Test – Drakar och Demoner 2016

Robot
Test – Drakar och Demoner 2016

Med lika delar nostalgi som nyfikenhet tar vi oss an denna fantasieggande barndomsflört.


Medlem
Test – Drakar och Demoner 2016

Hoppas vi ser kalle ankorna i framtida D&D tv-spel, låter för jäkla festligt


signatur

Game long and prosper

Medlem

Knug! Fortfarande är Svavelvinter och resten av Konfluxsviten några av mina bästa speluppleveler alla kategorier.

Medlem

Kungligt Rollspel, Svavelvinter är numr 1, Djupets fasor är klockrent oxå. Har lirat rollspel i 26 år nu. komr aldrig att sluta, Just nu så leder jag rollspelet Mutan År Noll. Kul att se riktig nostalgi tack FZ

Medlem

Ooo, must have! Pris och var?

Medlem

Varit sugen på att testa detta, men vart köper man det?

Medlem

Var med och kickstartade detta - ångrar inte det en sekund. Har fortfarande samtliga av mina rollspel kvar från 80-90talet (det är MÅNGA).

Lite synd att det blev fel i trycken så man får ladda ner pdf för 2 av sidorna.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent

Svavelvinter var guld.

Spelet säljs bland annat på SF-bokhandeln och Tradera.

Sne kan jag rekommendera Orvar Säfströms och Jimmy Wilhelmssons stora, fina bok om äventyrsspel.
http://www.bokus.com/bok/9789176292204/aventyrsspel-bland-mut...

Medlem

Har för mig att det gjordes ett spel av det här på 90-talet eller nåt.

Skrivet av Jonlissla:

Har för mig att det gjordes ett spel av det här på 90-talet eller nåt.

Jupp. 1999 kom spelet Drakar och Demoner - Själarnas brunn
http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Drakar_och_Demoner_-_Själ...

Medlem

Jäkla vad roligt det var att se att ni tar upp detta!
Mer sådant här! Finns verkligen inte för mycket om hederligt rollspel!

Vore riktigt roligt att få se, verkligen roligt, om ett par FZ:are körde ett äventyr!

Fyrtiotre tummar upp FZ!


signatur

Niet.

Medlem

Kul att se att FZ uppmärksammar hederliga pappersrollspel!

Själv föredrar jag Symbaroum eller EON IV när det kommer till fantasyrollspel, men det är inget större fel Drakar och demoner heller.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kickstartade det - men är besviken på korrekturläsningen - de verkar ha stressat fram det. Bland annat saknas förord i två av äventyren och några av reglerna är i behov av tillputsning.

Oavsett vad är det gött att se gamla Drakar tillbaka på marknaden.

Ps. För folk som saknar någon att spela med rekommenderar jag att ni skapar ett konto på www.Roll20.net och kör digitalt. Ds.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Knug! Fortfarande är Svavelvinter och resten av Konfluxsviten några av mina bästa speluppleveler alla kategorier.

Jag håller med! Många långa magiska kvällar med Ysetur och snödrottningen... oj oj.

Medlem

Vår grupp spelade just klart första kampanjen i Drakar och Demoner 6 och näst på tur står Mutant år noll, men givetvis har man även skaffat DoD Retro eller 2016 vad man nu vill kalla det

Medlem
Skrivet av frenger:
Skrivet av kadavriak:

Knug! Fortfarande är Svavelvinter och resten av Konfluxsviten några av mina bästa speluppleveler alla kategorier.

Jag håller med! Många långa magiska kvällar med Ysetur och snödrottningen... oj oj.

En av mina favoriter är när jag spelledde en grupp på fyra äventyrare som snubblade runt i Svavelvinter. Efter lite hjälp tog de sig ner i ett gravvalv, jag minns inte om det var vid druidhelgedomen eller nere i Cruri. Hur som helst lyckades de få upp en trång, besvärlig dörr in i huvudgravkammaren. Hela gravvalvet var strösslat med fällor och hinder av olika slag. I princip lät det så här:

SL: Ni ser in i gravkammaren. Det är trångt o mörkt men ni kan se en vackert utsmyckad sarkofag.

Klurig kille: Gå inte in!!!

Resten: Vi går in.

SL: (Beskriver rummet och sarkofagen lite närmare, med hintar om att man borde tänka till lite.)

Klurig kille: Öppna inte sarkofagen!!

Resten: Vi öppnar sarkofagen.

SL: Sarkofagen innehåller stora mängder guld och ädelstenar!

Klurig kille: Ta inte guldet!!

Resten: Vi tar guldet.

SL: Fällan löses ut. Ett stenklot skjuts in genom rummet. Hett vatten strömmar sedan in genom det hålet och dörrarna börjar stängas igen. Stenklotet träffade en kille i huvudet och han dog omedelbart. En kille blev kvar i kammaren och ångkokades. Den tredje kille klämde av bägge benen i dörrarna när han inte hann ut. Bara Klurig Kille lyckades ta sig därifrån helskinnad.

MUAHAHAHAHA SL ELAK!!!

Medlem
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av frenger:
Skrivet av kadavriak:

Knug! Fortfarande är Svavelvinter och resten av Konfluxsviten några av mina bästa speluppleveler alla kategorier.

Jag håller med! Många långa magiska kvällar med Ysetur och snödrottningen... oj oj.

En av mina favoriter är när jag spelledde en grupp på fyra äventyrare som snubblade runt i Svavelvinter. Efter lite hjälp tog de sig ner i ett gravvalv, jag minns inte om det var vid druidhelgedomen eller nere i Cruri. Hur som helst lyckades de få upp en trång, besvärlig dörr in i huvudgravkammaren. Hela gravvalvet var strösslat med fällor och hinder av olika slag. I princip lät det så här:

SL: Ni ser in i gravkammaren. Det är trångt o mörkt men ni kan se en vackert utsmyckad sarkofag.

Klurig kille: Gå inte in!!!

Resten: Vi går in.

SL: (Beskriver rummet och sarkofagen lite närmare, med hintar om att man borde tänka till lite.)

Klurig kille: Öppna inte sarkofagen!!

Resten: Vi öppnar sarkofagen.

SL: Sarkofagen innehåller stora mängder guld och ädelstenar!

Klurig kille: Ta inte guldet!!

Resten: Vi tar guldet.

SL: Fällan löses ut. Ett stenklot skjuts in genom rummet. Hett vatten strömmar sedan in genom det hålet och dörrarna börjar stängas igen. Stenklotet träffade en kille i huvudet och han dog omedelbart. En kille blev kvar i kammaren och ångkokades. Den tredje kille klämde av bägge benen i dörrarna när han inte hann ut. Bara Klurig Kille lyckades ta sig därifrån helskinnad.

MUAHAHAHAHA SL ELAK!!!

Hahahaha! Helt rätt!

Medlem

Låter kul, om någon i Göteborgstrakten är sugen på att dra igång någon rollspelskväll så är jag på!

Medlem

Favoriten min var Alv-tillägget, men även tjuvar & lönnmördare. Kanske inte är så svårt att lista ut vilken sorts karaktär jag brukade spela.

Annars är väl en av klassikerna att det alltid var någon som villa vara litet för kreativ med Bluff eller dylika förmågor...

Avstängd

Luktar nördar här, lär er spela FIFA


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Jag vet att ni alla sitter och väntar på den här så vassego https://www.youtube.com/watch?v=efSq9FF1r2Q
HAHA.

Medlem

HRRRRNGH! De slarvigt utklippta figurerna ger mig nervösa ryckningar!

Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

FIFA? Fifan vad tråkigt.

Medlem
Skrivet av Theade:

Jäkla vad roligt det var att se att ni tar upp detta!
Mer sådant här! Finns verkligen inte för mycket om hederligt rollspel!

Vore riktigt roligt att få se, verkligen roligt, om ett par FZ:are körde ett äventyr!

Fyrtiotre tummar upp FZ!

Ja det hade vare riktigt ballt å se FZ gänget köra RPG på twitch.

Är själv rollspelare sedan 30ish år tillbaka och tappar aldrig suget och njuter var torsdag av att kolla på CriticalRole.
Då jag kan så spelar jag rollspel med polarna så ofta vi kan.

Så mer sånt här tack


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Skribent
Skrivet av Pinnen:

HRRRRNGH! De slarvigt utklippta figurerna ger mig nervösa ryckningar!

Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

FIFA? Fifan vad tråkigt.

Ha ha, jag vet! Men det var bara för fototillfälle. Tänkte snygga till i efterhand när jag får lite ro att göra det tjusigare.

Medlem

Fantastiskt, vilken nostalgitripp!

Denna spännande låda med den heroiska Elric på omslaget är mången svenska 30-plussares första kontakt med hobbyn!
Och den ondskefulla Mutant lådan!

Kul att det kommer en re-release, WotC släppte en "red box" med dungeons and dragons för några år sedan har jag för mig som tribut till den gamla klassiska utgåvan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

Fyfaan, fotboll är så jävla töntigt...Vuxna karlar som jagar en lite boll på gräsmatta


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:
Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

Fyfaan, fotboll är så jävla töntigt...Vuxna karlar som jagar en lite boll på gräsmatta

Mycket mer manligt än vuxna karlar som sitter och nördar i ett rum med drakar och demoner


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

Fyfaan, fotboll är så jävla töntigt...Vuxna karlar som jagar en lite boll på gräsmatta

Mycket mer manligt än vuxna karlar som sitter och nördar i ett rum med drakar och demoner

Mmm du är sååå manlig...

Medlem
Skrivet av kadavriak:
Skrivet av breahl:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

Fyfaan, fotboll är så jävla töntigt...Vuxna karlar som jagar en lite boll på gräsmatta

Mycket mer manligt än vuxna karlar som sitter och nördar i ett rum med drakar och demoner

Mmm du är sååå manlig...

Förstör inte denna tråd med sådant larv pojkar. Du som spelar fifa kan låta oss vara i fred. Precis som vi låter dig vara manlig i fred. Glad Påsk!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av breahl:

Luktar nördar här, lär er spela FIFA

Uhm.. Alla på FZ är nördar.


signatur

Niet.

12
Skriv svar