Kan säga först att jag tycker att det är bra att Blizzard valde att backa om Real ID.
darkthunder skrev:
Neatherblade skrev:
Dock så kan ni visa namnet på facebook ect, dubbel moral så det skriker om det.
Finns dock en väldig skillnad:
På Facebook så har man möjligheten att VÄLJA vem man vill ska kunna se vad du eller jag eller någon annan skriver. Jag kan till exempel välja, att bara mina närmaste bekanta och familj ska få se vad som skrivs.
Inte om du postar i grupper, vilket är motsvarigheten till Blizzards forum. Nackdelen med Facebook (för folk som inte är Svenskar, vi har redan all personlig information tillgänglig genom statliga förvaltningar och regler, tackar) är att du gör fel person irriterad så kan han infiltrera din vänskapskrets och verkligen sabotera ditt liv. Med RealID så måste du ha tabbat dig och gjort massor med information tillgänglig (som att ha ett Facebook-konto) för att någon ska få mer än ditt namn.
Neatherblade skrev:
Enligt Blizzard-modellen, så skulle ALLA kunna se vad du skriver, och vem som skrev det. När nu Blizzard-forumet används i stor utsträckning för att få tips och förslag från communityn, samt för att posta förslag och problem, så känns det ganska idiotiskt att man ska vara tvungen att avslöja vem man själv är, om det enda man tänkt sig göra är att posta att man hade ett problem med något i spelet.
So, du postar på forumen och folk ser ditt riktiga namn, big deal? Du behövde inte knyta din karaktär till namnet så de kan inte göra mer än vara elak i samma tråd, vilket moderatorerna tar hand om, speciellt om det är feedback/support.
Neatherblade skrev:
Blizzard har redan allas riktiga namn i deras databas. Finns absolut NOLL anledning att visa upp dom namnen för hela omvärlden. Bättre isåfall att begränsa forum-användningen till endast dom som är AKTUELLA BETALANDE kunder, eller som har även föreslagits ett unikt användarnamn som används i alla Blizzard-forum. I nuläget kan man posta som valfri KARAKTÄR från deras spel.
Du märker ingen skillnad i diskussioner på Facebook där folk har riktiga namn och valfritt internetforum där folk är anonyma, exempelvis 4chan?
Neatherblade skrev:
I vilket fall som så var Blizzards första idé med att alla som postar i forumet, postar med deras riktiga identitet, en total MISS och orsakade rätteligen en hel del uppståndelse och arga kunder. Dessa kunder som dessutom till stor del är varför Blizzard anställda ens har en lön.
Inte större miss än vad Facebook är. Problemet är hur snabbt och brett de välde att implementera, och sättet de valde att tillkännage, RealID. Folk är vana att vara anonyma, att plötsligt inte vara det, även på en sådan liten sak som forumen, gör att de blir arga och rädda, en väldigt dålig kombination (speciellt om det är tjocka amerikaner vi snackar om).