Woffen skrev:
Toppenlösning! Men... att ta patent på en ide? Det är ett idiotiskt system.
Men vad ska man annars ta patent på, den är ju ganska specifik? Det är ju just denna typ av idéer som patent alltid varit till för att skydda. Sony kan mycket väl ha tagit patent, inte primärt för att tjäna pengar, utan för att skydda sig mot att någon annan tar patent på det. Men visst kan man ha kritik mot att kunna ta patent.
Sen tror jag att denna typ av spel kommer att dö väldigt snabbt om inte Sony antingen låter andra TV-tillverkare utnyttja patentet gratis eller licensierar det billigt. Om bara Sony-TVs stödjer det blir det en begränsad spridning och därmed mindre vilja från spelmakare att stödja tekniken.
Är det någon som läst patentbeskrivningen? Står det att man spelar denna typ av "split-screen" i 3D? Man kan tänka sig, och som jag först uppfattade det hela, att glasögonens glas synkroniseras så att en enskild spelare ser samma bild med båda ögonen, dvs inte 3D.
Men jag undrar också hur bra det är om man är mer än två spelare eller om man nu har just 3D (vilket egentligen är fullt möligt). Denna teknik fungerar ju så att glasögonen hindrar dig från att se vissa bildrutor. Om det är väldigt många som delar kanalen kommer du då inte att se "mörka" rutor mellan vilket borde göra den resulterade bilden mörkare, eller tänker jag fel?
Hursomhelst, det är ett kul sätt att applicera den aktiva 3D-tekniken på och kanske ett sätt för dem att pusha just den aktiva teknikens fördel över den passiva.