Vilket är världens fulaste språk?

Medlem

Holländska tätt följt av Finska och Ryska, säger jag i egenskap av halvfinne som utsatts för en hel del finska i min uppväxt.

Medlem

Mongoliska, herrejösses vad det låter illa haha!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Danska, ingen som helst diskussion.
Holländska, engelska, mandarin (kinesiska), , thailändska och andra sydostasiatiska språk är också starka kandidater.


signatur

yolo

Medlem

Jag har bara hört nederländska en enda gång och det var i en youtubevideo. Om alla låter som hon i den videon så har vi en första pristagare. Lät som engelska men lagom tills man börja fatta nåt så smög det sig in nått annat hemskt läte. Usch :s

Annars så är typ alla språk man inte fattar ganska irriterande:(

Inaktiv

Finska och danska. Finska låter bara vidrigt och danska låter som de bräker ut massa ord.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Finska är det fulaste, hands down.

svenska


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av bjosarn:

I like where this thread is going.

Låt mig gissa. Det är rasistiskt att anse att arabiska är fult. Men inte att tycka att andra språk är det. Makes sense. Arabiska är för övrigt inte speciellt vackert heller. Persiska är betydligt finare.

Medlem

Hela germanskan är fult

(förutom engelska )

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

I like where this thread is going.

Låt mig gissa. Det är rasistiskt att anse att arabiska är fult. Men inte att tycka att andra språk är det. Makes sense. Arabiska är för övrigt inte speciellt vackert heller. Persiska är betydligt finare.

Ptja, om du tycker det är rasistiskt att anse att arabiska är fult så får du väl tycka så. Det jag tror bjosarn menar är att detta är något som är väldigt intressant att diskutera. Det finns mycket som spelar in i hur man lyssnar på ett språk, så som t.ex fördomar om språkbrukarna, hur språkbrukarna porträtteras i media och även hur mycket man har exponerats.

Språk är precis som musik i den mening att man ibland måste ha en viss grundkunskap för att verkligen kunna lyssna på språket. Det är väldigt svårt att fatta tycke för vissa musikgenrer, och det är precis samma sak som med språk. Ja egentligen så gäller detta i princip allting i livet så det borde jag inte behöva säga egentligen.

Det vore intressant att veta varför folk tycker att folk låter dåligt, och även veta hur mycket personen har lyssnat på språket och vad för kunskap dom har om språket.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av bjosarn:

I like where this thread is going.

Låt mig gissa. Det är rasistiskt att anse att arabiska är fult. Men inte att tycka att andra språk är det. Makes sense. Arabiska är för övrigt inte speciellt vackert heller. Persiska är betydligt finare.

Ptja, om du tycker det är rasistiskt att anse att arabiska är fult så får du väl tycka så. Det jag tror bjosarn menar är att detta är något som är väldigt intressant att diskutera. Det finns mycket som spelar in i hur man lyssnar på ett språk, så som t.ex fördomar om språkbrukarna, hur språkbrukarna porträtteras i media och även hur mycket man har exponerats.

Språk är precis som musik i den mening att man ibland måste ha en viss grundkunskap för att verkligen kunna lyssna på språket. Det är väldigt svårt att fatta tycke för vissa musikgenrer, och det är precis samma sak som med språk. Ja egentligen så gäller detta i princip allting i livet så det borde jag inte behöva säga egentligen.

Det vore intressant att veta varför folk tycker att folk låter dåligt, och även veta hur mycket personen har lyssnat på språket och vad för kunskap dom har om språket.

Och varför kan man bara inte tycka att arabiska låter förjävligt? Precis som man tycker Danska låter förjävligt? Vad är skillnaden? Jag menar bara att fördomar spelar inte in någonstans i ämnet. Man tycker ett språk är fult för att det helt enkelt är det. Oavsett härkomst eller hudfärg. I Sverige ska man alltid peka finger och kalla nån rasist så fort den personen ogillar nånting som har nåt med en annan kultur att göra. Börjar bli löjligt.

Medlem

Att sätta dig i offerrollen kan du sluta med för det finns ingen här som pekar finger överhuvudtaget.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Sånt där nästan utdött språk där dom gör massa konstiga läten och klickljud. DET är världens fulaste språk.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Sånt där nästan utdött språk där dom gör massa konstiga läten och klickljud. DET är världens fulaste språk.

Khoisanspråk. Det som är intressant med den typen av språk är ju att de är såpass avancerade när det gäller fonem och "klickljud". Kanske inte är så vackert, men otroligt intressant som sagt.

Spelade en fotbollsturnering en gång i tiden när vi mötte ett lag som bestod av personer där många kom från olika småbyar ("stammar"). Det gjorde att de inte talade samma språk och bara ett fåtal kunde engelska t.ex. De använde istället sig av olika ljud när de kommunicerade på fotbollsplanen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

För de som är intresserade av svaren!
Jag nämner endast det alternativ fick fick flest röster i procentantal. Det ger ingen tydlig bild egentligen, men jag orkar faaan inte. Lägger möjligtvis till på vissa språk som har fått intressanta resultat (topp eller botten)

Afrikaans: Ingen uppfattning

Arabiska: Fult

Arameiska: Ingen uppfattning

Danska: Väldigt fult. Även stor vikt på olidligt fult.

Engelska: Fint. ENDA språket som fick 0 röster på olidligt fult! Covlt! Kanske inte förvånande iofs. Svenska tvåa på den minilistan med endast 1 röst på olidligt fult.

Filippinska: Ingen uppfattning

Finska: Olidligt fult (fulaste med 33% på olidligt fult. danska har dock 31% på olidligt fult. Tätt! Sedan får vi tänka på att båda dessa har 0% i Ingen uppfattning. Dra egna slutsatser av det)

Franska: Väldigt fint

Grekiska: Neutralt

Hebreiska: Ingen uppfattning

Hindi: Ingen uppfattning (förvånande. Indierna är måånga!)

Holländska: Fult

Irländska: Väldigt fint / Fruktansvärt fint. Oavgjort. 8 röster var. Kan jämföras med franskan som fick 17 röster på Väldigt fint och 6 röster på fruktansvärt fint.

Isländska: Neutralt. Stor övervikt åt Fruktansvärt fint faktiskt. Nyss hade den flest röster på just det.

Italienska: Neutralt. Dock stor övervikt åt det finare hållet.

Japanska: Neutralt. Övervikt åt fint.

Kinesiska: Neutralt. Väldigt stor vikt på just neutralt.

Koreanska: Ingen uppfattning. Stor vikt på neutralt.

Latin: Neutralt/Fint. Oavgjort. Vikt åt finare hållet.

Norska: Väldigt blandat men vinnaren blev Fint.

Persiska: Ingen uppfattning. Väldigt blandat annars.

Polska: Fult/Ingen uppfattning. Oavgjort.

Portugisiska: Neutralt. Vikt åt det finare hållet.

Ryska: Fult. Vikt åt det fulare hållet.

Spanska: Fint. Vikt åt det finare.

Svenska: Neutralt. Duh. Men väldigt stor vikt åt det finare hållet.

Turkiska: Ingen uppfattning. Stor vikt åt det fulare.

Tyska: Fult. Ungefär som ryskan.

Vad tycker ni? Stämmer det? Jag tycker resultatet är väldigt logiskt efter de kriterier jag tror många utgår från. Det fulaste blev alltså finskan med danskan tätt bakom. Finast blev Irländska(dock oavgjort med "Väldigt Fint". Det var förvånande. Sedan givetvis franskan.

Överlag var det inte så mycket extrema åsikter. Inget språk är väl olidligt fult egentligen. Och "Fruktansvärt fint" är trots allt en ful oxymoron som förvirrar många!

Medlem

finska och arabiska är nog de fulaste språken


signatur
MFC
Medlem

Är det bara jag som tycker Jiddish är fult?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Är det bara jag som tycker Jiddish är fult?

Vet inte vad jag ska säga om Jiddisch faktiskt. Bygger väl på den germanska språkgrenen men har inte direkt byggts på med något finare. Dock tycker jag inte att germanska språk är jätte illa jämt. Kluven helt klart, men fult vet jag inte... Inte vackert iaf.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Syrianska tycker jag.

Medlem

Ptja, rent sådär ur tomma intet så säger jag väl arabiskan. Har än inte hört någon tala vackert med det språket i käften. Tycker dock hela indoiranska språkfamiljen låter fult så.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

12
Skriv svar