wiklund skrev:
vad jag fatta de så funkar nästan samtliga 3dapplikationer i 3d. Krävs inget direkt stöd för det. Kolla Nvidias drivrutiner så finns där en lista över alla applikationer, Diablo 2 är med där och jag tror inte de har specifikt utvecklat D2 för 3d-teknik ;o
Det du säger stämmer till viss del... alla DirectX 3D spel går att köra i 3D. Jag säger "går" för att det är inte många som jag skulle kalla "spelbara".
Problemet är att om spelet inte är gjort med 3D i tankarna så fungerar inte alltid vissa saker som det var tänkt.
Saker som rök (bilspel etc.) har nästan alltid varit lite "fake". Utvecklarna använder platta 2D bilder i 3D världen, vilket fungerar utmärkt i vanliga fall... men i riktig 3D så ser det fruktansvärt ut.
Andra problem är att saker i interfacet inte placeras i 3D heller. Battlefield 2 till exempel, där fungerar nästan allt bra i Stereo 3D... förutom då att varje gång man siktar på en fiende så kommer deras namn upp - rakt i nyllet oavsett hur långt borta spelaren är (= ospelbart).
Annat exempel är Torchlight, där inventory:et är långt ovanför själva spelet. Detta gör att man hela tiden måste omfokusera ögonen varje gång man kollar nya items. Vill man spela det i 3D så rekommenderar jag att man köper in ett bra lager av ögondroppar innan.
Listan du snackar om, det är Nvidas profiler för spel i Stereo 3D. Alltså att dom har gått in, testat och i vissa fall försökt rätta till problemen i drivrutinerna. Tyvärr är där bara så mycket dom kan göra i efterhand.
Jag har testat köra SC2 betan i 3D dock och kan säga att det fungerade väldigt bra... dock inte typen av spel man vill spela i 3D. Alla spel där 1/3:e del av skärmen går åt en meny kommer aldrig lämpa sig åt Stereo 3D (även om det inte var lika illa som Torchlight).