FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Pjotor
Titel Veteran
Registrerad 2009-02-04
Inlägg 860

Det "omotiverade våldet" i GTA är väl ändå valfritt för spelaren?

Parzec
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-03
Inlägg 2 408

I spel är det väl egentligen svårt att hitta något som är omotiverat våld ? Har spelutvecklarna tagit med möjligheten att våldföra sig på något är det väl inget annat än en del i spelet. I spel har jag inget problem med "omotiverat" våld (eller andra spelmekaniker heller för den delen) för i spel, i alla fall single player spel, är alla handlingar konsekvensfria till skillnad från saker man gör i verkligheten. I multi player spel är det en del i spelet så länge det inte har med buggar eller designmissar att göra.

Hipshot
Titel Proffs
Registrerad 2001-11-20
Inlägg 1 973

Pjotor skrev:

Shit vad många jag har kört över av misstag, för att bilen blivit helt mong när polisen skjutit sönder mina däck.

fanboyen
Titel Veteran
Registrerad 2009-10-04
Inlägg 701

Jag tycker han verkar ha en ganska sund inställning till både vapenlagar och våld i allmänhet. Sedan förstår jag inte riktigt varför ni avslutar med att dra upp den urgamla frågan om huruvida spelvåld är skadligt eller icke bara för att John inte gillar det personligen.

Ni vet mycket väl vad ni kommer få för svar. Det går att argumentera lika lite med den genomsnittlige spelkonsumenten som det går att förklara för min mor vad det kan finnas för underhållningsvärde i att sticka ner någon och sparka densamme i huvudet i GTA.

Typhor
Titel Veteran
Registrerad 2011-03-12
Inlägg 880

Stackars den mannen som bor i USA och vågar önska strängare vapenlagar. Det kommer gnällas på honom i en evighet nu :/

Själv tycker jag våld i spel är helt okey så länge det är motiverat av något. Skjutande i spel är kul, men IRL skulle klara sig bättre utan vapen :)

eddie the eagle
Titel Spelar på easy
Registrerad 2010-01-13
Inlägg 459

Hellre omotiverat våld i spel än i verkligheten.

nils45
Titel Veteran
Registrerad 2008-09-07
Inlägg 1 052

Pjotor skrev:

Ja fast poängen är att det finns där. Jag förstår honom. Omotiverat våld är inte bara kontroversiellt det är också dåligt. Duke Nukem har ändå en egen tanke bakom det hela, och det är väl det han försöker förmedla. Sen finns det en massa spelutvecklare som inte tänker på konsekvenserna eller som helt enkelt blundar sig för.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 438

Spel är ett sätt för många människor att kanalisera ilska, ensamhet och även fantasi. Det behövs.

LoyalCrystalean
Titel Veteran
Registrerad 2011-01-29
Inlägg 1 046

Men om man tycker om våld då? Men inte vill göra illa någon i verkligheten? Då är det väl ändå bättre med "omotiverat" våld i spel?

Segas
Titel Veteran
Registrerad 2006-09-12
Inlägg 1 045

Sååå....vad ska den här karlns åsikt nu spela för roll? ...som dessutom står bakom Duke Nukem med dess våld? Hyckleri...

Caedmon
Titel Proffs
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 1 233

det roligaste med gta 4 va väl att slå folk så dom tappade pengarna .. eller putta folk framför tåget..

Aresz
Titel Proffs
Registrerad 2002-03-03
Inlägg 2 351

Postal är väl det enda liret jag kan komma på direkt som har omotiverat mycket våld, fast å andra sidan...det är ju våldet som är grejen i spelet och då är det ju motiverat.

Våld i "virtuell" underhållningsform har jag inga som helst problem med, upp till var och en. Våld i verkligheten gör mig dock riktigt förbannad.

http://youtu.be/WvdRF2UdGJs

You're an inspiration for birth control.

T.Mani
Titel Stammis
Registrerad 2009-09-06
Inlägg 461

Pjotor skrev:

Njaaa... Inte alltid. I vissa filmsekvenser (skott i hövvet /GTAIV) kan man inte välja direkt. Spelet i sig är våldsamt.

Absolut inte mig emot ändå :D
Det är ju bara ett spel.

Neatherblade
Titel Kändis
Registrerad 2004-07-30
Inlägg 7 497

Dom flesta actionspel inehåller omotiverat våld.
Men jag har inget emot det.

monark
Titel Nykomling
Registrerad 2012-08-29
Inlägg 7

Duke Nukem är knappast omotiverat våld. Jag menar.. utomjordingarna snor ju brudarna.

krythorian
Titel Hemmavan
Registrerad 2012-02-21
Inlägg 203

Hellre att idioter slår ihjäl folk i spel än IRL, men sen det där med jakt, jag tycker det är dumt att döda djur när det finns så lite av dom om man ändå inte kommer använda alla resurser djuren ger.

Comkilla
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 150

shake it baby.
wanna dance?

afterclap
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-06-08
Inlägg 137

Det är väl helt enkelt som med allt; film, spel, sport, porr, religion. Ta det för var det är och ha distans till det. Det är inte verkligheten och sålänge man förstår skillnaden och har tillräckligt god tillvaro med grundläggande krav uppfyllda kan man nog alltid hantera och separera vad som är underhållning/rekreation/ventilation och vad som hör till verkligheten.
Om någon unge lirar gta och sedan fixar en hagelbössa och börjar meja ner bilar på motorvägen är väl inte spelet det första momentet som oroar mig i en sådan situation.

Acees88
Titel Frågvis
Registrerad 2011-04-19
Inlägg 10

Jag har absolut inge problem med att det finns mycket våld i spel. Men jag kan också säga att det är roligt att se att fler utvecklare väljer att ge sprlarna val. Kolla bara på spelet Dishonered.
Du kan lira genom hela spelet utan att döda en enda själ. Det är upp till dig. Och från personligt perspektiv kan jag säga att det är skitsvårt att låta bli. Speciellt på svåraste settings. Men det är också sjukligt roligt..

Mer sånna

dotque
Titel Proffs
Registrerad 2006-03-31
Inlägg 2 371

Likt aftonbladet måste frågan rivas upp om och om igen!

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan svara på trådar och ingen kan skapa nya trådar.

Just nu är 569 medlemmar online. 78 foruminlägg har postats idag.

FZ