showerguy skrev:
Spelet har först och främst inte kommit. Såklart att Micrsoft har rätt att banna folket som går in Online. Det är deras produkt och det finns faktiskt något som heter avtal som folk läser och godkänner.
Det kan stå vad som helst i deras avtal, många gånger bryter EULA mot lagar.
Kan dra upp 2 st från Valve.
___
1 juli 2012 får man sälja digitala licenser som man har köpt som privatperson, alltså spel, photoshop nycklar, anti virus program m.m
Detta var bestämt i EU, säljer man då inom EU MÅSTE man lyda denna lag.
Valve har inte ändrat sin EULA ännu.
__
Du har rätt att lämna tillbaka ett spel på steam om spelet inte är stabilt nog för att kunna spelas på PC, krashar frekvent, dålig framerate ostabila sparningar, osv osv.
I Valves EULA står det att du har rätt att lämna tillbaka ETT spel.
Enligt konsumentköpslagar hit och dit i Sverige och EU så har du vilken rätt som helst att lämna tillbaka en vara om varan inte uppfyller de krav som den förespråkade, det kan vara tex att spelet är helt och hållet inte optimerat alls, du sitter på ett high end rig som spränger spelet enligt Steams system requirements, men laggar ändå arsle, sitter på 25-30fps.
Ingen EULA i något land kan sätta sig över lagar som vi i Sverige har.
Just av denna anledning frågade jag:
Bryter Microsofts EULA mot EU's lagar?
Att banna ens konto från Halo 4, ja, gör det. men att banna ett helt konto, ev hela konsolen är det verkligen lagligt?
Det kan jämföras svagt med att om jag fixade Fable 3 till PC 3 veckor innan release, så har Microsoft all rätt i världen att sätta en spärr på mitt nätverkskort i datorn eftersom jag använder mig av Windows 7 som de har skrivit just att de får göra så i.
Det är en liknande grej, självklart skulle de inte få göra det.