Viktiga beslut

Avstängd
Viktiga beslut

Ja, det är någon som har berättat det här för mig och det kan kanske vara bra att veta. Fatta bara viktiga beslut när du mår som bäst och fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt. Fatta endast viktiga beslut när du mår bäst. Fatta endast viktiga beslut när du mår som bäst. Fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt.

Ja, fatta bara beslut när du mår bra och inte när du mår dåligt.


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem

Okej. Ja det känns väl som sunt förnuft... Kan man tycka.

Medlem

Ett annat råd: Må bra och var lycklig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ett beslut måste tas inom tidsrymden av sju andetag, enligt en japansk gammal skrift

Medlem

Hur kommer det sig att Fektit är online, men raderad då man trycker på hans namn?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Vad är definitionen av viktigt då? Finns det en sådan eller är det individuellt vad som är viktigt?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Saken är den att det IGENTLIGEN inte finns nåt som är rätt eller fel/ Vikigt/ovikigt. Det är bara vi själva eller majoriteten av människor som bestämmer vad vi tyckt varit vikigt/rätt.

T.ex.
(Varning! överdrivet exempel och kanske ganska dåligt)

Hade majoriteten av människor varit kannibaler och tyckt det varit den "rätte" saken och om minioriteten av mänskligheten därimot tyckt att det är sjukt att äta andra. Då hade ju vår "världsordning" sagt att majoriteten hade rätt tycke och minioriteten fel.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Jag får vibbar från det gamla trollet med några få bokstäver som nick. Vad var det? Psm? Han rabblade alltid om massa idiotiska saker som liknar OP väldigt mycket.

Apministern: Det finns många som inte är anhängaren av den filosofiska skola som du gör gällande. Finns många som har försökt att exemplifiera det på olika sätt. Som det klassiska utilitaristiska exemplet med att om ett samhälle tycker om att se på när andra lider, hade det varit godtagbart att låta en torteras för att de andra i samhället skulle må bra. M.a.o. det hade varit rätt att tortera, om andra uppskattat det. Dock kan det leda till andra problem. Som t.ex. rädslan som varje individ i samhället besitter för att inte bli behandlad av tortyr. Det skulle i längden kunna innebära att alla individer anser att tortyr är oacceptabelt - eftersom lyckan av att se någon torteras inte övervinner lyckan av att veta att man inte behövs utsättas för tortyr.

Dock kanske det inte handlade exakt om det du talar om med "rätt" och "fel", vilket kan vara en flyktig skala. Men jag tror, JAG TROR, att rätten till sitt liv är absolut "rätt" ALLTID.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag antog att det var ett troll därav min första kommentar.

bjosarn:

Precis!

Jag gör ett aktivt val när det gäller värderingar. Jag väljer t.ex. att tro på rätten till sitt liv. Jag väljer åsikten att en artmångfald på vår planet är både intressant och vacker.

Sedan kan man såklart ha en 'svalare' syn på det hela och filosofera över livets obetydlighet i universum.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag får vibbar från det gamla trollet med några få bokstäver som nick. Vad var det? Psm? Han rabblade alltid om massa idiotiska saker som liknar OP väldigt mycket.

Apministern: Det finns många som inte är anhängaren av den filosofiska skola som du gör gällande. Finns många som har försökt att exemplifiera det på olika sätt. Som det klassiska utilitaristiska exemplet med att om ett samhälle tycker om att se på när andra lider, hade det varit godtagbart att låta en torteras för att de andra i samhället skulle må bra. M.a.o. det hade varit rätt att tortera, om andra uppskattat det. Dock kan det leda till andra problem. Som t.ex. rädslan som varje individ i samhället besitter för att inte bli behandlad av tortyr. Det skulle i längden kunna innebära att alla individer anser att tortyr är oacceptabelt - eftersom lyckan av att se någon torteras inte övervinner lyckan av att veta att man inte behövs utsättas för tortyr.

Dock kanske det inte handlade exakt om det du talar om med "rätt" och "fel", vilket kan vara en flyktig skala. Men jag tror, JAG TROR, att rätten till sitt liv är absolut "rätt" ALLTID.

Vet inte om jag förstått exakt allt du nu sagt men, låter lite som du tror att det är så jag ser och värderar ting. Men så är icke fallet. Jag som de flest värderar livet, rättvisa och liknande


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Fektit:

Ja, det är någon som har berättat det här för mig och det kan kanske vara bra att veta. Fatta bara viktiga beslut när du mår som bäst och fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt. Fatta endast viktiga beslut när du mår bäst. Fatta endast viktiga beslut när du mår som bäst. Fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt.

Ja, fatta bara beslut när du mår bra och inte när du mår dåligt.

Vad fick dig att fatta beslutet att posta det här?

Medlem
Skrivet av arsonist:
Skrivet av Fektit:

Ja, det är någon som har berättat det här för mig och det kan kanske vara bra att veta. Fatta bara viktiga beslut när du mår som bäst och fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt. Fatta endast viktiga beslut när du mår bäst. Fatta endast viktiga beslut när du mår som bäst. Fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt.

Ja, fatta bara beslut när du mår bra och inte när du mår dåligt.

Vad fick dig att fatta beslutet att posta det här?

Cannabis.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Saken är den att det IGENTLIGEN inte finns nåt som är rätt eller fel/ Vikigt/ovikigt. Det är bara vi själva eller majoriteten av människor som bestämmer vad vi tyckt varit vikigt/rätt.

T.ex.
(Varning! överdrivet exempel och kanske ganska dåligt)

Hade majoriteten av människor varit kannibaler och tyckt det varit den "rätte" saken och om minioriteten av mänskligheten därimot tyckt att det är sjukt att äta andra. Då hade ju vår "världsordning" sagt att majoriteten hade rätt tycke och minioriteten fel.

jag tror att han menar för sitt eget bästa är det bättre att göra beslut när man mår bra eftersom man då tänker rationellt, mår man dåligt och gör ett viktigt beslut kan det lätt bli att man ångrar det senare.
Fast vad vet jag.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av arsonist:
Skrivet av Fektit:

Ja, det är någon som har berättat det här för mig och det kan kanske vara bra att veta. Fatta bara viktiga beslut när du mår som bäst och fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt. Fatta endast viktiga beslut när du mår bäst. Fatta endast viktiga beslut när du mår som bäst. Fatta inte viktiga beslut när du mår dåligt.

Ja, fatta bara beslut när du mår bra och inte när du mår dåligt.

Vad fick dig att fatta beslutet att posta det här?

Cannabis.

Inte lobotomi då?

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Apministern:

Saken är den att det IGENTLIGEN inte finns nåt som är rätt eller fel/ Vikigt/ovikigt. Det är bara vi själva eller majoriteten av människor som bestämmer vad vi tyckt varit vikigt/rätt.

T.ex.
(Varning! överdrivet exempel och kanske ganska dåligt)

Hade majoriteten av människor varit kannibaler och tyckt det varit den "rätte" saken och om minioriteten av mänskligheten därimot tyckt att det är sjukt att äta andra. Då hade ju vår "världsordning" sagt att majoriteten hade rätt tycke och minioriteten fel.

jag tror att han menar för sitt eget bästa är det bättre att göra beslut när man mår bra eftersom man då tänker rationellt, mår man dåligt och gör ett viktigt beslut kan det lätt bli att man ångrar det senare.
Fast vad vet jag.

Det gör han säkert, om vi utgår ifrån att han visste vad han fick återgett får honom.
Men om vi sätter det åt sidan och man bara fattar beslut när man är på topp så vet i tusan om det skulle ske så mycket i vårt samhälle, jag vet att de allra flesta av oss är tvugna att fatta beslut även om man inte mår som bäst just då.
Det som tråden startade med känns bara som ett j*vla flum som någon mys-tomte har tänkt ut och som låter fint och att svälja det okritiskt är för mig motbjudande.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av arsonist:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Apministern:

Saken är den att det IGENTLIGEN inte finns nåt som är rätt eller fel/ Vikigt/ovikigt. Det är bara vi själva eller majoriteten av människor som bestämmer vad vi tyckt varit vikigt/rätt.

T.ex.
(Varning! överdrivet exempel och kanske ganska dåligt)

Hade majoriteten av människor varit kannibaler och tyckt det varit den "rätte" saken och om minioriteten av mänskligheten därimot tyckt att det är sjukt att äta andra. Då hade ju vår "världsordning" sagt att majoriteten hade rätt tycke och minioriteten fel.

jag tror att han menar för sitt eget bästa är det bättre att göra beslut när man mår bra eftersom man då tänker rationellt, mår man dåligt och gör ett viktigt beslut kan det lätt bli att man ångrar det senare.
Fast vad vet jag.

Det gör han säkert, om vi utgår ifrån att han visste vad han fick återgett får honom.
Men om vi sätter det åt sidan och man bara fattar beslut när man är på topp så vet i tusan om det skulle ske så mycket i vårt samhälle, jag vet att de allra flesta av oss är tvugna att fatta beslut även om man inte mår som bäst just då.
Det som tråden startade med känns bara som ett j*vla flum som någon mys-tomte har tänkt ut och som låter fint och att svälja det okritiskt är för mig motbjudande.

om man ska utöka det borde man reflektera över sina beslut och undvika förhastade beslut.
Ibland kan tex tid spela roll, det man känner på kvällen och det man känner på morgon kan variera väldigt. Eller det kan handla om att ett beslut behöver mogna inom dig, ger du det inte tid kan du missa helheten. Det betyder inte att det är ett riktigt beslut men det är du som ska leva med det.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar