Horniak skrev:
Ahris skrev:
Jag tycker inte alls att spelet är fördummat och då har jag spelat originalet regelbundet ända från release tills nu.
Stömlinjeformat är en bra benämning. Visst har man tagit bort en del saker som hade gjort spelet ännu bättre, men man har också lagt till lika mycket nytt som väger upp det.
Segheten från originalet och en massa onödiga funktioner som ändå knappt användes är borta, basbyggandet är mycket bättre och framför allt är allt riktigt snyggt.
Vad folk inte förstår är att det som DE tycker var segt / frustrerande och med originalet fanns det folk som gillade. Och bara för att dem inte använde funktionerna, så fanns möjligheten att använda dem och de som gjorde det.
Originalet hamnar om och om igen hamnar på listor gällande tidernas bästa spel och tidernas bästa strategi.
Det lär knappast den här nyversionen göra.
Man har gjort om spelet från att vara ett turnbaserat strategispel med action inslag och mängder av valmöjligheter till ett turnbaserat actionspel med få strategiska inslag och val.
Men men, nya spelet är helt ok, men tillhör för mig en annan genre.
Inget kommer naturligtvis att bräcka originalet och det är ju inte så att det har försvunnit på något sätt om man nu föredrar det. Det jag reagerar på är att så många sågar det nya spelet som om det hade ersatt originalet på något sätt eller som om något tagit det ifrån dem.
Det spelet kommer aldrig att återskapas, dels av respekt men även pga att om man gjorde en pimpad kopia av det så är det väldigt få som skulle köpa det.
Den här spirituella uppföljaren är det absolut bästa i genren som har släpps sedan Microprose gick i graven och Firaxis ska ha mycket creds för sin skapelse.
Edit: Sen är det ju så att nya X-Com är baserat på Unreal Engine och därmed i teorin går att modda, det finns redan en community som har gett sig in på det, lyckas man reda ut filformaten så kommer det antagligen komma ut en classic-mod ganska snabbt.
http://xcom.nexusmods.com/