FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
zunkenrunken
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-02-25
Inlägg 117

Go Sweden go!! :D

Typhor
Titel Veteran
Registrerad 2011-03-12
Inlägg 880

Är riktigt glad över den svenska spelmarknaden framfart. Hoppas man kan bli en anställd bara man utbildat sig :)

Cybrus
Titel LAN-ätare
Registrerad 2010-09-07
Inlägg 50

Ja, lite småstolt blir man ju när man kan stoltsera för andra länder med ett par världskända titlar. Kanske Sverige är på väg in i en ny guldålder måntro? ;)

zunkenrunken
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-02-25
Inlägg 117

Typhor skrev:
Är riktigt glad över den svenska spelmarknaden framfart. Hoppas man kan bli en anställd bara man utbildat sig :)

Håller du på att utbilda dig just nu? Får man fråga inom vilket område? =)

Typhor
Titel Veteran
Registrerad 2011-03-12
Inlägg 880

zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Nej inte just nu, men jag hade tänkt söka till högskolan i skövde nästa år. Deras utbildning för dataspelsutveckling verkar vara bra och jag funderar då att inrikta mig som speldesigner eller game writer.

burkmopp
Titel Proffs
Registrerad 2009-02-19
Inlägg 1 379

Typhor skrev:
zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Nej inte just nu, men jag hade tänkt söka till högskolan i skövde nästa år. Deras utbildning för dataspelsutveckling verkar vara bra och jag funderar då att inrikta mig som speldesigner eller game writer.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/1646/11615.pdf

skrolla ner till diagrammen, lycka till.

Harakiri
Titel Proffs
Registrerad 2001-12-13
Inlägg 1 355

Sponsrar alltid bra svenska spel , det är nog där jag sponrat spel som jag nästan aldrig spelar men ändå har i spelsamlingen.

Heja sverige!!

Zerp
Titel Intresserad
Registrerad 2007-11-30
Inlägg 98

burkmopp skrev:
Typhor skrev:
zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Speciellt intressant är bortfalls diagrammet längst ned.

Totalt finns ca 1500 heltidsjobb i branchen enligt artikeln.

Varje år antas 1476 till utbildningar inriktade mot branchen.
Av dessa tar 441 examen
Av dessa anställs 98.

Dock finns det nog rum för lite expansion. Om Mojang drar in 1,6 miljoner per dygn har de råd att avlöna cirka 500 personer!

T.Mani
Titel Stammis
Registrerad 2009-09-06
Inlägg 461

burkmopp skrev:
Typhor skrev:
zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Ouch :P

ompalompa
Titel Frågvis
Registrerad 2009-08-01
Inlägg 34

Typhor skrev:
zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Högskolorna med dataspelsutveckling har extremt låg arbetslivsrelevans, väldigt få får jobb i branchen efteråt. Vill du jobba med dataspelsutveckling så ska du se mot yrkeshögskolorna (Playgroundsquad, The Game Assembly eller Futuregames).

Manqs
Titel Stammis
Registrerad 2010-02-08
Inlägg 507

Mer pengar, mer spel, mer jobb. Tror detta är kul och bra för alla.

Typhor
Titel Veteran
Registrerad 2011-03-12
Inlägg 880

ompalompa skrev:
Typhor skrev:
zunkenrunken skrev:
Typhor skrev:

Högskolorna med dataspelsutveckling har extremt låg arbetslivsrelevans, väldigt få får jobb i branchen efteråt. Vill du jobba med dataspelsutveckling så ska du se mot yrkeshögskolorna (Playgroundsquad, The Game Assembly eller Futuregames).

tack för tipset, ska kolla upp dessa skolor :)

Atlas Tasume
Titel Stammis
Registrerad 2011-08-29
Inlägg 345

Ni nämner Minecraft, men inte Battlefield, Magicka eller Amnesia då? Alla de spelen har ju varit storhittar!

Ankh
Titel Storröjare
Registrerad 2002-12-29
Inlägg 4 129

Atlas Redscale skrev:
Ni nämner Minecraft, men inte Battlefield, Magicka eller Amnesia då? Alla de spelen har ju varit storhittar!

De nämnde enbart den som står för störst antal procent av försäljningen - räcker inte det? :)

Juel91
Titel Spelar på easy
Registrerad 2009-07-03
Inlägg 442

Lol samma år som BF3 släpps? What a surprise.

Skjuludde1
Titel Hemmavan
Registrerad 2012-05-15
Inlägg 245

Minecraft kan jag tänka mig är lättare att hålla koll på eftersom det är indie och allt.
Paradox Interactive och framförallt Paradox Development Studio är icke att förglömma (EU, HoI, Vic, CK)

Mirage
Titel Stammis
Registrerad 2011-09-06
Inlägg 364

Atlas Redscale skrev:

Om din läsförståelse inte klarar av följande från artikeln:

Calle Johansson-Sundelius skrev:
Dessutom har de traditionellt starka svenska spelbolagens storproduktioner gått bra under året.

så behöver du åka tillbaka till skolan och öva läsförståelse.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan svara på trådar och ingen kan skapa nya trådar.

Just nu är 200 medlemmar online. 4 foruminlägg har postats idag.

FZ