PcGamer skrev:
massa text
Ditt argument håller inte.
Om du säljer spelet för nästan samma pris begagnat som för ett nytt spel och din inte nu kommer få dom sålda. Ja om nu den andra personen är beredd att lägga ut nästan samma summa på ett beg. spel som för ett nytt så kommer kanske personen att köpa det nytt istället och pengarna åker ner hos EA & utvecklaren.
Har jag förstått det rätt om du vill köpa spelet, spela igenom det och sedan sälja det för så nära retail priset som möjligt så du har spenderat så lite pengar som möjligt, gärna ska det hamna så nära 0 kr spenderade? Likheterna mellan beg. marknaden för konsol och piratkopiering är slående lika i sådana fall om man bortser från att det ena alternativet är olagligt.
Hade du varit lika upprörd om EA's gratis DLC hade kostat för alla istället? Nu får du ju DLC för 0 kr som är värt, enligt EA, $10.
Alla andra utgivare hade sålt materialet för $10 istället för att ge bort det till alla som varit snälla och köpt spelet nytt.
Fairfax skrev:
Det finns en andrahandsmarknad för nästa alla produkter men ändå verkar företagen bakom dessa klara sig bra. Varför ska det vara annorlunda för spelutgivare?
Jag tror som PcGamer att nyskapande spel kommer från självständiga indieutvecklare där skaparglädjen fortfarade finns och inte från kolosserna som enbart räknar slantar.
Ja det kan kanske tyckas vara lustigt att det ska vara olika men man kan väl anta att det är för att marginalerna mellan beg och nytt är mycket mindre när det gäller spel.
Vet inte exakt vad du & PcGamer definerar som nyskapande men EA har ju satsat på titlar som kanske inte direkt är mainstream direkt i alla fall:
Dragon Age
Brütal Legend
Dead Space
Battlefield: Heroes
Mirrors Edge
Kanske inget nyskapande förutom kanske mirrors edge men inget jag skulle kalla mainstream direkt.