KatOne skrev:
matnojje skrev:
Jag hade velat ha Elseweyr. Öken och djungel.
This.
Jag både hoppas och tror att nästa hela Elder Scrolls-spel (alltså inte ett DLC till Skyrim) kommer utspela sig i Elsweyr.
Bethesda kanske är "fega" och väljer High Rock, men jag tror inte det. Det ligger både Skyrim och Cyrodiil alldeles för nära i kultur och geografi. Elsweyr å andra sidan... delvis tropisk natur, delvis öken, delvis metropol och delvis skogar (tempererade i stil med svensk sommar).
Jag menar, låt oss bocka av provinserna. Morrowind, Cyrodiil och Skyrim är gjorda.
Black Marsh är för mycket jungel. Det skulle se ut som en av de lila-självlysande muterade jungel-bakgrunderna i Trine 2 och vara fullständigt onavigerbart. LOD är inte att tala om där heller.
Hammerfell är för mycket öken. Det skulle vara gott om LOD, för gott om det faktiskt - tänk spelet Kenshi när ni tänker er Hammerfells öknar. Redguards har iallafall en cool kultur, och de är folk man står ut med.
Vvardenfell är för skogigt. Ingen exotisk skog heller - bara tät high fantasy-skog. Inga stigar finns. Knappt några permanenta byar. Och städerna är vandrande träd som byter plats hela tiden. Nej, det skulle bli Ghibli-film av hela skiten. Dessutom, inte en jävel kan stå ut med ett spel där Bosmer utgör majoriteten av invånarna.
Summerset isles har väldigt mystisk natur och skumma städer gjorda i porslin och kristall. Det ligger Shivering Isles för nära hjärtat, tror jag. Dessutom, inte en jävel står ut med ett spel packat nästan bara med Altmer heller.
Och jag räknar inte Orsinium. Av uppenbara skäl (dock, all respect to the Pariah people!)
Kort och gott så både gissar jag och hoppas på Elsweyr. Men än vet ingen.
Kom ihåg att delar av High Rock och Hammerfell redan varit skådesplatsen för TES 2: Daggerfall. Av denna anledning så tror jag inte att de återvänder dit på ett tag - men vi återvänder ju till Solstheim bara 9 år efter Bloodmoon, så man vet aldrig...
Till TES VI gissar jag på någon av provinserna man inte sett sedan Arena, i södra Tamriel. Akavir eller annat icke-Tamrieliskt ställe händer nog inte på ett tag.
Visst, Elsweyr (Anequina & Pelletine) är ingen dum gissning. Öknarna, jungeln och det varma klimatet skulle vara bra kontrast mot snöiga Skyrim. Dessutom har mina snackstunder med Khajiit-karavanerna fått upp mitt intresse för att resa dit.
Black Marsh skulle vara lika intressant att besöka som Khajiiternas hemland. Kom igen, tjock jävla djungel! Farliga träskmonster! Mängder med svåra sjukdomar! Och så den inre, hemlighetsfulla delen av Black Marsh (Argonia) där Imperiet knappt satte sin fot under sin 435 år långa "kontroll" över Black Marsh. Och så det mystiska "the Hist" som styr över Argonians.
Vad är det för fel på Bosmer? Vi har nyss stått ut med ett spel där Nords (Heder! Tradition! SKYRIM BELONGS TO THE NORDS!) utgjorde större delen av befolkningen.

Det skulle vara roligt att se de naturälskande Bosmer i deras hemmamiljö Valenwood. Rörliga städer vete jag fan om de skulle lyckas klara av, men det låter ju minst sagt intressant!
Men det coolaste av alla platser de kan välja måste ju vara Summerset Isle, numera Alinor. En tropisk ö utan fjantiga "You can't go this way. Turn back"-meddelanden, landet med de överlag starkaste magikerna och så diktaturstyret under Thalmor. Det skulle vara roligt att vara i ett land styrt av Aldmeri Dominion istället för Imperiet för en gångs skull. Spelar du som icke-Altmer så behandlas du bara som en "mänsklig" individ på Imperiets ambassad, hos underground-rebell-grupper eller hos lägre stående klasser (kanske slavar?) som avskyr Thalmor.
Morrowind var ju fyllt med Dunmer som hatade dig ("YES, OUTLANDER!?"), men det gör det ju bara roligare när man möter folk som behandlar dig med respekt.
Jag skulle gärna vilja utforska miljön, arkitekturen och den traditionella kulturen på ön, utöver den relativt ny(gaml)a Thalmor-kulturen det vill säga. Att jobba med Psijic Order skulle heller inte sitta fel - Bethesda får dock sluta med sina nonsens-questlines med plotholes och katastrofalt dålig story där du alltid slutar som ledaren över allting efter ett tiotal quest. Det, och så måste de lära sig hur man balanserar ett spel och buggtestar det ordentligt, så får vi ett TES-spel med inte bara bra potential, utan i den kvalitén ett spel i TES-världen förtjänar.