Överhypade filmer!!

Medlem

Alla Adam Sandler-filmer

Inaktiv

* Gudfadern filmerna
* Alla Tarantino filmer
* Alla filmer med Vinnie Jones (Lock Stock etc)
* Alla Matrix Filmer


signatur
Medlem

filmer som fått bra kritik men jag inte gillar är "the departed", "the simpsons", "3.10 till yuma".

300 fick inte speciellt bra kritik, men "hypades" en del av publiken. den lämnade mig också rätt kall.

Medlem
Medlem

Kill Bill. Gick på svt för ett tag sen, skit film.


signatur

<3

300 är otroligt överhypad faktist.
Spider-Man 3 när den gick upp på bio var riktigt kass med, riktigt slöseri med pengar där


signatur

Tuba mirum spargens sonum per sepulcra regionum, coget omnes ante thronum.

Medlem

helt klart verkar det vara personlig smak som avgör vad som är bra eller dåligt.

ingen som direkt har sagt varför man tycker vissa är dåliga.

När folk sågar gudfadern 1 o2 ex då blir man fundersam

Sen såga tarantino filmer dom tidiga alsterna men hallå igen killen är ju ett geni och typ har ju definierat viss filmteknik imodern film.

obegripligt gahhhhh


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

skulle också vilja veta varför folk ogillar dem. någon gudfaderhatare som kan förklara?

Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av boneless:

300 var fruktansvärt dålig men de höga nivåerna av testosteron bjöd på några skratt.

Jag kan förstå att man inte gillar den men den är riktigt snyggt filmad och upplägget är skönt, som en godnattsaga för vuxna gossar.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Gudfadern och A Clockwork orange

Inaktiv

Harry Potter 3-5 ( 1&2 var ok ).
Titanic
Braveheart
King Kong ( Peter Jacksons)

Medlem

Gudfadern, alla. Sämsta filmerna någonsin, somnade på alla 3.

Medlem

Jag vet inte om man borde nämna filmer man inte sett klart, eftersom de kan ha tagit en drastisk vändning i andra halvan.

Men, jag tycker att Crash är skitdålig jämfört med vad resencenter och vänner sade. I den bit av filmen jag över huvud taget stod ut med att se såg jag verkligen ingenting som var nytt.

Inaktiv

Jag tycker att Gudfadern filmerna är otroligt överhypade men inte för den sakens skull dåliga. På en skala 1-5 så skulle jag ge de en 3:a. De är medelmåttiga filmer med bra skådespeleri och trovärdig handling. Tyvärr så tycker jag att de är väldigt ointressanta.

Jag har aldrig riktigt fattat "wow va balla kriminella personer är, jag önskar att jag var lika ball" syndromet.

Tarantinos filmer tycker jag är skit rent ut sagt. Bara en massa "snygga" scenen och noll riktig handling. Dessutom så glorifierar de våld och framställer det som något häftigt. Jag föredrar ett mer realistiskt förhållningssätt till våld på film.

Filmer som Funny Games och Irreversible visar våld på ett mycket bättre och mer verklighetstroget sätt.


signatur
Medlem

crank ! värdelös handling "hur ska vi få in så mkt action som möjligt i en rulle?"
riktigt töntig film, och när man frågar folk som tyckte den va bra, vad det var som dom tyckte va bra "öh töff juh" NEJ ! urk säger jag bara

Cyr
Medlem

håller med iceguppi och castorfiber i lika delar.

jag har inte svårt att njuta av filmer, såvida de inte är alltför långsamma (the new world är ett bra sådant exempel), oavsett genre. jag tycker dessutom att jag har nog distans att se filmer för vad de faktiskt är istället för att lyssna på all hype.

en actionfilm kan vara bra för att actionsekvenserna är bra, därmed inte sagt att den har ett utsökt manus.

tycker att det i övrigt är väldigt många filmer som är överhypade, men som iceguppi säger; det gör dem inte nödvändigtvis dåliga.

tarantinofilmerna skulle jag dock inte kalla överhypade. de ÄR klassiker, oavsett vad man tycker om dem. de har en helt egen stil som dessutom inspirerade en stor mängd filmskapare som fortsätter bajsa filmer. man behöver inte tycka om dem för att inse att de är stora i sig själva.

gudfaderfilmerna, överhypade? mje, jag tycker inte att man hör så mycket pris om dem filmerna. kanske bara är jag som missat det, men det är också väldigt bra filmer. väldigt välgjorda och ypperligt skådespeleri.

sagan om ringen-serien är definitivt överhypad, men återigen, det gör dem inte dåliga. de är dock inte revolutionerande på något vis. de är bra. lite samma med matrix.

Medlem
Skrivet av Ikkay:

crank ! värdelös handling "hur ska vi få in så mkt action som möjligt i en rulle?"
riktigt töntig film, och när man frågar folk som tyckte den va bra, vad det var som dom tyckte va bra "öh töff juh" NEJ ! urk säger jag bara

Du missade det underliggande temat - filmen leker lite med GTA, det var menat att det skulle vara over-the-top action från första till sista minut. Det finns i stort sett en genre av dom här filmerna, och Crank är en av dom bästa. Ta dom inte seriöst och du kommer ha bra mycket roligare - ett tips för att 'prova igen' är Shoot em' up

----

Filmer som jag dock aldrig stått ut med personligen är The Matrix, där dom använder har mer over-the-top action en Crank, men dom försöker vara seriösa om det vilket bara slutar i att det ser, låter och spelar fånigt.

Jag är inte heller särskilt förtjust i dom första Star Wars filmerna(dom nyare är ju inte ens värda att nämnas).

Pirates of the Carribbean 2&3 är ju också bra 'meh'. Första filmen var minst sagt briljant, det var nytt fräscht och väldigt underhållande. Dom andra filmerna har inte ens kommit i närheten.

Den mest overhypade filmen i år/förra året dock är No Country for Old Men, 3 timmar av utter shit. Och är man en av dom som säger det här högt kommer ett 50 tal folk och börjar klaga på hur man inte 'förstod' filmen, personligen tittar jag på film för underhållning, när man seriöst funderar på att om det inte vore en bättre idé(och roligare) att sortera sina popcorn och ignorera filmen måste jag säga att dom misslyckats.

Medlem

Alla som tycker Matrix filmerna är överhypade är agenter

Sagan om ringen

Medlem

Star Wars, Star Trek och Sagan om Ringen.

Har inget intresse för någon av dessa, men ändåså gett dom många chanser (visserligen långt ifrån sett alla Star Trek avsnitt, but still) men finner inte varför dessa filmer skulle vara så mäktiga eller bra...

fantasy/sci-fi likt dessa tycker jag känns anpassat för människor som på något sätt inte klarar av att leva i verkligheten... måste drömma om andra världar och leva i dessa (... nu kom jag att tänka på WoW också haha)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Puffin:
Skrivet av Ikkay:

crank ! värdelös handling "hur ska vi få in så mkt action som möjligt i en rulle?"
riktigt töntig film, och när man frågar folk som tyckte den va bra, vad det var som dom tyckte va bra "öh töff juh" NEJ ! urk säger jag bara

Du missade det underliggande temat - filmen leker lite med GTA, det var menat att det skulle vara over-the-top action från första till sista minut. Det finns i stort sett en genre av dom här filmerna, och Crank är en av dom bästa. Ta dom inte seriöst och du kommer ha bra mycket roligare - ett tips för att 'prova igen' är Shoot em' up

hehe mjo låter väl lite vettigt det du säger. jag var nog inte så värst objektiv när jag skrev det där.
kort sagt kan vi nog konstatera att det inte är en genre för mig

Medlem
Skrivet av Werzion:

fantasy/sci-fi likt dessa tycker jag känns anpassat för människor som på något sätt inte klarar av att leva i verkligheten... måste drömma om andra världar och leva i dessa (... nu kom jag att tänka på WoW också haha)

Jag tänkte också wow... "wow, vilket pucko".

Dels är nästan alla filmer från "en annan värld" där man kan bli skjuten för att fortsätta som vanligt i nästa scen, hoppa ur flygplan, crasha med bilen osv, osv - de flesta filmer du ser utspelas i en annan värld. De som inte gör det intresserar mig sällan - Jag ser ingen mening i att se en film om något som lika gärna kan utspela sig på min arbetsplats. Vad är poängen med det? Vill jag ha drama kan jag bara ringa till någon tjejkompis.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Sex and the City filmen... den filmen är ju "trendig" att se nu och alla tjejer ska se den, löjligt.


signatur

Intel C2D E6600 - Antec P182B - Zalman 600W Silent - GeForce 8800GTS 640 MB - Corsair Xtreme 4GB - Samsung Spinpoint 500GB Silent

Medlem

castor: då ser vi annorlunda på den saken. ser jag en exploderande bil till så imploderar jag.

Medlem
Skrivet av Werzion:

Star Wars, Star Trek och Sagan om Ringen.

Har inget intresse för någon av dessa, men ändåså gett dom många chanser (visserligen långt ifrån sett alla Star Trek avsnitt, but still) men finner inte varför dessa filmer skulle vara så mäktiga eller bra...

fantasy/sci-fi likt dessa tycker jag känns anpassat för människor som på något sätt inte klarar av att leva i verkligheten... måste drömma om andra världar och leva i dessa (... nu kom jag att tänka på WoW också haha)

nu är ju starwars, startrek och sagan om ringen väldigt olika sorters filmer.

starwars (episod fyra till sex iallafall!) hämtar inspiration från gamla sagor (prinsessan i nöd, räddas av bondpojke som visar sig ha stora krafter) och från japanska samurai-filmer, modell Akira Kurosawa. Även om de utspelar sig "för länge sedan, i en galax långt, långt borta" så följer de en väldigt klassisk mall. en bra handling påverkas inte av vart den utspelar sig, lite i samma stil som shakespeares pjäser, som ju fortfarande spelas (men handlingen är förlagd till lite olika ställen/tidsepoker).

sagan om ringen får man väl tycka vad man vill om, men det är ett filmprojekt som är väldigt troget förlagan: ett försök att skapa en "modern" mytologi i stil med asatron.

startrek är bara skit, det har du faktiskt rätt i

Medlem

skriver under på det som lave skriver om starwars men vill också tillägga att kraften hos nostalgiska känslan klart påverkar mitt omdömme.
Däremot tycker jag inte alls att sagan om ring och starwars på något sätt är ojämförbara. själva historierna har vissa gemensamma drag.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jag tänkte också wow... "wow, vilket pucko".

Haha, poäng på den kommentaren

Skrivet av CastorFiber:

Vill jag ha drama kan jag bara ringa till någon tjejkompis.

tjejer och deras förmåga att skapa drama utifrån ingenting konstant är ju en sak, men dom når ju inte upp i samma intresse/kvalité som Donnie Darko, Fight Club eller Collateral

Skrivet av lave:

så följer de en väldigt klassisk mall.

Faktum är att alla filmer, ALLA filmer, följer en av ca 30 olika mallar (eller ja, teman). finns nämnligen inte mer än ca 30 olika teman en film/berättelse kan handla om...

ska se om jag kan/hinner googla fram något om det senare idag, läst om detta när jag pluggade bl.a. filmkunskap för 3 år sedan... men har ju guldfiskminne hehe


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av boneless:

castor: då ser vi annorlunda på den saken. ser jag en exploderande bil till så imploderar jag.

Inte nödvändigtvis. Jag uppskattar inte exploderande bilar, folk som springer ifrån automateld eller reser sig efter en dödsmisshandel. Det är dock inte nödvändigtvis att det är overkligt som stör mig, det är snarare klychan som sticker i mina ögon. Det är dumt helt enkelt. Vad jag vill försvara är att film skall kunna erbjuda mer än livet vanligtvis gör.

Det finns riktigt bra filmer som aldrig "lämnar verkligheten" också men för det mesta föredrar jag filmer som tar ut svängarna lite.

Jag har ofta samma... längtan, när jag spelar bilspel exempelvis. Man har bilen, friheten att köra som man vill men banorna erbjuder ingenting utöver att bara köra. Varför inte pilla in lite gupp här och där, lite som låter spelaren välja om man vill göra det där lilla extra man definitivt inte skulle göra IRL.

Att gillar sci/fi är inte avsaknad av fantasi, det är helt tvärtom. Alla gånger, no doubt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

problemet med sagan om ringen är:

1. varje scen vill vara så dramatisk som möjligt. Var enda minut är helt mättad. i slutet ville jag inget annat än att sparka i den förbannade hoben.

2. humorgrejerna får mig att gråta inombords.

3. de har avlagt för mycket tid till striderna, speciellt i sista filmen.

Medlem

castor: det var en annan femma.

problemet med sci-fi är att genren är översvämmad med fantasilös dret (precis som många andra förstås).

Bra sci-fi ska vara provocerande, dystopisk, vända och vrida på viktiga existensiella frågor. Tyvärr hamnar ofta fokus på effekterna och det är få som vågar gå på djupet.

Medlem
Skrivet av boneless:

problemet med sagan om ringen är:

1. varje scen vill vara så dramatisk som möjligt. Var enda minut är helt mättad. i slutet ville jag inget annat än att sparka i den förbannade hoben.

2. humorgrejerna får mig att gråta inombords.

3. de har avlagt för mycket tid till striderna, speciellt i sista filmen.

Jag gillade filmerna när de kom och jag tittar fortfarande ibland. Jag tror det hjälper att vara intresserad av effekter, CG eller inte. Filmerna känns lite snuttifierade men jag gillar stämmningen, omgivningarna och alla monster.

FullHD har dock pajat lite... effekterna tappar lite här och där, sedan är de inte konsekventa med de olika personernas storlek i förhållande till varandra.

Jag är spänd på nya filmen "the Hobbit" - Guillermo del Toro's "Pan's labyrint" var en riktig höjdare.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

123
Skriv svar