Jarnehall skrev:
Det har att göra med att Notch bygger sina spel i Java, det är inget medvetet val för att få en speciell charm, utan han kan helt enkelt inte programmera snyggare spel och tror att han kommer undan med det (vilket han också gör, se bara på Minecraft).
Err ... har ingenting med att göra att han programmerar i Java. Det är garanterat ett designval. Ditt påstående makes no sense överhuvudtaget.
Bikki skrev:
Jag kan hålla med om att det är jubelidioti att ha grafik som högsta fokus, men att inte focusera någonting alls på grafik är inte riktigt rätt tillvägagångssätt heller. Det är typ som att gå från 10 duschar/dagen till 1 dusch/årtiondet. Ett par duschar i veckan är väl lagom? Mojang har ju tillräckligt med kapital för att lägga ned lite extra kraft på grafiska speltillgångar.
Personligen har jag dock inga höga förväntningar av spelet. Ser varken kul gameplay eller innovation i det. Och Notch, om jag ska vara ärlig, är extremt överskattad. Visst, Minecraft var kul, men Notch's framgång var mer eller mindre bara tur. Bra timing och allt det där. Men som spelutvecklare verkar han inte särskilt märkvärdig, på gränsen till inkompetent snarare (och nej, jag kan inte göra det bättre själv -- men ra många andra kan). Så jag betvivlar att han kommer att leva upp till folks förväntningar -- medan myriader av verklighetsdisocierade nördar verkar se på han som någon messiah som ska frälsa spelindustrin så ser jag en endast en garanterad flopp. FTL och Star Citizen å andra sidan... där har vi fina grejer!

Jag har endast testat Minecraft som kortast och är väl förmodligen en av få som inte har köpt det och jag är dessutom helt oinsatt i all "drama" och "politik" som kretsar kring Notch som person (något många verkar tycka är mer intressant än spelen han släpper tydligen) men jag kan inte förstå inte hur du INTE kan se innovation i 0x10c? Visst det är fortfarande väldigt abstrakt men några av grundpelarna i designdokumentet som exempelvis den programerbara 16 bitars CPU:n i varje skepp måste ju anses vara väldigt innovativa. Konceptet med att man inte "styr ett skepp" utan agerar som kapten innifrån istället är kanske ingen innovation "per se" men något som är relativt unikt ändå, FTL har ju samma koncept (och det är tydligt helt otroligt bra i din bok?). Sedan Star Citizen, kom igen? Vi vet till och med mindre om det spelet än 0x10c. Det om något har ju potential att bli en överhypad smörja även om jag är hoppfull även där.
Jag ser hur som helst fram emot det här spelet då det har potential att fylla ett tomrum i "space sim" nischen och för att det därutöver visar tendser till många innovativa företeelser.