Morgurthion skrev:
Det är inte bara ljusnivån det handlar om. Jag håller med om att det inte alls är samma ödsliga undergångskänsla i Diablo II som i första spelet, men det var fortfarande ganska så rått. Den ljusaste akten är akt II, rent ljusnivåmässigt. Men det är ändå en stekhet öken där det ligger ruttnande kroppar som äts av gamar här och var, och där man måste ge sig ner i uråldriga katakomber för att slåss mot ondskan.
Som sagt, egentligen tycker jag tvåan gick lite åt fel håll det med, och man borde kört på mer i första spelets stuk, men det är först med Diablo III man gått för långt.
De skulle skitit i att göra hela världen till en lummig fantasy-värld. Eller ännu hellre, de skulle gjort som i Diablo, där man inte alls förklarade omvärlden, man var i Tristram, en till synes helt vanlig medeltida by utan allt för överdrivna fantasy-inslag (magiska vapen och artefakter skulle t ex kunna vara något som kommit upp ur helvetesrevan, inte något som tillverkas över hela världen). Men där en reva till helvetet öppnat sig och de få kvarlevande byborna sakta väntar in undergången. Mer än så får man inte veta, allt är hopplöst och mörkt, ändå beger man sig ner och möter mörkret. Djävligt obehaglig och kuslig stämning, vridet, rått och mörkt. Diablo när det var som bäst.
"Lite" glada nyheter till de som inte vill att sitt D3 ska ha den där färgglada, drömlika och suddiga finishen.
Tydligen är vi inte ensamma om att tycka att den mysiga och ljusa estetiken är helt fel riktning för Diablo. Någon har gjort ett grafikfilter till D3 så man i alla fall får bort det där ljusa blur-filtret som påminner om
Gaussian Blur som finns i vissa bildredigeringsprogram. (*host* Adobe *host*)
Detta är inte en mod och den ändrar inte på några filer i spelmappen, utan använder ett externt Direct3D post processing-filter för att lägga på
darken- samt
sharpen-filter på spelet.
Man kan välja mellan några olika inställningar för filtret. Efter att ha provat runt lite så rekommenderar jag den
starkaste inställningen på både darken + sharpen.
Jag är mycket trevligt överaskad av resultatet, hela tonen ändrades till den stilen vi är vana att se i Diablo-spelen. Men förvänta er inga mirakel då alla modeller och landskap fortfarande är sig lika till formen,
men det känns mycket mer likt de tidigare spelen i det att mörkret, skärpan och den där gritty-känslan kommer tillbaka.
I det här youtube-klippet växlar de fram och tillbaka med filtret på och av och visar tydligt vilken skillnad det blir.
Ta en titt på klippet i HD och fullscreen och döm själva.
Klicka här för att komma till sidan där du kan jämföra skillnaden mellan att ha spelet vanilla samt de olika inställningarna. Där finns nerladdningslänkar också.
Ska testa lite själv nu.
EDIT: Jag har testat själv lite nu och det fungerar bra i fullversionen. Eftersom den inte ändrar på någonting i själva spelet utan lägger på en overlay på samma sätt som FPS mätaren i FRAPS läggs på "ovanpå" spelet så ska inte det här strida mot ToS.
Alltså detta
bör vara fullt tillåtet, men jag är inte säker då inga blåa har kommenterat det trots att det här först släpptes i slutet av januari.
Rekommenderar
Stronger eller
Hardcore som inställning för Darken-filtret och
Sharpening - ON.