Cane skrev:
Jag måste bara fråga, ni som älskade FFXIII exakt vad vart det ni gillade med spelet? Jag kan inte komma på nånting som skulle slå de äldre spelen då bortsett från grafiken.
Nu är jag inget sant die hard-fan av FF, men jag har spelat VI, VII, VIII, en del av IV och en bra bit på XIII. Det bästa tycker jag fortfarande är VII, som har det bästa stridssystemet jag någonsin sett. Det riktiga bottennappet för mig var VIII, men en sanslöst tråkig huvudperson, ett krångligt och tråkigt stridssystem och en story som jag slutade bry mig om innan den ens hade börjat.
Det jag verkligen ogillade med XIII var att det var så långsamt. Tiotals timmar av korridorspringande innan man fick lite frihet var för mycket. Inte heller fanns det särskilt många möjligheter att skräddarsy karaktärerna på samma sätt som i till exempel VII, där man inför en särskilt svår strid kanske valde ett sämre vapen som hade linkade slots, till exempel, för att kunna utnyttja någon speciell materia på ett visst sätt.
Det jag däremot gillar är stridssystemet. Paradigm-systemet är det bästa sedan Materia-systemet i VII, och jag gillar hur pass snabba striderna blir, med ständiga paradismskiften för att klara de svårare fienderna. Dessutom är spelet något av det vackraste jag sett, och jag gillar de flesta karaktärer (jag verkar vara den enda som avgudar Vanille, till exempel. xD )
Något köp blir det dock inte än, men kanske om några månader. Jag impulsköpte nyss Ico & Shadow of the Colossus + Resonance of Fate trots att jag har fem-sex spel jag inte klarat än, och ytterligare ett tiotal som står på inköpslistan. xD