade. Det fick till följd att hundratals människor dog.

Nu förstår jag hur du menar (tror jag), men ändå.

Skrivet av ChosenByGod:

Okej, det blev en extra lång lunch...

Nåväl, hur som helst, fria viljan. Den existerar och även med den existerar Gud. Gud gav oss den fria viljan. Vad som gör Gud så allvetande, är att han vet hur allt kommer bli oavsett vilket val vi gör. Väljer vi göra på ett vis, vet Gud att utfallet blir så, likaså vet han hur utfallet blir om vi hade gjort vilket annat val som helst i samma situation.

Han vet alltså, hur alla möjliga val skulle påverka oss och de runtom oss. Därför är det viktigt att vi gör val som inte bara är bra för oss, utan vi tänker över våra val och hur det kommer gå för andra om vi gör väljer att göra si eller så.

Så Gud har gett oss den fria viljan, och möjligheten att påverka allt och alla runtom oss, och han vet även vad varje val skulle få för utfall, och hur det skulle gå sen, när världen rört sig framåt i tiden. Hur långt allt skulle leva (även om solen inte blir så bra som livuppehållare om cirka 5 miljarder år) är inte en fråga för oss i detta forum. Här skapar vi inga förutsättningar för fortlevnad. Dessutom, det viktiga för oss är ändå vad vi beslutar oss för att göra, utanför forumet, i omvärlden, mot våra medmänniskor och för framtiden.

Intressant där, ChosenByGod. Har aldrig tänkt i den banan att Gud vet hur alla val kommer att påverka oss och alla möjliga utgångar av alla möjliga val som alla möjliga personer gör i alla möjliga olika tider. Gud är ju trots allt allvetande.

Skrivet av ostmjuk hamster:

Så när gud under flera år tittade på när Fritzl spände på sin dotter i en källare så kände gud sig otroligt stolt och lycklig över att ha givit oss den fria viljan.
Samtidigt visste gud exakt vad som skulle ske år ut och år in, hur mycket onödigt lidande det skulle skapa, och lät ändå pappan fortsatta med sina sjuka övergrepp?
Är det så jag skall förstå det? D.v.s. att gud tycker att det är ok med så mycket lidande?

edit*

Med en potential för kärlek kommer en lika stor potential för hat.
Alla människor kan göra gott och alla människor kan göra ont. Vissa väljer att göra det som är gott medan andra människor gör tvärtom. Vissa människor väljer att hata när andra människor väljer att älska.

Det är jättehemskt med fall som Fritzl och så vidare, men det är dess bättre med personer som Moder Teresa.

Skrivet av Lukas 16:19-31:

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde i fest och glans var dag.
Men en tiggare som hette Lasaros låg vid hans port full av sår och önskade att han fick äta sig mätt på resterna från den rike mannens bord. Hundarna kom till och med och slickade på hans sår.

Så dog tiggaren och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Den rike dog också han och begravdes.
I dödsriket, där han pinades, lyfte han blicken och fick långt borta se Abraham, och Lasaros vid hans sida.
Då ropade han: "Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasaros att doppa fingerspetsen i vatten och fukta min tunga, jag plågas här i lågorna."
Men Abraham svarade: "Kom ihåg, mitt barn, att du fick ut ditt goda medan du levde, liksom Lasaros sitt onda. Nu har han funnit tröst här, medan du plågas.
Dessutom gapar det en klyfta mellan oss och er, för att de som vill ta sig över från oss till er eller från er till oss inte skall kunna göra det."
Mannen sade: "Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus.
Jag har fem bröder, och han måste varna dem så att inte de också kommer hit till detta plågornas ställe."
Abraham sade: "De har Mose och profeterna. De kan lyssna till dem."
Mannen svarade: "Nej, fader Abraham, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig."
Men Abraham sade: "Lyssnar de inte till Mose och profeterna, då låter de inte övertyga sig ens om någon står upp från de döda."

Vad vill jag ha sagt med dessa verser? Jo, vissa får inte annat i det här livet än lidande - men de kan få det bra i evigheten.
Andra lever i lyx hela livet och ägnar inte en tanke åt behövande - och det får de sin "belöning" för i evigheten.

Edit: Fixade ett litet fel med sista citatet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Före Big Bang fanns det ju faktiskt något. Big Bang var ingen skapande explosion - utan en expandering av det pyttelilla universum som existerade vid den tiden. Vad som fanns före Big Bang (förutom det pyttelilla universum, då) eller hur universum blev så litet finns det ingen som vet.
Det som förbryllar mig med Big Bang är det att den är helt inkomplett och egentligen inte säger någonting. "Nu ska vi komma på en förklaringsmodell till universums uppkomst. Jag vet! Universum var pyttelitet och växte med tiden till den storlek det har idag!". Det säger ju ingenting om hur universum kom till!

Materia består av energi som vibrerar på en viss våglängd, vilket orsakar att den blir fast. Energi är oändlig och oförstörbar.
Big Bang var en stor explosion av materia orsakad av en sådan stor sammandragning av energi på en viss våglängd att det kollapsade, och orsakade en explosion. detta gav upphov till vårt nuvarande universum.

Eftersom energi är oändligt och oförstörbart (endast föränderligt) framkommer det att allting alltid har existerat, det enda som man är oense om är dess tidigare form.

Vad gav upphov till sammandragningen av energi som orsakade Big Bang? Det finns flera teorier (...och INGEN av dem innehåller nån "gud"...)

En teori är att universum är i ett konstant flöde av expansion och kontraktion. Och att när universum kontraherar leder detta till den sammandragning av energi/materia som orsakar Big Bang. detta innebär att den fjärde dimensionen, tiden, sätts ur spel. Och innebär också att "vårt" Big Bang bara är ett av många.

...Som sagt, bara en av teorierna.

Skribent
Skrivet av EliasN:

Nej, jag vill inte diskutera evolutionsteorin här. Något som är vanligt bland ateister är att hoppa på den de diskuterar med istället för att besvara med riktiga argument. Vad beror det på?
Vidare så tycker jag att ditt ovanstående citat förklarar ganska mycket. Du får gärna motivera, samt förklara när jag har blivit överbevisad. Jag hänger inte med riktigt.

Sluta generalisera. Jag har aldrig hoppat på dig med personangrepp eller mot dig som person. Jag möter bara dina så kallade argument och mot ditt förnekande av evolutionsteorin. Du vet mycket väl att vi diskuterat detta ämne tidigare. Jag har betat av dina påståenden och bevisat och förklarat för dig att du har haft fel. Sedan har du hoppat ur diskussionen.

Du kommer med argument som:

"För övrigt så är det ingenting som bevisar att dinosaurier eller mammutar överhuvudtaget har existerat."

"Vars är alla mellantingen förresten? Det borde ju finnas mängder, men har inte hittat ett enda (förutom Archaeopteryx, vilken är en bluff - "konstigt" att det inte är allmänt känt)."

Inte bara jag, flera användare, har bevisat att dina påstående varit felaktiga.

Skribent
Skrivet av Vermin:
Skrivet av EliasN:

Före Big Bang fanns det ju faktiskt något. Big Bang var ingen skapande explosion - utan en expandering av det pyttelilla universum som existerade vid den tiden. Vad som fanns före Big Bang (förutom det pyttelilla universum, då) eller hur universum blev så litet finns det ingen som vet.
Det som förbryllar mig med Big Bang är det att den är helt inkomplett och egentligen inte säger någonting. "Nu ska vi komma på en förklaringsmodell till universums uppkomst. Jag vet! Universum var pyttelitet och växte med tiden till den storlek det har idag!". Det säger ju ingenting om hur universum kom till!

Materia består av energi som vibrerar på en viss våglängd, vilket orsakar att den blir fast. Energi är oändlig och oförstörbar.
Big Bang var en stor explosion av materia orsakad av en sådan stor sammandragning av energi på en viss våglängd att det kollapsade, och orsakade en explosion. detta gav upphov till vårt nuvarande universum.

Eftersom energi är oändligt och oförstörbart (endast föränderligt) framkommer det att allting alltid har existerat, det enda som man är oense om är dess tidigare form.

Vad gav upphov till sammandragningen av energi som orsakade Big Bang? Det finns flera teorier (...och INGEN av dem innehåller nån "gud"...)

En teori är att universum är i ett konstant flöde av expansion och kontraktion. Och att när universum kontraherar leder detta till den sammandragning av energi/materia som orsakar Big Bang. detta innebär att den fjärde dimensionen, tiden, sätts ur spel. Och innebär också att "vårt" Big Bang bara är ett av många.

...Som sagt, bara en av teorierna.

Big Bang var tekniskt sett inte ett explosion utan en expansion av tid och rymd.

Medlem
Skrivet av bastard:

Big Bang var tekniskt sett inte ett explosion utan en expansion av tid och rymd.

Skillnaden mellan en explosion och en expansion är tämligen liten; en explosion är en expansion som i sig på något sätt är våldsam och/eller plötslig. Big Bang stämmer in på detta.
"Explosion" innebär inte nödvändigtvis ett eldklot

Medlem

För och precisera: explosion rör sig utåt, implosion inåt.

Hur Gud är allt?
Hans ande, vilja och väsen finns i allt vi ser och allt vi känner, fysiskt och psykiskt. Han har gett oss allt, och han är allt.

Lite som den där treenigheten. Gud är bland oss, Gud vakar över oss, samtidigt som han är.

Men för att Big Bang skulle ske, måste det först ha inneburit en Implosion, som blev för mättad på för liten plats, och därmed sprängdes gränserna. Vem vet, kanske materian antog formen anti-materia, lite som den där räkneskalan man hade i skolan.

Kommer inte ihåg vad den heter, min lärare lyckades aldrig förmedla den på ett begripligt sätt för mig, eller så var jag för dum för att förstå den.

Men om vi tänker oss: -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 osv i alla tänkbara riktningar (det slutar ju inte på nr 4, utan fortsätter).

Tänk om massan blev mättad på så sätt, att materia var tvungen att övergå i "negativa tal" för att få plats, DVS, antimateria, energi som tog upp den plats som materia lämnade fritt. Tänk en diskfragmentationskoll, där små bitar blir över från Kilobyten. Lägg sen ett exakt motsatt negativt värde, en spegling av den materian som existerar på plussidan. När båda dessa typer, materia och antimateria inte längre kan hållas åtskilda i det utrymma som implosionen åstadkommer, reagerar de med varandra, som eld och krut, vatten och eld, eller annan kemisk reaktion som får ämnen att bilda nya ämnen, men som samtidigt övergår i nya former, och expanderar i volym.

Det finns ingen plats för dessa, enda tänkbara vägen är plötslig utåt. Och med så många krafter som kastas utåt, blir det en ofattbar mängd energi (inte matematiskt sett, utan föreställande, med viss matematisk absurdum kan man få fram nästan alla värden).

Ja, nu vet jag inte hur många fler gånger jag borde upprepa samma sak i olika termer. Har nog druckit för lite öl. Blev ju knappt en liter ikväll. Det blir nog nyktert på midsommar. På tal om det, GLAD MIDSOMMAR på er!


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

ElisaN och ChosenByGod (högmodsnamn?)
Har följt med denna debatt om gudar hit o inte dit osv, ett tag.
Har lagt märke till en sak i era inlägg som ni har gemensam.
Det är att ni då o då säger att ni läst eller hört nåt som ni inte kommer ihåg vart ni fått det ifrån. Jo förstår att det kan va svårt att hänvisa till tydliga källor eller bevis när ni försvarar nåt som bara finns i eran hjärnas fantasi.
Känns det bra?
Och jag har en fråga, hur ska man argumentera emot er när ni
säger att gud är allt och har svar på allt? Då spelar det ju ingen roll vad vi säger, gud vet ju allt och är allt. Måste ju va bekvämt o tro att nån annan fixar allt, eller?

Medlem

Du missade nog den fria viljan. Allt är inte ordnat för oss, vi måste välja det. Strunta i mitt namn som sådant, det är bara ett alias.

Det är väl mer att man ackumulerar kunskap och öppnar sitt sinne gradvis, inte att man för ögonblicket snokar upp lite text och slänger upp det, i alla lägen. Visst hade det väl varit bra om ni fått alla källor, men för egen del så begär jag inte att ni ska tro på samma sak som jag, bara att ni visar tillbördig respekt gentemot vem det nu är ni debatterar saken emot.

Det som du säger bara finns i vår hjärnas fantasi, där missar du nog nåt med milsvida mått. Inte bara i vår hjärna isåfall, utan även våra hjärtan, vi och över en miljard andra människor. Var och en med en unik uppfattning, men med en gemensam knytpunkt. En tro på att om vi gör gott, får vi gott tillbaka. En önskan och längtan om att vi har ett eget val, och vi alla borde välja den vänligare vägen. Där vi kan samsas i ömsesidig respekt. Det fixar inte någon annan åt oss, det måste vi människor ordna själva. Gud har gett oss möjligheten att välja den vägen. DU behöver inte tro på vare sig Gud eller Jesus, du har den fria viljan. JAG har valt min väg, och föredrar att inte ge ont till världen om jag kan hindra det. Och jag låter er också välja den väg ni vill, så länge ni visar respekt mot andra, på samma sätt som ni vill bli bemötta med respekt. Annars kan hända, en dag vi befinner oss på olika sidor barrikaderna. Och att vi inte har någon återvändo.

Så ser jag på saken.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Väldans vad kristna ska envisas om den fria viljan hela tiden då. Taskigt för er att det inte finns en egen vilja om gud är allvetande, men det känns ganska lönlöst att försöka förklara det, då ni redan har en ståndpunkt, och inga bevis i universum kan ändra er åsikt.

Vilken religion som helst kan vara god om man väljer bort de onda grejerna, problemet med kristendomen är att den fortfarande inte kan fungera, vilket folk år 2009 borde inse.

Medlem

Nu verkar du lite oresonlig... Gott och ont är väl ändå mänskliga aspekter? Vad har du egentligen för bevis för att den fria viljan inte existerar? Du kunde ju välja att faktiskt skriva något vettigt, men valde istället en lite löjligare framställning. Du hade ju visst ett val.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Men om gud är allvetande och känner till framtiden så visste han att Vermin skulle skriva det när han skapade människan. Så egentligen är den fria viljan en illusion om gud är allvetande.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Nu verkar du lite oresonlig... Gott och ont är väl ändå mänskliga aspekter? Vad har du egentligen för bevis för att den fria viljan inte existerar? Du kunde ju välja att faktiskt skriva något vettigt, men valde istället en lite löjligare framställning. Du hade ju visst ett val.

Om allt är redan planerat av Gud så kan vi människor inte ha en fri vilja.

Vi kan likställa det med en film ;
Regissören vet exakt vad som kommer hända i nästa steg, han har full makt och allting sker efter hur han ville att det skulle ske.

Vi människor är publiken, varje sak som händer, dom val som görs av skådespelarna ser vi som något dom valt själva och allting är möjligt, den onda mannen kan bli hjälten, men det är bara en illusion, slutet är redan förbestämt och vi är bara en publik.

Edit ; Jag tänker svara på det du har skrivit EliasN, men måste tänka över det du har sagt lite till


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Men publiken får ju välja om de ska se filmen eller inte.

Tänk det istället som en teaterpjäs, där publiken får göra sina egna inlägg och styra skådespelarna. Slutresultatet kommer när tiden är kommen, men resan dit blir ny varje gång den spelas upp.

"Utbilda folk utan Tro, och du får bara en massa listiga djävlar."


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Men är inte listighet en god egenskap?

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Men publiken får ju välja om de ska se filmen eller inte.

Tänk det istället som en teaterpjäs, där publiken får göra sina egna inlägg och styra skådespelarna. Slutresultatet kommer när tiden är kommen, men resan dit blir ny varje gång den spelas upp.

"Utbilda folk utan Tro, och du får bara en massa listiga djävlar."

Även fast det är teater så har man planerat hur allting ska gå, i slutändan så ska samma budskap ha levererats, dom personer som man har bestämt ska dö ska ha dött, även om det är nya ord som yttrats.

Det enda som händer är att åskådarna får en falsk frihet, där dom vaggas in att tro att det dom säger och gör har någon påverkan på hur det ska sluta.

Men eftersom Gud vet hur allt slutar så gör det ändå ingen skillnad på våra handlingar, han har ju som sagt redan bestämt hur allt ska sluta, och han kommer knappast låta oss människor få rubba hans allsmäktiga plan, vilket ändå är omöjligt eftersom han är allsmäktig.

Om vi är kapabla att rubba hans plan, då är han inte allsmäktig, eller hur?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Men eftersom Gud vet hur allt slutar så gör det ändå ingen skillnad på våra handlingar, han har ju som sagt redan bestämt hur allt ska sluta, och han kommer knappast låta oss människor få rubba hans allsmäktiga plan, vilket ändå är omöjligt eftersom han är allsmäktig.

Om vi är kapabla att rubba hans plan, då är han inte allsmäktig, eller hur?

De religiösa försöker rubba Guds plan hela tiden med hjälp av böner. Lite väl arrogant. Om Gud nu har en plan så ifrågasätt ingenting utan bara lev. Vad man än gör så är dom osynliga marionettsnörena med i leken ska du se;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Gud vet hur det kommer sluta oavsett vilket sätt vi väljer leva livet, varje liten ny ändrad åtgärd, tanke, handling, slump.

Hade jag haft enkelt att rita upp ett diagram här, skulle jag med lite knåpande kunna visa vad jag menar. Nu kanske man får ta till nån ekvation eller liknande... Jag har aldrig varit bra på det där.

Men låt oss säga att vi har personerna x, y och z.

personerna X och Y väljer väg A
Z väljer väg B
Då får vi väg/slut AAB
Ponera nu att X väljer väg A men Y och Z väljer väg B
Då får vi väg slut ABB
Eller att vi får väg AAA, BBB, ABB, ABA eller BAB. Säg att det finns 6 miljarder personer. Var och en av dem har hundratals val att göra hela tiden.

Åter till vårt miniexemepl. X väljer A, för att sen ta B, och ser att B är bra för denne, och fortsätter på väg B. Då blir flödet för stunden A-B-B. Nu är ju varken livet eller våra tankar så simpla som bara A eller B, men det var för enkelhets skull. Gud vet alltså vad slutresultaten skulle bli, oavsett vilken väg människan än väljer när helst på vägen, i korrelation till de andra människor den påverkar och påverkas av. Oftast är ju naturfenom en produkt av vårt eget handlande, nu nära tid eller sen lång tid tillbaka. SKövling av skogar, marken blir lösare, vatten kan rinna i starkare ström genom jorden, jorden blir uppluckrad, spricker i vissa områden - jordskred. Ett ganska simpelt skede, men ändå en fingervisning om hur det vi gör påverkar oss.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av ChosenByGod:

Åter till vårt miniexemepl. X väljer A, för att sen ta B, och ser att B är bra för denne, och fortsätter på väg B. Då blir flödet för stunden A-B-B. Nu är ju varken livet eller våra tankar så simpla som bara A eller B, men det var för enkelhets skull. Gud vet alltså vad slutresultaten skulle bli, oavsett vilken väg människan än väljer när helst på vägen, i korrelation till de andra människor den påverkar och påverkas av. Oftast är ju naturfenom en produkt av vårt eget handlande, nu nära tid eller sen lång tid tillbaka. SKövling av skogar, marken blir lösare, vatten kan rinna i starkare ström genom jorden, jorden blir uppluckrad, spricker i vissa områden - jordskred. Ett ganska simpelt skede, men ändå en fingervisning om hur det vi gör påverkar oss.

Det är klart som fasen att allt vi gör påverkar oss mer eller mindre. Det du säger här är ju bara att Gud finns och ser allt men skiter fullständigt i vad som händer. Way to go God! Gud den kärleksfulle och den barmhärtige låter sina marionetter förstöra hans skapelse som han arbetat hela sex dagar med. Marionetterna ber om förlåtelse och tillträde till himlen, för livet man lever på jorden måste ju vara helvetet.

:heart: till Gud på inlägget;)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Har försökt kommunicera med troende kristna ett bra tag... och aldrig någonsin har jag fått ett bra svar på mina frågor och funderingar... Så det är bara att ge upp.

Själv är man Ateist...

OT: Ni som vill ha en vettig dokumentär om just Religion.. med lite humor i sig.. så kan ni kika på Religulous


signatur

Jag skiter i allt...och det ska även du skita i

Skriv svar