Vilken transportsektor är mest skyldig till klimatkrisen?

Medlem

Censur är alltid fel, men att en journalist vill komma med något sådant underminerar inte på något sätt forskningen kring global uppvärmning.

Filmen bygger upp strawmans och attackerar dem. Vad journalister skriver och vad vanligt folk tror kvittar - forskningen säger att AGW är något som händer.

Ska man kritisera forskningen kring AGW får man göra det på vetenskaplig väg, inte försöka underminera det hela genom att attackera populister och tidningar.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Censur är alltid fel, men att en journalist vill komma med något sådant underminerar inte på något sätt forskningen kring global uppvärmning.

Filmen bygger upp strawmans och attackerar dem. Vad journalister skriver och vad vanligt folk tror kvittar - forskningen säger att AGW är något som händer.

Ska man kritisera forskningen kring AGW får man göra det på vetenskaplig väg, inte försöka underminera det hela genom att attackera populister och tidningar.

du får ta och läsa lite på den sidan. jag trodde på all klimatforsking innan jag hitta den sidan.

Medlem
Skrivet av rednalexia:

du får ta och läsa lite på den sidan. jag trodde på all klimatforsking innan jag hitta den sidan.

Tråkigt att du går på vad han säger.

Jag har stött på honom förut, han har fortfarande lika lite att komma med. Istället för argument och vetenskapliga modeller talar han om bedrägerier och en stor bluff.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av rednalexia:

du får ta och läsa lite på den sidan. jag trodde på all klimatforsking innan jag hitta den sidan.

Tråkigt att du går på vad han säger.

Jag har stött på honom förut, han har fortfarande lika lite att komma med. Istället för argument och vetenskapliga modeller talar han om bedrägerier och en stor bluff.

han hade nån veteskaplig rapport för ett par månader sen som visade att vi inte har haft nån global uppvärming sedan slutet av 90-talet, och han brukar presentera vetenskapliga rapporter om isen på arktis och antarktis som visar att den har växt dom senaste åren.

Medlem
Skrivet av rednalexia:

han hade nån veteskaplig rapport för ett par månader sen som visade att vi inte har haft nån global uppvärming sedan slutet av 90-talet, och han brukar presentera vetenskapliga rapporter om isen på arktis och antarktis som visar att den har växt dom senaste åren.

Vilka senare besvarats på andra sidor. Du förstår, det är bra att få en samlad bild utifrån flera sidor och inte bara lita på en person.

Medlem

Rednalexia, inget av det du hänvisade till motbevisar på något sätt vår påverkan på klimatet. Det verkar som om alla kritiker totalt bortser från alla de forskare som faktiskt har erkänt teorierna och den välfinansierade rapporten från IPCC (som inte har någon agenda för forskningen) som även den bekräftar att vårt sätt att leva påverkar klimatet.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=Cl4Pz1mwBao obs denna forskning ska vara sponsrad av ett oljaföretag, men titta på dom första 4 min för där har ni fakta som är sann rent historiskt.

Medlem
Skrivet av rednalexia:

men titta på dom första 4 min för där har ni fakta som är sann rent historiskt.

Du har tittat upp alla källorna förstår jag?

Här är svar på några av påståendena i filmen:

"Grönland var grönt" 1

"Grönland var grönt" 2

"Bara en naturlig cykel"

"Klimatet förändrar sig hela tiden" 1

"Klimatet förändrar sig hela tiden" 2

"Vi återhämtar oss från Lilla istiden" 1

"Vi återhämtar oss från Lilla istiden" 2

"Vi återhämtar oss från Lilla istiden" 3

"CO2 stiger efter värmen, inte före" 1

"CO2 stiger efter värmen, inte före" 2

"Det beror solen" 1

"Det beror på solen" 2

"Det är en naturlig solcykel"

"Solcyklar orsakar global uppvärmning"

Länk

Länk

Medlem

Tråkigt att folk vill ha pengar istället för en planet...men de får väl ta konsekvenserna! ...synd bara att de som vill ha planeten får ta konsekvenserna också :\


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv
Skrivet av RagNy:

Tråkigt att folk vill ha pengar istället för en planet...men de får väl ta konsekvenserna! ...synd bara att de som vill ha planeten får ta konsekvenserna också :\

Word.

Medlem

Pengar i all ära men jag hade snarare tänkt mig att utrota hungern, fattigdom, Aids och krig samt se till att fixa el till de 2 miljader människor som alldrig haft den.

Helt enkelt precis alla dom som får ta konsekvenserna när vi laggt ut alla våra pengar på att förhindra att andelen av en livsgivande gas överstiger 500 ppm av vår atmosfär.

Medlem
Skrivet av Sevenix:

Pengar i all ära men jag hade snarare tänkt mig att utrota hungern, fattigdom, Aids och krig samt se till att fixa el till de 2 miljader människor som alldrig haft den.

Är det inte bättre att försöka ta två flugor i en smäll?

Jag tror dock inte riktigt på den klimatpolitik vi har, den går att göra mycket bättre. Tyvärr är jag alldeles för dåligt insatt i vad som görs för att uttala mig alltför mycket.

Medlem

Allt vi ser idag är Co2 fixeringen, en jävligt stor fluga imo.

no pun intended.

Och ja jag antar att vi kan vara ense om att klimatpolitiken bör ses över

Medlem
Skrivet av Sevenix:

Helt enkelt precis alla dom som får ta konsekvenserna när vi laggt ut alla våra pengar på att förhindra att andelen av en livsgivande gas överstiger 500 ppm av vår atmosfär.

Som påpekat tidigare är gasen bra i lagom mängder. Här beskrivs det lite mer:

CO2 fertilization

Climate myths: Higher CO2 levels will boost plant growth and food production

Här är en ganska bra lista med positiva och negativa effekter.

Tas också upp en del här.

Medlem

Men som sagt innebär inte klimathotet som fluga det faktum att vi behöver ändra vår livsstil. Man tycker att vi människor borde ha lärt oss att lära av historien nu. Om man vet att oljan kommer att ta slut så är det väl inget att vänta på, satsa stenhårt på förnybar (=billigare) energi och utveckla världen med framtiden i åtanke. Det är samma sak med befolkningen. Hur är det tänkt att 15 miljarder människor ska leva på vår jord? Vår evolution klickar inte med dess hem, jorden.

Kanske kommer en rejäl finanskris att få oss att fokusera mer på kollektivet än det destruktiva egenintresset vi kör på nu.

Klimatförändringarna är endast ett av många symptom på att vi är på väg åt helt fel håll.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Ja, jorden kommer att bli överbefolkad. Bara en fråga om tid... Sjukdom eller krig sänker väl nivån en bit tror jag


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av RagNy:

Ja, jorden kommer att bli överbefolkad. Bara en fråga om tid... Sjukdom eller krig sänker väl nivån en bit tror jag

Detta är faktiskt ett enormt problem som ligger i skymundan. Det kvittar hur miljövänliga vi gör våra produkter och industrier, hur sparsamma vi än blir med våra resurser och hur effektiva våran produktion av resurser blir. Så länge befolkningen fortsätter att växa i den takt den gör så kommer det aldrig vara nog.

Detta är något som de mest växande länderna borde ta ansvar för med ekonomisk hjälp ifrån de andra länderna.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv
Skrivet av Sevenix:

Pengar i all ära men jag hade snarare tänkt mig att utrota hungern, fattigdom, Aids och krig samt se till att fixa el till de 2 miljader människor som alldrig haft den.

Helt enkelt precis alla dom som får ta konsekvenserna när vi laggt ut alla våra pengar på att förhindra att andelen av en livsgivande gas överstiger 500 ppm av vår atmosfär.

Men om vi inte gör någonting om miljön, så kommer vi inte kunna ha en planet som det ens går att göra alla saker du nämner:D

Medlem
Skrivet av Lusen:

Men om vi inte gör någonting om miljön, så kommer vi inte kunna ha en planet som det ens går att göra alla saker du nämner:D

Jo då, planeten kommer finnas kvar. Det behöver du inte oroa dig för.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Lusen:

Men om vi inte gör någonting om miljön, så kommer vi inte kunna ha en planet som det ens går att göra alla saker du nämner:D

Jo då, planeten kommer finnas kvar. Det behöver du inte oroa dig för.

Men jag menar, vi kommer inte ha dom mjligheterna då. Det kommer bara bli en lång precess, efter som klimatet blir dåligare (mest i Afrrika)=Ännnu mer svält, minskning av vatten, mer konflikter. Vi tar itu med klimatet först, sen kan vi börja med det stora räddningsarbetet

Medlem
Skrivet av Lusen:

Vi tar itu med klimatet först, sen kan vi börja med det stora räddningsarbetet

Eller så kör vi två flugor i en smäll och försöker göra någonting åt båda.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Lusen:

Vi tar itu med klimatet först, sen kan vi börja med det stora räddningsarbetet

Eller så kör vi två flugor i en smäll och försöker göra någonting åt båda.

Ja, det är såklart att vi ska satsa allt det går på att rädda alla fattiga i Världen, samtidigt, men vi satsar LITE mer på miljön

Medlem

Snart blir väl afrika en enda stor sandlåda som vi kan skicka alla våra småbarn till...


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Vad är den största CO2-källan i Sverige?

Bilar? Flygplan?

Nä, det är gödslingen av åkermark som står för de största utsläppen.
Fast tydligen har media redan bestämt sig vad som är värst...

Medlem
Skrivet av Muy-thai:

Vad är den största CO2-källan i Sverige?

Bilar? Flygplan?

Nä, det är gödslingen av åkermark som står för de största utsläppen.
Fast tydligen har media redan bestämt sig vad som är värst...

Det där låter intressant, kan du länka till några källor där det där pratas om, vill läsa mer.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Muy-thai:

Vad är den största CO2-källan i Sverige?

Bilar? Flygplan?

Nä, det är gödslingen av åkermark som står för de största utsläppen.
Fast tydligen har media redan bestämt sig vad som är värst...

Men det är inte heller Sverige som står för dem mesta utsläppningsproblemen. Men jo, det kan nog stämma. I USA eller Kina eller Indien för den delen, är det inte gödslingen som är dom största problemen, det är bilar, flygplan, fabriker, kolkraftverk.

Medlem

Om vi ska pratar vetenskap så är väl den modell vi har nu den som står närmast till hands, vore det inte dumdristigt att slänga bort den innan vi har en ny isf?

Jag är inte tillräckligt insatt i frågan men vi har väl inte kommit till en punkt där föremål stöts bort från jordens yta dvs stenen faller upp när du släpper den.

Nej laboratoriet duger inte åt världen men den kan nog indikera på något, det jag bara inte förstår är hur lätt det är för solstrålar att ta sig in om de ska envisas med att inte kunna ta sig ut.

Borde inte då en för stor koncentration bidra till en ny istid?
Eller är det ett optiskt problem med infallsvinklar som ger total reflektion?

Sedan till alternativet, har inte avgaserna verkligen med växthuseffekten att göra?
Sedan så får du nog förklara vad din "rapport" åsyftar med att global uppvärmning och växthusgaser är två helt skilda och oberoende betingelser.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Medlem

gud kommer rädda oss alla, så ingen behöver vara orolig, gör inget förutom att be, så kommer allt att lösa sig med guds magi.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

gud kommer rädda oss alla, så ingen behöver vara orolig, gör inget förutom att be, så kommer allt att lösa sig med guds magi.

Jag ber, jag ber, o store gud, gör så att människan blir mer milömedveten;)

Skriv svar