kebbe skrev:
AndyZedd skrev:
KillenMedStil skrev:
Rubriken är Det kinesiska förbudet är "missförstått". Borde det inte vara Det kinesiska förbudet är "missförstådda"?

Ett ord: Nej.
Singularis. Förbudet.
Pluralis. Missförstådda.
Här syftas det på ett förbud.
MVH Andy aka Mr Teacher

Ett ord är inte en mening och skall alltså inte följas av en punkt. Ett förslag är att lära dig att bygga korrekta meningar innan du börjar rätta andra.
Det var det dummaste jag någonsin (ja, överdrift) hört. Ett ord kan visst efterföljas av en punkt. Jag vet inte vart du fått det där (att enbart meningar kan efterföljas av punkt) ifrån, och jag orkar inte leta reda på
Svenska Skrivregler (Svenska språknämnden) bara för att överbevisa dig. Men jag kan dra en referens: kolla vilken skönlitterär bok som helst, som är skriven på svenska, så får du se.
För övrigt antar jag att Andy skulle skriva kolon som han faktiskt gjorde i första raden, vilket i så fall skulle innebära att Shift-tangenten antagligen inte tog (eftersom punkt och kolon ligger på samma tangent, men man får punkt som standard och kolon om man trycker på Shift samtidigt).
Så, ja. Man kan skriva punkt efter enbart ett ord. Samma sak med komman, frågetecken och utropstecken.
Punkt.
/
Mr Teacher 2 (Two/Too)