Jag tycker hans uttalande var rätt så dumt.
Citat:
Vi har träffat de största [konsol]tillverkarna och de har kommit med en del ganska övertygande argument.
De "största" konsoltillverkarna. Menar han Nintendo alltså? Kan knappast tänka mig att de kommer göra spel till Wii. Han borde ha bättre koll på vilka som är störst för tillfället. Om han nu menade att de pratat med MS/Sony så kunde han sagt det. Typiskt intentsägande kommentar från folk som är oerhört rädda att säga för mycket.
Sen har vi "de har kommit med del del
ganska övertygande argument". Som om att Blizzard inte själva kan besluta om de ska satsa på konsolspel eller inte. Blizzard numera är alltid intresserade av att tjäna pengar, och det är inte svårt att förstå att de skulle öka sin marknad rejält om de gjorde spel för konsoller också.
Blizzards spel kan man räkna på ena handen. Starcraft och Warcraft, de är RTS, går inte speciellt bra på konsoll. Diablo, action-rpg, fungerar utmärkt på konsoll. World of Warcraft, går inte bra på konsoll i nuvarande design. Antagligen lär Blizzards nästa MMO vara anpassat så de kan göra det för konsoll också.
Blizzard har ju försökt tidigare med nya konsollspel, men det senaste försöket Starcraft Ghost lades ner. Att de skulle våga sig på ett nytt spel nu är tveksamt, speciellt med tanke på Blizzards oerhört långa utvecklingstider. Ghost misslyckades delvis på att det tog så lång tid att nya konsoller hann komma ut på marknaden.
Det jag tror är att de har jobbat på en konsollversion av Diablo 3 under en tid och att det kan komma att släppas under nuvarande generation konsoller. Sen lär det inte komma något annat Blizzardspel till konsoll innan nästa generation konsoller släppts.