Nosnos skrev:
Wartex skrev:
Nosnos skrev:
Vore kul med ett nytt Beneath a Steel Sky. Men det är ju lite lustigt att en spelcommunity som så ofta klagar på uppföljare väljer att i det närmaste uteslutande stödja Kickstarter-projekt där det är gamla spel som ska få uppföljare. Om något så borde man väl främja de som vill göra något helt nytt?
Det är skillnad på att göra en uppföljare på ett genuint älskat spel och en kassako. Dessutom, i en utdöd genre och med 18 år sedan förra spelet så ser jag inte direkt detta som något slags mjölkningsförsök.
Men visst, man bör stödja allt på kickstarter som verkar bra helt enkelt.
Självklart är det skillnad, men det är ju samtidigt extremt enkla pengar precis som det är med traditionell mjölkning. Varför inte släppa ett helt nytt äventyrsspel isf? Förmodligen för att de vet att det skulle vara mycket svårare att få pengar till det och det är ju det som är kärnan i hela problematiken med bristande innovation och mjölkning. Vi (och nu buntar jag ihop alla gamers i en klump för enkelhetens skull) skriker om att vi vill ha innovationer och nya spel, men samtidigt så visar vi det inte med våra plånböcker. Uppföljare är det som säljer och de projekt vi vill stödja är återupplivningar av gamla serier.
Tror man minst måste ha två buntar av gamers, för det är inte samma personer som vill ha innovation som de som visar motsatsen med plånkan.
Det finns en slags rangordning över vad som säljer till den stora massan mest:
uppföljare på populär spelserie > uppföljare på gammal klassiker > nytt koncept
Och läser man den rangordningen baklänges får man vad oldschool pc-gamers gillar mest. Självklart finns det undantag.
Sen tycker jag själv att vissa gamla spel är det bättre att man låter dem vila i frid istället för att riskera göra någon halvdan nytappning av varumärket, som så ofta verkar hända idag (ofp: dragon rising, duke nukem forever, shadowrun, tales of monkey island etc etc). Tiden får avgöra hur denna uppföljare ter sig, om den nu blir av.