Titel Proffs
Registrerad 2001-11-20
Inlägg 2 053
Man borde göra detta, här också - folk kan väl spela mahjong...
Titel Veteran
Registrerad 2006-09-12
Inlägg 1 124
Religion i sitt ässe, haha! Men det är rätt - blockera den västerländska propagandan, förtryck er själva. :)
Den här tråden kommer att gå överstyr ganska fort.
Titel Storröjare
Registrerad 2006-07-03
Inlägg 2 801
Citat:
1. Promotion of superstition and mythology
Och detta kommer från Ministeriet för Kulturell och
Islamisk Vägledning. Ironi på högsta nivå.
Titel Proffs
Registrerad 2002-03-03
Inlägg 2 428
Promotion of superstition and mythology
Wut? Skönt, jag som hade för mig att folk i Iran hade någon religion att härja med, jag hade fel! Tydligen är dom ateister
"Demonstration of inappropriate clothing and slutty outfits for female avatars."
Well thumbs up för det iaf, även fast dom troligen inte gör det för att att det är diskriminerande eller för att hjälpa kvinnor.
Titel Hemmavan
Registrerad 2004-07-30
Inlägg 171
Segas skrev:
Religion i sitt ässe, haha! Men det är rätt - blockera den västerländska propagandan, förtryck er själva.
Detta har inget med religion att göra. De använder bara religion som argument för att tvinga bort sånt som de tycker är moraliskt eller politiskt fel.
Det är klart att det är fel att göra så här, men jag tror att många gamers i Iran kommer lära sig att använda VPN nu. Det är bra.
Titel Veteran
Registrerad 2006-09-12
Inlägg 1 124
Haha, ja...proxytjänster lär skjuta i höjden! ;)
Titel Proffs
Registrerad 2001-11-20
Inlägg 1 852
Får samma tanke och fundering som alltid när olika religiösa (och annat folk) bestämmer sig för att förbjuda saker och ting (och tankar)....
Hur stark tilltro har man för sin religion eller ideologi om man anser att frihet och fri vilja kränker eller försvagar den?....
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-11-24
Inlägg 208
Nyhet skrev:
2. Promotion of violence due to too much violence (I'm not exaggerating this is exactly what they wrote).
Varför har han som skrivit det här tyckt att det var bra att poängtera att just den här inte var överdriven? Av de fyra tycker jag att det här var absolut minst konstigt.
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-04-29
Inlägg 128
Hmmm ja... Skall man skratta eller gråta?
Eller tja, blir nog som vanligt, rycka på axlarna och skaka på huvet åt galenskaperna.
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-11-24
Inlägg 208
Segas skrev:
Religion i sitt ässe, haha! Men det är rätt - blockera den västerländska propagandan, förtryck er själva.
Det här har inget med religion att göra. Irans regim använder religion som ett verktyg att förtrycka sin befolkning.
De förtrycker knappast sig själva, förtryck kommer ju oftast från den egna regimen.
Visste du exempelvis att Iran hade en stor vinindustri innan det blev islamistisk stat och rusdrycker förbjöds?
Titel Proffs
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 1 255
iranska regimen använder religion som argument för att inskränka medborgarnas frihet, den svenska skyller på pedofiler och pirater så protesterar ingen.
Titel Veteran
Registrerad 2012-08-21
Inlägg 688
Har inget illa att skriva om Iran (då jag helt enkelt vet för lite om landet och den kringliggande regionen)
men att blockera gamers är helt fel och bör straffas med en potatis i käften! Skandallöst!!
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 549
Titel Veteran
Registrerad 2011-02-27
Inlägg 762
Så går det när fanatiskt religiösa sitter vid makten..
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 156
Steget från det som skedde i USA för att tag sedan är ändå inte så förbaskat långt. Kommer ni ihåg spelet med en dödskalle på en sten med blod under? Bloden var "för rött" och bilden blev "för stark" för att publiceras som den var, så "blodet" blev grönt, eller om det var blått, istället.
Överdriven censur är kass oavsett om man har en handduk på huvudet eller inte.
Titel Hemmavan
Registrerad 2010-10-26
Inlägg 119
Werzion skrev:
Får samma tanke och fundering som alltid när olika religiösa (och annat folk) bestämmer sig för att förbjuda saker och ting (och tankar)....
Hur stark tilltro har man för sin religion eller ideologi om man anser att frihet och fri vilja kränker eller försvagar den?....
+1
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 156
Werzion skrev:
Men religion bygger ju på att man inte har frihet och fri vilja. Man skall "förstå" Guds existens, storhet och allsmäktighet, böja sig inför Honom och lyda Hans budord.
Eller du kanske var sarkastisk? :P
Titel Frågvis
Registrerad 2009-02-22
Inlägg 13
[quote="FZGurka"][quote="Segas"]
Det är klart att det är fel att göra så här, men jag tror att många gamers i Iran kommer lära sig att använda VPN nu. Det är bra.
[/quote]
Folk använder sig faktiskt redan av VPN tunnlar. Problemet är att det är så otroligt segt, youtube är helt obrukbart t ex har jag fått höra.
Edit: Menade såklart i Iran
Titel Veteran
Registrerad 2008-08-14
Inlägg 1 141
Fast, religion handlar ju snarare om att man har just frihet och fri vilja att göra vad man vill, dock ska man ju vara en god människa etc.
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-04-29
Inlägg 128
Goraaz skrev:
Folk använder sig faktiskt redan av VPN tunnlar. Problemet är att det är så otroligt segt, youtube är helt obrukbart t ex har jag fått höra.
Själv kör jag VPN för att komma runt de förbaskade regions indelningarna så jag kan streama film. Kör 720p utan problem, beror så klart på vilken leverantör man väljer hur vida det funkar bra eller dåligt (som med allt annat)
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 156
purjo skrev:
Fast, religion handlar ju snarare om att man har just frihet och fri vilja att göra vad man vill, dock ska man ju vara en god människa etc.
Det är ju en självmotsägelse i och med att "en god människa" är en definitionsfråga som definieras av just religionen.
Budorden och den heliga skriften talar ju om vad en "god människa" är: Gör såhär och du kommer till himmelen/Nirvana/etc. Gör inte det här, för det är en synd som gör dig till en dåligt människa och du kommer till Helvetet.
Frihet och religion går inte ihop.
Titel Veteran
Registrerad 2008-05-22
Inlägg 968
Censur och diktatur, det är fina grejor det.
Titel Veteran
Registrerad 2012-08-21
Inlägg 688
Hipshot skrev:
Man borde göra detta, här också - folk kan väl spela mahjong...
Skärp dig, det finns fler spel än Minecraft!
Titel Proffs
Registrerad 2002-09-19
Inlägg 1 761
gött med extrema islamister :/
Titel Hemmavan
Registrerad 2006-07-24
Inlägg 152
Titel Veteran
Registrerad 2008-08-14
Inlägg 1 141
conthox skrev:
purjo skrev:
Det är ju en självmotsägelse i och med att "en god människa" är en definitionsfråga som definieras av just religionen.
Budorden och den heliga skriften talar ju om vad en "god människa" är: Gör såhär och du kommer till himmelen/Nirvana/etc. Gör inte det här, för det är en synd som gör dig till en dåligt människa och du kommer till Helvetet.
Så du anser att man som religiös människa inte har frihet att gå och mörda någon men som icke religiös är det bara att köra på? Det är ju inte direkt så att de grejer som är förbjudna är sådant som man måste göra för att överleva. Plus att det är en enorm skillnad på att vara religiös och att följa t.ex Bibeln till punkt och pricka, det senare kallas fanatism.
Titel Stammis
Registrerad 2011-09-06
Inlägg 407
Ett religiöst styre blockerar spel som har "1. Promotion of superstition and mythology". Men, religion i sig ÄR ju promotion of superstition and mythology!
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 156
purjo skrev:
conthox skrev:
purjo skrev:
Så du anser att man som religiös människa inte har frihet att gå och mörda någon men som icke religiös är det bara att köra på? Det är ju inte direkt så att de grejer som är förbjudna är sådant som man måste göra för att överleva. Plus att det är en enorm skillnad på att vara religiös och att följa t.ex Bibeln till punkt och pricka, det senare kallas fanatism.
Uhm. Nej. Jag sa inte "icke-religiösa är helt fria människor", jag sa att religion och frihet inte går ihop.
Regligiösa måste anpassa sig till lagboken och sin heliga skrift. Dom icke-troende behöver "bara" ta hänsyn till lagar och regler.
Därmed är en icke-troende "mer fri" eller "har mer frihet" eller hur man skall formulera det, än vad en troende är/har.
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 156
Mirage skrev:
Ett religiöst styre blockerar spel som har "1. Promotion of superstition and mythology". Men, religion i sig ÄR ju promotion of superstition and mythology!
Jo, det är sant. Men poängen är ju att det inte är deras tro. Om ett spel hade förespråkat Islam och deras sätt att se det på så hade det varit Ok. Precis som ett spel med kristna värderingar är Ok i ett kristet land.
Titel Frågvis
Registrerad 2006-07-25
Inlägg 22
Fairfax skrev:
Citat:
1. Promotion of superstition and mythology
Och detta kommer från Ministeriet för Kulturell och
Islamisk Vägledning. Ironi på högsta nivå.
Knappast betraktar de sin egen tro som vidskepelse. Det om något vore ironiskt.