luiga skrev:
...Men däremot stör jag mig oerhört på hur dåliga film- och spelfolk är på att placera deras verk i realistisk tid. Det är alltså 17 år kvar tills folk ska ha robotarmar och osynlighetsdräkter. Gigantiska himmelsstäder ska byggas och helikoptrar som ser ut som Final Fantasy ska hinna utvecklas. Det är 16 år sedan Sverige vann brons i fotbolls-VM. Hur mycket har hänt sedan dess? Tja, bilarna är lite snyggare och inte så kantiga. De har lite fräckare funktioner och folk bär Ipods och mobiltelefoner med GPS. Dvs, inte mycket har hänt egentligen för gemene man. Visst, teknologin går framåt, men sätt spelet runt slutet av 2100-talet istället så skulle det kanske kännas något realistiskt.
17 år är sjuuuukt lång tid sett med senaste tidens framsteg. Sant däremot att för gemene man kanske det inte blir riktigt lika märkbart, men... Speciellt när nanoteknologin kommer igång rejält, då kommer det hända saker. Redan nu finns mycket av det i trailern antingen i tidigt stadie, eller som t.ex artificiella armar som kontrolleras med hjärnan, finns nån som snart skulle ut på marknaden, känsel vet jag inte men ändå stort framsteg. Osynlighet finns ju i extremt liten skala, problemet är ju att få upp den till användbara dimensioner. Osvosv.
Städerna däremot... dit är det nog ett bra tag, verkar inte bli speciellt stor skillnad om man ser till verkligeten just där. Däremot kommer ju extremt höga byggnader bli möjliga med nya material(redan nu planerar dom ju för 1km+ skrapan i dubai), men frågan är väl om folk kommer köra över dom som vill bygga dom totalt eller om det tillslut kommer accepteras, troligen ett måste om städer ska växa utan att ta upp sjukt mycket plats osv.