Vilken film såg du senast?

Medlem

Tror tamej fan att det var BECK - Någonting.
i söndags kväll drog jag på tv'n och hamnade framför en Beck film som gick. Han bara se de sista, så därför drog jag på hela rullen senare (hade alla Beck filmerna på en extern HDD)
Intressant som den var ledde de till ett mindre Beck Maraton, där jag såg en 5-6 Beck filmer

inte för att jag är överdrivet beck-fan, men 'bra för att va svenskt'

får väll 6.5-7/10 (minst inte va filmerna hette, men det var 6st filmer, alla utom 1 var från perioden 97'-99 och en från 07' )

Skrivet av WaltX:

The Mist (blu-ray)

Känslan av att vara instängd i en affär utan att kunna komma därifrån kändes obehagligt under hela filmen. Att man längtar efter att få se vad som verkligen gömmer sig i dimman ökar bara spänningen. Egentligen var filmen inte alls läskig, utan mer obehaglig. Psykopaten som bildade en sekt i affären var "obehagligt läskig". Slutet av filmen fick mig att tappa andan. Så Epic.

Bilden på Blu-Ray versionen var fantastisk. Riktig ögongodis. In mot slutet av filmen började det dyka fram gröna sträck på bilden ibland. Fel på TVn är det inte då det aldrig har hänt innan eller efter jag såg filmen. Blu-Ray versionen har 2 disc vilken jag tycker är lite dåligt. Jag menar, det är ju en BR skiva på runt 50 gb, så allt bör ju få plats på en skiva. Men dem ville väl utnyttja all utrymme på ena skivan enbart för filmens kvalitet.

Betyg: 8/10

The Mist är enormt bra!
Har sett den ett flertal gånger, riktigt bra är den. Framförallt slutet, det är så enormt bra!

Medlem

Wallace and Gromit Curse of the Were-Rabbit.

Ger den nog 5/5. Den har hållt sig förvånadsvärt bra med tanke på att det var flera år sedan jag såg den sist. Såg den första gången på bio när den släpptes 2005 och gillade den då.

Medlem

Har för mig att jag såg Det våras för sheriffen med familjen förra veckan. Den hade sina guldkorn

Betyg: 3 av 5.

Medlem

Efter att ha gjort ett gäng skitfilmer (läs The Happening och The Last Airbender) så visar M. Night Shyamalan att han inte förlorat stinget helt.

4/5


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

True Romance

En mycket underhållande actiondrama full av skådespelare i världsklass. Patricia är HAWT!

Betyg: 4/5 | 8/10 | [Mycket bra]


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Kan ju tillägga att manus är skrivet av Tarantino för den som är intresserad. Också kult-klassad film eftersom den tog tillbaka och moderniserade "Bonnie & Clyde"-temat (Natural Borne Killers året efter, m.m.).

Scenen med Christopher Walken och Dennis Hopper KAN MAN INTE MISSA om man gillar film.

Jag ger filmen en solklar 5/5.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Kan ju tillägga att manus är skrivet av Tarantino för den som är intresserad. Också kult-klassad film eftersom den tog tillbaka och moderniserade "Bonnie & Clyde"-temat (Natural Borne Killers året efter, m.m.).

Scenen med Christopher Walken och Dennis Hopper KAN MAN INTE MISSA om man gillar film.

Jag ger filmen en solklar 5/5.

Jo, just därför jag såg den. Är ett stort Tarantino fan Men filmen är, enligt mig, inte lika briljant som låt säga "Pulp Fiction" som är en solklar fullpott.

Scenen du nämnde måste vara den bästa scenen i hela filmen. Det är typiskt Tarantino då spänningen byggs upp mer och mer tills det verkligen händer någonting.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Såg Harry Potter senaste

helt ok rulle, 4/5

Mycket mörk och melankolisk ibland


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Apocalypse Now

Öppningsscenen... Kanske den bästa någonsin? Den första och sista scenen är de allra viktigaste scenerna i en film enligt mig. Den första ska ge ett bra intryck och den sista ska avsluta filmen på ett vettigt sätt. "Apocalypse Now" lyckades med båda.

Det som imponerade på mig mest med filmen var kameraarbetet. Allting som kameran fokuserade på hade en viktig betydelse. Vinklarna var perfekta. Ett exempel var då Captain Benjamin lyftes upp och ned av flera män för att sedan doppa honom i lera. Kameran följde efter varenda rörelse, ur Benjamin's perspektiv, och roterades upp och ned. Sådana små saker ger så mycket mer inlevelse i filmen.

Musiken var även den helt briljant. Man fick höra flera klassiska Vietnam låtar från bland annat "The Rolling Stones". Men musiken som skapades speciellt för filmen var den bästa. Den var så fängslande och smälte in perfekt med scenerna.

Jag kan inte komma på någonting negativt med filmen. Det var bara 3 timmars ren njutning. Apocalypse Now är faktiskt den bästa krigsfilmen som jag har sett. Någonsin.

Betyg: 5/5 | 10/10 | [Mästerverk]


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Skrivet av SexySandra:

Har för mig att jag såg Det våras för sheriffen med familjen förra veckan. Den hade sina guldkorn

Betyg: 3 av 5.

Som när slavarna ligger i kvicksanden och "fängelsedirektören" rusar fram på häst för att kasta ut ett lasso för att rädda...dressinen
"-dont lie there in the sun getting a tan, aint doing you no good anyhow"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Kollade på första episoden av The Walking Dead senast, och det verkar lovande! Älskar zombie-storys i allmänhet dock så det var inte så oväntat;)

Antikvitet

Kan tipsa om Repo Men, om ni inte sett den. Väldigt intressant, helt ok rulle. Jude Law spelar bra i en roll som är rätt olik hans vanliga.

Den är dock rätt blodig, så känsliga magar bör inte se den medans det äts mat. Men det är inte en skräckrulle.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Skägg.
10 Chambers

Såg om Inception i helgen. Trots att den inte var så "avancerad" som jag hade hoppats är det ändå en jävligt bra film.


signatur
Medlem

såg Babylon AD igårkväll väldigt bra action rulle med Vin Diesel

annars en serie som heter The Deep som går på 3an verkar asbra fast missade andra delen :(:evil:

Medlem

Såg filmen A Christmas Carol med Patrick Stewart igår, helt okej men jag lyckades somna efter ett tag..var fett trött :/

Medlem

Pitch Black

Kan inte bli fel med Vin Diesel som Riddick.
Vill ha en trea nu!

Betyg: 5/5

Rambo (2008.)

Inte like bra som dom tidigare Rambo filmerna,
saknar story men bra action mot slutet.

Betyg: 3/5


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Year One

Helt okej komedi med Jack Black.

Betyg: 3/5

Medlem

Jag fick ett sånt sug på lite westernfilmer så jag har kollat igenom Dollar-trilogin och Pale Rider.

Dollar-trilogin är mästerverk och solklara 5/5, medan Pale Rider får nöja sig med 3/5 då den var lite småseg och utdragen.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag fick ett sånt sug på lite westernfilmer så jag har kollat igenom Dollar-trilogin och Pale Rider.

Dollar-trilogin är mästerverk och solklara 5/5, medan Pale Rider får nöja sig med 3/5 då den var lite småseg och utdragen.

Gjorde detsamma, angående Dollar-filmerna. Så sinnessjukt bra, inte bara skådespeleri utan även stämningen med musik. Få filmer idag lyckas bygga en sån bra stämning med bra filmmusik. Lite tråkigt.
Ennio Morricone ftw.

AG
Medlem
Skrivet av WaltX:

Apocalypse Now

http://ardfilmjournal.files.wordpress.com/2008/09/apocalypse-...

Öppningsscenen... Kanske den bästa någonsin? Den första och sista scenen är de allra viktigaste scenerna i en film enligt mig. Den första ska ge ett bra intryck och den sista ska avsluta filmen på ett vettigt sätt. "Apocalypse Now" lyckades med båda.

Det som imponerade på mig mest med filmen var kameraarbetet. Allting som kameran fokuserade på hade en viktig betydelse. Vinklarna var perfekta. Ett exempel var då Captain Benjamin lyftes upp och ned av flera män för att sedan doppa honom i lera. Kameran följde efter varenda rörelse, ur Benjamin's perspektiv, och roterades upp och ned. Sådana små saker ger så mycket mer inlevelse i filmen.

Musiken var även den helt briljant. Man fick höra flera klassiska Vietnam låtar från bland annat "The Rolling Stones". Men musiken som skapades speciellt för filmen var den bästa. Den var så fängslande och smälte in perfekt med scenerna.

Jag kan inte komma på någonting negativt med filmen. Det var bara 3 timmars ren njutning. Apocalypse Now är faktiskt den bästa krigsfilmen som jag har sett. Någonsin.

Betyg: 5/5 | 10/10 | [Mästerverk]

Filmen bygger på en bok om belgiska kongo:)

Medlem
Skrivet av AG:
Skrivet av WaltX:

Apocalypse Now

Filmen bygger på en bok om belgiska kongo.

Boken heter Heart of darkness (1902) och är mycket läsvärd.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av AG:
Skrivet av WaltX:

Apocalypse Now

Filmen bygger på en bok om belgiska kongo.

Boken heter Heart of darkness (1902) och är mycket läsvärd.

Ska kika på den.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

0.01/5

Vad ni än gör, se inte den här filmen.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

http://www.bloodsprayer.com/wp-content/uploads/2010/11/dark.j...

0.01/5

Vad ni än gör, se inte den här filmen.

Bara postern ser B ut


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Postern är det bästa med filmen!

Medlem

Nu blev man ju intresserad, kanske ska kolla på den nån gång...


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

En fantastisk rendering av en älskad mythos.

5/5

Gjord med gamla film tekniker och stilerat helt i svart och vit utan tal, det drar inte ner på spänningen och den ton filmen sätter. Och med sina blyga 50 min speltid, hinner inte den moderna tittaren att trötna på avsaknaden av färg eller tal eller 3d effekter.

Tyvärr gör inte en trailer filmen rätta, Jag rekommenderar starkt alla som någon gång varit nyfikna på H.P. Lovecraft att ge filmen en ärlig chans, ni kommer inte ångra det.

10/10 100/100 och fem forumiter av fem.

Ludo Fore Putavimus
( We Thought It Would Be Fun )


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Black Swan

Eftersom filmen "Black Swan" var nominerad till bästa film under Golden Globe Awards som visades inatt, så var jag såklart tvungen att se filmen. Jag hade inga stora förväntningar eftersom jag inte är ett dugg intresserad av balett. Det enda som verkligen fick mig att kolla på filmen var Natalie Portman som är en favorit bland alla skådespelerskor.

Filmen visade sig handla om så mycket mer än bara balett, vilket jag bara hade förväntat mig att få se under hela filmen. Det hela fillmen egentligen handlade om var prestationsångest. Natalie spelar en balettdansös som är på väg att ta över en mycket stor roll, nämligen Svandrottningen. Hon ställs inför väldigt höga krav som hon känner att hon inte kan leva upp till. Hon tränar hårt, känner ångest och börjar tillslut må psykiskt dåligt av det. Hon börjar se väldigt otäcka saker som hon har svårt med att skilja mellan verklighet och inbillning.

Jag visste att Natalie Portman skulle briljera som hon alltid gör i sina roller, men inte trodde jag att hennes roll i Black Swan kan vara hennes bästa skådespelarinsats någonsin (hon vann en välförtjänt Golden Globe inatt för hennes roll i Black Swan). Inte trodde jag heller att filmen skulle bli så pass otäck som den visade sig vara. Och inte trodde jag heller att Black Swan har blivit en favorit hos mig bland dramafilmer.

Betyg: 5/5 | 9/10 | [Mästerverk]


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

The Fighter

Här har vi ännu en film som jag var tvungen att se innan Golden Globe galan som visades igår natt eftersom filmen var nominerad till "bästa film". Folk har sagt att filmen är överskattad och det håller jag inte alls med om. Det här är inte vilken boxningsfilm som helst.

"The Fighter" handlar inte enbart om boxning. 80% av filmen utspelar sig utanför ringen och fokuserar mest på Micky Ward's (Mark Wahlberg) privatliv och sin relation till familjen. Micky tränas av sin bror Dickie Eklund (Christian Bale) och peppas främst av, förutom sin bror, sin mor Alice Ward (Melissa Leo).

Filmens två stora stjärnor var utan tvekan Christian Bale och Melissa Leo som BÅDA vann en varsin Guldglob för igår natt. Christian Bale har, som ni kanske känner till, rasat i vikt för hans roll i filmen som drogmissbrukare. Han känns så fruktansvärt äkta i sin roll som Dickie.

The Fighter förtjänade verkligen sin Golden Globe nominering för "bästa film". Det här är en gripande drama (som är baserad på en verklig händelse) som du inte får missa.

Betyg: 4/5 | 8/10 | [Mycket bra]


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Christian Bale var den som bar hela The Fighter på sina axlar med sin grymma prestation som Dickie Eklund!

Rekommenderar också The Fighter. Mest av den anledningen att Christian Bale e grym!

Skriv svar