Som det frågas i intervjun lider eve av ett malande problem som många kanske inte tänker på. Min gissning är att CCP omöjligt kunde förutspå den succé som eve har blivit, och detta har lett till att det finns ett ganska stort toppskikt med erfarna spelare som, av eves natur, älskar att trakassera nya spelare. Detta leder till att en massa av dessa nya spelare lämnar spelet och gapet, eller överflödet, av mer erfarna spelare ökar.
Vad leder detta till? Brist på billig arbetskraft, i brist på en annan beskrivning, och CCP måste justera spelelement för att inte tappa dom som ligger i just toppskiktet.
Min förhoppning är att något händer i spelet som tillfälligt minskar gapet mellan toppskiktet och nya spelare för att ge världen en chans att bli balanserad. Kanske något i stil med att göra 0.0 en fruktansvärd värld att befinna sig i. NPC's som börjar raida POSs, Concorde får frispel och börjar enforca ner till 0.1, turrets som är tillgängliga endast för spelare som är nya till spelet med funktion att skydda mot pirater... . nåväl, kanske lite väl drastiskt

. .. men oavsett vad, jag _förstår_ den grief en ny kotte känner när han blir av med sin oförsäkrade skorv som han slitit i 2 veckor för att ha råd att köpa, och den hopplöshet han känner när han börjar förstå vilken tid han behöver lägga ner för att ha en rimlig chans att faktiskt göra en skillnad i en strid.
Gamla spelare är inte nödvändigtvis mer sugna på att trakassera nya spelare.
Är man en nybörjare så borde man gå med i ett företag så får man hjälp av andra spelare. Det hjälper om man inte är ensam.
Ett par stycken nya spelare kan lätt plocka en gammal spelare om de använder rätt strategi. Det har b.la. Agonys pvp-kurser visat om och om igen.