Alternativ till Kickstarter tillkännagivet

Robot
Alternativ till Kickstarter tillkännagivet

Gambitious - fokuserar helt på spel och skiljer sig på en väsentlig punkt. Du donerar inte till spelet utan du blir istället en finansiär.

#adventure, #wasteland-2, #the-banner-saga, #shadowrun-returns, #slightly-mad-studios, #project-c-a-r-s


Medlem
Alternativ till Kickstarter tillkännagivet

Och även Grim Dawn!

Medlem

"Gambitious drar igång under årets E3-mässa, en mässa vi kommer täcka insvepta i filtar med varsitt glas vatten i handen."

Det vill säga bakis?


signatur

Videomupp

Medlem

LINUS PÅ LINJEN


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem

Låter som aktiebolag-konceptet, fast för enskilda spel istället för hela bolaget.

Medlem

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

Medlem
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

Tycker du man får lite valuta för pengarna? Jag slamdunkade in $250 till wastelands och tycker jag får betydligt mer saker än vad hade förväntat mig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Slightly Mad Studios startade en liknande tjänst redan förra året som heter World of Mass Development.

Det enda spelet som utvecklas där än så länge är deras eget Project CARS. De som lagt pengar på projektet får va med och bestämma och bidra till viss del, får tanka ner och testa nya builds varje månad/vecka/dag beroende på hur mycket pengar man bidragit med och man kommer få ta del av eventuell vinst efter att spelet släppts också.

Medlem

Tror inte detta kommer bli en hit, anledningen till att Kickstarter fått sådana framgångar som de fått är att folk tröttnat på hur de stora bolagen behandlar sina kunder. Man vill ge utvecklarna fria händer och om man då är med som finansiär så kommer hela tanken med detta vara som bortblåst. Själv skulle jag nog inte satsa på ett sådant här projekt.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

Tycker du man får lite valuta för pengarna? Jag slamdunkade in $250 till wastelands och tycker jag får betydligt mer saker än vad hade förväntat mig.

Ja du kanske får vad du ville ha för dina $250 men de som utvecklar spelet är den som kommer att tjäna de stora pengarna, säg att spelet du har varit med att betala utvecklingen för säljer ett antal miljoner exemplar vilket inte är orimmligt att det gör. Men de som har varit med och göra detta möjligt borde få sin del av eventuella framgångar för att de satsade pengar i projektet.

Kanske kan anses vara onödigt bland vissa, men rätt skall vara rätt, om man investerar i något skall man har rätt till en del av avkastningen som blir utav det hela. Du är med och betalar dessa människors löner, deras allmänna levande och ger dem möjligheten att uppfyllla deras artistiska drömmar. Så om det lyckas med dina pengar skall du också få ta del av det hela.

Medlem
Skrivet av Mr. A:

Slightly Mad Studios startade en liknande tjänst redan förra året som heter World of Mass Development.

Det enda spelet som utvecklas där än så länge är deras eget Project CARS. De som lagt pengar på projektet får va med och bestämma och bidra till viss del, får tanka ner och testa nya builds varje månad/vecka/dag beroende på hur mycket pengar man bidragit med och man kommer få ta del av eventuell vinst efter att spelet släppts också.

Ah, jag visste att jag glömt nåt när jag skrev nyheten. Tänkte på det innan jag började skriva men glömde av det i bara farten. Tack! Helt klart den infon ska vara med i nyheten.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

Tycker du man får lite valuta för pengarna? Jag slamdunkade in $250 till wastelands och tycker jag får betydligt mer saker än vad hade förväntat mig.

Ja du kanske får vad du ville ha för dina $250 men de som utvecklar spelet är den som kommer att tjäna de stora pengarna, säg att spelet du har varit med att betala utvecklingen för säljer ett antal miljoner exemplar vilket inte är orimmligt att det gör. Men de som har varit med och göra detta möjligt borde få sin del av eventuella framgångar för att de satsade pengar i projektet.

Kanske kan anses vara onödigt bland vissa, men rätt skall vara rätt, om man investerar i något skall man har rätt till en del av avkastningen som blir utav det hela. Du är med och betalar dessa människors löner, deras allmänna levande och ger dem möjligheten att uppfyllla deras artistiska drömmar. Så om det lyckas med dina pengar skall du också få ta del av det hela.

Sant - men för min del vet jag att om det blir lyckat kan vi antagligen se spel som Bards Tale och liknade spel dyka upp på marknaden. Så jag får det jag vill om änn inte i pengar.

Du uppfyller de som medverkas drömmar - men du samtidigt får du ju det du vill. Jag slamdunkade in mina pengar för jag vill ha just Wastelands efter att ha väntat 25-26 år på denna nyhet. Allt är inte pengar min vän


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Extra Credits video om crowdfunding är rätt intressant i sammanhanget och väl värd sina minuter, imho.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Extra Credits video om crowdfunding är rätt intressant i sammanhanget och väl värd sina minuter, imho.

Grymt avsnitt och jag kan bara hålla med om det som sägs i videon.

Medlem

Spelet Police Warfare ser utt att kunna bli kul, ska vara liknande som BF3 fast polis och tjuv.

Medlem

Skulle aldrig få för mig att finansiera ett projekt, om det fanns 0% chans att få pengarna tillbaka.

Det är inte mer än rimligt att man åtminstone får pengarna tillbaka om spelet blir jättepopulärt.

Medlem
Skrivet av Gottn:

LINUS PÅ LINJEN

Haha det första jag såg på bilden.

Medlem

Nice!
Jag hade lite sådana tankar om kickstarter, att det vore kul att faktiskt bli en del i det. Ser fram emot att se detta ta form.

Medlem

Vad man väntat på, en potential till avkastning för de som investerar.

Medlem

Gillar inte att lovande spel får lägre budget bara för att utvecklarna vill slippa utgivares kvalitetskontroller, tänker aldrig donera eller "investera" i sådana här tjänster.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Gillar inte att lovande spel får lägre budget bara för att utvecklarna vill slippa utgivares kvalitetskontroller, tänker aldrig donera eller "investera" i sådana här tjänster.

Det är ju spel som utgivarna anser tillhöra en död genrer som de istället försökt få pengar till via Kickstarter. Brian Fargo har väldigt länge försökt få utgivarna att gå med på att ge honom pengar till ett nytt RPG spel men de har sagt att den typen av spel är död. Larry spelen samma sak och även Shadowrun , utgivarna tänker inte satsa på sådant som inte ger en garanterad försäljning på minst några miljoner och då finns det bara ett säkert kort, uppföljare. Så om du vill se samma spel fast i ny förpackning, fortsätt för all del att köpa dessa uppföljare men personligen har jag tröttnat rejält på detta.

Kickstarter är det bästa som hänt denna industri, den visar att folk börjar tröttna mer och mer på samma spel och vill se utvecklare som vågar ta chanser. Kickstarter ger tillbaka den frihet som utvecklare hade innan de stora bolagen började se dollartecken och det ser jag bara som något väldigt positivt för alltför många spel har fördärvats på grund av "giriga" utgivare.

Medlem

Låter mycket smartare än Kickstarter.

Medlem
Skrivet av McNord:

Spelet Police Warfare ser utt att kunna bli kul, ska vara liknande som BF3 fast polis och tjuv.

Kolla in APB: reloaded

Medlem

Låter utmärkt, istället för att ägna sig åt ren välgörenhet (Kickstarter) kan du här få göra en investering, och aktivt påverka spelbranschen och även spelet. Visst står allt i proportion till donation, men slänger du in 25 lök tycker jag att man ska få tillbaka något mer än en in-game staty

Medlem
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

För 15-25$ får du spelet, vill du punga ut mer får du collectors edition liknande saker. Vill du ha spelen för 5$ eller?

Skrivet av Burtas:
Skrivet av McNord:

Spelet Police Warfare ser utt att kunna bli kul, ska vara liknande som BF3 fast polis och tjuv.

Kolla in APB: reloaded

APB är ett sandlåde TPS, Police Warfare är ett FPS... rätt stor skillnad

Medlem
Skrivet av Kiriakis:
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

För 15-25$ får du spelet, vill du punga ut mer får du collectors edition liknande saker. Vill du ha spelen för 5$ eller?

Visst, de mindre summorna som $15-25 ger oftast ett spel eller nån specialvariant. Alla summor över det är dock rent lurendrejeri, allt från skypekonferenser om man donerar $10 000 till att ett företag specialdesignar en pistol åt en. Större summor ska ge en andel av försäljningen.

Medlem
Skrivet av nirre:
Skrivet av Kiriakis:
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

För 15-25$ får du spelet, vill du punga ut mer får du collectors edition liknande saker. Vill du ha spelen för 5$ eller?

Visst, de mindre summorna som $15-25 ger oftast ett spel eller nån specialvariant. Alla summor över det är dock rent lurendrejeri, allt från skypekonferenser om man donerar $10 000 till att ett företag specialdesignar en pistol åt en. Större summor ska ge en andel av försäljningen.

Ska ge?
Det är ju upp till dig om du vill donera det eller inte.
Om du inte anser det vara värt pengarna, låt det vara.

Medlem

Öh, kommer inte det här bara leda till att man går tillbaka till spel som säljer bra snarare än nyskapande spel för små nischer, så som Kickstarter lovar? Kommer folk verkligen vara med och finansiera små adventurelir och rymdsimulatorer när de kan få en del av vinsterna från nästa Call of Tjohej: Modern Shooter?

Det finns ju redan crowdfunder.com som har denna princip. Enda skillnaden är att där är man inte nischad på spel.

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av nirre:
Skrivet av Kiriakis:
Skrivet av nirre:

fan va bra! kickstarter är ju en välgörenhet med tanke på så lite valuta man får för pengarna.

För 15-25$ får du spelet, vill du punga ut mer får du collectors edition liknande saker. Vill du ha spelen för 5$ eller?

Visst, de mindre summorna som $15-25 ger oftast ett spel eller nån specialvariant. Alla summor över det är dock rent lurendrejeri, allt från skypekonferenser om man donerar $10 000 till att ett företag specialdesignar en pistol åt en. Större summor ska ge en andel av försäljningen.

Ska ge?
Det är ju upp till dig om du vill donera det eller inte.
Om du inte anser det vara värt pengarna, låt det vara.

Visst är det så, och det är ju ens egna val om hur mycket man vill donera och varför, men det är därför jag anser att det är mer en välgörenhet då man inte donerar för ett visst utbyte, utan för sympati eller nostalgi.

Därför tycker jag att alldeles för många företag anspelar på denna nostalgi och sympati och driver på så sätt in pengar till de projekt de (och fansen) vill genomföra, men det sker på fansens bekostnad, och utan en rimlig belöning för de högre summorna.

Medlem
Skrivet av Kiriakis:

APB är ett sandlåde TPS, Police Warfare är ett FPS... rätt stor skillnad

Vet inte vad TPS står för, http://en.wikipedia.org tycker att det står för Third-person shooter vilket FPS också står för vilket fick mig att skriva det här

Hur som helst slänger in en länk till det, om vi nu skulle mena olika spel ?
http://www.gamersfirst.com/apb/

12
Skriv svar