matte89 skrev:
Jag är mer underhållen av spel 2012 än jag var 2002. Det sagt så blir man alt mer kräsen med åren, allt duger inte längre. Jag spelar färre & färre spel, tröttnar på dom flesta väldigt fort eller prövar dom inte ens.. När man var en liten kid, så kunde ett man sitta framför ett spel som Max Payne i veckor.
Jag är övertygad om att spel blir bättre & bättre, men utvecklingen förs inte alltid i den riktning vi vill att det ska göra. PC spelare lider allra mest, men dagens stora spel är långt ifrån dåliga. Tycker det här ser jävligt bra ut, inte riktigt det jag vill ha men bra.
Tvärtom, den har stagnerat, detta har jag märkt, varför har den stagnerat? Tja för att stora bolag som EA, Ubisoft och Activision varit en drivande faktor i detta. Tror du mig inte så kan du ta en titt på GoG, köp dig ett spel som du inte spelat som ung och du kommer kanske bli förvånad över att dessa spel är mer originella än dagens spel. Ta till exempel senaste NG 3 som verkar vara precis allt som NG aldrig skulle varit under ledning av Tomonobu Itagaki. Säga vad man vill om hans personlighet men en sak är säker, Team Ninja verkar ha varit det företag de var tack vare honom.
Däremot står de utvecklare som är oberoende för många nya intressanta och framför allt riktigt bra spel, liten såväl som stor. Nej spelen har på senare tid blivit infekterade av de stora bolagens strävan efter att tjäna mer pengar för varje år. Jag är grymt trött på det här och hade jag varit i samma ålder idag som jag var när jag började spela så tror jag inte jag hade blivit en lika stor gamer som jag idag är.
Kan även rekommendera denna länk där Brian Fargo (en person som varit i branschen sedan start) pratar om dåtid och nutid, väldigt intressant läsning tycke iaf jag att det var.
http://www.ripten.com/2012/03/27/brian-fargo-talks-wasteland-2-abysmal-publisher-treatment-and-having-fun-again/
Framför allt så nämner han hur dagens utvecklare inte har ett skvatt att säga till om och varför det idag bara finns ett fåtal utvecklare som släpper kvalitetsprodukter rätt igenom (inte ens Blizzard hade kunnat hålla samma kvalitet om de varit tvungna att leva med samma förhållanden som dessa). För mig var detta dock inget som jag var förvånad över utan snarare anat en längre tid, oavsett är det ändå för jävligt att utgivarna behandlar sina utvecklare så här.