Vinyltråden för den analoga känslan

Medlem
Skrivet av Fargo:

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hemmabio-hifi/skivspelare/...
http://www.fyndborsen.se/images/P_9149_1_338-170.jpg

Tittade lite på denna, sjukt snygg och verkar även fått en hel del bra recensioner.

Jag har denna och gillar den skarpt. Passar bra tills det är dags att uppgradera. Hanteringen är smidig och den är riktigt snygg, lite ovant för vissa att det inte finns knapp för byta hastighet men det är inget farligt. Man lyfter bara plattan och flyttar bandet som man växlar en cykel mellan två lägen.

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

Kul att folk bryr sig om det fysiska mediet! Jag har ingen egen vinyl, dock satsar jag på att köpa DVD eller blu-rays med surroundmix.

Fråga: Om man spelar in digitalt, blir den analoga vinylversionen bättre?

Spelar du in digitalt så för att få det på en vinyl krävs en AD/DA omvandlare (som gör om signalen från digitalt till analogt) och kvaliteten på den konverteringen avgör hur bra vinylen låter.

Jag kan tycka att ska inspelningen hamna på ett analogt format så kan man spela in allt analogt och mixa analogt så gör manndet och håller sig närmare slutformatet redan i början.

En digital master som hamnar på CD behöver inte justeras när man trycker den (är ju bara 1or och 0or hela vägen in på CDn) men det är bra göra när man trycker vinyl.

Men tar man din fråga rakt upp och ner så är svaret nej det har ingen betydelse för kvaliteten

OT: Vinylen verkar få sig en revival då och då, själv slutade jag köpa CD på 90-talet, och sedan dess är det bara vinyl som gäller.

Går inte krossa den ljudupplevelsen om man inte råkar ha alla skivor på rullband och en fin Studer ståendes hemma

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:

Lyckades finna Jan Johansson - Jazz på svenska i orginalutgåva. Lätt värt en hundring (då skicket var riktigt bra).
Har nog samlat på mig ca 30 jazzskivor hitills, och en del rock.

Jag tror jan Johansson kommer med något nytt/gammalt nu till record store day. Har du någon bra tips på jazz till en nybörjare. har redan ovanstående. Kollar alltid på lite duke fats men det finns för mycket att välja bland så då tvekar man.

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson.

Okej det ska jag kolla upp. Vill gärna ha lite blås oxå. Naturligtvis finns Miles Davis - Blue notes som är svinbra men något annat kanske?

Vad får blås? Bebop eller mer klassiskt traditionell blåsjazz (tänk New Orleans)?
Miles Davis är helt klart värt att kika in, även Duke Ellington har många klassiker. Count Basie också. Letar du efter mer traditionell jazz ala 20-30tal så kan det vara bra att kika in George Lewis, Glenn Miller och Benny Goodman.
Länka mig några låtar du gillar så jag får lite hum om vad du är ute efter.
Det finns hur mycket bra jazz som helst.
Vad gällande lite mer modern jazz tycker jag du ska kika in Big Bad Voodoo Daddy´s samtliga album och även Squirrel Nut Zippers.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:

Lyckades finna Jan Johansson - Jazz på svenska i orginalutgåva. Lätt värt en hundring (då skicket var riktigt bra).
Har nog samlat på mig ca 30 jazzskivor hitills, och en del rock.

Jag tror jan Johansson kommer med något nytt/gammalt nu till record store day. Har du någon bra tips på jazz till en nybörjare. har redan ovanstående. Kollar alltid på lite duke fats men det finns för mycket att välja bland så då tvekar man.

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson.

Okej det ska jag kolla upp. Vill gärna ha lite blås oxå. Naturligtvis finns Miles Davis - Blue notes som är svinbra men något annat kanske?

Vad får blås? Bebop eller mer klassiskt traditionell blåsjazz (tänk New Orleans)?
Miles Davis är helt klart värt att kika in, även Duke Ellington har många klassiker. Count Basie också. Letar du efter mer traditionell jazz ala 20-30tal så kan det vara bra att kika in George Lewis, Glenn Miller och Benny Goodman.
Länka mig några låtar du gillar så jag får lite hum om vad du är ute efter.
Det finns hur mycket bra jazz som helst.
Vad gällande lite mer modern jazz tycker jag du ska kika in Big Bad Voodoo Daddy´s samtliga album och även Squirrel Nut Zippers.

Kind of blue heter den med Miles Davis så klart.
Gillar låten Green hornet med Al hirt (från kill bill 1) men har lite svårt att hitta något liknande vad gäller blås.
Jag är ganska mottaglig för det mesta bara någon ber mig ge det en chans. Mitt problem är dock att man hör talas om alla stora jazzmusiker (ja iaf den lilla del jag vet om) men när man ska köpa sig en LP med dem så finns det så otroligt många och det är svårt att sortera ut vilken man ska välja. Kollar man på allmusic.com så är det ofta inte samma versioner som man själv hittat osv.. Det är väldigt spretigt på något vis om du förstår vad jag menar.
Letar oxå efter någon grym Louis Armstrong skiva där han blåser på.
Big band jazz är trevligt, var även inne på lite brazziliansk jazz (bossanova?) ett tag.
Men riktigt tidig jazz 20 tal har jag väl inte hört så mycket, men det är alltid trevligt att höra riktigt tidig musik då jag själv lyssnar ganska mycket på tidig blues Blind Willy Johnssn, Charley Patton, Mamie Smith, B.F. Shelton mm..
Så blandade tips mottages gärna


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:

Lyckades finna Jan Johansson - Jazz på svenska i orginalutgåva. Lätt värt en hundring (då skicket var riktigt bra).
Har nog samlat på mig ca 30 jazzskivor hitills, och en del rock.

Jag tror jan Johansson kommer med något nytt/gammalt nu till record store day. Har du någon bra tips på jazz till en nybörjare. har redan ovanstående. Kollar alltid på lite duke fats men det finns för mycket att välja bland så då tvekar man.

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson.

Okej det ska jag kolla upp. Vill gärna ha lite blås oxå. Naturligtvis finns Miles Davis - Blue notes som är svinbra men något annat kanske?

Vad får blås? Bebop eller mer klassiskt traditionell blåsjazz (tänk New Orleans)?
Miles Davis är helt klart värt att kika in, även Duke Ellington har många klassiker. Count Basie också. Letar du efter mer traditionell jazz ala 20-30tal så kan det vara bra att kika in George Lewis, Glenn Miller och Benny Goodman.
Länka mig några låtar du gillar så jag får lite hum om vad du är ute efter.
Det finns hur mycket bra jazz som helst.
Vad gällande lite mer modern jazz tycker jag du ska kika in Big Bad Voodoo Daddy´s samtliga album och även Squirrel Nut Zippers.

Kind of blue heter den med Miles Davis så klart.
Gillar låten Green hornet med Al hirt (från kill bill 1) men har lite svårt att hitta något liknande vad gäller blås.
Jag är ganska mottaglig för det mesta bara någon ber mig ge det en chans. Mitt problem är dock att man hör talas om alla stora jazzmusiker (ja iaf den lilla del jag vet om) men när man ska köpa sig en LP med dem så finns det så otroligt många och det är svårt att sortera ut vilken man ska välja. Kollar man på allmusic.com så är det ofta inte samma versioner som man själv hittat osv.. Det är väldigt spretigt på något vis om du förstår vad jag menar.
Letar oxå efter någon grym Louis Armstrong skiva där han blåser på.
Big band jazz är trevligt, var även inne på lite brazziliansk jazz (bossanova?) ett tag.
Men riktigt tidig jazz 20 tal har jag väl inte hört så mycket, men det är alltid trevligt att höra riktigt tidig musik då jag själv lyssnar ganska mycket på tidig blues Blind Willy Johnssn, Charley Patton, Mamie Smith, B.F. Shelton mm..
Så blandade tips mottages gärna

Gillar du latinjazz så måste du spana in Cal Tjader, riktigt feta bossa grooves hehe.

Skivan San Fransisco Moods är riktigt bra också, fast mer renodlad vintage jazz än latin

Överlag, bortsett från jazztipsen om man gillar genomtänkta, smakfulla låtar med sväng i fokus kan jag tipsa om Menahan Street Band,
senaste skivan The Crossing har brutalt funky sväng. Ljudet,stilen och låtarna andas mycket 70tals funk/blues/jazz/soul, och att bränna igenom denna instrumentala platta på vinyl är helt fantastiskt

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:

Lyckades finna Jan Johansson - Jazz på svenska i orginalutgåva. Lätt värt en hundring (då skicket var riktigt bra).
Har nog samlat på mig ca 30 jazzskivor hitills, och en del rock.

Jag tror jan Johansson kommer med något nytt/gammalt nu till record store day. Har du någon bra tips på jazz till en nybörjare. har redan ovanstående. Kollar alltid på lite duke fats men det finns för mycket att välja bland så då tvekar man.

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson.

Okej det ska jag kolla upp. Vill gärna ha lite blås oxå. Naturligtvis finns Miles Davis - Blue notes som är svinbra men något annat kanske?

Vad får blås? Bebop eller mer klassiskt traditionell blåsjazz (tänk New Orleans)?
Miles Davis är helt klart värt att kika in, även Duke Ellington har många klassiker. Count Basie också. Letar du efter mer traditionell jazz ala 20-30tal så kan det vara bra att kika in George Lewis, Glenn Miller och Benny Goodman.
Länka mig några låtar du gillar så jag får lite hum om vad du är ute efter.
Det finns hur mycket bra jazz som helst.
Vad gällande lite mer modern jazz tycker jag du ska kika in Big Bad Voodoo Daddy´s samtliga album och även Squirrel Nut Zippers.

Kind of blue heter den med Miles Davis så klart.
Gillar låten Green hornet med Al hirt (från kill bill 1) men har lite svårt att hitta något liknande vad gäller blås.
Jag är ganska mottaglig för det mesta bara någon ber mig ge det en chans. Mitt problem är dock att man hör talas om alla stora jazzmusiker (ja iaf den lilla del jag vet om) men när man ska köpa sig en LP med dem så finns det så otroligt många och det är svårt att sortera ut vilken man ska välja. Kollar man på allmusic.com så är det ofta inte samma versioner som man själv hittat osv.. Det är väldigt spretigt på något vis om du förstår vad jag menar.
Letar oxå efter någon grym Louis Armstrong skiva där han blåser på.
Big band jazz är trevligt, var även inne på lite brazziliansk jazz (bossanova?) ett tag.
Men riktigt tidig jazz 20 tal har jag väl inte hört så mycket, men det är alltid trevligt att höra riktigt tidig musik då jag själv lyssnar ganska mycket på tidig blues Blind Willy Johnssn, Charley Patton, Mamie Smith, B.F. Shelton mm..
Så blandade tips mottages gärna

Maynard Ferguson och Al Hirt borde du nog kika in.
Några smakprov:

(den här har du iofs sagt dig gilla )

<-- Den här är en personlig favorit av Hirt.

Gällande Louis Armstrong funkar det mesta. Så länge klassikerna finns med som St James Infirmary, la vie en rose, mack the knife mfl.

När jag själv köper skivor "gamle:ar jag rätt mycket. Jag kikar in vilka låtar som finns och tar oftast en chansning. Oftast blir det bra, ibland not so much.
Dåliga skivor går alltid sälja!

Jag har nog inte stött på en skiva med Louis Armstrong som jag inte gillat!
Men jag ska försöka ta reda på några album jag kan tipsa dig om, jag återkommer!

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av joary639:
Skrivet av Fargo:

Lyckades finna Jan Johansson - Jazz på svenska i orginalutgåva. Lätt värt en hundring (då skicket var riktigt bra).
Har nog samlat på mig ca 30 jazzskivor hitills, och en del rock.

Jag tror jan Johansson kommer med något nytt/gammalt nu till record store day. Har du någon bra tips på jazz till en nybörjare. har redan ovanstående. Kollar alltid på lite duke fats men det finns för mycket att välja bland så då tvekar man.

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson.

Okej det ska jag kolla upp. Vill gärna ha lite blås oxå. Naturligtvis finns Miles Davis - Blue notes som är svinbra men något annat kanske?

Vad får blås? Bebop eller mer klassiskt traditionell blåsjazz (tänk New Orleans)?
Miles Davis är helt klart värt att kika in, även Duke Ellington har många klassiker. Count Basie också. Letar du efter mer traditionell jazz ala 20-30tal så kan det vara bra att kika in George Lewis, Glenn Miller och Benny Goodman.
Länka mig några låtar du gillar så jag får lite hum om vad du är ute efter.
Det finns hur mycket bra jazz som helst.
Vad gällande lite mer modern jazz tycker jag du ska kika in Big Bad Voodoo Daddy´s samtliga album och även Squirrel Nut Zippers.

Kind of blue heter den med Miles Davis så klart.
Gillar låten Green hornet med Al hirt (från kill bill 1) men har lite svårt att hitta något liknande vad gäller blås.
Jag är ganska mottaglig för det mesta bara någon ber mig ge det en chans. Mitt problem är dock att man hör talas om alla stora jazzmusiker (ja iaf den lilla del jag vet om) men när man ska köpa sig en LP med dem så finns det så otroligt många och det är svårt att sortera ut vilken man ska välja. Kollar man på allmusic.com så är det ofta inte samma versioner som man själv hittat osv.. Det är väldigt spretigt på något vis om du förstår vad jag menar.
Letar oxå efter någon grym Louis Armstrong skiva där han blåser på.
Big band jazz är trevligt, var även inne på lite brazziliansk jazz (bossanova?) ett tag.
Men riktigt tidig jazz 20 tal har jag väl inte hört så mycket, men det är alltid trevligt att höra riktigt tidig musik då jag själv lyssnar ganska mycket på tidig blues Blind Willy Johnssn, Charley Patton, Mamie Smith, B.F. Shelton mm..
Så blandade tips mottages gärna

Gillar du latinjazz så måste du spana in Cal Tjader, riktigt feta bossa grooves hehe.

Skivan San Fransisco Moods är riktigt bra också, fast mer renodlad vintage jazz än latin

Överlag, bortsett från jazztipsen om man gillar genomtänkta, smakfulla låtar med sväng i fokus kan jag tipsa om Menahan Street Band,
senaste skivan The Crossing har brutalt funky sväng. Ljudet,stilen och låtarna andas mycket 70tals funk/blues/jazz/soul, och att bränna igenom denna instrumentala platta på vinyl är helt fantastiskt

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag tycker du ska kika in Esbjörn Svenssons Trio - 301. Det är ganska lugn och skön jazz, finns vissa likheter med Jan Johansson
Gällande Louis Armstrong funkar det mesta. Så länge klassikerna finns med som St James Infirmary, la vie en rose, mack the knife mfl.

När jag själv köper skivor "gamle:ar jag rätt mycket. Jag kikar in vilka låtar som finns och tar oftast en chansning. Oftast blir det bra, ibland not so much.
Dåliga skivor går alltid sälja!

Jag har nog inte stött på en skiva med Louis Armstrong som jag inte gillat!
Men jag ska försöka ta reda på några album jag kan tipsa dig om, jag återkommer!

Skrivet av pillveke:

Överlag, bortsett från jazztipsen om man gillar genomtänkta, smakfulla låtar med sväng i fokus kan jag tipsa om Menahan Street Band,
senaste skivan The Crossing har brutalt funky sväng. Ljudet,stilen och låtarna andas mycket 70tals funk/blues/jazz/soul, och att bränna igenom denna instrumentala platta på vinyl är helt fantastiskt

Jäkligt bra grejer alltihop. min vinylbudget är ganska stram just nu.. men har lyssnat på spotify osv.
Det är väl så att man får chansa lite mer när man är ute å letar i lådor... dte brukar dessutom inte vara så dyrt med jazz


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Var det någon som firade Record store day i dag?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Suttit de senaste dagarna och gått igenom alla gamla 7:or man samlat på sig genom åren. Mestadels från 80 och tidigt 90 tal. mkt punk och metal
Eller ja inte precis alla men många. Det tog sin tid haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Suttit de senaste dagarna och gått igenom alla gamla 7:or man samlat på sig genom åren. Mestadels från 80 och tidigt 90 tal. mkt punk och metal
Eller ja inte precis alla men många. Det tog sin tid haha.

Gött. Jag har inte haft så många 7or... Men har det senaste halvåret kommit på att jag nog gillar just 7or. Så jag tänker försöka börja köpa lite mer sånt när jag hittar. Förut har jag alltid hoppat det och bara köpt album istället.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av SunShine:

Suttit de senaste dagarna och gått igenom alla gamla 7:or man samlat på sig genom åren. Mestadels från 80 och tidigt 90 tal. mkt punk och metal
Eller ja inte precis alla men många. Det tog sin tid haha.

Gött. Jag har inte haft så många 7or... Men har det senaste halvåret kommit på att jag nog gillar just 7or. Så jag tänker försöka börja köpa lite mer sånt när jag hittar. Förut har jag alltid hoppat det och bara köpt album istället.

Ja det begav sig när jag var yngre. Punk/metal scenen bestod av många band som släppte 7or under 80 och 90 talet och det var billigt. Man köpte sig kanske 5-6 7-tummare för en hundralapp och på så vis så köpte man ju band man aldrig hört talas om. Mycket skit blev det men så har man också de här rediga gemen som man bara älskar


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av joary639:
Skrivet av SunShine:

Suttit de senaste dagarna och gått igenom alla gamla 7:or man samlat på sig genom åren. Mestadels från 80 och tidigt 90 tal. mkt punk och metal
Eller ja inte precis alla men många. Det tog sin tid haha.

Gött. Jag har inte haft så många 7or... Men har det senaste halvåret kommit på att jag nog gillar just 7or. Så jag tänker försöka börja köpa lite mer sånt när jag hittar. Förut har jag alltid hoppat det och bara köpt album istället.

Ja det begav sig när jag var yngre. Punk/metal scenen bestod av många band som släppte 7or under 80 och 90 talet och det var billigt. Man köpte sig kanske 5-6 7-tummare för en hundralapp och på så vis så köpte man ju band man aldrig hört talas om. Mycket skit blev det men så har man också de här rediga gemen som man bara älskar

Ja där har man en rätt bra anledning att köpa 7". Dock som nu på RSD när de ligger runt 100-150 kr är det fan inte okej!


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:
Skrivet av SunShine:
Skrivet av joary639:
Skrivet av SunShine:

Suttit de senaste dagarna och gått igenom alla gamla 7:or man samlat på sig genom åren. Mestadels från 80 och tidigt 90 tal. mkt punk och metal
Eller ja inte precis alla men många. Det tog sin tid haha.

Gött. Jag har inte haft så många 7or... Men har det senaste halvåret kommit på att jag nog gillar just 7or. Så jag tänker försöka börja köpa lite mer sånt när jag hittar. Förut har jag alltid hoppat det och bara köpt album istället.

Ja det begav sig när jag var yngre. Punk/metal scenen bestod av många band som släppte 7or under 80 och 90 talet och det var billigt. Man köpte sig kanske 5-6 7-tummare för en hundralapp och på så vis så köpte man ju band man aldrig hört talas om. Mycket skit blev det men så har man också de här rediga gemen som man bara älskar

Ja där har man en rätt bra anledning att köpa 7". Dock som nu på RSD när de ligger runt 100-150 kr är det fan inte okej!

Nej det är inte billigt alls. Det har blivit dyrt med råmaterialet att göra vinyl skulle jag tro. Du får välja dina 7or med omsorg nu för tiden För det är mysigt som tusan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Jävligt bra musik på den dessutom!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag hade ett skivantikavriat back in the day... köper säljer byter... det var tider det. Affären finns kvar men mitt namn är borttaget - jag åker dit lite då och då mest för att insupa stämmningen. Vinly är OG, oldschool.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Jozo:

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Jävligt bra musik på den dessutom!

Ja, soundtracket till spelet är riktigt bra. Jag har hela listan på Mp3:n

Medlem
Skrivet av Jozo:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Jozo:

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Jävligt bra musik på den dessutom!

Ja, soundtracket till spelet är riktigt bra. Jag har hela listan på Mp3:n

Rockar du en MP3-spelare?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Jozo:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Jozo:

Jag har tyvärr ingen spelare, men äger Red Dead Redemptions soundtrack på en fin röd vinylskiva. Trofén på spelhyllan

http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Jävligt bra musik på den dessutom!

Ja, soundtracket till spelet är riktigt bra. Jag har hela listan på Mp3:n

Rockar du en MP3-spelare?

Mp3, mobil, Spotify, soundtracket har jag på de flesta formaten. Jag brukar använda mp3 när jag är ute och kör Mountain bike eller liknande.

Medlem

Inskaffade Fuzz- Fuzz häromdagen http://www.ginza.se/product/fuzz/fuzz/126920/

Fantastiskt skön fuzz/psykadelisk rock som så klart låter extra bra på vinyl


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Inskaffade Fuzz- Fuzz häromdagen http://www.ginza.se/product/fuzz/fuzz/126920/

Fantastiskt skön fuzz/psykadelisk rock som så klart låter extra bra på vinyl

inte hört.. ska kolla upp


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Det var länge sedan det skrevs i denna tråden. Hur har vi det med det analoga ljudet här nu förtiden?
Själv är det pågående som vanligt. Fick nyligen byta ut mitt RIAA-steg då det gamla braka ihop.

Mitt senaste skivköp är Old Man Gloom - Christmas. Hitta på tradera såhär någon månad efter jul. Den enda julskivan utöver Lars Vegas trios man behöver.

Smakprov på Old Man Glooms skiva Christmas här nedan, tyvärr är de sparsmakade på spotify numera:

Vad är ert senaste inköp/spelade skiva?


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Redaktör

Missade denna tråd förut, men tackar nu för alla fina jazztips!

Jag har kvar vinylen från barndomen, har haft skivspelare till och från som vuxen och köpt nån skiva här och där. Skaffade en Technics-spelare från 70-talet och RIAA-steg för några år sen, och känslan är ju fortfarande fenomenal. Älskar de feta omslagen. Men det kostar väldigt mycket pengar så det blir inte så många köp. Har skaffat en del som jag missade förr (Joy Division, Union Carbide, första Napalm Death). Men skivspelaren har börjat svaja rejält i tempot, så jag behöver nog byta rem på den misstänker jag. Men den står i alla fall där på tv-bänken!

Känner för övrigt igen det där med att hitta bra jazzplattor: det finns ju tonvis med svinbra musik, men vilka skivor den finns på är bökigt att hitta. Två plattor på min önskelista är "Ole!" med John Coltrane och "Bitches Brew" med Miles Davis.


signatur
Medlem

Vinyl nr 178 inköpt. Hittade Big Pun - Capital Punsishment från 1998 i mint. Skyddsplasten satt fortfarande på (om än öppnad).

Edit: Bild på min spelare.
https://ibb.co/3Bj7mj8

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Missade denna tråd förut, men tackar nu för alla fina jazztips!

Jag har kvar vinylen från barndomen, har haft skivspelare till och från som vuxen och köpt nån skiva här och där. Skaffade en Technics-spelare från 70-talet och RIAA-steg för några år sen, och känslan är ju fortfarande fenomenal. Älskar de feta omslagen. Men det kostar väldigt mycket pengar så det blir inte så många köp. Har skaffat en del som jag missade förr (Joy Division, Union Carbide, första Napalm Death). Men skivspelaren har börjat svaja rejält i tempot, så jag behöver nog byta rem på den misstänker jag. Men den står i alla fall där på tv-bänken!

Känner för övrigt igen det där med att hitta bra jazzplattor: det finns ju tonvis med svinbra musik, men vilka skivor den finns på är bökigt att hitta. Två plattor på min önskelista är "Ole!" med John Coltrane och "Bitches Brew" med Miles Davis.

Ah gött. Man är ju lite periodare. Ibland står skivspelaren flera veckor utan att snurra och ibland är det varje dag i veckan.
Bitches Brew ligger med bra till på min wantlista.

Skrivet av Dreijer:

Vinyl nr 178 inköpt. Hittade Big Pun - Capital Punsishment från 1998 i mint. Skyddsplasten satt fortfarande på (om än öppnad).

Edit: Bild på min spelare.
https://ibb.co/3Bj7mj8

Det där såg trevlig ut! Provlyssnade lite på Big Pun.. det är ju inte riktigt min grej. Men utan att fatta grejen så tycker jag det låter som om man gillar det där så är det nog väldigt bra.

Har ni som samlar https://discogs.com/ ? Om inte kan jag rekommendera er att lägga in era skivor där för att ha koll på vilka man har. Man kan även lägga in en wantlist som man kan titta på när man har hjärnsläpp på en skivmässa och inte vet vad man ska leta efter.
Tipset är att lägga in även om man har lite skivor.. för det är lite jobbig/(kul) att göra det i efterhand.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Känner för övrigt igen det där med att hitta bra jazzplattor: det finns ju tonvis med svinbra musik, men vilka skivor den finns på är bökigt att hitta. Två plattor på min önskelista är "Ole!" med John Coltrane och "Bitches Brew" med Miles Davis.

Kolla in plattan "Ethiopian Knights" Av Donald Byrd. Köpte den lite slumpmässigt av en säljare på tradera när jag ändå skulle köpa andra skivor av honom och den har lite likheter med Bitches Brew. Funkig jazz.

Har fått en riktig nytändning på vinyl de senaste åren efter att ha legat lite lågt ett tag. Väldigt mysigt format. Brukar bli en skiva eller två till helgen. Växte upp med att föräldrarna hade skivspelare och alltid satte på nån skiva när vi hade gäster etc. så det har väl satt sig, nu gör jag likadant. Har min morsas gamla Philips 212 som är lite upprustad och den fungerar fint, har inte så mycket att jämföra med förvisso men...
Väldigt lätt hänt att man klickar runt på discogs och råkar beställa hem skivor för ett par tusen från nån säljare då och då.. Nåt ska man väl samla på antar jag.

Medlem

Samlingen på Discogs.

Fick hem skiva nr. 190 tidigare i veckan.

Redaktör
Skrivet av Ftmch:

Kolla in plattan "Ethiopian Knights" Av Donald Byrd. Köpte den lite slumpmässigt av en säljare på tradera när jag ändå skulle köpa andra skivor av honom och den har lite likheter med Bitches Brew. Funkig jazz.

Har fått en riktig nytändning på vinyl de senaste åren efter att ha legat lite lågt ett tag. Väldigt mysigt format. Brukar bli en skiva eller två till helgen. Växte upp med att föräldrarna hade skivspelare och alltid satte på nån skiva när vi hade gäster etc. så det har väl satt sig, nu gör jag likadant. Har min morsas gamla Philips 212 som är lite upprustad och den fungerar fint, har inte så mycket att jämföra med förvisso men...
Väldigt lätt hänt att man klickar runt på discogs och råkar beställa hem skivor för ett par tusen från nån säljare då och då.. Nåt ska man väl samla på antar jag.

Tipstack! Ska lyssna nu till matlagingen. Är ruskigt svag för Bitches Brew, kombon av funkighet (som du säger) och rejält stök. Apropå det så hade SVT:s Öppet arkiv förut en spelning från 1975 på Konserthuset med några fantastiska improviserade partier. Han var så jäkla uppenbart chef i bandet: styrde och ställde med små nickar och elaka blickar till de andra i bandet. Bra skit. Möjligen inte för de i bandet.

Beställde en rem till min gamla Technics nu, får se om den rycker upp sig.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tipstack! Ska lyssna nu till matlagingen. Är ruskigt svag för Bitches Brew, kombon av funkighet (som du säger) och rejält stök. Apropå det så hade SVT:s Öppet arkiv förut en spelning från 1975 på Konserthuset med några fantastiska improviserade partier. Han var så jäkla uppenbart chef i bandet: styrde och ställde med små nickar och elaka blickar till de andra i bandet. Bra skit. Möjligen inte för de i bandet.

Beställde en rem till min gamla Technics nu, får se om den rycker upp sig.

Släpp remmen! Du är värd en direct drive.

Redaktör
Skrivet av Dreijer:

Släpp remmen! Du är värd en direct drive.

Får skaffa stenkakor då så det blir lite vikt att driva.


signatur
Skriv svar