Titel Veteran
Registrerad 2006-02-07
Inlägg 645
Vet inte men för mig, så var Ys bättre som 2D och utan röster... När jag tänker efter så gäller det alla jrpgs enligt mig.
Titel Storröjare
Registrerad 2002-12-29
Inlägg 4 130
Jag vet att många av er avgudar musiken i japanska spel - men själv kan jag bara inte med den. Det drar ner lusten att spela rejält för min del.
Titel Stammis
Registrerad 2006-06-01
Inlägg 474
SID 6.7 skrev:
Vet inte men för mig, så var Ys bättre som 2D och utan röster... När jag tänker efter så gäller det alla jrpgs enligt mig.
Lika sant som om jag hade sagt det själv. (Gällande gamla 2D JRPG alltså, Ys har jag inte spelat.)
Titel Stammis
Registrerad 2007-12-27
Inlägg 381
Ankh skrev:
Jag vet att många av er avgudar musiken i japanska spel - men själv kan jag bara inte med den. Det drar ner lusten att spela rejält för min del.
Vet inte vad gäller japanska spel generellt sett... men MGS serien och FF serien har bland den bästa musik jag hört i spel.
Titel Storröjare
Registrerad 2002-12-29
Inlägg 4 130
korosuu skrev:
Ankh skrev:
Vet inte vad gäller japanska spel generellt sett... men MGS serien och FF serien har bland den bästa musik jag hört i spel.
Just det som gör det så roligt - att vi alla har olika smak

Själv anser jag att få soundtracks kan uppnå samma kvalite som Mechwarrior.
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-22
Inlägg 0
Manga. Nej tack. Snyggt tills du ser ansiktena och de överdimensionerade svärden (vet inte om det sista också gäller Ys)
Titel Hemmavan
Registrerad 2009-10-16
Inlägg 153
Köpte Ys: Oath of Felghana på Steamrean och blev positivt överraskad! Är i vanliga fall inget fan av JRPGs, men det här är riktigt kul. Rekommenderas varmt till de som är ute efter lite svårare spel!
Titel Frågvis
Registrerad 2011-07-03
Inlägg 24
Ankh skrev:
Jo, för musiken i spel som Ico, Zelda, Persona, Sonic, MGS och Catherine (för att nämna ett axplock
japanska spel med
japansk musik) låter ju verkligen likadan och frambringar kväljningar.
/ LordDiamos
Titel Proffs
Registrerad 2004-02-25
Inlägg 2 136
Det enda i Ys-serien som jag lirat är "Vanished Omens" (?) på gamla SEGA Master System. För sin tid riktigt bra faktiskt, kul att se en så gammal serie fortfarande vid liv!
Titel Proffs
Registrerad 2006-05-11
Inlägg 1 287
Jag minns att jag hyrde ett Ys-spel någon gång men det enda minnesfragment jag får är..... en klippa?
Titel Storröjare
Registrerad 2002-12-29
Inlägg 4 130
LordDiamos skrev:
Ankh skrev:
Jo, för musiken i spel som Ico, Zelda, Persona, Sonic, MGS och Catherine (för att nämna ett axplock
japanska spel med
japansk musik) låter ju verkligen likadan och frambringar kväljningar.
/ LordDiamos
Apples and Oranges.
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-06-28
Inlägg 185
North skrev:
Manga. Nej tack. Snyggt tills du ser ansiktena och de överdimensionerade svärden (vet inte om det sista också gäller Ys)
Själv tycker jag att de kunde kört fullt ut på den animerade stilen o inte bara i cutscenes.....tyckte det kändes lite meh i jämförelse.
Sedan är det en rätt stor skara som gillar det där överdrivna från manga och anime.......jag är en av dem.
Jag har ett rätt stort bibliotek med anime.....främst mecha, space operas och sci-fi överlag. Även en del fantasy.
Om det kommer till väst så hoppas jag att det finns ett val med eng text med jap ljud.....dubbade japanska saker tenderar att tappa en hel del av charmen och atmosfären...
Titel Skribent
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 3 696
Ankh:
Att säga att man ogillar musiken i japanska spel är lika märkligt som att säga att man ogillar musiken i amerikanska/europeiska spel. Det låter på dig som att du är mer välbekant med västerländska spel, och jag tror i sådana fall att du skulle hålla med om att all västerländsk spelmusik inte låter likadant? Det är samma princip med den österländska.
Titel Storröjare
Registrerad 2002-12-29
Inlägg 4 130
Sebastian Lind skrev:
Ankh:
Att säga att man ogillar musiken i japanska spel är lika märkligt som att säga att man ogillar musiken i amerikanska/europeiska spel. Det låter på dig som att du är mer välbekant med västerländska spel, och jag tror i sådana fall att du skulle hålla med om att all västerländsk spelmusik inte låter likadant? Det är samma princip med den österländska.

Jo jag vet vad du menar - men efter att ha spelat åtminstone ett 30tal japanska spel har jag kommit till slutsatsen att de inte har bra musik. Och japp, det innefattar även Final Fantasy