Rykte: Valve förbereder Steam-konsol

Medlem
Skrivet av nils45:

Håller med. Är det bara jag som tycker att en handkontroll till ett spel är ett gammalt concept? Man kunde förstå innebörden på de gamla 2d spelen. Dom borde definitiv komma på nåt mus aktigt sätt så fångar känslan x1000 mer än vad en kontroll gör. SANNA MINA ORD!

http://kotaku.com/5890372/is-this-valves-control-pad-design/g...
Detta skrev dem om idag på Kotaku, och det låter lite som det du snackar om. En handkontroll(där du kan byta ut knappar etc), med trackball. Kolla bara på detta klippet och se hur stor skillnad en trackball kan göra :

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av nils45:

Håller med. Är det bara jag som tycker att en handkontroll till ett spel är ett gammalt concept? Man kunde förstå innebörden på de gamla 2d spelen. Dom borde definitiv komma på nåt mus aktigt sätt så fångar känslan x1000 mer än vad en kontroll gör. SANNA MINA ORD!

http://kotaku.com/5890372/is-this-valves-control-pad-design/g...
Detta skrev dem om idag på Kotaku, och det låter lite som det du snackar om. En handkontroll(där du kan byta ut knappar etc), med trackball. Kolla bara på detta klippet och se hur stor skillnad en trackball kan göra :

https://www.youtube.com/embed/wRKFoJsUV1k

Ser bättre ut. tror jag.

Medlem
Skrivet av Famest:

Jag tror att deras strategi är att ta den gyllene medelvägen. Göra en hybrid av konsol och PC, med konsolens lättillgänglighet och användarvänlighet, samt PCns möjlighet att skräddarsys efter användarens behov.

Jup, det tror jag också. Att lira med dom stora grabbarna är ingen bra tanke, men Valve kan nog få det att fungera inom deras space. Tänk själv. Tänk om dom skulle släppa "steam box" idag, den som köper får tillgång till den senaste prestandan och kan spela alla kommande spel ett bra tag+ att man kan handla från steam. Man får mycket för lite pengar jämfört med en pc. Så visst kan dom lyckas, men dom får ju inte gapa efter för mycket. Att ha uttagbara delar är en intressant tanke. Man skulle tjäna pengar på det iaf. Tänk alla kidsen som alltid vill ha det senaste. Finns en liten guldgruva för Valve där.

Medlem

Göttans göttmos!

Medlem

Alltså, Valve vill släppa en konsol som helt saknar fördelarna med en vanlig konsol?
Vanliga konsoler säljs (generellt) med förlust till kunderna, de har dedikerad hårdvara och mjukvara för att göra spelutvecklande enkelt och billigt. För att locka spelare har de många exklusiva titlar som bara finns på deras konsol, eller iaf DLC nu för tiden.
Skulle valve sälja sin PC-konsol med förlust?
Aldrig, då de saknar livenspengar och onlinetjänst så kommer de vilja göra vinst från dag ett, glöm låga priser. Deras "exklusiva" finsn redan på alla andra PC och även en del till konsol, lägg till att "konsolen" bara kan spela spel från förutbestämda tjänster (Steam, Origins) medan en PC kan spela "allt".

Det finns dock fördelar också, Valve har en stor del av Pc-spelarna i sitt grepp och att lura över dem på en dedikerad hårdvara borde bli enkelt, största nackdelarna med PC gaming försvinner (högt pris, uppgraderingar, mjukvaruproblem) samtidigt som PC spelare får fördelarna av en konsol, medan de fortfarande spelar på PC, eller kan påstå det iaf.
Tror detta blir en burk bland de andra "färdiga" i butik, precis som Alienware, Taurus eller Elgigantens hemmabyggen, fördelen är väl att priset iaf borde bli bättre. Det kommer tveklöst sätta press på MS/Sony att skapa bättre/dyrare konsoler och förbättra sina tjänster (PSN, Live) för att inte konsolspelarna ska byta, på PC fronten kan portarna bli bättre, eller iaf anpassade till denna nya konsol vilket borde ge något bättre grafik etc.

Jag är positiv till denna nyhet, tvivlar på att det revolutionerar gaming men det kan hjälpa PC gaming att återigen bli en marknad för annat är Facebook, RTS eller MMO. Dessutom kommer detta tvinga de vanliga konsolutvecklarna att ge oss bättre hårdvara till lägre priser, bättre exklusiva och bättre tjänster, eller helt ge upp core/hardcore gamers och helt fokusera på casuals (som Nintendo redan äger totalt).
Största förlorarna tror jag blir de "hardcore PC gamers" som redan idag gnäller på konsolportar, PC gaming kan komma att försvinan till stor del till förmån för "valve gaming", då den ger en bra upplevelse för casual såväl som HC utan problem och till ett rimligt pris. PC gamings framtid, är en konsol, och konsolernas framtid är en PC?
Världen kommer tveklöst att gå under 2012, nu när "den sista tiden" uppenbarligen är kommen XD

Medlem

Det var på tiden någon gjorde detta, har länge undrat varför detta inte redan fanns, nu har jag en PC redan men jag hade lätt valt en PC baserad konsol över allt som Microsoft och Sony kan tänkas få till, utbudet är mycket mer intressant, särskilt med tanke på att spelen i deras lista aldrig blir för gamla för att stå på hyllan.

Medlem

Tycker det låter grymt intressant. Slängde ut PCn för länge sen och skaffade mac för design-jobb etc. Sen skaffade jag 360 för spel. Kan absolut tänka mig att gå över till en sån här Steam Box om det verkar bli bra och långvarigt. Vill inte gå till en "vanlig" PC igen utan jag vill ha en enkel låda (konsoll) som endast är gjord för spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det skulle vara trevligt om de kunde komma med en ny konsolgeneration åtminstone vart tredje år så att PC-spelare slipper lida av så himla föråldrade konsol-portningar.

Skulle vara trevligt med en konsol som har spel som inte bojkottar mus och tangentbord.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Varför inte?? Som det står kanske den även stöder origin, det kan bli en väldigt bra plattform om den stöder några fler. Om den funkar utan problem så why the fuck not. Priset är väl rätt intressant också.

Medlem

Det som de vill göra är mer eller mindre en förenklad PC. Jag tycker det är en väldigt bra idé. Det kommer inte stoppa de som är som mig som vill spela på sin egen PC (iom att den spelar PC spel), men det kommer göra det lättare för dem som inte vill hålla på att krångla med att bygga sin egen dator och hålla den i bra skick. Vare sig det kommer fungera eller inte hänger på är prislappen.

Jag också övertygad om att många utvecklare/publishers är väldigt intresserade av att slippa arbeta med de extremt stängda reglerna samt licenserna som man måste krångla med för att arbeta med MS och Sony. Men vi får se, det här kan ju bara vara skitsnack iaf.

Medlem

Ser inte någon mening för mig att köpa en om den inte samtidigt kan användas till allt det som jag använder min pc till idag.

Medlem

Hela grejjen är ju att den kommer vara billigare och lika bra som en helt ny dator, Man kommer kunna köpa spelen via steam och slippa dom överdrivna konsollspelspriserna. Frågan är bara hur dom gör med split-screen osv det är inte många pc-spel som stödjer det ^^

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Hoppas man kommer kunna spela med tangentbord och mus...

kanske det...men det är sjukt opraktiskt att ligga i soffan med mus och tangentbord


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Perfekt. Då kan man ha en bra spelkonsol där man är säker på att spelen fungerar på, kanske utan en miljon inställningar innan man kommer igång.

Dessutom kan man ha en liten, lätt och snygg notebook eller tab för det vanliga som då inte behöver vara svindyr eller stor som ett hus bara för att man måste kunna spela på den också. Det skulle heller inte finnas någon mening längre att ha vindåvs på sin vanliga dator - så slipper man det!

Spel passar bra på teven - kolla mejlen, facebook och göra bankgrejer gör det inte.

Medlem
Skrivet av ohem:

Har inte riktigt förstått poängen med denna Steam Box, kommer det inte bli som ännu en PC? Vad är det med Steam Box som dom inte kan släppa genom Steam klienten?

Det kommer vara en PC där spelutvecklare kan lära känna hårdvaran innan en ny arkitektur släpps och optimera sina spel bättre, en riktig hårdvarustandard för en gaming PC. Jag skulle kalla denna maskin för en hybrid mellan PC och konsol som tar det bästa från två världar.

Medlem

Frågan är väl hur de ska få alla pc spel att fungera på den utan att använda något av Microsofts system.
Windows är ju det som räknas som pc och det är det som är grunden alla spel antingen portas till eller görs exclusivt till. Om nu Steambox ska kunna få pc spel (både steams egna och origin) måste dem ju utveckla ett eget OS som fungerar, eller använda sig av någonform av Microsofts produkter. Men om steambox nu är tänkt att bli något av en konsol för pc spel och få folk att gå från nuvarande konsoler till Steambox kommer de nog inte att få något godkännande från Microsofts sida då de skulle skada deras utveckling och ev. Inkomster från näst kommande och nuvande modeller av deras egna xbox.
Jag tror att Valve kommer att få det svårt att slå igenom med detta, speciellt med Microsofts Egna sattsning för xbox, windows phone och pc.

Medlem
Skrivet av jyggen:
Skrivet av Annanaz:

Jag har spelat konsol sen jag var liten, så det har inget med hat mot konsol lr ngt liknande alls, tycker bara detta känns helt onödigt, med tanke på att det är samma spel på PC:n som på Steamboxen, men ändå ska jag betala flera tussen för den, är skillnad på typ 360:n/PS3:an som har en hel del exklusiva spel.

Du måste ju betala flera tusen för en dator också, så ser inte riktigt skillnaden.

glöm inte att PC har skitbra exklusiva titlar..

PC har också alltid den starkaste communityn pga moddar, chat, forum..

Sätter man på micen på 360 blir man döv av alla tolvåringar..

Medlem

dom gör en pc som kallas konsol så dom kan lura konsol pepz att köpa en pc?=P

Medlem
Skrivet av Sille:

dom gör en pc som kallas konsol så dom kan lura konsol pepz att köpa en pc?=P

Schh, nu ska vi inte reta konsolspelarna för mycket

Medlem

Mer datorvänliga konsoler? Ja tack.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Hoppas inte att det här blir det som dom ska annonsera istället för episode 3...

Medlem

Om jag får med HL: ep3 eller HL3 så köper jag den... Får kosta vad det vill.

Medlem

This i want Har dagens konsoler men spelar nästan aldrig på dem, föredrar min fin pc med steam och origin så detta kan vara riktigt fett. Kunna spela allt på en mindre nedbantad pc ala konsol, som ändå kör pc spel och maxxar grejer. Mus + tangentbord eller kontroll när man än vill like

Medlem

Detta kan bli hur bra som helst, om dom lyckas ta det bästa ur två världar.. En casualpc. Något som en annan har längtat ett bra tag efter. Orkar inte sitta o mecca med en pc, (inställningar, hårdvara osv) men det finns mycket man saknar i PCn, ta bara alla strategispel, mus, mm.. Lycka till VALVE! hoppas det slår igenom...

Modsupport (Steams inbyggda workshop är redan i dagsläget ganska kompetent (fast man får ju såklart inte 18+mods)), och support för mus och tangentbord så kan det nog bli rätt så trevligt. Knappast kommer jag att köpa en men det är en ganska gullig idé.

Inaktiv

Går det att använda en mus och ett tangentbord, samt att man kan spela med andra människor som spelar på en PC kan det nog bli ett köp.

Det är ju inget som säger att man någonsin behöver köpa en ny konsol igen, kanske bara om man vill spela de senaste spelen

Medlem

Självklart känns det onödigt för folk som sitter med ultra PC som mamsen betalar, och som kan uppgradera med sina pengar. Hela koncepetet med en konsoll är ju att underlätta och nå ut till resten av folket, som bara vill spela. För billigt pris. Så som sagt. Idén är gullig. Men det krävs mycket planering och tanke bakom. Om det ska lyckas. Gå på +.

Medlem

Detta konkurrerar ju snarare med "vanliga" PC-användare, inte med befintliga konsoller. Många casualanvändare, som tidigare haft en PC ståendes hemma för att betala räkningar, köra lite patiance, surfa lite AF, emaial och lite officearbete, har bytt till en iPad eller liknande. Det enda iPaden inte klarar åt casualPCnisse är just tunga spel. Då kan man köpa en steambox billigare än en prestandamässigt lika stationär PC.

Genialt.

För dem/oss som har en bra PC redan så finns det ingen anledning (mer än möjligtvis kunnan ligga framför TVn med en handkontroll och spela PC-spel).

Medlem

Låter väldigt intressant, förutom livslängden på 3-4 år. :/


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Mr.Waterboy:

Låter väldigt intressant, förutom livslängden på 3-4 år. :/

Ja lite väl kort ellerhur, med tanke på att dessa SteamBoxes inte kommer kosta 3000kr utan troligen dubbelt upp minst.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Skriv svar