Äntligen bekräftat - så mycket kostar HTC Vive

Robot
Äntligen bekräftat - så mycket kostar HTC Vive
Medlem
Äntligen bekräftat - så mycket kostar HTC Vive

Billigare än vad jag trodde...1500kr mer och då är det inklusive handkontrollerna.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Geeks Gaming

Ja måste också hålla med att de va billigare än vad jag först trodde. Nu blev det helt plötsligt intressant. Dock fortfarande lite dyrt att köpa direkt.

Medlem

Se på fan, det klart intressantare headsetet är nära nog prismässigt.

Medlem

Ojj, vart fick jag ~15k ifrån!?

Undra hur lång tid det tar innan man har all kraft i vr-headsetet också, att bara plugga i strömkabel och köra


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Fyfan...billigt !!!! Det trodde jag aldrig , gissade på 999$.
Men 8500kr i sverige , tveksamt , plussa på lite

Medlem

Lägre än spekulationerna på Reddit! Skönt att höra! Blir dock inget VR för mig i år förstås men hoppas ändå på det bästa.

Medlem

Take my money!

Medlem

Väntar på gen 2 eller prissänkningar kring 3-4000...

Medlem

Någon som har jätte koll som kan berätta vad det är för tekniska skillnader mellan de båda?

Medlem
Skrivet av gerald:

Fyfan...billigt !!!! Det trodde jag aldrig , gissade på 999$.
Men 8500kr i sverige , tveksamt , plussa på lite

Exakt! Snarare runt 10 000 i slutpris, med tanke på att priset på Oculus utan frakt och skit var $599. Med andra ord ~3000 kr dyrare än Oculus.

Medlem
Inaktiv

Ni kan ju inte lägga till frakt och tullavgifter för privatpersoner på en av produkterna. Då blir det en väldigt vinklad prisjämförelse.

Oculus 6300 inkl moms
Vive 8500 inkl moms

Ganska rejäl skillnad.

Edit:

Stavar som en kratta idag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ballong:

Någon som har jätte koll som kan berätta vad det är för tekniska skillnader mellan de båda?

VRGeeks har jättekoll: http://vrgeeks.se/vr-headset/


signatur
Medlem

åååh dags att spara då

Medlem

Var säker på att det skulle hamna runt 12-13. Ska bli mycket intressant att se recensioner sen.

Medlem

Trots att man har ganska så gott om pengar och spenderar rätt friskt så skulle jag inte vilja ge ens 2000 kr för ett VR-headset.

Inaktiv
Skrivet av Exxo:

Trots att man har ganska så gott om pengar och spenderar rätt friskt så skulle jag inte vilja ge ens 2000 kr för ett VR-headset.

Jaså.

Medlem

Priset är ju inte så farligt för att vara en produkt ur första generationen, för högt för mig men troligen lagom för de som köper senaste generationens Titan-kort varje år.

KoP
Medlem

Och nej tack, inte för det priset. . Kommer vara roligt en stund och sen ligga och danma.

Medlem

Nope. VR är kul. men inte 8000 kronor kul. Pass.

Medlem

Någon som vet när Sony släpper sitt pris?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Trots att man har ganska så gott om pengar och spenderar rätt friskt så skulle jag inte vilja ge ens 2000 kr för ett VR-headset.

Håller med. För ca 7-10 000 sek. Skulle man behöva använda produkten, flera timmar varje dag i typ 5 år för att ens få ut en liten del av värdet enligt mig.

Medlem
Skrivet av Ballong:

Någon som har jätte koll som kan berätta vad det är för tekniska skillnader mellan de båda?

Det är inga enorma skillnader men de har olika metoder för tracking, med Vive finns möjligheten att röra sig fritt på en yta av 15x15m och headsetet har en kamera fram så man slipper ta av sig headsetet för att se 'verkligheten' framför sig.

Vive levereras dessutom med särskilda VR-handkontroller, Oculus har också sådana men de levereras inte med headsetet, istället får man en X-Boxkontroll.

Handkontrollerna och kameran gör Vive något exklusivare och därmed dyrare.

Medlem

Som att köpa ett Wii för 8500kr, nae. Kul en stund sen blir det att damma i nåt hörn.

Skulle inte vilja betala så pass mycket för ett Wii vid lansering och därför inte heller detta headset, folk är så hypade så de kastar pengar som de sedan kommer ångra sig.

Låt tekniken och kompabiliteten mogna lite!


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Ballong:

Någon som har jätte koll som kan berätta vad det är för tekniska skillnader mellan de båda?

Det är inga enorma skillnader men de har olika metoder för tracking, med Vive finns möjligheten att röra sig fritt på en yta av 15x15m och headsetet har en kamera fram så man slipper ta av sig headsetet för att se 'verkligheten' framför sig.

Vive levereras dessutom med särskilda VR-handkontroller, Oculus har också sådana men de levereras inte med headsetet, istället får man en X-Boxkontroll.

Handkontrollerna och kameran gör Vive något exklusivare och därmed dyrare.

Kanske bara jag? Som känner att direkt ordet "handkontroller" nämns tillsammans med någon ny teknologi, blir jag totalt jäkla off.

Så åter igen, Stå där och vifta som ett fån? med någon kontroll, som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel.

Medlem

Skulle gärna vilja se VR-headsets hos återförsäljare som har ångerrätt. Jag vill inte lägga ut så här mycket pengar om jag inte har tryggheten att kunna lämna tillbaka om jag är missnöjd.

Oculus Rift kommer börja säljas hos några särskilt utvalda återförsäljare i april, men det lär mest troligt bara bli i staterna. HTC förväntar jag mig däremot mer av. De är etablerade i hela världen, så det borde inte vara något problem för dem att få ut Vive på hyllorna.

Medlem
Skrivet av Muhammed Bacon (Törstig):

Ni kan ju inte lägga till frakt och tullavgifter för privatpersoner på en av produkterna. Då blir det en väldigt vinklad prisjämförelse.

Oculus 6300 inkl moms
Vive 8500 inkl moms

Ganska rejäl skillnad.

Edit:

Stavar som en kratta idag.

Oculus Rift kostar ca 7 000kr inkl moms och frakt till Sverige (750 eur).

Enligt tyska källor ska Vive kosta 7 500 kr (799 eur) inkl tysk moms (19 %) + frakt i Tyskland. Vilket innebär att Vive inte hamnar så mycket högre än Rift ändå. Särskilt med tanke på att du måste köpa Touch i nov-dec för säkerligen 150-200 USD + frakt också för att Rift ska vara jämförbar rent funktionsmässigt.

Skrivet av Salami:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Ballong:

Någon som har jätte koll som kan berätta vad det är för tekniska skillnader mellan de båda?

Det är inga enorma skillnader men de har olika metoder för tracking, med Vive finns möjligheten att röra sig fritt på en yta av 15x15m och headsetet har en kamera fram så man slipper ta av sig headsetet för att se &#039;verkligheten&#039; framför sig.

Vive levereras dessutom med särskilda VR-handkontroller, Oculus har också sådana men de levereras inte med headsetet, istället får man en X-Boxkontroll.

Handkontrollerna och kameran gör Vive något exklusivare och därmed dyrare.

Kanske bara jag? Som känner att direkt ordet "handkontroller" nämns tillsammans med någon ny teknologi, blir jag totalt jäkla off.

Så åter igen, Stå där och vifta som ett fån? med någon kontroll, som inte ens på 10 år, kommer att vara nog precis för ett riktigt spel.

De är så precisa som dina händer är... Kan du sikta med en pistol i verkligheten kan du sikta i VR. Är det Counter Strike du är ute efter så är inte VR för dig.

Medlem

Sen ska man ju bara ha en kraftfull dator på det, nä men 25000kr för att lira lite VR känns vettigt.

Att hosta upp mellan 7-10000kr för ett VR-set är helt sjukt, vi vet ju knappt något om hur det kommer vara etc. Att förboka nåt sånt, då är man crazy.
Som folk skrivit, är det lite som hypen över Wii U, kommer det vara roligt i 2 veckor för att sedan kännas som ett onödigt och jobbigt sätt att spela på?

Medlem
Skrivet av Thane:

Någon som vet när Sony släpper sitt pris?

Det kanske har "släppts".

http://www.idigitaltimes.com/playstation-vr-price-leak-future...

12
Skriv svar