Angwold skrev:
Kort sagt nej.
Däremot, digitala lincenser, vilket spel är när man tittar närmre på det de fakto är, är en annan femma. Där är ingen quality loss eller aging process, licenserna är tänkta att vara personliga.
Jag ser inga fördelar med begagnat marknad för spel. Reor och generelle prissänkningar på äldre spel fyller samma funktion och det är enklare för utvecklarna att styra sina produkter på det viset.
Jag vet inte riktigt vad som klassas som aging process, men det är ju faktum att spelen förlorar i värde allteftersom tiden går. Finns väl t.ex. ingen som skulle betala samma summa för Diablo 1 som för Diablo 3? Detta trots att Diablo 1 inte blivit ett sämre spel, men det har ändå åldrats och är därför värt mindre... Referensen för vad som är "bra" grafik etc. har ju höjts och därför har ju värdet på det gamla spelet minskat och det är nog säkert att påstå att det har skett gradvis. Jag tycker att argumentet att det inte är någon quality loss eller aging process faller bort av ovan nämna anledningar, även om spelet är i ursprungligt skick så har marknaden gått vidare.
Angående reor så kan det ju vara så att en eventuell köpare inte vill vänta in en rea eller att priset på rean fortfarande är för högt, då kan ju ett begagnat exemplar vara en fördel.
Angwold skrev:
Men spel, kort sagt nej. När jag köper ett spel vill jag i första hand ha kul, men en annan viktig detalj är faktisk att stödja de människorna som ligger bakom anledningen att jag har kul med spelet. Inte minst för att dom kan fortsätta jobba på spelet med patchar och uppdateringar, eller ännu viktigare; roliga uppföljare.
Det förutsätter ju att spelet du köpt är bra och att du vill ha en uppdatering/uppföljare. Om spelet var dåligt eller helt enkelt inte passade dig, vill du fortfarande stödja dem? Ett alternativ kan ju vara att du vill sälja ditt exemplar för att få råd till att köpa ett annat spel (kanske deras uppföljare). Om du fortfarande vill stödja utvecklarna så kan du donera en penning till utvecklarna, på så sätt så har du ju också större möjlighet att styra pengarna.
Angwold skrev:
O sen förfan, man vill väl ha kvar alla spel man köpt eller? Man samlar ju liksom, det har ju ett litet egenvärde i sig tycker jag. Det e klart att man köpt på sig ett o annat ruttet lingon som man inte ens kan spela med tång ( märklig combo analogi som blir rätt ball när man visualiserar den

) men man får stå sitt kast och man klarar av att överleva med lite skit i sitt spelbibliotek.
För övrigt, vem skulle köpa skitspelen man egentligen inte vill ha?
Syftet med begagnatmarknaden är ju att få pengar tillbaka från en produkt man inte vill behålla. Alla är inte samlare och alla har inte råd att hela tiden bara köpa nytt.
Angwold skrev:
Nej, jag tror mer på en i stort sett helt digital modell där licenser sjunker snabbt i pris och man helt dödar begagnatmarknaden så att varenda korvöre går till utvecklarna utan att passera brick&mortar och hela distrubutionskedjan, och där devs har 100% kontroll över sin produkt och närmre kontakt med sina konsumenter.
En begagnatmarknad utesluter ju inte att utvecklarna säljer produkterna digitalt själva och sköter prissänkningar...
Att utvecklarna skulle tappa kontroll över sin produkt och få närmare kontakt med sina konsumenter bara för att de dödar begagnatmarknaden tror jag inte på. Den mesta kontakten med konsumenter verkar ju ske genom mail/forum och det är ju skiljt från själva köpet av produkten. En sådan kontakt kan ju lika gärna vara mellan utvecklarna och en person som köpt spelet begagnat. Varför skulle de tappa kontroll över produkten? Antalet användare blir ju exakt detsamma om man har en begagnatmarknad, det är ju bara att det då och då blir andra individer som spelar...