Bästa funktionen i Nintendo Switch? Föräldrakontrollen!

Medlem
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av Locktail:
Skrivet av acrylamid:
Skrivet av Locktail:

Inga planer på att köpa switch. Men denna funktion är kalas!
Har en 6åring och en 4åring som får spela 1 timma på fredagen och en timma på lördagen. Då har det tillgång till varsin Padda, ps3, ps4, Wii. Vi sätter alarm på mobilen som ringer när det är 10 samt 5min kvar av spel tiden, så de hinner avsluta eller veta att snart är det snart är dags att stänga av. Samt har en App Locker så internet samt Google Play har lösenord på sig så de inte kan ladda ner vad som helst utan vi måste hjälpa dem. På det sättet vet vi vad för appar de har och spelar, osv.

Barn upp till 8-10 års åldern skall ej ha fri spel tid i mitt tycke, och nej! Jag är ingen kontrollerande grottmänniska, utan en 30åring som är uppvuxen med hela linjen samt äger alla konsoler sedan NES lanserades. Så är själv uppvuxen med spel i min vardag. Men i dagens läge är allt mer lättillgängligt, paddor, telefoner, viaplay (konsten att se på vad man vill, när man vill, en annan var ju tvungen att vänta till Björnes Magasin började för att få se tecknat)

Gillar att Nintendo har tagit med denna funktionen, har PEGI lås på PS4an, men vissa spel har skev ålderssättning. En del spel är anpassade till 7år, en del har PEGI 7, men borde klassas tlll 10år.

Men allt är ju upp till var och en.

Men bara 2h i veckan är ju taskigt!

Har det som riktmärke, ibland kan man tänja på det. Som idag, då vakna alla tre barnen 05.30. Så då fick de spela lite längre så man hann svepa lite kaffe och ordna frukost och så i lugn och ro

Alltså 2 timmar i veckan är enligt mig på tok för överdrivet. 2 timmar om dagen är ju lugnt, förutsatt att man gjort läxor eller andra uppgifter. Och att man inte låter barnet prioritera bort andra aktiviteter så som sport eller kompisar.

Jag hämtar ungarna på dagis vid 16 eller 16.30. Hem och fixa middag så den är klar 17.30. vid 18.30 börja vi med nattning och förhoppningsvis sover alla 3 barnen (9mån, 4år och 6år) vid 19.30. Så det finns ingen tid att spela på vardagarna. Tiden mellan dagis och mat samt mellan mat och läggning så kan de leka med BRIO tåg, bygga Lego, pyssla, pussla, vara ute och leka etc etc. Vill att barnen sover ordentligt och får sin sömn, samt att man har lite kväll själv. Ta disk och tvätt, städa undan så det är fint inför morgondagen, åka och träna, träffa någon kompis etc. Så min kväll brukar vanligtvis börja vid 20 eller 20.30 beroende på hur mycket disk/tvätt/städ det är att röja undan. Prioriterar att umgås med barnen när de är vakna, än att sätta dem framför paddan medans jag tar disken "så disken är klar innan de somnat så jag får mer egen tid på kvällen" mentaliteten gillar jag inte.

12
Skriv svar