Robot
Quakers

Quake är utan tvekan en av titlarna som betytt mest för spelscenen någonsin. Spelet skapade klanerna, onlinespelandet och hela den begreppsvärld som fortfarande lever kvar. Idag talar vi fortfarande om Quake-kloner, klankrig och rocket jumps.


WeX
Medlem
De svenska proffsen om Quake-eran

vilken skillnad: då var det vettiga snubbar man var avis på. idag (i CS) är det finniga pojkar som man skrattar åt.


signatur

Boom headshoot!

Medlem

Det var inte bättre förr, utan man var bara mindre kräsen


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Detta var skoj o läsa

Spelade bara doom i mp men quake har man massa roliga minnen ifrån ändå


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sjukt bra!

Frågan är om det inte är dags för comeback för grabbarna snart...de hinner nog pressa igång till nästa upplaga av Duelmania/European Quake League.


signatur
Medlem

Intressant värre, riktigt roligt att läsa.
Tyckte den slutade lite väl abrubt dock, inget riktigt avslut så att säga.

Inaktiv

vilka minnen det där väckte. går det fortfarande att tanka "quake-filmer" (jag har glömt vad de kallades)? tänker framförallt på en där doomer spöade r2d2 på dm6.

Medlem
Skrivet av abdulla_hektor:

vilka minnen det där väckte. går det fortfarande att tanka "quake-filmer" (jag har glömt vad de kallades)? tänker framförallt på en där doomer spöade r2d2 på dm6.

Hehe ja hur bra är inte den matchen!!!??


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Heh, kommer ihåg en intervju med DOOMer i någon gammal PC Gamer som man har liggandes hemma någonstans. "CTF är bara massa apor som dinglar i lianer" hehe. Han var väl förövrigt den första svensken som blev sponsrad?

Det var då det - när man satt och försökte klura ut hur man skulle använda musen med freelook och använda WASD istället för piltangenterna


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Spännande nattläsning


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Åhh, så jag önskar att quake-eran fanns nu. Även om jag inte var speciellt bra eller duktig så har jag så många fantastiska minnen från quake tiden. Tänk om tiden kunde återgå till 1996 igen...

Medlem
Skrivet av Bard:

Åhh, så jag önskar att quake-eran fanns nu. Även om jag inte var speciellt bra eller duktig så har jag så många fantastiska minnen från quake tiden. Tänk om tiden kunde återgå till 1996 igen...

Du får väl putsa upp raketgeväret igen då! Det finns faktiskt en hel del som lirar fortfarande och turneringar arrangeras i både 1on1 och 4on4. Allt vi behöver är fler spelare och det är DU som kan fixa det genom att sluta jiddra och börja gibba!


signatur
Inaktiv

Tack för en bra artikel.

Och vill passa på att framföra en puss till HonK från [SiSSy], om han behagar läsa detta.

Medlem
Medlem

Jag blir nästan lite tårögd.
Men som en av den "äldre" (drar mig för att använda just det ordet) generationen känns det nästa som igår man satt och gibbade fingrarna av sig på (konstigt nog) många amerikanska Quake-servrar, med pingspikar så det slog i modemet.

Men om man var med på "den där gamla goda tiden" så är det väl klart att man kan relatera till det och säga saker som "det var bättre virke i pöjkarna förr". Värst av allt är väl att det ligger någon sorts sanning i det.

Jag lyfter på hatten åt veteranerna, ni som faktiskt såg till att Sverige hamnade på kartan i e-sport sammanhang. Det var goda tider...


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Bt
Medlem

Kul läsning, intressant att veta hur det varit tidigare. Undrar hur det kommer vara om 10 år.


signatur

[http://palmblad.inara.nu] Min webbsida...

Medlem

Fyfan vilken nostalgi-tripp!
Jag var ingen qw-spelare direkt...
Men jag kan relatera det till min tid som Action Quake2-lirare.

Det var ett tight litet community, med ett gäng riktigt bra spelare,
där alla hängde dag in och dag ut på samma servrar.
Har fortfarande starka minnen från den tiden, och saknar det rätt hårt...


signatur
Medlem

Gud vad jag saknar den tiden då man satt på passagens quakeforum och frågade de efarna hur man nu gjorde för att spela online. Var ju en helt ny epok!

Vem skrek inte skiten ur sig till sina föräldrar när de lyfte på luren under en qw-match? =D

Fick faktiskt äran att bli vrålspöad av DOOMer på dm4... han med >50 i ping och jag <200.. men det gjorde ingenting för det var fantastikt kul ändå.

Måste bara tacka FZ som gjorde quake-tiden även bättre med en massa intressanta nyheter/mods samt sponsring av de större klanernas hemsidor. Kunde med lätthet sitta i timmar och bara surfar runt!

Medlem

även fast jag bara var en liten pojk så minns jag fortfarande quake dm, och första gången man körde online, var ju helt fantastiskt synd att man bara hade modem då det begav sig, och var ju inga längre stunder man spelade (och inte heller med så vidare bra ping oftast )


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av WeX:

vilken skillnad: då var det vettiga snubbar man var avis på. idag (i CS) är det finniga pojkar som man skrattar åt.

Känner du dessa personer som intervjun handlar om? Har du sett dom irl? Vet du ens vad du pratar om eller är du redan en konservativstofil?


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem
Skrivet av WeX:

vilken skillnad: då var det vettiga snubbar man var avis på. idag (i CS) är det finniga pojkar som man skrattar åt.

Skillnaden e nog snarare att vi va dom finniga pojkarna då. Vi va äldst då som nu. Det fanns inga yngre fjortisar bara ^^

Medlem

Härlig läsning
Jag saknar gamla fragzone.

apa
Medlem

<3 QuakeWorld <3

För att citera en viss dam: I will always be your soldier.....

Inaktiv

Tror nästan jag ska försöka börja nöta igen några veckor nu innan qhlan i januari, var ett par år sen jag körde aktivt men ack så kul det var...

Inaktiv
Skrivet av WeX:

vilken skillnad: då var det vettiga snubbar man var avis på. idag (i CS) är det finniga pojkar som man skrattar åt.

Så jävla sant så det finns inte!

Medlem
Skrivet av Åke Vader:
Skrivet av Bard:

Åhh, så jag önskar att quake-eran fanns nu. Även om jag inte var speciellt bra eller duktig så har jag så många fantastiska minnen från quake tiden. Tänk om tiden kunde återgå till 1996 igen...

Du får väl putsa upp raketgeväret igen då! Det finns faktiskt en hel del som lirar fortfarande och turneringar arrangeras i både 1on1 och 4on4. Allt vi behöver är fler spelare och det är DU som kan fixa det genom att sluta jiddra och börja gibba!

Känns inte som att det skulle vara samma sak tror jag. Men jag kanske har fel, jag kanske borde göra det! Synd att man saknar sin cfg Och CTF Det älskade jag verkligen. ARGH.

Medlem

Hehe, jag spelade mest doomspelen/quake lokalt och var inte speciellt bra på det heller. Jag rör mig rätt bra och siktar helt på intuition så jag är väl ok taktiskt men suger i duell. Men man minns ju ändå namn från att man satt och surfade FZ osv på gymnasieskolan, själv fastnade jag inte för fps förrän UT1 kom ut.

Saknar UT1 CTF ganska mycket, det var förbannat kul. Kan de inte bara fixa tidsmaskiner än hur omöjligt det verkar.

Medlem

Quake och QW var en härlig era, in på en DM server och börja kötta.
ibland fick man råspö och ibland spöade man

hade turen att ha gratis internet på den tiden så man kunde sitta även fast man hade modem uppkopplad utan att få en dyr teleräkning


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Som tidigare granne till DOOMer minns jag hur vi satte upp seriellt nätverk för att kunna spela Doom I på tre PC utan nätverkskort. Vi satte den bästa PC'n i mitten (486:a förmodligen en DX2) som server. Utrustning var ju dyrt på den tiden och vi fick ta vad vi hade hemma.

Medlem

ÅÅååh vilka gamla minnnen, DOOMer, Totte, ni var som gudar för mig, var fan 13 år gammal, jag och min polare lirade nästan hela tiden, helt otroligt kul var det.

Kan inte någon vrida tillbaka tiden till Quake/QW tiden igen, fan vad jag saknar den, inget nytt spel kommer att betyda så mycket för mig :/

123
Skriv svar