Alan Wake på PC stor succé

Robot
Alan Wake på PC stor succé

På mindre än 48 timmar tjänade Remedy in kostnaderna för utveckling och marknadsföring genom försäljning.

#remedy-entertainment, #alan-wake


Medlem
Alan Wake på PC stor succé

Tycker kameran är lite flumm, annars inte direkt något att klaga på.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag gillar det faktiskt, enda man saknar är den sandbox spel dom från början ville göra det hade blvit ett mycket bra spel då.

Medlem

Portningen var väl helt ok i mitt tycke. Spelet flyter hur bra som helst för mig och inga muslagg som man brukar uppleva i vissa portningar. Håller dom med om den lite flummiga kameran, svårt att springa rakt ibland..

Men varför måste man alltid mötas av "press any key to play" -sidan när man startar upp spelet. Otroligt irriterande men smaken är väl som baken.

Medlem

Väntar på retail versionen


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

enda jag kan klaga på är att graderna på grafik kortet stiger upp mot 80 grader, vilket har lett till att spelet har krashat för mig.
annars flyter spelet på alldeles utmärkt med allt på high och det är ett läckert spel:)

Medlem

Jag köpte det direkt, underbart spel enligt mig

Medlem

ska köpa det när jag har pengar till det!: )

Skrivet av zhrooms:

Skulle ALDRIG betala pengar för den där skiten, jag som trodde det var ett horror spel, var 0,0 horror första 5min, ett skämt med andra ord..

Nu vet ju alla redan att du trollar men kom igen stänger du av en skräckfilm efter 5 min då det inte hänt nåt än... jaja your loss


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Zhrooms: Kan inte ditt fula trollnyle bara försvinna härifrån?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Kommer ni göra en recension av PC-versionen?

Medlem

Alan Wake är inget horror-spel. Jag har spelat igenom två gånger och spelet har väl aldrig riktigt marknadsförts som ett skräckspel heller. Det har däremot marknadsförts som psykologisk thriller... men ärligt talat var där så lite av den varan också att Remedy var tvungna att sätta dit "ACTION" så Alan Wake är nu en Psychological Action Thriller. Jag tycker spelet har en nice story och Bright Falls är ett riktigt mysigt ställe, men gameplayet är lite trist. Hatar hela grejen att man måste lysa på en fiende 5 sekunder innan man kan skjuta den, det känns otroligt segt.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Alan Wake är inget horror-spel. Jag har spelat igenom två gånger och spelet har väl aldrig riktigt marknadsförts som ett skräckspel heller. Det har däremot marknadsförts som psykologisk thriller... men ärligt talat var där så lite av den varan också att Remedy var tvungna att sätta dit "ACTION" så Alan Wake är nu en Psychological Action Thriller. Jag tycker spelet har en nice story och Bright Falls är ett riktigt mysigt ställe, men gameplayet är lite trist. Hatar hela grejen att man måste lysa på en fiende 5 sekunder innan man kan skjuta den, det känns otroligt segt.

Springer du runt och skjuter fiender fritt får du ju snarast ett CoD, så de måste "handikappa" spelaren på något sätt för att göra det läskigt. I gamla Res kunde du inte röra dig alls, mycket läskigare då du var "fast" och inte kunde fly från fienden. Lite samma sak i Alan Wake men en modern tappning, du rör dig fritt (om än långsammare) men måste först försvaga fienden, vilket gr det stressigare när det kommer ett antal fiender samtidigt, och då batteri till ficklampan kan bli minst lika viktigt som ammo till vapnen.
Sen passar det bra till spelets story också ^^
Psykologisk Thriller med action-inslag skulel jag säga, grym atmosfär, härligt gameplay och vissa sjukt stressiga situationer, när man möter många aggresiva fiender och känner att ficklampan med fördel hade fått vara en strålkastare, eller för den delen, att man fått spreja fritt som i CoD och sluppit riskera att dö alls...

@ zhrooms
Tror inte du är målgruppen heller, föreslår att du håller dig till CoD. Om man dömer ett spel efter att ha spelat tutorial, samt helt missat allt vad story heter, så ska man helt enkelt hålla sig till enklare men mer direkta spel.

Inaktiv
Skrivet av zhrooms:

massa text

Nu missar du ju ett av de bästa skräckspelen som kommit enligt mig iaf. Installera igen och ge det iaf två timmar. Lite som att säga "jahapp nu har jag loggat in i BF3/Cod och skjutit två personer, vad mer ska jag göra det är ju samma sak hela tiden?"

edit: Remedy måste ha lite ånger över att det nu efteråt säljer så jävla bra, hur mycket cred och cash hade dom inte fått om dom släppt det som först var utlovat? och open world..ja omg

Medlem
Skrivet av zhrooms:

_+-#%""Köpte""_+-#% spelet häromdan, hade stora förhoppningar, startar spelet, massa pc inställningar låter väldigt promising.. startar storyn, en cinematic börjar och en idiot börjar prata, när cinematic är slut så får man kontrollera alan wake, kameravinkeln över spelaren är väldigt dålig, extra långt till vänster så man kan säga att det är third third second third person view, började röra på mig, märker snabbt att det är tutorial, men sen får jag ficklampa OCH pistol OCH får skjuta fiender och det är nån jävla gud som pratar med en.. NEJ.. NEJ.. NEJ.. fortsätter ändå för att ge det en chans, några minuter senare krashar spelet med error.. avinstallerar

1 minut in i spelet.. jag har fått helheten av storyn, jag har fått vapen och massa ammo, jag har fått ficklampa, jag har fått stöta på fienden i spelet.. varför ska jag fortsätta spela för? Jag har ju redan gjort i princip allt i spelet efter 1 minut.. som sagt avinstallerade det direkt

Skulle ALDRIG betala pengar för den där skiten, jag som trodde det var ett horror spel, var 0,0 horror första 5min, ett skämt med andra ord..

Det är inte konstigt att folk laddar ner spel idag, släpps nästan bara skitspel som inte är värda 20kr

*******SPOILER******* men den där sekvensen du pratar om visar ju sig bara vara en dröm, Och om du tror på fullaste allvar att du har fått en sorts helhet av att spelat sådär lite så vist det är din förlust. och horror genren handlar om att bygga upp en stämning vilket alan wake faktiskt gör om du bara nu hade spelat mer än 5 min av det *facepalm* det varkar mer som du har en attention span som är väldigt låg.


signatur

God is dead

Inaktiv

Storyn är ju i en klass för sig och man märker verkligen att de lyckas med spelets miljö.
Tycker dock att spelets karaktärer och Bright falls kunde fått en större roll i spelet, då de är väldigt välgjorda.


signatur

I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem.

Medlem
Skrivet av zhrooms:

_+-#%""Köpte""_+-#% spelet häromdan, hade stora förhoppningar, startar spelet, massa pc inställningar låter väldigt promising.. startar storyn, en cinematic börjar och en idiot börjar prata, när cinematic är slut så får man kontrollera alan wake, kameravinkeln över spelaren är väldigt dålig, extra långt till vänster så man kan säga att det är third third second third person view, började röra på mig, märker snabbt att det är tutorial, men sen får jag ficklampa OCH pistol OCH får skjuta fiender och det är nån jävla gud som pratar med en.. NEJ.. NEJ.. NEJ.. fortsätter ändå för att ge det en chans, några minuter senare krashar spelet med error.. avinstallerar

1 minut in i spelet.. jag har fått helheten av storyn, jag har fått vapen och massa ammo, jag har fått ficklampa, jag har fått stöta på fienden i spelet.. varför ska jag fortsätta spela för? Jag har ju redan gjort i princip allt i spelet efter 1 minut.. som sagt avinstallerade det direkt

Skulle ALDRIG betala pengar för den där skiten, jag som trodde det var ett horror spel, var 0,0 horror första 5min, ett skämt med andra ord..

Det är inte konstigt att folk laddar ner spel idag, släpps nästan bara skitspel som inte är värda 20kr

U mad bro?
Spelet har horror i sig, det är ett bra spel. Sluta gnäll med dig

Medlem

skulle köpt det direkt om jag inte redan spelat igenom spelet på konsol, vilket jag ångrar tror jag skulle njuta ännu mer om jag lirat igenom spelet på PC.

Medlem

Det är riktigt nice och värt pengarna. Helt klart coolt , har det på xbox också

Medlem

Hade köpt spelet 2006/2007... Kan fortfarande tänka mig att löpa spelet men då bara av anledningen att köra upp det i stjärten på Remedy!


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av DarkZide8:

Alan Wake är inget horror-spel. Jag har spelat igenom två gånger och spelet har väl aldrig riktigt marknadsförts som ett skräckspel heller. Det har däremot marknadsförts som psykologisk thriller... men ärligt talat var där så lite av den varan också att Remedy var tvungna att sätta dit "ACTION" så Alan Wake är nu en Psychological Action Thriller. Jag tycker spelet har en nice story och Bright Falls är ett riktigt mysigt ställe, men gameplayet är lite trist. Hatar hela grejen att man måste lysa på en fiende 5 sekunder innan man kan skjuta den, det känns otroligt segt.

Springer du runt och skjuter fiender fritt får du ju snarast ett CoD, så de måste "handikappa" spelaren på något sätt för att göra det läskigt. I gamla Res kunde du inte röra dig alls, mycket läskigare då du var "fast" och inte kunde fly från fienden. Lite samma sak i Alan Wake men en modern tappning, du rör dig fritt (om än långsammare) men måste först försvaga fienden, vilket gr det stressigare när det kommer ett antal fiender samtidigt, och då batteri till ficklampan kan bli minst lika viktigt som ammo till vapnen.
Sen passar det bra till spelets story också ^^
Psykologisk Thriller med action-inslag skulel jag säga, grym atmosfär, härligt gameplay och vissa sjukt stressiga situationer, när man möter många aggresiva fiender och känner att ficklampan med fördel hade fått vara en strålkastare, eller för den delen, att man fått spreja fritt som i CoD och sluppit riskera att dö alls...

@ zhrooms
Tror inte du är målgruppen heller, föreslår att du håller dig till CoD. Om man dömer ett spel efter att ha spelat tutorial, samt helt missat allt vad story heter, så ska man helt enkelt hålla sig till enklare men mer direkta spel.

Nope. Håller inte med. Det var inte läskigt. När spelet är slut har man typ slaktat sådär några tusen takens och inte en enda var läskig. Det spelar ingen roll om man måste lysa lampa på alla fiender som handikapp när resultatet är att man har noll respekt/rädsla för fienderna ändå. När man dör får man inte panik av skräck heller utan blir bara sur på sig själv. Där är absolut ingen horror i spelet. Det är ett action-spel. Hade varit bättre om de satsa mer på "run to the light!" och sånt. Där är en del sånt i spelet men det kunde ha varit mer och bättre. Tänk om man inte hade haft vapen t.ex? Då hade det varit ens enda hjälp i spelet.

Jag kanske var lite taskig med att säga det var trist gameplay, det är egentligen ganska hyfsad, men det är utav den typen gameplay som man tröttnar på om man spelar för länge. För man slåss bara hela tiden (inga pussel) och så är där så få fiendetyper att det blir snabbt repetitivt. Storyn är dock fantastisk och musiken etc

Medlem

Sjukt kul att höra! Hoppas detta får Microsoft / Remedy att tänka om.

Har tyvärr inget Internet som jag kan ladda ner det med, men har köpt det och väntar ivrigt.

Medlem

Alan Wake hade blivit så mycket läskigare om man inte hade en halv arsenal och en ryggsäck full med batterier. Spelade igenom det på Hard till 360 och hade aldrig ammo/batteribrist förutom de gånger när spelet tvingade mig att spela utan vapen.

Kul att det säljer, nu får de in lite mer pengar till att göra AW2.

Medlem

btw, vill tillägga att fastän mina kommentarer här om spelet kan låta negativa så tyckte jag ändå att i slutändan att spelet var bra och jag vill jättegärna se Alan Wake 2. Med andra ord: köp gärna Alan Wake.

Medlem

Storyn är bra men att det bara finns 4 vapen är inte så kul.

Medlem
Skrivet av Flaxus:

Storyn är bra men att det bara finns 4 vapen är inte så kul.

5 vapen, olika sorters ficklampor, flares, flashbangs och en del stationära strålkastare.

Medlem

Kul för Remedy att de tjänar på att ha släppt det till PC också.
Nu kanske de i fortsättningen släpper spel till PC samtidigt som till konsolerna.

I Love Alan Wake Men Gillar Inte Kameran så mycket för han kan ju inte springa rakt fram det är lite jobbigt

Medlem

Hade gärna köpt det till PC, men blev till konsol när det var nytt förut

Skrivet av v1lle3:

Kul för Remedy att de tjänar på att ha släppt det till PC också.
Nu kanske de i fortsättningen släpper spel till PC samtidigt som till konsolerna.

Tyvärr så tjänar inte Microsoft någonting på det så någon skillnad kommer vi garanterat icke se i framtiden.

Måste säga att jag är impad av Alan Wake just nu, känns gediget på PC. Men autoaim, det finns inga ursäkter för den satans autoaimen!

12
Skriv svar