Vi spelar RISK! Världen är räddad av den blå fanan, Grattis Mr. G!

Medlem

det är nu vi alla samlas runt num lock lyset och tittar nostalgiskt tillbaka på hur det hela började


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Snygg avslutsrapport Greger och en än gång ska du ha credits för insatsen som spelledare.:)

Grattis Mr. G.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd

Greger: Okej, ja jag är ju sugen. Då måste man bara komma på hur man skulle göra det och lite sånt -- vilket inte skulle vara några problem om jag inte hade två tentor nästa vecka att plugga till.

Egentligen skulle det nog gå lika bra med ett vanligt spel, fast med någon slags extra dimension i det. Ett exempel skulle kunna vara att man får bonusar eller "obonusar" av olika saker. Typ som nu, fast mer än bara av tävlingar. Men jag vet inte, det känns som att det skulle bli skabbigt eller nåt.

Medlem

Det har varit intressant att följa risk måste jag säga.
Fantastisk insats av Greger!
Enda skulle vara att bonusarna för "talen", flaggorna och liknande kanske var en aning höga.

Medlem

Tack för alla grattis!


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Grattis Mr. G och hederspris till vår alldeles egna lekfarbror Greger!

Jag röstar för att ge Greger titeln Lekfarbror här på forumet.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Greger: Okej, ja jag är ju sugen. Då måste man bara komma på hur man skulle göra det och lite sånt -- vilket inte skulle vara några problem om jag inte hade två tentor nästa vecka att plugga till.

Egentligen skulle det nog gå lika bra med ett vanligt spel, fast med någon slags extra dimension i det. Ett exempel skulle kunna vara att man får bonusar eller "obonusar" av olika saker. Typ som nu, fast mer än bara av tävlingar. Men jag vet inte, det känns som att det skulle bli skabbigt eller nåt.

Jag hittade en ganska modifierbar karta till Risk nu, och tog några regler ifrån Diplomacy (brädspelet) :

Dom gråa prickarna är control points (CP), och ger dig en bonus på två extra förstärkningar om du håller en.

Du kan bara ha ett visst antal arméer på kartan, som bestäms med formeln CPx3, minimum antal arméer du kan ha är 6 arméer.

Samma gamla bonusar för att hålla olika kontinenter, 2 för syd-amerika/australien, 3 för afrika, 5 för europa/nord-amerika och 7 för asien.

Om man har ett överflöd av förstärkningar (du har 12 arméer ute på fältet med 4 kontrollpunkter) så får du inte använda dom.

Man kan vinna på följande sätt :

Världsdominans
(Du har kontroll över hela världen)
Kontroll-dominans
(Du har kontroll över 2/3 av alla CPs i TVÅ rundor, det finns 21 CPs så man måste hålla 14 CPs två rundor)

Det skulle betyda att en aggresiv spelstil är ett måste, och även att det är möjligt att vinna genom att välja sina slagfält väl.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av v1ctory:

Grattis Mr. G och hederspris till vår alldeles egna lekfarbror Greger!

Jag röstar för att ge Greger titeln Lekfarbror här på forumet.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av v1ctory:

Grattis Mr. G och hederspris till vår alldeles egna lekfarbror Greger!

Jag röstar för att ge Greger titeln Lekfarbror här på forumet.

Håller med! Och jag längtar redan till lekfarbrons nästa spel


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd

Greger: Ser bra ut det där. Ska vi börja? ^^

Medlem
Skrivet av EliasN:

Greger: Ser bra ut det där. Ska vi börja? ^^

Vill du spelleda eller ska jag göra det?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd

Jag kan göra det. Först vill jag bara veta hur du skriver in på kartan: gör du det manuellt (i typ paint) eller gör du det på något coolt sätt?

Medlem

Jag gör det manuellt, har en bild där jag har 1-26 uppskrivet i rutor (i dom 6 olika färgerna som ni var under risk-rundan), som jag sedan bara kopierar över till rutorna på kartan.

länk
Där är den, ganska simpelt men fungerar

Ett tips också till när du börjar spelleda : När du sparar bilderna så bör du helst spara i .png format, om du sparar i .jpg så kommer det så kallade 'artefakter' in i bilden och förstör lite av bildkvalitén, iallafall när det handlar om paint.

.png tar också mindra utrymme, så det är en win-win situation att köra med .png


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Avstängd

Åhå, ja så kan man ju göra. Jo, .png är det som gäller. ^^

Nämen, ska vi börja då? Vilka ska vara med?

Medlem

Först till kvarn, 6 spelare borde räcka


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jag vill!


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Avstängd

Är det bara Greger och Mr. G som vill spela?

Medlem

Jag är gärna med.

Avstängd

Hallå! Var det inte folk som ville spela nyss? Är det för att vi ska pröva en ny grej som folk inte vill vara med? Om jag säger: "Okej, vi kör det gamla hederliga Risk som vi körde sist", kommer fler att säga: "Jag vill vara med", då?

Medlem

Jag tror du kommer få intresse för RISK om du kör igång en egen tråd faktiskt Reglerna kommer förvisso behöva vissa modifikationer, men jag skulle kunna skriva om det om du vill!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av EliasN:

Hallå! Var det inte folk som ville spela nyss? Är det för att vi ska pröva en ny grej som folk inte vill vara med? Om jag säger: "Okej, vi kör det gamla hederliga Risk som vi körde sist", kommer fler att säga: "Jag vill vara med", då?

Starta en ny tråd. Många, inklusive mig själv, går inte längre in i denna tråd då spelet är slut.
"Det kan inte skrivas något mer intressant där inne" tänker nog många

Avstängd

Troligen. Är väl tvungen att göra det i vilket fall.

Skrivet av Greger:

Jag tror du kommer få intresse för RISK om du kör igång en egen tråd faktiskt Reglerna kommer förvisso behöva vissa modifikationer, men jag skulle kunna skriva om det om du vill!

Desto mindre tankeverksamhet jag behöver, desto bättre. Gör det.

Medlem

Sådär, skickat dom modifierade reglerna till EliasN nu.
Kanske är lite oklart om dom nya reglerna och så, om så är fallet så får jag nog försöka förklara igen


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Stor cred till Greger.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar