Saken är den att jag gillade idén med ett aktionshus till en början, just för att motverka guldfarmare och deras ebay-träsk. Men sedan visade det sig att hela spelet är uppbyggt utefter AH:
> För att kunna ha en stark karaktär krävs bra gear (inte endast men jaja), inget konstigt med det. Men...
> ...för att få bra gear måste man ha hög magic-find eller massvis med tur.
> MF gear är ju i sin tur klassat som rare items, så det tar tid att hitta.
> Om du nu får tag i bra MF, måste du sedan lägga ner ännu mer tid på att börja farma efter "battle gear".
> Det logiska hade varit om bossar droppar bra gear, men det gör de inte. Alltså försvinner känslan av belöning. Sen är ju bossarna löjligt enkla, så det blir ju bara ännu mer tamt av det.
> Istället ger du dig på Elite och Rare packs, som har mycket högre dropchance (känns det som iaf). Detta går bra fram tills Inferno, då du ändå inte hittat tillräckligt bra gear för att ens klara av dem.
> För att göra det värt att konstant möta samma sorters packs hela tiden och dö om och om igen måste du boosta din MF ännu mer, men det är fortfarande rare items du farmar efter, och så börjar härvan igen med att möta samma packs och dö.
> Istället, då du inte orkar repetera detta, så säljer du den gear du hittar på AH, och börjar bry dig mer om guldfarmande än gear-farmande då det känns effektivare att bara köpa till sig gear från AH. Alternativt spenderar du riktig kosing, vilket suger åsneballe.
Än en gång försvinner en aspekt av belöningskänslan, då du inte fightat dig till din gear, utan köper det andra hittat. Kul...
> Och nu har du glidit in i AH-systemet: Farma guld och dåliga items, sälj på AH, köp ny gear på AH, börja farma igen. Alltså Spela spelet - Browsa AH - Spela spelet - Browsa AH osv.
Det är denna onda cirkel som jag tycker förstör väldigt mycket, då spelet blir sjukt repetivt och väldigt opersonligt. Och med opersonligt menar jag att din karaktär inte är DIN karaktär, han/hon har inte på sig DIN gear. Det är bara gear som du tvunget köpt till dig på AH.
Skulle kunna utveckla detta mer, med mindre stav- och grammatiska fel och bättre förklaringar, men jag har varit vaken på tok fär länge för att orka.
Btw, jag vet att det är sjukt svårt att balansera mellan exklusivitet och tillgänglighet, men det känns som att Blizzard hade kunnat göra ett roligare spel om de inte snöat in sig så mycket på just detta.
Titan Quest som exempel är ett av mina favortispel genom tiderna, har spelat det så mycket att jag kan säga namnet på ett item innan ens tippen av det syns på skärmen. Det är inte på något vis ett särskillt utmanande spel, men belöningskänslan finns definitivt där i form av högre dropchance för bossar, gömda kistor i svårtillgängliga grottor m.m. Synd bara att det hackas, fuskas och trainas något enormt.
Nu ska jag hålla käft.