Sebastian Lind skrev:
DonGrif skrev:
Av trailern att dömma verkar målgruppen vara... 3-åringar?
Oj, var det för lite blod och explosioner för att det skulle vara vuxet nog, tycker du?
Nintendo Land är självklart tänkt först och främst som familjespel med målgruppen barn och ungdomar. Det innebär inte att spelet per definition måste vara ospelbart för vuxna. Om de olika minispelen i sig visar sig vara välgjorda så borde väl även en äldre spelare kunna ha kul med spelet? Men det är klart, det är väl också lite av en mognadsfråga att kunna se förbi en gullig yta och inte automatiskt stöta ifrån sig allt familjevänligt som "barnspel" och därmed ointressant.
Suck...
Varför jag suckar? För att kommentaren inte själv är speciellt mogen trots att den pratar om mognadsfrågor. Snacka om att kasta sten i glashus.
Det är i synnerhet i den sista meningen som det spårar ur. Fram tills dess är det riktigt vettigt skrivet.
Ytan spelar roll. Det kan vi nog alla enas om. Och ibland (Som med Kirby! Denna rosa boll...) kan det helt enkelt bli för mycket. Nej, man kan inte "se förbi" ytan, Sebastian. Ytan är en del av ett spel, precis som resten av innehållet. Spel är en helhetsupplevelse. Och om det blir för mycket så räcker det kanske inte med roliga spelmoment. Då drar ytan ner ändå, så att man kanske spelar en liten stund men får nog av sockerchocken efter ett tag. Spelet blir inte så bra som det hade kunnat vara. (Omvänt sett så kan onödigt våld också sänka, givetvis)
Att skriva moralkakor om att det är omoget att inte kunna se förbi ett spels yta är ungefär lika moget som att sätta likhetstecken mellan våldsamheter och vuxenspel. Vilket det för övrigt var du som gjorde när du la ord i hans mun.
Nintendo Land tycker jag dock personligen ser rätt charmigt ut, men jag förstår samtidigt de som tycker att nintendos spel blir för gulliga och simpla ibland. Det betyder inte att de är P12

r som vill spela spela "häftiga" spel med mycket våld i som CoD och Mortal Kombat för den sakens skull.
Vad som är ett vuxet spel och ett barnsligt spel tycker jag är upp till var och en att avgöra. Om det nu ens är värt att avgöra det.