mitch_murder skrev:
mitt största problem med japanska spel är karaktärsdesignen, den förnyas fanimig aldrig.
karaktärer i japanska spel är alltid såna jävla klyschiga stereotyper, alltid den lilla svaga söta flickan med sjukt pitchad röst som behöver beskyddas av nån girlyboy med överdimensionerat vapen, alltid finns där nån vis oldschooler (ofta en gammal professor eller general eller nåt sånt), som med generisk skrovlig röst levererar klyscha efter klyscha.
det verkar inte spela någon som helst roll vilket scenario det handlar om, medeltid, framtid, fantasy, whatever, alltid är det ett gäng vandrande stereotyper med pipiga respektive skrovliga röster (för att inte tala om kroppsspråket).
visst, väst är väl inte alltid bättre med våra muskelberg á gears of war, men vi försöker ju iaf.
skulle vilja se japan spotta ur sig ett spel som heavy rain, mirrors edge, LBP eller bioshock.
jag som nästan enbart spelade japanska spel en gång i tiden, älskade anime och gick och läste japanska på universitet, men det var då, när inget händer på fan 10 år börjar man bli lite less.
Jag håller med det mesta, tycker däremot att väst har större bredd var gäller karaktärer än du ger det credit för, Nate Drake i uncharted är rätt normal, t ex.
Jag har personligen svårt för de flesta japanska fel av anledningarna du beskriver, MGS4 älskade jag, men där hade konami en västerlänning som anpassade vissa moment för våran marknad.
Det ser ut som om den växande marknad som spelindustrin börjar bli skapar en klyfta mellan japan och väst pga de stora kulturella skillnaderna. Japansk media förändras långsamt och även om mängden japanofiler ökar så vill andra istället sky undan från det så mkt som möjligt för att de tycker att det är corny och ibland bara konstigt.