Fjornsvavne skrev:
Tyvärr så som spelutveckling går till, så som slartibartfast säger, märks dess slutgiltiga kvalité först senare i ledet. Beror dessutom oftast enbart på budgeten som titeln blivit tillgiven.
Finns en anledning varför Blizzard och Valve gör de bästa spelen i världen, för att de har budgeten att sitta med sina spel den tid de behöver.
Jag gillar när folk utanför spelutvecklingsindustrin försöker berätta hur spel blir till.
Det är oerhört fel att tro att det beror på budgeten -- visst, risker kan man ta med mindre budget men hurvida ett spel är kvalitativt (jag vet ej riktigt vad du menar med kvalité) vet man förmodligen redan innan produktion har börjat. Jag har varit med i för många prototyper / pitchar för att ha illusionen om att företag slänger 20 miljoner kronor på ett projekt med så liten säkerhet till finansiell vinst.
Att spel är dåliga är alltid och förblir ett fel i människans förmåga att inte inse att man har fel. Hade alla personer varit ärliga i ett projekt hade alla spel blivit 'kvalitativa'.
Och till sist, nej, pengar har inget med Blizzard och Valves framgång att göra. Det är deras förmåga att ha ärliga producers, management och leads.
GRIN kommer på fötterna igen -- det är jag säker på. Jag tycker synd om personerna i fråga, men för att citera Batman Begins; Why do we fall, sir? So that we might learn to pick ourselves up.